Bil, båt og motorsykkel Biloppbevaring

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hei,
Har en bil stående i en garasje om vinteren for lagring.
Garasjen er ikke oppvarmet, samt at den er i nærheten av en sjø så luftfuktigheten kan være "høy".

Det jeg er på jakt etter en en "garasje" til å sette inne i garasjen. Helst med en eller annen form for avfukter eller ventilasjon som tar hånd om luftfuktigheten.
Har god tilgang til strøm!

Har sett litt på produktene hos dancover, men blir ikke helt klok på de.

Noen som har erfaring/tips?

--
Martin
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.470
Antall liker
989
Høres ut som det du trenger er en Carcoon Veloce, eller tilsvarende løsninger. Da får du alle fordelene fra en typisk oppblåsbar boble, samtidig som det er langt enklere å kjøre bilen ut og inn (eller bare sette seg inn i bilen og drømme om varmere tider... ).

Ingen egne erfaringer, har bare lest at flere lovpriser dem etter å ha oppgradert fra de mer vanlige boblene som er mye mer knotete å forholde seg til. Skal den kun inn for vinteren og ut igjen på våren kan det jo være at en vanlig type er helt ok.

 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.430
Antall liker
12.521
Sted
Sørlandet
Carcoon er genialt og spesielt hvis du skal lagre bilen i fuktige omgivelser. Et platerent chassis ble lagret i to år i en Carcoon uten at det var antydning til rustdannelser og dette var like ved sjøen på Sørlandet hvor det er rått fra juli til april. Meget imponert.

-BB-
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Må man sette opp separat avfukter, eller er sirkuleringsfunksjonen nok?
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Så bra!
Får sende dem en epost.

Tok en runde nå i sommer og retta opp 4 rustdannelser i dørk og skjermer. Så håper å slippe i noen år nå.

--
Martin
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
20210920_162923.jpg
Da ble det en sånn carcoon.
Virker lovende. Får se til våren hvordan den har klart seg.

Hadde klart meg uten tau for å binde den opp. Viftene holder den fullt oppblåst.

12V 0.6A til viftene, så 0.1728kw/t pr døgn. Tror jeg skal overleve strømregningen fra denne.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Kult. Hvor høy er den?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.539
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Vis vedlegget 749452
Da ble det en sånn carcoon.
Virker lovende. Får se til våren hvordan den har klart seg.

Hadde klart meg uten tau for å binde den opp. Viftene holder den fullt oppblåst.

12V 0.6A til viftene, så 0.1728kw/t pr døgn. Tror jeg skal overleve strømregningen fra denne.



Hvor mye koster en slik nå ?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Men om du konstant må blåse luft inn, så har du vel samme klima inne i bobla som ute. Da kunne du kanskje klart deg ned en presenning ?
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Men om du konstant må blåse luft inn, så har du vel samme klima inne i bobla som ute. Da kunne du kanskje klart deg ned en presenning ?
Presenning (formsydd trekk) har jeg prøvd.
15k i rustreparasjoner rundt om på karosseriet nå i år som resultat.

Om jeg har forstått det rett, vil sirkulasjonen samt at det er ei "tett" boble (lite ny luft som kommer inn) forhindre fukt. Blir ett eget miljø inne i ballongen.
Får gi det noen år for å se om det virker (tar litt tid for rusten å danne seg).

--
Martin
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Strømforsyningen som driver viftene har 12v uttak til lading av batteriet (vedlikeholdslading). La ikke merke til det før etter jeg hadde skrudd ut batteriet for lagring i frostfritt miljø.
 
Topp Bunn