Hei!
Etter et utall tråder her på sentralen om å fikse gamle skrothauger, kryper jeg nå trolig til korset og bytter ut den minste bilen.
Siden vi har god mulighet til å lade hjemme, den ikke skal kjøres langt og ikke minst at det er noen bomstasjoner i Bergen - så tenker jeg elbil.
Målet er billigst mulig bil, gjerne med litt av verdigheten i behold. Rammevilkårene er vel omtrent som følger:
Hvor lenge varer batteriet på disse greiene....er det slik at man kan kjøre til det ikke funker lengre eller er det servicekrav som gjør at man på et tidspunkt må skifte..?
Jeg regner jo med at brukt er det som kommer best ut her, men det kan kanskje være interessant å overta leasing på en 1-2 år gammel bil også.
Til sammenligning har dagens konebil (Kia Cerato) ligget på 20-25k i året før drivstoff/bompenger.
Mvh
OMF
Etter et utall tråder her på sentralen om å fikse gamle skrothauger, kryper jeg nå trolig til korset og bytter ut den minste bilen.
Siden vi har god mulighet til å lade hjemme, den ikke skal kjøres langt og ikke minst at det er noen bomstasjoner i Bergen - så tenker jeg elbil.
Målet er billigst mulig bil, gjerne med litt av verdigheten i behold. Rammevilkårene er vel omtrent som følger:
- Må kunne gå 10 mil mellom hver lading.
- Må enkelt kunne lades hjemme - har sikringsskapet på ytterveggen der bilen skal stå
- Lavest mulig totalt kost (Kapitalbinding/rente, avskrivning, drift, vedlikehold og bompenger).
- Årlig kjørelengde 5-8k, trolig et påar hundre bompasseringer i året.
- Må ha plass til 5 personer
- Litt verdighet - så type Smart/think/Troll/etc er ikke aktuelt - det skal være en bil
Hvor lenge varer batteriet på disse greiene....er det slik at man kan kjøre til det ikke funker lengre eller er det servicekrav som gjør at man på et tidspunkt må skifte..?
Jeg regner jo med at brukt er det som kommer best ut her, men det kan kanskje være interessant å overta leasing på en 1-2 år gammel bil også.
Til sammenligning har dagens konebil (Kia Cerato) ligget på 20-25k i året før drivstoff/bompenger.
Mvh
OMF



