Bil, båt og motorsykkel Bilpærer

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.703
Antall liker
4.132
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er det noen som vet om det finnes noen gode pærer som kan erstatte standard HIR2pærer?
Jeg ønsker å få bedre nær og fjernlys til min Yaris hybrid.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.839
Antall liker
7.827
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du putter ikke led (eller xenon)-pærer i reflektorer (eller projektorer) beregna til halogen-pærer. :mad:

Lyskildene har forskjellig form på lyskilden og forskjellig utstrålingsmønster, og krever dermed en annen geometri på reflektoren (eller projektoren).

Du ønsker ikke å få en bil i fronten eller forårsake at noen kjører på en fotgjenger fordi du har blenda de etter å ha montert feil type pærer. I tillegg risikerer du å få 2000kr i bot i teknisk kontroll, samt problemer på EU-kontroll.

Det du kan gjøre er som følger:
A) sørge for å ha rene lykter. Skitne lykter kan stjele 10-20% lysutbytte.
B) Hvis lyktene er gulnet eller matte, kan du polere de opp.
C) Er de skitne inni, kan du ta av lyktene, åpne de og skylle de grundig innvendig med varmt såpevann, gjerne tilsatt supersikt. Skyll etter med varmt vann, la de tørke og skyll gjerne litt med røsprit og la de tørke igjen.
D) Osram/Philips e.l +100 eller +110-pærer gir mye høyere lysutbytte, men varer kortere.

Sjekk spenningsfallet til pæra. Mål spenninga over batteriet mens motoren går på tomgang, og over pæra. Ar det større forskjell enn 0,7-0,8V, taper du mye lys. Sjekk først med bilverkstedet at det kan gjøres (at det ikke er en computer som skal måle motstanden og får noia når den finner et rele istedenfor pære). Hvis alt er grei, så kan du
E) Installere rele ved hver pære. Trekk tykk kabel fra batteriets + og til releet. Legg tykk kabel fra jord til pæras -. Bruk den originale + ledninga til styrestrøm til releet og trekk tykk kabel fra releet til pæra.

Har du halvannen volt spenningsfall fram til pæra, mistter du myyye lys!

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.703
Antall liker
4.132
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Takk for svar:) Helt enig Johan-Kr, ikke pærer som ikke passer. Jeg er rimelig lei av feil justerte lykter som blender. Jeg hadde sjekket div tabeller og trodde jeg hadde H4 og kjøpe Phillips 130%(tror det var det de het),men det var feil:(
Problemet er at jeg ikke finner noe tilsvarende for HIR2
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.449
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Philips X-treme Vision +130

Osram Nightbracker unlimited ( Forrige modell Nightbracker plus 90% har en del lengere levetid en de nye ).



Ellers som det er skrevet over.
Rengjør lyktene, utgjør mye på lyset. Det er også mindre blennende og mere behagelig for de møtende bilene når lykter er rene.


Montere heller ekstralys om det er for dårlig langlys.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.703
Antall liker
4.132
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Leveres de i som HIR2?
Philips X-treme Vision +130

Osram Nightbracker unlimited ( Forrige modell Nightbracker plus 90% har en del lengere levetid en de nye ).



Ellers som det er skrevet over.
Rengjør lyktene, utgjør mye på lyset. Det er også mindre blennende og mere behagelig for de møtende bilene når lykter er rene.


Montere heller ekstralys om det er for dårlig langlys.
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.449
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Leveres de i som HIR2?
Philips X-treme Vision +130

Osram Nightbracker unlimited ( Forrige modell Nightbracker plus 90% har en del lengere levetid en de nye ).



Ellers som det er skrevet over.
Rengjør lyktene, utgjør mye på lyset. Det er også mindre blennende og mere behagelig for de møtende bilene når lykter er rene.


Montere heller ekstralys om det er for dårlig langlys.
Vet ikke. Du må google
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.703
Antall liker
4.132
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Finner ingen ting? Jeg må kanskje leve med litt dårlig lys:( Glass og reflektor er gullende rene og bilen er rimelig ny. Jeg er kanskje godt vant siden vi har xenon iden andre bilen;)
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
101
Du putter ikke led (eller xenon)-pærer i reflektorer (eller projektorer) beregna til halogen-pærer. :mad:

Lyskildene har forskjellig form på lyskilden og forskjellig utstrålingsmønster, og krever dermed en annen geometri på reflektoren (eller projektoren).

