Om ladespenningen er riktig, batteriet er friskt og kablene er tilstrekkelig dimensjonert (ikke glem kablene fra dynamoen) trenger du nok ikke noen kondensator. Om batteriet eller dynamoen ikke klarer å levere "nok" strøm til forsterkeren når den krever det, skal det altså hjelpe å hekte på NOK en ting som skal lades...?
Ikke helt enig,- en kondensator vil ha sin nytte under en rekke forutsetninger.
Med utgangspunkt i et standard bilelektrisk anlegg er verken batteri eller dynamo tilstrekkelig dimensjonert (enkelte unntak mht. store bensinmotorer og dieselmaskiner). Selvfølgelig er det best i dette tilfellet å erstatte dynamo/batteri med større, men dette er i mange tilfeller kostbart. Da er en kondensator et langt billigere alternativ med brukbart resultat.
En kondensator i svært kort avstand til forsterker (~10 cm), sørger for at ikke spenningen faller som en stein når musikken krever det.
Et standard batteri vil dessuten være langt tregere og ikke være i stand til å levere strømtrekkene som kan kreves i enkelte partier. Har ikke batteriet kapasitet til å levere fullt strømtrekk i kombinasjon med at spenningen synker som en stein, vil også effektavgivelsen til forsterkeren falle som en stein. Dette gir klipping, forvrengning osv.
En kondensator vil dessuten virke beskyttende for batteriet (dynamo). Kondensatoren vil ta av seg de kraftige strømtrekkene og ikke batteriet. Dette vil gi en jevnere belastning for batteri og dynamo. Enkelte forsterkere kan trekke like mye eller mer enn startstrømmen til motoren. Det finnes egne gelebatterier for slike kraftige strømtrekk (f.eks. Optima) som takler slike store utladninger og oppladninger over tid.
Det er altså etter min mening et formål med en kondensator,- nesten på samme måte som det er kondensatorer i en alminnelig forsterker for innebruk. Men klart,- det aller beste er selvfølgelig et skikkelig utgangspunkt med en "utømmelig/stiv" batteri- dynamokombinasjon. Dette er dessverre svært vanskelig å få til.
Det er forresten under lig hvor mye "feil" det later til at mange tillater seg når det gjelder bilstereo. Det var ikke rettet mot noen i denne tråden, men både spredningsmønster, fasegang og en hel rekke andre faktorer som mange regnes som viktige innen hjemme-hifi, blir kastet over bord så fort man beveger seg ut i bilen. Det er ikke rart det nesten aldri låter bra (ikke at det groteske fokuset på bass og decibel hjelper noe).
Enig. Det er svært vanskelig å få til god lyd i bil. En bilkupe er langt vanskeligere enn en rektangulær stue. Plasserings-, støy, integrasjons og kraftproblemer er svært utslagsgivende. Dette blir ikke "kastet over bord"; påstår det jobbes mer med dette innen seriøs bilstereo kontra hjemmehifi hvor disse problemene er ikke-eksisterende og det nærmest er plug&play.
Men forstår oppfatningen din,- det finnes en rekke eksempler på hvordan bilstereobygging går galt (hører dem nesten hver dag - risle, rumle, drønn.. hehe) Lyden fra min bil er knapt hørbar fra utsiden,- anlegget kan selvfølgelig provoseres til å både riste bilen og være hørbart. Men da må nesten frontdørene være åpnet som er lite bekvemt under fart..