Høyttalere Billige aktive høyttalere, en god vei til god lyd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Svenske Hifi & Musik har testet 7 par aktive, 5-25k. Oktober.
    Aldri lest Hifi & Musik. Trykker de målinger også, eller dreier det seg utelukkende om anmeldernes lytteopplevelser?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Svenske Hifi & Musik har testet 7 par aktive, 5-25k. Oktober.
    Aldri lest Hifi & Musik. Trykker de målinger også, eller dreier det seg utelukkende om anmeldernes lytteopplevelser?
    Jeg har lest Hifi & Musik siden de kom ut. Jeg har absolutt ikke lest alt av hi-fi blader, men mener svenskene lager en av markedets beste, sågar med omtale av plater, mm. De bruker noe målinger, men en stabil gruppe journalister med årelang erfaring gir i dette tilfelle særdeles god veiledning av det de tester ut. Minst like bra som gamle norske Audio og danske High Fidelity.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Noen som har testet Audio Pro Addon T14?
    Tenkt brukt som forbedring av TV-lyd
    Til den prisen (T14 koster 2290.-) er du veldig nære JBL LSR305 (2460.-), som jeg tipper (og det er bare tipping), er hakket bedre?
    Gå opp til 3869 kroner (Fluid FX8 ) og du har fullverdig TV-lyd til film som takler litt kinolyd også. Men de trenger stativ, men det gjør vel de fleste små høyttalere?
    My 2 cent!
    Jeg bruker JBL LSR308 på PC, og de trenger litt luft rundt seg. Slik mine er plassert, nær frontvegg og sidevegger, får de en veldig kraftig peak rundt 150 Hz (om jeg husker riktig) som er helt klart hørbar.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    EDIT: var ikke meningen å snakke disse ned

    "You could have fooled me." ;)

    Det er massevis av "aktive" høyttalere i dag som rett og slett har en tokanals forsterker i det ene kabinettet og bare en høyttalerkabel til den andre. Sikkert like mange som har én kanal i hvert kabinett, uten noe delefilter. Mange med "fulltoneelement" som ikke trenger det heller. Alle gir deg noen av fordelene. Spart plass, færre bokser, etc. Og når vi snakker om rimelige "aktive" høyttalere, tipper jeg at de fleste er bygget slik.

    Jeg er enig i at i alle fall en forsterker i hver høyttaler er å foretrekke, men likevel.
    Gode poenger dette, Dazed :)

    Jeg tenker bare at skal en slik diskusjon være opplysende og interessant, må man også ha en eller annen formening om hvorfor rimelige aktive høyttalere kan høres bra ut. Alle aktive høyttalere høres jo ikke bra ut, ikke på langt nær. Jeg vil foreslå at det er disse tingene som gjør at rimelige aktive høyttalere ofte bokser langt over sin vektklasse:

    1. Aktive delefilter kan ha lydmessige fordeler, spesielt sammenliknet med passive delefilter i budsjettklassen man ofte finner i passive høyttalere i samme prisklasse - og særskilt hvis det er DSP-styrte høyttalere
    2. En del aktive høyttalere fra proffmarkedet har et gjennomtenkt spredningsmønster, der spredningen er mer lik med frekvens enn man ofte finner i tradisjonelle passive høyttalere. Det oppnås enten "med vilje" gjennom waveguides eller coax-system, eller litt mer tilfeldig ved at man bruker en mindre mellomtone- og basselement (4- eller 5-tommer feks) som har en spredning som er mer lik diskanten. Det siste går jo seff utover bassen og maksimal-volum - man kan avhjelpes hvis man integrerer subwoofere.
    3. Fordi aktive monitorer ofte er små, kommer det nærmere point source-idealet enn større høyttalere der elementene spres utover en større flate. Min personlige erfaring er at jeg ofte opplever klarere stereobilder fra mindre monitorer enn fra større høyttalere, og jeg tror ikke det er tilfeldig.

    Men hva mister man med slike konstruksjoner? Om vi holder oss til mindre aktive høyttalere mister man åpenbart en del dynamikk og bass-slam, eller utstrekning i bassen. Min mening er at man i stor grad kan avhjelpe det ved bruk av subwoofere og høy deling, men der er andre uenige. Sånn prinsipielt er det heller ikke ideelt å integrere elektronikken i høyttaleren, både fordi den kan gå i stykker og er vanskeligere å fikse, og fordi elektronikken blir utsatt for varme og risting der inne. På den annen side blir det mye mer plug n play. Så det er pluss og minus.

    Og så er det jo smak og behag. Jeg har funnet ut for min del at jeg liker godt å få med en del refleksjoner fra rommet, så jeg liker høyttalere med bred spredning. Er også mer opptatt av presise stereobilder enn av maksimal slam i bassen. Små aktive høyttalere med jevn spredning men uten waveguide av typen Eve SC205 feks, krysset høyt over til subwoofere, fungerer derfor ypperlig for meg. Har hjulpet en kompis av meg til å sette opp nøyaktig det oppsettet, og det spiller så bra at jeg ble veldig usikker på om jeg skal gidde å fortsette å lete etter dyrere konstruksjoner... Hvis man foretrekker mindre rombidrag, er det en god idé å gå for aktive høyttalere med en waveguide som reduserer spredningen - slik som JBL, Neumann, m.fl. Og hvis bass-slam er veldig viktig bør man jo gå for en aktiv høyttaler med større basselement, feks JBL eller Fluid sine modeller med åtte-tommer i bassen.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet Audio Pro Addon T14?
    Tenkt brukt som forbedring av TV-lyd
    Til den prisen (T14 koster 2290.-) er du veldig nære JBL LSR305 (2460.-), som jeg tipper (og det er bare tipping), er hakket bedre?
    Gå opp til 3869 kroner (Fluid FX8 ) og du har fullverdig TV-lyd til film som takler litt kinolyd også. Men de trenger stativ, men det gjør vel de fleste små høyttalere?
    My 2 cent!
    Tja? Hvorfor skulle de egentlig ikke funke på et møbel som plasserer dem i riktig høyde, på passelige gummiføtter?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.236
    Antall liker
    2.658
    Sted
    Liten by
    Noen som har testet Audio Pro Addon T14?
    Tenkt brukt som forbedring av TV-lyd
    Til den prisen (T14 koster 2290.-) er du veldig nære JBL LSR305 (2460.-), som jeg tipper (og det er bare tipping), er hakket bedre?
    Gå opp til 3869 kroner (Fluid FX8 ) og du har fullverdig TV-lyd til film som takler litt kinolyd også. Men de trenger stativ, men det gjør vel de fleste små høyttalere?
    My 2 cent!
    Tja? Hvorfor skulle de egentlig ikke funke på et møbel som plasserer dem i riktig høyde, på passelige gummiføtter?
    Aner ikke, det er fullt mulig du har rett. Men det var først når jeg fikk de på et par gode stativer at godlyden åpenbarte seg for meg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet Audio Pro Addon T14?
    Tenkt brukt som forbedring av TV-lyd
    Til den prisen (T14 koster 2290.-) er du veldig nære JBL LSR305 (2460.-), som jeg tipper (og det er bare tipping), er hakket bedre?
    Gå opp til 3869 kroner (Fluid FX8 ) og du har fullverdig TV-lyd til film som takler litt kinolyd også. Men de trenger stativ, men det gjør vel de fleste små høyttalere?
    My 2 cent!
    Tja? Hvorfor skulle de egentlig ikke funke på et møbel som plasserer dem i riktig høyde, på passelige gummiføtter?
    Aner ikke, det er fullt mulig du har rett. Men det var først når jeg fikk de på et par gode stativer at godlyden åpenbarte seg for meg.
    Jeg bare tenker høyt, jeg altså. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Defacto: Aktive prisbomber finnes, de. Her er mine favoritter i betalbar prisklasse:

    -PMC Result 6 er noe dyrere enn det som ønskes evaluert her, men den er verd det- og mer dertil. Dette er studiohøyttalere, og de legger ikke skjul på det heller. Ekstremt avslørende, men ufeilbarlig musikalske til sin pris. Legger du 30 K på bordet for disse- ink XLR-kabler og stativene- har du en virkelig vei til god lyd, uten store bokser i stua. Det du istedet får er et anlegg som viser deg hva du egentlig har. Så BÅNN ærlig at det er en fryd, men aldri øretrettende på noen som helst måte. Aldri. De viser musikken som den egentlig er, som musikere og teknikere ville vise den. Og du ønsker bare en ting: Mer musikk!! SKREMMENDE gode.

    GENELEC G-TWO: Finlands svar på de engelske multikunstnerne. Låter noe mer nøytralt- typisk nordisk i dynamikken også- men har effektive plasseringsbrytere og en noe lavere pris. Kommer også i fruevennlig hvitt;D Knallbokser med et fullstendig dødt alukabinett og passe kraftige forsterkermoduler. Veldig musikalske, men ikke så fleksible på partnere som PMCene er.

    DALI Zensor 1AX: Billige, pene og svært informative. Eneste udiskutable negativ er mangel på EKTE aktiv drift, slik PMC og Genelec har. Danskene har valgt å bygge inn EN stereo forsterker som skal drive hele paret på EI side. PMC og Genelec har tilpassede forsterkere til hver enkelt. Du får det du betaler for.

    Kipsch The Sixes: Klassisk rocker, full av funksjoner. Låter beintøft hvis du kan leve med kompromissene og tar høyde for dem i matchfasen. Feks. med en Rega Intro. Mer spilleglede enn high-end.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.236
    Antall liker
    2.658
    Sted
    Liten by
    Defacto: Aktive prisbomber finnes, de. Her er mine favoritter i betalbar prisklasse:

    -PMC Result 6 er noe dyrere enn det som ønskes evaluert her, men den er verd det- og mer dertil. Dette er studiohøyttalere, og de legger ikke skjul på det heller. Ekstremt avslørende, men ufeilbarlig musikalske til sin pris. Legger du 30 K på bordet for disse- ink XLR-kabler og stativene- har du en virkelig vei til god lyd, uten store bokser i stua. Det du istedet får er et anlegg som viser deg hva du egentlig har. Så BÅNN ærlig at det er en fryd, men aldri øretrettende på noen som helst måte. Aldri. De viser musikken som den egentlig er, som musikere og teknikere ville vise den. Og du ønsker bare en ting: Mer musikk!! SKREMMENDE gode.

    GENELEC G-TWO: Finlands svar på de engelske multikunstnerne. Låter noe mer nøytralt- typisk nordisk i dynamikken også- men har effektive plasseringsbrytere og en noe lavere pris. Kommer også i fruevennlig hvitt;D Knallbokser med et fullstendig dødt alukabinett og passe kraftige forsterkermoduler. Veldig musikalske, men ikke så fleksible på partnere som PMCene er.

    DALI Zensor 1AX: Billige, pene og svært informative. Eneste udiskutable negativ er mangel på EKTE aktiv drift, slik PMC og Genelec har. Danskene har valgt å bygge inn EN stereo forsterker som skal drive hele paret på EI side. PMC og Genelec har tilpassede forsterkere til hver enkelt. Du får det du betaler for.

    Kipsch The Sixes: Klassisk rocker, full av funksjoner. Låter beintøft hvis du kan leve med kompromissene og tar høyde for dem i matchfasen. Feks. med en Rega Intro. Mer spilleglede enn high-end.
    Bra innlegg.
    Jeg la det inne i en ny tråd der litt dyrere produkter kan debatteres ;D
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Virker som de fleste avskriver Audio Pro, kan forståes sånn sett når de er rimelige, men nå har jeg da eid disse Addon T20 en mnd tid og etter og ha hatt masse fra Klipsch så skuffer faktisk ikke disse overhodet mtp prisklassen og at de ofte er på tilbud til pølsepris så finner jeg det rart at ikke flere sjekker ut disse.

    Nei de kan ikke erstatte et fullverdig system om man investerer mer på høytalere, forsterkere, osv osv (selvfølgelig) men eneste disse T20 står tilbake for er en litt tilbaketrukket mellomtone av dette jeg har merket mest, og jeg angrer ikke et sekund på det oppsettet jeg solgte som disse erstatter, håper på flere Audio Pro venner her inne etterhvert =)
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Til defacto - tidligere (ikke oppmerksom på det med "sitat")...

    Har HS8 på et digitalt kirkeorgel. Har en utrulig ren og usminket klang, nesten elektrostat-aktig - og du kan ha de nær på uten at det går ut over lydbilde. I mine øyne trenger ikke du kjøpe noe dyrere end denne - dersom du ønsker en monitor. Til musikk over stereo - liker jeg personlig bedre en mer musikalsk høyttalere, dvs. gjerne noenlunde korrekt - men ikke "over lik".

    I mine øyne egentlig en killer i forhold til alt jalla-preiket fra senere generasjons blåruss-hifi-pushere (bare et råd fra en som hadde både Linn Sondek og rørforsterker mest sannsynlig fra tiden da du var ganske ung;-) - dvs. et råd om at tenke litt vel godt på hva du bruker dine penge til!)
     
    Sist redigert:

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Et viktig aspekt i vurdering av aktive studie-monitorer, er at studiefolk lever av dette, de hører på musikk som jobb både direkte og så senere via monitorene. Det medfører også at ikke de gidder at betale for pr-tull og dyre pseudoforklaringer (som koster på 10-100tusindvis kroner) - men betaler akkurat det som må til for at det fungerer.

    Tipper ganske mange innen hifi med fordel kunne tenke litt i denne rettning...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.236
    Antall liker
    2.658
    Sted
    Liten by
    Tull. Bare å gå inn på Gearslutz og lese. Få der som gidder å bruke mye tid på de billigste løsningene.
    https://www.gearslutz.com/
    CarstenS har et lite poeng da, det er ikke så mye fokus på snakeoil og dyre kabler i et studio, selv om monitorene som brukes nok er en del dyrere enn det de fleste sitter med. I tillegg har de fleste studioer med respekt for seg selv, opptil flere par. Så billig er det ikke!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Defacto, RojohII, CarstenS: Om det velges et par studiomonitorer til en slik løsning for hjemmeanlegget, betyr ikke det at de valgte monitorer ikke skal jobbes ordentlig med. Tvert imot, faktisk. Fordi studiomonitorer har fokus på avsløring og ærlighet blir det enda viktigere å velge riktige partnere til dem enn en typisk aktiv hjemmmehøyttaler. Sistnevnte er som regel verdens enkleste å høre kompromissene ved, nettopp av den grunn at det legges mer forkus på færrest mulig bokser med flest mulig funksjoner kontra reinspikkka lydkvalitet der. Maskeringen kommer som en del av pakka. Monitorer som PMC, aktive Dynaudio BMs og Genelec legger ALDRI skjul på sitt opphav, så hvis det velges feil kabling eller kilder til dem er eieren ute å kjøre. Resultatet blir da som regel et øretrettende system til hjemmelyttingen. Poenget er: ALLE komponenter i anlegget ER og BLIR LIKE VIKTIGE for totalen, og det skal eieren være fullt klar over. Ellers slår feilinvesteringen til i nærmeste solar- og det så det synger etter også!! Monitorene fra studio vil dog enda lettere hjelpe sin eier videre i prosessen. Fordi de ikke prøver å legge skjul på noe som helst. De forteller deg rett og slett hva du har, hvor du skal og hvem du er, musikalsk sett. Ekte selvhjelpsverktøyer.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Defacto: Eksempel på en betalbar knallmatch med Result 6 kan være:

    -PMC Result 6 m/ PMCs egne stativer
    -Audiolab 8300 CDQ
    -3m van den Hul D102mk3 XLR
    :rolleyes: System ferdig!

    De er gode nok til å jobbe på Bladelius Embla eller Mytek Brooklyn Bridge også. Samt - selvfølgelig- i studioet ditt..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn