Høyttalere Billige aktive høyttalere, en god vei til god lyd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Usikker på om det eksisterer en tråd med dette fra før, men jeg har lyst til å slå et lite slag for aktive høyttalere. Dette er tenkt å være i den billige enden av skalaen og antagligvis ikke over 5000 kroner (litt slinringsmonn er det jo).

    Jeg skal ikke bombastisk fastslå at man ikke kan få like god lyd med en integrert forsterker og høyttalere, men jeg tror det skal vanskelig gjøres.
    Vi snakker nok ikke hifi, men god lyd som er verdt å lytte til.

    Jeg vil spesielt anbefale bruktkjøp på Finn. Prisen må være opp til hver enkelt, men jeg mener ny-prisen er rundt 4000 kroner paret og tilogmed denne prisen kan forsvares. Jeg har i det siste fått tak i et par brukte Fluid FX8 og er blown away av lyden man får per krone betalt for de.

    fluid-audio_fx8w_speaker.jpg


    Men de må stå på et godt stativ. Med et godt stativ spiller de utrolig dyp bass og jeg føler at man ikke trenger en sub.

    Finnes det andre som har gode råd rundt aktive høyttalere og tips til gode kjøp?
    Kanskje vi kan få i gang en tråd om aktive og ikke minst billige høyttalere!

    Utifra forslag her, så er listen så langt som følger:
    Genelec Two (litt i dyreste laget, ca. 5000 kr/stk)
    Genelec 8030a (litt i dyreste laget, ca. 5000 kr/stk)
    Kali Audio LP-6 (ikke importør)
    JBL LSR305P mkII (1230 kr/stk)
    JBL LSR308P mkII (1831 kr/stk)
    ADAM Audio A3X (2599 kr/stk)
    Audio Pro Addon T20 (4490 kr/par)
    Teenage Engineering OD-11 (6429 kr/stk, trenger bare en?)
    Argon Audio ALTO 5 ACTIVE (2998 kr/par)
    EVE Audio SC205 (3299 kr/stk)
    Yamaha HS7 (1943 kr/stk)
    Yamaha HS8 (2707 kr/stk)
    Fluid F5 (2499 kr/par)
    Fluid F8 (3869 kr/par) MÅ VÆRE UTROLIG MYE LYD FOR PENGENE!
    DALI Zensor 1AX (3990 kr/par)
     
    Sist redigert:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Audio Pro Addon T20 erstatter Monitor Bronze 6 og Harman Kardon 980 å angrer ikke et sekund, ingenting står igjen for et fyldig lydbilde med overraskende mye detaljer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det noe jeg hadde tørt satse på, ved inngangen til 2020, så er det en forretning som kun selger aktive høyttalere. Som skulle bestått av utvalgte modeller fra flere leverandører og produsenter og i alle prisklasser. Samtlige tilkoblet slik at man lett kunne høre forskjeller på de, tror folk ville blitt svært så forundret over hvor mye man får for pengene - mye fordi forsterkerne i disse koster smårusk for produsentene, som også har vært smarte nok til å få det til å spille godt sammen. Dette er fremtiden!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg har disse som TV-høyttalere og er veldig godt fornøyd med dem:



    NB: Den til venstre er en aktiv Teenage Engineering OD-11 med en 100W klasse D-forsterker. Den til høyre er den originale passive Carlsson OD-11.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Måtte ha noe som lagde passabel lyd til ny tv som kun har spdif lydutganger sist vinter og da ble det et par ARGON AUDIO
    ALTO 5 ACTIVE
    fra Hifiklubben. Skikkelig plug and play og helt greie så lenge det er bilde til. Stereoanlegget vårt er i en annen liga.

     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Måtte ha noe som lagde passabel lyd til ny tv som kun har spdif lydutganger sist vinter og da ble det et par ARGON AUDIO
    ALTO 5 ACTIVE
    fra Hifiklubben. Skikkelig plug and play og helt greie så lenge det er bilde til. Stereoanlegget vårt er i en annen liga.

    Disse har jo ikke aktivt delefilter. Bare en standard boksehøyttaler med passivt delefilter, med en liten forsterker bygget inn i den ene høyttaleren. Det verste fra begge verdener, sånn konstruksjonsmessig. Når det er sagt synes jeg Argon-serien til HFK gir ekstremt mye for pengene!

