Philips X-treme Vision +130
Osram Nightbracker unlimited ( Forrige modell Nightbracker plus 90% har en del lengere levetid en de nye ).
Ellers som det er skrevet over.
Rengjør lyktene, utgjør mye på lyset. Det er også mindre blennende og mere behagelig for de møtende bilene når lykter er rene.
Montere heller ekstralys om det er for dårlig langlys.
Vet ikke. Du må googleLeveres de i som HIR2?
Philips X-treme Vision +130
Osram Nightbracker unlimited ( Forrige modell Nightbracker plus 90% har en del lengere levetid en de nye ).
Ellers som det er skrevet over.
Rengjør lyktene, utgjør mye på lyset. Det er også mindre blennende og mere behagelig for de møtende bilene når lykter er rene.
Montere heller ekstralys om det er for dårlig langlys.
Helt riktig! Dette er fasit.Du putter ikke led (eller xenon)-pærer i reflektorer (eller projektorer) beregna til halogen-pærer.
Lyskildene har forskjellig form på lyskilden og forskjellig utstrålingsmønster, og krever dermed en annen geometri på reflektoren (eller projektoren).
Du ønsker ikke å få en bil i fronten eller forårsake at noen kjører på en fotgjenger fordi du har blenda de etter å ha montert feil type pærer. I tillegg risikerer du å få 2000kr i bot i teknisk kontroll, samt problemer på EU-kontroll.
Det du kan gjøre er som følger:
A) sørge for å ha rene lykter. Skitne lykter kan stjele 10-20% lysutbytte.
B) Hvis lyktene er gulnet eller matte, kan du polere de opp.
C) Er de skitne inni, kan du ta av lyktene, åpne de og skylle de grundig innvendig med varmt såpevann, gjerne tilsatt supersikt. Skyll etter med varmt vann, la de tørke og skyll gjerne litt med røsprit og la de tørke igjen.
D) Osram/Philips e.l +100 eller +110-pærer gir mye høyere lysutbytte, men varer kortere.
Sjekk spenningsfallet til pæra. Mål spenninga over batteriet mens motoren går på tomgang, og over pæra. Ar det større forskjell enn 0,7-0,8V, taper du mye lys. Sjekk først med bilverkstedet at det kan gjøres (at det ikke er en computer som skal måle motstanden og får noia når den finner et rele istedenfor pære). Hvis alt er grei, så kan du
E) Installere rele ved hver pære. Trekk tykk kabel fra batteriets + og til releet. Legg tykk kabel fra jord til pæras -. Bruk den originale + ledninga til styrestrøm til releet og trekk tykk kabel fra releet til pæra.
Har du halvannen volt spenningsfall fram til pæra, mistter du myyye lys!
Johan-Kr
Som du ser av mitt innlegg, var det bare et forslag. Det er flere måter å øke lysstyrken i billys, høyere wattstyrke, noe som kan ødelegge reflektor og ledningsnett, sette rele nær hver lyskilde (som du nevnte) eller sette Ultra White pærer som det påstås å gi opptil 35% mer lys med samme watt eller det enkleste, som jeg nevnte, LED pærer. Setter man derimot xenonpærer i en vanlig lykt, vil motgående bli blendet. Hadde det på tidligere bil og de blinket ofte med fjernlyset pga blending. Kjører nå med LED og har fortsatt tilgode at noen blinker på meg pga blending, bare så det er sagt. Kjører forøvrig en bil som originalt har xenon i hovedlysene.Du putter ikke led (eller xenon)-pærer i reflektorer (eller projektorer) beregna til halogen-pærer.
Lyskildene har forskjellig form på lyskilden og forskjellig utstrålingsmønster, og krever dermed en annen geometri på reflektoren (eller projektoren).
Du ønsker ikke å få en bil i fronten eller forårsake at noen kjører på en fotgjenger fordi du har blenda de etter å ha montert feil type pærer. I tillegg risikerer du å få 2000kr i bot i teknisk kontroll, samt problemer på EU-kontroll.
Det du kan gjøre er som følger:
A) sørge for å ha rene lykter. Skitne lykter kan stjele 10-20% lysutbytte.
B) Hvis lyktene er gulnet eller matte, kan du polere de opp.
C) Er de skitne inni, kan du ta av lyktene, åpne de og skylle de grundig innvendig med varmt såpevann, gjerne tilsatt supersikt. Skyll etter med varmt vann, la de tørke og skyll gjerne litt med røsprit og la de tørke igjen.
D) Osram/Philips e.l +100 eller +110-pærer gir mye høyere lysutbytte, men varer kortere.
Sjekk spenningsfallet til pæra. Mål spenninga over batteriet mens motoren går på tomgang, og over pæra. Ar det større forskjell enn 0,7-0,8V, taper du mye lys. Sjekk først med bilverkstedet at det kan gjøres (at det ikke er en computer som skal måle motstanden og får noia når den finner et rele istedenfor pære). Hvis alt er grei, så kan du
E) Installere rele ved hver pære. Trekk tykk kabel fra batteriets + og til releet. Legg tykk kabel fra jord til pæras -. Bruk den originale + ledninga til styrestrøm til releet og trekk tykk kabel fra releet til pæra.
Har du halvannen volt spenningsfall fram til pæra, mistter du myyye lys!
Johan-Kr
LED-pærer har ikke samme lysmønster som halogen (eller xenon), så du får ikke korrekt lysmønster. Jeg regner med at dersom din bil hadde Xenon, så var den utstyrt med projektorer?Ultra White pærer som det påstås å gi opptil 35% mer lys med samme watt <snip> det enkleste, som jeg nevnte, LED pærer.
Du får lese hva jeg skriver!Ultrawhite-pærer er en markedsgimmic
