Bilelektrisk problem.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.277
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Har montert nye blinklys på en bil tilhenger. For å identifisere hvilken ledning som gikk hvor ble hengeren plugget i en en bil og brems baklys og blinklys ble prøvd og identifisert. :D Så langt alt vel. På grunn av lite plass der ledningene plugges inn i bliklysarmaturet dro jeg krymmpeslange over kabelskoene, for å forhindre kortsluttning. ;) Så ble det hele skrudd sammen og tapet vanntett etter alle kunstens regler. ;D

DA oppstår fenomenet. Henger er ferdig og skal brukes. Slik man alltid skal gjøre sjekkes lysene før man kjører og hva skuer mine lyseblå ??? Venstre bliklys virker ikke. FAEN!! :mad: Vanntettingstapen taes av og lykteglasset skrues løs. Her skal defekt pære byttes!! :( Nei pæra er ikke defekt, klø i hodet ??? og fram med multimeter. Jeg måler 2,5-3 volt på ledningen når venstre blink aktiveres. :eek: Og det virket perfekt bare noen timer tidligere. :-[

Spørsmålet er: Hvor tok de siste ca 10 Volt veien ??? Om jeg har vært uforsiktig ved montering av kabelskoen på terminalen og evt revet av noen ( mange ) ledere i ledningen skulle ja da måle 12-14 volt på kabelskoen likevel ??

Svakstrømselektrikere på HFS, kom med en forklaring som IKKE innebærer at jeg må rive hele ledningsopplegget i hengeren ! 7 lederkabel og ikke en centimer til overs ! :-\
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.820
Antall liker
7.762
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Min første tanke er dårlig kontakt i tilhengerpluggen/kontakten på bilen. Jeg disponerer en tilhenger hvor dette er vanlig kost. Pluggene for å koble tilhengeren til bilen er forferdelig utsatt for korrosjon/irr.

Sjekk kontaktene for irr og rigle litt på pluggen og sjekk blinklyset på nytt.

Johan-Kr
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Vegsalt i tilhengerkontaktene har skapt mye hodebry, men hvis begge kontaktene er nye er vel det neppe et tema.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.277
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Kontaktene er nye uten korrosjon / irr.
Prøvd på to forskjellige biler med samme resultat.
Virket perfekt ved testing FØR sammenskruing, og virker ikke etterpå.
Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg mister volt. Om det var noen interne ledere ( multistrand kabel ) fint for:" mange tynne kobberledere og ikke en tykk" som var avbrutt skulle jeg da få 12 (14) volt likevel ? Ett eller annet "bruker opp" strømmen, og jeg vet ikke hva!! ???

Burde jeg kanskje ha brukt sølvkabler ? Er det der feilen ligger ?? ;D ;D ;D ;D
 
Topp Bunn