    EDIT: var ikke meningen å snakke disse ned, høres sikkert fint ut, bare å få fram at de pga konstruksjonen ikke tar ut det potensialet rimelige aktive høyttalere kan ha
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    https://evenstadmusikk.no/eve-audio...0Hc3KMNiSBtz4gP9vlwpS-CRDooxuluxoCDB4QAvD_BwE

    Eve sc205 kjenner jeg ut og inn. Utrolig høytaler til prisen dette.
    Veldig enig. Fordi det er en 5-tommer som krysses over til diskanten blir spredningen mye mer jevn enn i de større modellene til Eve, der det blir noe mismatch i spredning mellom bassdriver og diskant. Krysser man dem over til to subwoofere litt høyt, sånn ved 100/120 hz feks, og jobber litt med å få det integrert, spiller dette helt latterlig bra. Min klare favoritt blant rimelige aktive høyttalere.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jbl sin lsr 305 og 308 er helt sjef til prisen. Så+1 på de fra meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ikke uenig i ankepunktene dine, Olav2, men: Bare det doble antall forsterkere pluss en helt enkel "biwiring" til høyttaler 2 hadde gjort systemet både dyrere og langt mindre "plug and play". Halvparten av kjøperne hadde koplet høyttaler 2 feil med blåst diskant til følge. DAC, Bluetooth og analog inn gjør dem anvendelige for en rimelig penge.

    ...

    Men ok. Mange fine eksempler i tråden her. Kjekt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Veldig enig. Fordi det er en 5-tommer som krysses over til diskanten blir spredningen mye mer jevn enn i de større modellene til Eve, der det blir noe mismatch i spredning mellom bassdriver og diskant.
    Kan man ikke si dette langt på vei er gjeldende de fleste typer høyttalerkonstruksjoner?!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Eve er jo bedriften til Roland Stentz ot Kerstin Mischke. Før det ble bråk i ADAM var det de to, samt en tredje person, som i all vesentlighet utgjorde ADAM. Derfor vil man nok finne veldig mye av de samme filosofiene i de to selskapene, selv om de nå har beveget seg litt i hver sin retning.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg kjøpte høyttalere til min far for et års tid siden. Det ble Swissonic, og til den latterlig lave prisen var de et godt valg. Jeg ville dog anbefale sub til dem, ellers kan de oppleves litt slanke, men selv med sub havner man jo godt under prisgrensa i tråden allikevel. Men en ting gikk igjen uansett hvor jeg spurte. Det var Yamaha HS-serien alle anbefalte. Jeg har ikke hørt dem selv, men anbefalingene var så gjennomgående uansett hvem jeg spurte at det må være ett eller annet med de høyttalerne som gjør dem verdt å sjekke ut.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    ...og når jeg leser åpningsinnlegget, kanskje spesielt trådtittelen, så tenker jeg: "Påkostede aktive høyttalere, den perfekte veien til god lyd?" Jeg solgte jo ADAM i noen år, og det gikk ikke mange parene med passive eller semiaktive. Det aller meste var aktive, men hver gang vi snublet borti noen som ikke var aktive var de så betydelig dårligere at det føltes som et bomkjøp sammenliknet med "the real deal" (de fullaktive).

    Men de er jo ikke lenger på markedet, og da er det jo nesten ingen ting på markedet som er aktivt, og som har ambisjoner om stort annet enn å være "et alternativ for dem som på død og liv vil ha noe aktivt". Det er rart, for aktive og "powered speakers" har jo vært på markedet i mange tiår.

    Beklager avsporingen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har kjøpt to sett aktive høyttalere selv (De står til lagring dog), men det er mye lyd for pengene. Jeg har ett par Pioneer S-DJ08 og Argon 7350, jeg kan varmt anbefale disse to. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    I stedet for billig nytt, noe som har tenkt på å i stedet gå for brukt av høyere kvalitet til lav pris? Det er i tillegg bedre for klimaet ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en stor fan av aktive høyttalere og er av oppfatningen av at det er den eneste logiske fremgangsmåten for best mulig lyd. Ikke nødvendigvis med innebygget forsterker, men med aktivt/digitalt delefilter og høyttaler-EQ.