Du ønsker ikke å få en bil i fronten eller forårsake at noen kjører på en fotgjenger fordi du har blenda de etter å ha montert feil type pærer. I tillegg risikerer du å få 2000kr i bot i teknisk kontroll, samt problemer på EU-kontroll.

Det du kan gjøre er som følger:
A) sørge for å ha rene lykter. Skitne lykter kan stjele 10-20% lysutbytte.
B) Hvis lyktene er gulnet eller matte, kan du polere de opp.
C) Er de skitne inni, kan du ta av lyktene, åpne de og skylle de grundig innvendig med varmt såpevann, gjerne tilsatt supersikt. Skyll etter med varmt vann, la de tørke og skyll gjerne litt med røsprit og la de tørke igjen.
D) Osram/Philips e.l +100 eller +110-pærer gir mye høyere lysutbytte, men varer kortere.

Sjekk spenningsfallet til pæra. Mål spenninga over batteriet mens motoren går på tomgang, og over pæra. Ar det større forskjell enn 0,7-0,8V, taper du mye lys. Sjekk først med bilverkstedet at det kan gjøres (at det ikke er en computer som skal måle motstanden og får noia når den finner et rele istedenfor pære). Hvis alt er grei, så kan du
E) Installere rele ved hver pære. Trekk tykk kabel fra batteriets + og til releet. Legg tykk kabel fra jord til pæras -. Bruk den originale + ledninga til styrestrøm til releet og trekk tykk kabel fra releet til pæra.

Har du halvannen volt spenningsfall fram til pæra, mistter du myyye lys!

Johan-Kr
Helt riktig! Dette er fasit.
 
T

TT.

Gjest
Du putter ikke led (eller xenon)-pærer i reflektorer (eller projektorer) beregna til halogen-pærer. :mad:

Lyskildene har forskjellig form på lyskilden og forskjellig utstrålingsmønster, og krever dermed en annen geometri på reflektoren (eller projektoren).

Du ønsker ikke å få en bil i fronten eller forårsake at noen kjører på en fotgjenger fordi du har blenda de etter å ha montert feil type pærer. I tillegg risikerer du å få 2000kr i bot i teknisk kontroll, samt problemer på EU-kontroll.

Det du kan gjøre er som følger:
A) sørge for å ha rene lykter. Skitne lykter kan stjele 10-20% lysutbytte.
B) Hvis lyktene er gulnet eller matte, kan du polere de opp.
C) Er de skitne inni, kan du ta av lyktene, åpne de og skylle de grundig innvendig med varmt såpevann, gjerne tilsatt supersikt. Skyll etter med varmt vann, la de tørke og skyll gjerne litt med røsprit og la de tørke igjen.
D) Osram/Philips e.l +100 eller +110-pærer gir mye høyere lysutbytte, men varer kortere.

Sjekk spenningsfallet til pæra. Mål spenninga over batteriet mens motoren går på tomgang, og over pæra. Ar det større forskjell enn 0,7-0,8V, taper du mye lys. Sjekk først med bilverkstedet at det kan gjøres (at det ikke er en computer som skal måle motstanden og får noia når den finner et rele istedenfor pære). Hvis alt er grei, så kan du
E) Installere rele ved hver pære. Trekk tykk kabel fra batteriets + og til releet. Legg tykk kabel fra jord til pæras -. Bruk den originale + ledninga til styrestrøm til releet og trekk tykk kabel fra releet til pæra.

Har du halvannen volt spenningsfall fram til pæra, mistter du myyye lys!

