Bil, båt og motorsykkel Billigst mulig elbil

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Etter et utall tråder her på sentralen om å fikse gamle skrothauger, kryper jeg nå trolig til korset og bytter ut den minste bilen.

Siden vi har god mulighet til å lade hjemme, den ikke skal kjøres langt og ikke minst at det er noen bomstasjoner i Bergen - så tenker jeg elbil.

Målet er billigst mulig bil, gjerne med litt av verdigheten i behold. Rammevilkårene er vel omtrent som følger:

• Må kunne gå 10 mil mellom hver lading.
  • Må enkelt kunne lades hjemme - har sikringsskapet på ytterveggen der bilen skal stå
  • Lavest mulig totalt kost (Kapitalbinding/rente, avskrivning, drift, vedlikehold og bompenger).
  • Årlig kjørelengde 5-8k, trolig et påar hundre bompasseringer i året.
  • Må ha plass til 5 personer
  • Litt verdighet - så type Smart/think/Troll/etc er ikke aktuelt - det skal være en bil

Hvor lenge varer batteriet på disse greiene....er det slik at man kan kjøre til det ikke funker lengre eller er det servicekrav som gjør at man på et tidspunkt må skifte..?

Jeg regner jo med at brukt er det som kommer best ut her, men det kan kanskje være interessant å overta leasing på en 1-2 år gammel bil også.

Til sammenligning har dagens konebil (Kia Cerato) ligget på 20-25k i året før drivstoff/bompenger.

Mvh
OMF

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
VW kjører jo kampanje på e-Golf nå. Ny blir den kansakje for dyr, men det er vel mulig å få tak i en brukt til en rimelig penge?

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, men det er en innskudd på 125 000 på den du linker til, og 0 på den jeg linker til.

Mvh
OMF

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Det la jeg ikke merke til, men siden den er ny burde jeg jo tenkt på det.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.812
Hva menes med "plass til 5" Presse inn 5 personer, eller skal de ha et minimum av komfort? Nissan Leaf fra 60000 og oppover. Stygg som nøkken, men problemfri bil og har relativt god plass.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel, vi er 2 voksne og 3 barn - så den helt store komforten trengs ikke - vi skal jo uansett ha en stor bil i tillegg.

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
Kia Soul, WVs UP eller skodavarianten evt. Renault Zoe er vel de jeg ville sett nærmere på. Spesielt Zoe, den har god rekkevidde og har en grei pris. Noen gode poenger, riktignok klippet fra reklamen men men.

--

Det nye Z.E. 40-batteriet har en reell rekkevidde på ca. 300 km på sommerstid (avhengig av kjørestil, temperatur, topografi osv.).

Hjemmelader/wallbox 3,6 kW og montering er inkludert i prisen.

ZOE har maksimale 5 stjerner i Euro NCAP sikkerhetstest.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.137
Jeg hadde kjøpt i3 av dem 3 der, fordi den ligner på Audi A2 og har karbonchassis. Og kan leve med 4 seter som jeg gjør idag med Audien.

MB har interessant nok drivlinje fra Tesla. Med 10-15 mil rekkevidde blir nok uansett disse bybiler uten det store behovet for hurtiglading?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.845
Torget vurderinger
2
B-klasse Electric har en alvorlig mangel, den kan ikke hurtiglades og det gjør den til et valg for spesielt interesserte. Men det er en steike flott bil ellers og var det ikke for denne mangelen kunne jeg levd med noe slikt selv. Den elektriske golfen er også en fin bil og ikke som misfostre som Leaf og i3.
En venn har en B Electronic og den er nå på sitt 3dje drivverk i løpet av 3 år, gått på garantien. Hva skjer når slike 100k reparasjon ikke lengre går på graranti.!Masse Tesla deler på Mercedes B electric...

G

Gjestemedlem

Gjest
B-klasse Electric har en alvorlig mangel, den kan ikke hurtiglades og det gjør den til et valg for spesielt interesserte. Men det er en steike flott bil ellers og var det ikke for denne mangelen kunne jeg levd med noe slikt selv. Den elektriske golfen er også en fin bil og ikke som misfostre som Leaf og i3.
En venn har en B Electronic og den er nå på sitt 3dje drivverk i løpet av 3 år, gått på garantien. Hva skjer når slike 100k reparasjon ikke lengre går på graranti.!Masse Tesla deler på Mercedes B electric...
Skal du ha en Tesla så kjøper du en Tesla og ikke noe ræl fra Mercedes. De kommer nok på banen etterhvert de også for all del, men de henger etter så det rekker. Men jeg liker utseende på B. Det ser ut som en bil og ikke noe sammenrasket ræl fra et Kinderegg som en Leaf eller en i3.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.137
De dere nevner er jo peanuts ift til denne skapningen her:

597C02CB-F747-4526-BDC2-71DE8DBC25FF.jpg

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Fiat Multipla er da ikke stygg, bare spesiell. Akkurat som i3. Leaf derimot...