    I lave prisklasser er det knapt noe alternativ; de eneste virkelige gode høyttalerne er aktive og kommer gjerne fra proff-siden. Yamaha, JBL, Adam, Focal og mange flere har produkter som gir latterlig mye lyd for pengene (i mine ører) under 10 000 kr.

    Kali Audio har LP-6 som får bedre tilbakemeldinger enn noe annet jeg har sett under 5000 kr- og er grunnen til at jeg ligger sånn ca 50-50 på om jeg skal gi beng i hele hobbyen og bare skaffe meg de nye IN-8 til 8000 + moms og la hifi-idiotien være nettopp det.

    Ellers har Genelec voldsomt mye bra avhengig av bruksområde. Genelec Two til ca 3000kr brukt og Genelec 8030a til ca 5000kr brukt må være åpenbare kandidater som man ikke kan overse?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    JBL 3 serien og ADAM Audio AX serien synes jeg er mye for pengene.
    JBL 3-serien har jeg ikke hørt enda, men har bare hørt positivt om.
    ADAM blir vel hakket for dyrt i denne sammenhengen? Du må ned i A3X for å komme innenfor og en 4,5" gir litt vel lite bass i forhold til en 8". Men det er jo bare min personlige vurdering uten å ha hørt de!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Hvorfor bare billige? Hvordan står aktive Dynaudio eller Focal monitorer seg i forhold til hafai høyttalere til 20k?
    OT, kan evt spore av tråden senere🤗
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    EDIT: var ikke meningen å snakke disse ned

    "You could have fooled me." ;)

    Det er massevis av "aktive" høyttalere i dag som rett og slett har en tokanals forsterker i det ene kabinettet og bare en høyttalerkabel til den andre. Sikkert like mange som har én kanal i hvert kabinett, uten noe delefilter. Mange med "fulltoneelement" som ikke trenger det heller. Alle gir deg noen av fordelene. Spart plass, færre bokser, etc. Og når vi snakker om rimelige "aktive" høyttalere, tipper jeg at de fleste er bygget slik.

    Jeg er enig i at i alle fall en forsterker i hver høyttaler er å foretrekke, men likevel.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Angående Yamaha HS-serien. Jeg har heller ikke hørt disse, men lurer på om det er stor forskjell mellom HS7 og HS8 og hva de kan sammenlignes med rent lydmessig?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hvorfor bare billige? Hvordan står aktive Dynaudio eller Focal monitorer seg i forhold til hafai høyttalere til 20k?
    OT, kan evt spore av tråden senere??????
    Lag gjerne en tråd for de litt dyrere aktive høyttalere?
    Som ADAM, Genelec, KEF, Dynaudio, Neumann, Focal, HEDD, JBL, ESI og mange flere.
    Men helst ikke bland de inn her. La dette være en tipse-tråd for billige aktive.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg er en stor fan av aktive høyttalere og er av oppfatningen av at det er den eneste logiske fremgangsmåten for best mulig lyd. Ikke nødvendigvis med innebygget forsterker, men med aktivt/digitalt delefilter og høyttaler-EQ.

    I lave prisklasser er det knapt noe alternativ; de eneste virkelige gode høyttalerne er aktive og kommer gjerne fra proff-siden. Yamaha, JBL, Adam, Focal og mange flere har produkter som gir latterlig mye lyd for pengene (i mine ører) under 10 000 kr.

    Kali Audio har LP-6 som får bedre tilbakemeldinger enn noe annet jeg har sett under 5000 kr- og er grunnen til at jeg ligger sånn ca 50-50 på om jeg skal gi beng i hele hobbyen og bare skaffe meg de nye IN-8 til 8000 + moms og la hifi-idiotien være nettopp det.

    Ellers har Genelec voldsomt mye bra avhengig av bruksområde. Genelec Two til ca 3000kr brukt og Genelec 8030a til ca 5000kr brukt må være åpenbare kandidater som man ikke kan overse?
    Har ikke du Kii Three (eller hva de heter) da?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med dyrere aktive (proff)høyttalere får man som regel bedre forsterkere med mer effekt, bedre signal/støyforhold, bedre kabinetter og drivere og gjerne mindre variasjoner mellom parene. Med dyrere hifi-høyttalere er det ren bingo hva man får. Kanskje er det bedre, kanskje mye verre. Som regel må man kjøpe i blinde fordi ingen målinger blir presentert for kjøpere.