Johan-Kr
Som du ser av mitt innlegg, var det bare et forslag. Det er flere måter å øke lysstyrken i billys, høyere wattstyrke, noe som kan ødelegge reflektor og ledningsnett, sette rele nær hver lyskilde (som du nevnte) eller sette Ultra White pærer som det påstås å gi opptil 35% mer lys med samme watt eller det enkleste, som jeg nevnte, LED pærer. Setter man derimot xenonpærer i en vanlig lykt, vil motgående bli blendet. Hadde det på tidligere bil og de blinket ofte med fjernlyset pga blending. Kjører nå med LED og har fortsatt tilgode at noen blinker på meg pga blending, bare så det er sagt. Kjører forøvrig en bil som originalt har xenon i hovedlysene.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.703
Antall liker
4.132
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Vil LED i dette tilfellet gi bedre lys eller er det bare kult?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.839
Antall liker
7.827
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Led kan gi mere lys, men ikke bedre lys. Så lenge du ikke bytter reflektor/projektor, så lager du blendende strølys, som gjør at dine medtrafikanter totalt mister nattsynet. Det igjen gjør at de f.eks. kan overse en fotgjenger som krysser veien rett etter at du passerte...

Å montere Ledlys eller Xenon i utstyr som er ment for Halogen bør IMO straffes med et godt oppvarmet 845 -rør opp i toern...

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.839
Antall liker
7.827
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ultra White pærer som det påstås å gi opptil 35% mer lys med samme watt <snip> det enkleste, som jeg nevnte, LED pærer.
LED-pærer har ikke samme lysmønster som halogen (eller xenon), så du får ikke korrekt lysmønster. Jeg regner med at dersom din bil hadde Xenon, så var den utstyrt med projektorer?

Ultrawhite-pærer er en markedsgimmic. De har en coating på glasset som skal gi et annet spektrum, og fordi øyet har forskjellig følsomhet ved forskjellige bølgelengder, så ser det lysere ut. Aberet er at en coating på glasset kan bare ta bort lys - den kan ikke legge til lys (med mindre det er et thoriumnett i ei parafinlampe elns). Dermed blir det mindre lys enn om lyspæra hadde klart glass... Det er minst like mye humbug i biltilbehørsbransjen som i hifitilbehørsbransjen. Alle de som markedsfører Xenon-kit som "Hella"? Ballasten er laget av (evn bare merket) Hella. Resten er Kina-ræl...

Jeg opererer med +110-pærer. De gir riktignok mye mere lys, men du må bytte de 2-3 ganger oftere enn vanlige pærer.

Forøvrig, så skal ei HIR2 standardpære gi mere lumen (1870) enn ei H4 (1600). Sjekk spenninga over polene på pæra og hva du har over batteriet...

Johan-Kr
 
Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.703
Antall liker
4.132
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Takk igjen. Da skal jeg holde meg unna LED. Jeg er villig til å bytte oftere hvis det gir meg bedre lys uten å blende andre unødvendig. Jeg skal sjekke spenningen, men jeg tror ikke det er mer å hente der. Den andre bilen er en Avensis med originale xenon lys. Byttet pære i sommer i Italia og fikk føle hvor strengt de ser på uorginale xenon lys. Det var litt av en prosess, tok et par timer med papirarbeid:) Heldigvis kostet det bare ca 1000 på et Toyotaverksted:)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.839
Antall liker
7.827
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Si ikke at det ikke er noe å hente. 2.2V utgjør 30% lystap, hvis batteriet har 13.8V med bilen i gang...

Johan-Kr
 
T

TT.

Gjest
Med motoren i gang og nærlys på bør du ha 14,4V på batteriet, men minimum 13,8 V. Har du over dette, går det på bekostning av batteriet og gassing av dette. Under 13,8 V lades ikke batteriet tilstrekkelig og tilslutt står du der uten strøm. I allefall med mye småkjøring. Ved -20 grader har et nytt, ulladet vanlig blybatteri kun 20% effekt og er batteriet noen år gammelt, er effekten mindre. Kanskje noe å tenke på
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.839
Antall liker
7.827
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det høres litt mye ut. Ei Osram Nightbreaker +110 H7 skal være på 1500 lumen..
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.011
Antall liker
1.174
Kunne tenkt meg å prøve noe slikt. Den philips xtreme 130% testvinneren var ihvertfall ikke særlig imponerende.
 
Topp Bunn