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Det ser ut som en bil og ikke noe sammenrasket ræl fra et Kinderegg som en Leaf eller en i3.

....som en Leaf, en i3 eller en Chrysler Neon
:)
Neon er ikke mye vakker nei. Men det er jo de spinkle frontlysene som ødelegger mest, akkurat som de får Leaf til å se ut som en padde.
Du skal lese Chrysler Neon som Tesla 3. Trodde du skjønte den siden dette er en el-bil tråd :) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Tesla 3 er er en skikkelig bra bil men pen er den ikke nei.

Model S og Roadster er det de pene fra den kanten.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Når Tesla 3 er den peneste av dem sier det litt om designeren til Tesla. Og jeg er enig - den er ikke pen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Visst er den pen. Det er bare dere som ikke har fått tildelt riktig estetisk sans.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.359
Torget vurderinger
18
Visst er den pen. Det er bare dere som ikke har fått tildelt riktig estetisk sans.
Den ligner definitivt på en Chrysler Neon.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Verdt å huske på at man etter en del år og noe hurtiglading mangler både rekkevidde og ladeeffekt i forhold til ny bil. En tidlig Nissan Leaf går nok bare 6-7 mil under vanskelige vinterforhold.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fiat 500 er skikkelig flotte biler. Jeg vurderte sterkt en slik selv ved forrige korsvei før elbilene var oppfunnet for alvor. Det sto mellom en slik i twinair utgaven eller en DS2, helt til jeg kom over en supersprek Fiat Bravo 1.4 turbojet i stedet. Da ble det sistnevnte.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Mht brukte elbiler mener jeg å ha fått med meg at de tidlige elGolfene uten varmepumpe går for nada på finn nå og trykker man inn pruteknappen - hvem vet. Litt mer omstendelig i bruk muligens.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.537
Seigt marked for tidlig e-golf tror jeg ja. De har vel hatt sine barnesykdommer, men på tidlige biler bør vel alt være utbedret? e-Up blir for liten for 5 stk, likeså Fiat 500. i3 er spennende, men hvor dyrt blir det å reparere karbonfiber om man får skade..?

Kan være lurt å undersøke aktuelle alternativer. Da finner man for eksempel ut at bytte av bakre bremseskiver på en Twizy kommer på over 10K fordi skivene henger fast i akselen og er noe plunder å skifte, eller at ladelokket på e-up har lett å for å knekke og byttejobben fort havner over 15K fordi bilen må gjøres spenningsløs for å komme til, osv.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.137
Den siste der er jeg enig ja. Veldig interessant info. Samme med LED lysene/stripene; de feiler jo hele tiden og koster sikkert litt etter at garanti har gått ut.

Er ikke bekymret for karbonchassis. Hadde kjørt en i3 til 100 laken på ren ansvarsforsikring også.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har sjekket litt hva som ligger på FINN nå, og jeg heller vel mot en brukt Leaf.

Da kan jeg vel velge enten en:

Hvis man får en 2014 modell som har godt ca 60 kkm for rundt 90 000,- er det noen stor fare for å gjøre bomkjøp da...?

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg ville betalt meg opp til en 30kwh utgave for å ha en bil som er litt mer kurant med tanke på rekkevidde. Hvis bilen etter å ha mistet et par streker på batteriet går 6 mil på en kald vinterdag har nok restverdien forduftet.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ville mye heller kjøpt en i3 som er mye morsommere å kjøre og som ikke taper rekkevidde i samme grad. Etter deg jeg vet har ikke Leaf kjøling av batteri.. Min i3 har ikke tapt rekkevidde på 4 år.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.848
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg ville betalt meg opp til en 30kwh utgave for å ha en bil som er litt mer kurant med tanke på rekkevidde. Hvis bilen etter å ha mistet et par streker på batteriet går 6 mil på en kald vinterdag har nok restverdien forduftet.
Så vidt jeg forstår må du da opp på en 2016 modell - og de ligger vel på 150 000,- i forhold til 90 000 for den jeg nevnte.
Det synes litt ulogisk å betale rundt 60 000,- mer for en brukt bil for å få litt mer restverdi i forhold til en bil til 90 000,-. Restverdi er ikke så interessant - om bilen holder i 5 år så har vi hatt billig bil i 5 år. Men det er ikke akkurat mye å velge i blant elbiler til under 50 000,-. Så hvis det rundt omkring fortsatt blir differensiering i bomringen - så kan jeg ikke skjønne at en Leaf skal blir verdiløs.

Ikke er det så kaldt i Bergen heller.

Dette er en bil nummer 2 og det finnes i grunn ingenting den skal brukes til som er mer enn 1 mil unna, og den skal stå utenfor huset og kan lades når det måtte passe.

Mvh
OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.137
Venter spent på oppfølgeren i høst når du har funnet ut av å powre anlegget fra Leaf’en vha DC/DC konverter (ingen vits å gå omveien om AC)

• Liker
Reaksjoner: OMF
Topp Bunn