    For små stativhøyttalere (aktive) blir det fort veldig mye dyrere for veldig lite ekstra når man passerer 15-20 000 kr for paret. For store full-range høyttalere blir det veldig dyrt hvis det skal være nær state-of-the-art.

    Best mulig lyd for minst mulig penger får man med aktive stativhøyttalere + separate subwoofere. Et gjennomtenkt slikt system til 15-20k vil gjerne overgå det meste av passive hifi-greier på denne siden av 100k, men noen universelle sannheter finnes ikke. Det er mye bra på markedet i alle kategorier, så man må nesten definere hva man ønsker å oppnå og hvilke faktorer som er viktige for en.

    For min del er jevn respons både on-axis og off-axis, fravær av kraftige resonanser, kontrollert spredning over så stor del av frekvensområdet som mulig og lav forvrengning det jeg ser etter. JBL 3xx som nevnes ofte har noen av disse, men har en del kraftige resonanser som vil være veldig hørbart i forhold til litt dyrere og bedre høyttalere, som feks deres egen 7xx serie.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke du Kii Three (eller hva de heter) da?
    Ikke nå lenger, solgt fordi jeg trengte litt ny giv for interessen. :)
    Ingen erstatning klar, men massevis av interessante alternativer .
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Har hørt endel på Yamaha HS serien og synes de låter « kasse» i forhold til mange andre ht i prisklassen. Da blir lydbildet mer nasalt ( i mangel på annet ord). Helt feil i mine ører😎
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Erfaringer med Neumann KH 80 DSP? Måler tilsynelatende veldig bra for prisklassen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hva med disse:

    Wharfedale Reva 1 (kr 4 299/Par)
    Wharfedale-Reva-1.jpg


    Triangle LN01A (kr 3 599/Par)
    Triangle-LN01A_.jpg


    Earthquake StudioQuake M6 (kr 5 999/Par)
    Earthquake-StudioQuake-M6.jpg


    DALI ZENSOR 1 AX (kr 3 998/par)
    DALI-Zensor-1-AX.jpg


    Behringer B3031A Truth (kr 2 339/stk)
    Behringer-B3031A-Truth.jpg
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    JBL 3-serien har jeg ikke hørt enda, men har bare hørt positivt om.
    ADAM blir vel hakket for dyrt i denne sammenhengen? Du må ned i A3X for å komme innenfor og en 4,5" gir litt vel lite bass i forhold til en 8". Men det er jo bare min personlige vurdering uten å ha hørt de!
    Vansklig å være uenig i akkurat det. På andre siden så vil 4.5" ha jevnere spredning opp mot AMT diskanten. Jeg ville nok valgt A3X for så å utvide med sub senere, kontra det å kjøpe en større modell.

    Ellers så er jo 7kkr for et sett A5X ikke akkurat avskrekkende. Bassport i front har de også. Fungerer rimelig bra nært bakvegg.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har testet Audio Pro Addon T14?
    Tenkt brukt som forbedring av TV-lyd
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Noen som har testet Audio Pro Addon T14?
    Tenkt brukt som forbedring av TV-lyd
    Til den prisen (T14 koster 2290.-) er du veldig nære JBL LSR305 (2460.-), som jeg tipper (og det er bare tipping), er hakket bedre?
    Gå opp til 3869 kroner (Fluid FX8 ) og du har fullverdig TV-lyd til film som takler litt kinolyd også. Men de trenger stativ, men det gjør vel de fleste små høyttalere?
    My 2 cent!
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Svenske Hifi & Musik har testet 7 par aktive, 5-25k. Oktober.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Noen som har testet Audio Pro Addon T14?
    Tenkt brukt som forbedring av TV-lyd
    Har hørt men eier ikke disse, kjøpte derimot T20 og angrer ikke, står ikke noe imot hva MA Bronze 6 leverte her før, at finishen på både kabinetter er knall samt kontrollen som er av børstet stål er en flott bonus så høyttalerne fra Audio Pro er absolutt verdt hva de koster uansett hva andre måtte mene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn