Billig forsterker - god til bass?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, vurderer noe biamping saker for testingens skyld. Den ene skal ta seg av alt under omlag 1250Hz.. Noen forslag til en rimelig forsterker som har gode egenskaper her? "jerngrep" er et stikkord.
Effekttrinn, monotrinn evt. en integrert sak er alle av interesse.
Trenger ikke være 5000w da 15" elementene er rimelig følsomme.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.357
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har en Crown K2 stående. 2 x 500W. Helt ok til bassbruk, men faktum er at den virker "langsommere" og går ikke fullt så dypt som en Premier 350,
M.a.o, er det forskjeller her også. Hvis du er på disse trakter, kan du gjerne få låne den til utprøving.
mvh

M

Mr-T

Gjest
Fristende å foreslå noe klasse D.... de største Midgard blokkene f.eks.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Takker for tips. Kan også få forslag om diy greier. Det er ikke noe problem.

NAD208, LCaudio millennium, etwas klasse D etc...

Så kan jeg tenke litt lenger til f.eks. et pent anlegg nr. 2 når den tid kommer? Hvordan fungerer primare i30? Densen dm-10? etc?

Jeg må også ta turen ned i kjelleren om jeg har noe forskjellig liggende. Har noen klasse T (tror jeg det var) moduler liggende.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Titter etter bass amp/amper sjøl sånn halveis.

Lånte ett par BD30 (doppenberg chip amper) av BHO og de fungerte meget bra her hos meg. 30w, en til hver bass.
Finns vel endel fornuftige prisede gainclones der ute også kanskje ?

/jan

M

Mr-T

Gjest
DIY også ja: Hypex. Kanonbra ytelse for penga.
Dynabel har ferdige kits med alle deler du trenger til et Hypex bygg, så det er grei skuring.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mr-T skrev:
DIY også ja: Hypex. Kanonbra ytelse for penga.
Dynabel har ferdige kits med alle deler du trenger til et Hypex bygg, så det er grei skuring.
Ikke meningen å kuppe tråden bamba :)
Har du ett par linker også kanskje Mr-T ?

/jan

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
BD30 har jeg hatt tidligere på noen andre HT. Var helt ok de - testet aldri noe annet på dem.

Bittebitte litt OT. Nye ncore fra Hypex har jeg trua på men da snakker vi "veldiggodkvalitetihelefrekvensområdetoglittdyrereforsterkertype" trur eg :) -

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
bambadoo skrev:
BD30 har jeg hatt tidligere på noen andre HT. Var helt ok de - testet aldri noe annet på dem.
Solgt de ?
Savnet av bassamper - filter (marchand) er stort her. Så skal holde ett godt øye på tråden her og plukke opp tips og anbefalinger :) Skal prøve med AN P1SE (som bass amp) og noen Altec filter til uka så får vi se.

Mr-T skrev:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=dynabel&subgid=471&gid=462

Litt ned på siden står det diverste kits.

Kan varmt anbefale Hypex. Det fungerer og det låter veldig bra.
Takker.

Da skal jeg ikke mase mer ;)

/jan

M

Mr-T

Gjest
Hvis jeg ikke tar helt feil er BD30 basert på chip'en LM3886. Jeg har en del av de liggende..... De låter... tja... ikke greit nok til fullrange, men jeg har brukt til de en bass en gang, og det var OK det. LM3886 går vel for å være en av de bedre chip'ene.

Selve chip'en koster vel et par tiere. Det som koster er powersupply. Men uansett blir en slik løsning MYE billigere enn å bygge med Hypex moduler. Langt mindre effekt selvsagt.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
1250 hz er vel ein god del meir enn kun bass,feks nedre vokal vil også komme herfra+grunntone fra div instrumenter.
Men visst det kun er for testingens skyld,så er det nok heilt ok.

Men trur personleg at det er best med mest mulig lik type forst som blir brukt på resten av høgt,for sammenhengen og lydsignaturen sin skyld.

I beste meining.

Mvh.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
BD30 er vel "kun" 30w. Men føltes som de styrte bassene her med kontroll. Aldri hørt de på annet enn bass/sub systemer.

Skal se nærmere på hypex, koster jo ikke allverden for 180w st ser jeg.
I mitt tilfelle er det ok med mono trinn, og kompakte så jeg kan gjemme de vekk i toppene.

/jan

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Hva med en Pass Labs sak(F4?) som kan ta signalet fra ht-terminalene til forsterkeren som driver til toppene?

Slik at en får med litt av dens farving, for helhetens skyld.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
ØivindJ skrev:
Hva med en Pass Labs sak(F4?) som kan ta signalet fra ht-terminalene til forsterkeren som driver til toppene?
BD30 bruker høynivå (ht utgangene) og fungerer meget bra.

Gjør Hypex det også monn tro ?

/jan

M

Mr-T

Gjest
Det går an å gjøre det hvis du legger en 20-30 dB L-pad på inngangen.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mr-T skrev:
Det går an å gjøre det hvis du legger en 20-30 dB L-pad på inngangen.
Da er det håp :)
Takk igjen Mr-T, og beklager at jeg kuppet tråden din bamba.

/jan

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ingen kupping her og alt er til berikelse for alle.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det var noen som skrøt vettugt av en svensk amp? Lab.gruppen ett eller annet.
Er sikkert supert til dette formålet. iP serien eller hva han kallte det. De var visst rimelige. Men dyrere enn Hypex moduler da..

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.602
Torget vurderinger
24
Skal du ha en dugelig forsterker til bassen kommer du ikke utenom Krell's mono-sluttrinn KAS fra nittitallet. 380W kl.A pr. side. Slukets førstevalg.

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
669
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei, en liten oppklaring: BD30 bruker chippen LM3875 og har ikke "høynivå" inngang men skal ha vanlig linjesignal. Tilpassing for "høyttalersignal" inn må man selv sørge for.
-m

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
madman skrev:
Hei, en liten oppklaring: BD30 bruker chippen LM3875 og har ikke "høynivå" inngang men skal ha vanlig linjesignal. Tilpassing for "høyttalersignal" inn må man selv sørge for.
-m
Samme chip som amp kit'ene hos http://www.audiosector.com/ mao.
Vurderer de og hypex hos dynabel.

Hos meg blir de selvsagt kjørt på høynivå, l-pad fikser det.

Takk for oppklaringen Morten.

/jan

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Imperial skrev:
Det var noen som skrøt vettugt av en svensk amp? Lab.gruppen ett eller annet.
Er sikkert supert til dette formålet. iP serien eller hva han kallte det. De var visst rimelige. Men dyrere enn Hypex moduler da..

mvh
Hehe, det var sikkert meg. Joda, jeg kjører en LabGruppen IP-450 til bassene, og synes den gjør en god jobb. Jeg kjøpte jo inn en Bryston 4bsst til det formålet, men syntes denne tassen gjorde jobben omtrent like bra (<100Hz, aktiv deling = lett last osv.) såvidt jeg kunne høre, uten å bli for nøye mht. sammenligning/AB-test. Først i øvre mellomtone/diskant blir den forbigått av 4bssten, som virker litt mer oppløst og finkornet.

Ingen vifte, virker solid bygget, konvensjonell psu, fleksibel og lett å stille gain. Ca. 6500,- fra Thomann Cybershop. Bor jo i nærheten av bambadoo (Karmøy), så den kan testes hvis interesse. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nevøen min har en Krell ksa100mkII (tror jeg det var). Kan jo teste den? Sist vi hørte på den var det en veldig lite imponerende forsterker. På grensen til dårlig :)
Mye fine tips som kommer inn foresten.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Om Hypex er aktuelt må også NewClassD til Lars Claussen vurderes. Jeg har før vist til test hvor NewClassD kom best ut, og nå er modulene blitt oppgradert. Måtte bare si det.

(For ordens skyld; Har selv NewClassD.)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
belia skrev:
Om Hypex er aktuelt må også NewClassD til Lars Claussen vurderes. Jeg har før vist til test hvor NewClassD kom best ut, og nå er modulene blitt oppgradert. Måtte bare si det.

(For ordens skyld; Har selv NewClassD.)
Lov å legge ut linker, tror jeg da ;)

/jan

M

Mr-T

Gjest
NewClassD ser seriøst nok ut det. Skulle dog vært interessant å sett målinger på THD vs utgangseffekt.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
pengesluk skrev:
Skal du ha en dugelig forsterker til bassen kommer du ikke utenom Krell's mono-sluttrinn KAS fra nittitallet. 380W kl.A pr. side. Slukets førstevalg.
Krell har lenge stått for basskontroll!
Er Krell Audio Standard (KAS) å foretrekke i bassen fremfor nyere modeller fra Krell, f.eks Krell FPB. Hvor mange dB ut får du med 380W kl.A inn Sluket?
Er Krell FPB-350M og FPB-200 også greie i bassen?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mr-T skrev:
NewClassD ser seriøst nok ut det. Skulle dog vært interessant å sett målinger på THD vs utgangseffekt.
Hei, er dette godt nok eller er det andre målinger du lurer på?

Har lest en plass at de låter veldig bra. Bedre enn hypex, icepower etc. men nå kommer jo hypex med ncore da.......

Hadde zappulse engang i tiden. de med black gate. Spilte bra egentlig men brant opp endel HT elementer :(

EDIT: Er 3 år gammel en av testene riktignok
http://audiodesignguide.com/ClassD/classD.html

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
bambadoo skrev:
Har lest en plass at de låter veldig bra. Bedre enn hypex, icepower etc. men nå kommer jo hypex med ncore da.......
Hvor mye har det å si når vi snakker om å bruke de til bass amper ?
Nå deler jeg riktig nok "høyt", 450hz.

/jan

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg snakker om "full range" da. Hvordan de forskjellige er i forhold til hverandre i bass seksjonen aner jeg ikke.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
bambadoo skrev:
Jeg snakker om "full range" da. Hvordan de forskjellige er i forhold til hverandre i bass seksjonen aner jeg ikke.
Da er jeg med.
Greit å vite hva vi snakker om ;)

/jan

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Når kommer nCore fra Hypex? Den var ikke i nettbutikken til Dynabel i alle fall..

M

Mr-T

Gjest
Sånn jeg har skjønt det så kommer nok ikke Dynabel til å forhandle Ncore heller, siden Hypex har sagt at Ncore kun skal selges direkte via Hypex sin egen nettbutikk. Info står i tråden det er referert til på diyaudio.com

Men uansett er det flere som gleder seg til å teste ut Ncore, blant annet jeg. :)

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
bambadoo skrev:
Mr-T skrev:
Hei, er dette godt nok eller er det andre målinger du lurer på?

Hadde zappulse engang i tiden. de med black gate. Spilte bra egentlig men brant opp endel HT elementer :(

EDIT: Er 3 år gammel en av testene riktignok
http://audiodesignguide.com/ClassD/classD.html
Var denne jeg tenkte på. Synes den er interessant. NewClassD har kommet med flere forbedrede utgaver etter den som er testet. Mr LC har også kommentert endel på diyaudio.com.

Topp Bunn