Bildetråd ala kaap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det var jo veldig kjipt å oppdage at PU'en ikke er i orden.

    Det er vel minst et par muligheter her: til Ortofons OM serie kan man kjøpe en erstatningsnål, men selv det koster jo en del. De har erstatningsnål til OM30 på Oslo Hi-Fi Center, HiFi Klubben eller Soundgarden, f.eks. link her. Det er kanskje også mulig å få innbytte på den gamle PU'en hvis man går for en ny Ortofon (20-30% av nyprisen til den gamle PU'en i avslag på den nye??). Ellers så er det selvsagt mulig å gå for en PU av et helt annet fabrikat...
    Jepp.. ny OM30 nål kommer på ca 2500,-
    Om innbytterabatten eksisterer fortsatt er jeg faktisk usikker på.. vet den ordningen var før iallefall..
    Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre. Ortofon 2M Bronze er et alternativ...DP riaa gjør ikke skamme på pu'er til 10x prisen av den.. men den prisklassen er jeg ikke klar for akkurat nå :p

    mvh Kai
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er viktig å bruke rett midle på oksydert aluminium. Som du vet, så hadde gamle JBL aluminium på drivere og rammen rundt om. Jeg prøvde såkaldt aluminiums rense middel for både bil og interiør. Det eneste jeg fant som har hatt langtidsvirking mot oksidasjon, var Mr.muskel sølvpuss.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det er viktig å bruke rett midle på oksydert aluminium. Som du vet, så hadde gamle JBL aluminium på drivere og rammen rundt om. Jeg prøvde såkaldt aluminiums rense middel for både bil og interiør. Det eneste jeg fant som har hatt langtidsvirking mot oksidasjon, var Mr.muskel sølvpuss.
    Tallerken på Thorensen er i Zink, ikke alu :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Om få timer går vi inn i årets crazy shopping day of the year...

    06347019.jpg


    Heldigvis er jeg ferdig med årets svartehandel... den gjorde jeg allerede på tirsdag :) Uten slåsskamp/håndgemeng :)
    Det var ikke planlagt skulle skje på tirsdag (forventa å vente til fredag), ei heller merke/modell, men en god deal var det iallefall :)

    WR183z4h_1.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da blir det tv titting i helga, ellevill gjetting fra min side ;)
    Njaaa.. noe er det blitt, men også litt fikling for å sette den opp med div app'n, programmere fjernkontrollen til andre apparater osv...
    (Jeg har siden det ble presentert en 20" OLED på CES for mange år siden vært fast bestemt på å få OLED på veggen en dag, men så langt ser denne QLED'n bra ut :) Eller, enda viktigere, den knuser den tradisjonelle LED'n slik den har vært i mange år. Det var min største frykt når jeg kjøpte Q8F på impuls, at denne skulle ha de samme egenskapene jeg mildt sagt hater med LED. Det er ikke uten grunn at Q8F overtar for en 12år gammel plasma, når alternativene i butikkene er så tragisk dårlige... Men teknologi og konkurranse i markedet kommer oss forbrukere omsider tilgode :) )

    forresten en very lækker remote :)

    Snapseed.jpg


    Håper "no-gap" veggfestet kommer ila av uken som kommer.. nå står den på foten/tvbordet et stykke fra veggen... ikke direkte vakkert.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Man bli kresne med åra, husker du biledrør tv ;)
    Var no ikke direkte stygt heller, men litt vanskelig å se når du fokuserer på remoten ;)

    edit: gratulerer med ny heftig tv, pen også på fot om du spør meg
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har fortsatt Pioneer 43'' plasma. Ser ikke grunn til å skifte den riktig ennå. Det er nok oled som er alternativet. Liker ikke vanlig led Tv i sånn jeg har sett det. Virker noe rosa i fargene i forhold til til plasma. Synes fortsatt at faredyben og nyansene er bedre på plasma i forhold til vanlig led. Men Oled virker veldig gode. Det er jo videnskap å få de justert. Det finnes såkalte spesialister på dette feltet som enkelte bruker. Da spesielt de som kjøper veldig kostbare tv.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har fortsatt Pioneer 43'' plasma. Ser ikke grunn til å skifte den riktig ennå. Det er nok oled som er alternativet. Liker ikke vanlig led Tv i sånn jeg har sett det. Virker noe rosa i fargene i forhold til til plasma. Synes fortsatt at faredyben og nyansene er bedre på plasma i forhold til vanlig led. Men Oled virker veldig gode. Det er jo videnskap å få de justert. Det finnes såkalte spesialister på dette feltet som enkelte bruker. Da spesielt de som kjøper veldig kostbare tv.
    Har sittet i samme stol som deg i mange mange år... (siden OLED ble vist på CES som en 20" prototype faktisk) men etter noen dager med Q8F er jeg svært fornøyd. Ting som jeg ofte får spasmer av når jeg må se på en LCD/LED tv, sliter ikke denne med. Min er ikke kalibert enda, men jeg er meget fornøyd, både når videomateriale er av dårlig og bra kvalitet. Mulig jeg skriver en slags "review" når jeg får tid til det..
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, får komme tilbake med dette om OLED/QLED og erfaringer og fordelere med disse. Men det som opptar meg mest akkurat nå, er DPDAC 8.0 og USB link/converter. Jeg bruker nå en Stello U3 192/24 USB LINK. Ikke noe problem med den lydmessige egenskaper. Men høres som at de ikke komuniserer korrekt når jeg skal streame fra laptop og skal veksle mellom spor. Høres som at et rele som slår seg av å på internt i DAC 8,0 og et kort sus når jeg går fra den ene til den andre. Elles høres alt normalt når det spilles. Har du vært bort i noe lignende med din USB link?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ja, får komme tilbake med dette om OLED/QLED og erfaringer og fordelere med disse. Men det som opptar meg mest akkurat nå, er DPDAC 8.0 og USB link/converter. Jeg bruker nå en Stello U3 192/24 USB LINK. Ikke noe problem med den lydmessige egenskaper. Men høres som at de ikke komuniserer korrekt når jeg skal streame fra laptop og skal veksle mellom spor. Høres som at et rele som slår seg av å på internt i DAC 8,0 og et kort sus når jeg går fra den ene til den andre. Elles høres alt normalt når det spilles. Har du vært bort i noe lignende med din USB link?
    Jeg bruker en Singxer SU-1, og med gullfisk hukommelse er det mulig jeg hadde litt ulyder i starten. I manualen er justering av VCXO beskrevet, men jeg tror faktisk jeg droppet bruk av voltmeter for å justere, men justerte rett og slett bare ved å skru på poltmeteret med et lite skrujern til det ble helt stille (uten musikk). Etter det har jeg ikke gjort noe tilpasninger. Dvs laptop og DDC må være tilkoblet, men ikke spille noe.

    mvh Kai
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, får komme tilbake med dette om OLED/QLED og erfaringer og fordelere med disse. Men det som opptar meg mest akkurat nå, er DPDAC 8.0 og USB link/converter. Jeg bruker nå en Stello U3 192/24 USB LINK. Ikke noe problem med den lydmessige egenskaper. Men høres som at de ikke komuniserer korrekt når jeg skal streame fra laptop og skal veksle mellom spor. Høres som at et rele som slår seg av å på internt i DAC 8,0 og et kort sus når jeg går fra den ene til den andre. Elles høres alt normalt når det spilles. Har du vært bort i noe lignende med din USB link?
    Jeg bruker en Singxer SU-1, og med gullfisk hukommelse er det mulig jeg hadde litt ulyder i starten. I manualen er justering av VCXO beskrevet, men jeg tror faktisk jeg droppet bruk av voltmeter for å justere, men justerte rett og slett bare ved å skru på poltmeteret med et lite skrujern til det ble helt stille (uten musikk). Etter det har jeg ikke gjort noe tilpasninger. Dvs laptop og DDC må være tilkoblet, men ikke spille noe.

    mvh Kai
    Takk for tipset:) har voltmeter, og kan prøve å justere til 2,5VDC på DAC 8,0. Står i manualen at dette kan gjøres når et CD driverk ikke spiller sammen med DA converter. Det gjør det i mitt tilfelle. Det er bare denne tilpassingen med USB link. Kan se meg om etter noe annet hvis det ikke funker helt. Men først må jeg oppgradere C1b. Må prøve å få gjort det i neste måned før RV(bobil) sesongen begynner på våren:cool:
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Gåte på NRK1 i kveld... glemte det nesten bort.. heldigvis har Altibox «start fra begynnelen» :)

    F5161D9B-C0CD-4714-AAFB-B0A38079CB25.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Når manflu’n herjer i kroppen og resten av familien er på bytur, ble det tid til støvtørk på Rubicon’ene og Melody Gardot konsert på -3dB. Rå bildekvalitet og bildekvalitet på denne...(Live at Olympia)

    E9BE045F-2814-4BB6-8262-144AA91A204E.jpg

    8F6834A2-F4FC-43D5-ACA4-5B62B115920D.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Bortsett fra å bli helt rotten i kroppen av å sitte/ligge på sofan i 5 dager, lagde jeg nye høyttalerkabler til Snell’ene som guttungene har på sin netflix/spille tv. SER iallefall grummere ut med 5kvmm pr pol enn de 0.75kvmm som hang der før :p (samme som fortsatt er som jumpere mellom HIGH & LOW terminalene)

    0AB45C93-17CC-4FEB-A5C4-4C8EE0C195EB.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    <utblåsning>

    Hobbyen musikk/hifi ser ut til å tilspisse seg å være en elite hobby.. kanskje ikke enda.. men det går den veien... dessverre

    Jeg er fullstendig klar over at lønningene og prisindexen har endret seg de siste 20 årene.. men ta utgangspunkt i HFK avisene slutten av 90... Premium modellen til B&W(801); 28.000 pr par. Feiteste SME riggen... ca 100.000. Aragon Palladium Klasse A monoblokker... 30k ish.. (?).

    Jeg kjenner hjerteinfarktet er nært når jeg nesten daglig ser annonseringer fra bransjeaktører på forsiden av HFS.. Ny lekker platespiller... KUN 1/2 mill! Senest i går så jeg en annonse på et one-off høyttalerpar hos en norsk forhandler på feisbook.. Et kupp til 2.500.000,- (visstnok)... Disse var i eksklusiv betongfinish!, kun 600.000,- mer enn i standard "vanlig/kjedelig "høyglanspolert edeltre. Produsenter uttaler at de har øye utviklingskostnader osv osv, greit nok det, men allikevel...

    Det som jeg ser har skjedd er at det de siste 20 årene har kommet et nytt nivå i markedet.. nærmere bestemt absurd rike i østen og russland (Dette ble faktisk nevnt i et intervju med mannen bak Jorma kablene)... disse markedskreftene betalte hva som helst for eksklusivitet, finish og ytelse.. Ser bl.a. en norsk kabelprodusert som primært leveres til disse markedene.. da man må være rederiarving eller tobakkarving for å ha råd til en signalkabel derfra.

    Norge er et nøkternt land, hvor de fleste prioriterer et tak over hodet, en trygg bil, og kanskje en fritidsbolig. Norge har ikke 100++ multimilliardærer som har båter på størrelse med hurtigruta og hytter på størrelse med Slottet. Ja, det er maange med sykt mye penger rundt om i verden, og de kjøper akkurat det de har lyst på, uansett pris. Men i Norge, ikke så fryktelig mange.

    Jeg liker å lese på HFS, jeg syns det er lærerrikt. Men jeg ser konturene av hvor vi er på vei... Er ikke lenge før en platespiller til 100k, høyttalere til 200k, streamere/dacr til 50k, blir ansett som mid-fi.... Håper jeg tar feil.

    </utblåsning>


    Puste med magen....


    <utfordring>

    Vet jeg bor "på landet".. hvor tettheten av hifi interesserte er tynt, men om noen innafor kjøreavstand vil prøve sin moderne high-end dac mot min museumsgjenstand, åpner jeg gjerne dørene. Jeg er veldig nysgjerrig på en slik test.

    </utfordring>


    mvh Kai
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Hele gigantomanien og prisutviklingen innen hifi er syk. Dessverre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Det ER ingen grenser lenger - du kan i prinsipp dra det så langt du vil. Ingen problem å svi av 30-40 mill. på et dugandes AV rom dersom det er ønskelig...
    Der ligger forskjellen på dagens situasjon og f.eks. på syttitallet. Da gikk det liksom noen grenser... de største Infinity høyttalerne drevet av egnede forsterkere og en platespiller av værste skuffe var det dyreste /gjeveste (grovt sett da) en kunne tenke seg og da skulle det godt gjøres å svi av mer enn 3-400'. Kabler var ikke en gang funnet opp da :D og DSP/rombehandling ikke i noen større grad heller.

    MEN, den lyden du kan få i dag for 20-30' i dagens pengeverdi var ikke så lett å få til den gang. Så god lyd for en rimelig penge er i dag langt enklere - men så er også "Sky is the Limit" blitt motpolen. Forøvrig som i så mange andre hobbyer og interesser.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    For å vri over på det positive litt... det som er bra er at mye av for eks 90-talls hifi tas vare på..

    Jeg er storfornøyd med å kapre et strøkent sett Snell Type E IV og restaurere bass'ene på de. De står stolt og stødig ved gamer tv'n til gutta på 6 & 9år. Brodern fikk kloa i et sett B&W 801S3 i god stand. I fjor gikk det et sett (som nevnt over) Aragon Palladium monoblokker på børsen/Finn, til <10k. De så også strøkne ut. De hadde vært morro å hatt i hus.

    Poenget er at det er mye bra greier å kjøpe brukt. Når jeg tenker meg om, er nesten alt i signaturen min kjøpt brukt. Og jeg må innrømme at det nok er ett og annet kvinnemenneske som ikke er fornøyd med meg da jeg ofte vet hva mine kompiser "trenger/skulle hatt"... og tipser dem når et kupp dukker opp. Kompisene mine er takknemlige, men fruene.. not so much.

    -mvh Kai
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Det er riktig - og for en som har litt aua på stilker så er det mange gode kjøp å gjøre på kvasivintage utstyr.
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    For å vri over på det positive litt... det som er bra er at mye av for eks 90-talls hifi tas vare på..

    Brodern fikk kloa i et sett B&W 801S3 i god stand.

    -mvh Kai
    Sukk, 90-tallet var tider ... Jeg savner mine B&W 801S3 som jeg hadde en gang ... men slik jeg bor i dag hadde jeg uansett ikke hatt plass. Og da jeg så at Audio Research hadde en VT130SE på pidestall i resepsjonen på fabrikken angret jeg på at jeg solgte min, - men jeg hadde ikke hatt plass til den heller lenger. Da følte jeg at jeg hadde high-end etter å ha lagt noen 10-talls tusen på bordet for disse komponentene brukt. Det var gøy!

    Så jeg er helt enig i det du peker på: priser som for 20 år siden var helt i det øverste sjiktet da (opptil et par hundre laken) er nå snart helt "vanlig" å betale virker det som, mens det er kommet et helt nytt nivå over det der millionene sitter løst. Egentlig er det helt irrelevant for meg, men det er noe med det som legger en liten demper, - det er bare så komplett uoppnåelig. Blar jeg opp noen 10-talls tusen i dag vet jeg ikke hva jeg har, - i beste fall mid-fi??? Jeg har tenkt ganske mye på det de siste månedene, - to sjeler og en tanke ....

    Blant annet denne annonsen på finn.no fikk meg til å tenke på hvem dette kan være relevant for ... 3.950.000,- for et par høyttalere!!!!

    Det er egentlig bare å så seg til ro med DP-riggen, snurre noen plater, nyte musikken og ikke tenke for mye på om det er high-end eller mid-fi eller hva det nå er ....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis man vet hva man skal ha er brukt, tingen.
    Det er omtrent umulig å selge noe uten å nærmest gi det bort, så det er til de grader kjøpers marked.
    Da er det godt man ikke trenger å selge og fint med stor garasje.....
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Posten Norge mener her to ting.

    Menn blir fortvilet over en stor pakke, mens kvinner blir glade for små?

    WTF Posten... ???

    32CAB2FA-230F-4C8B-8BD7-25C1DB1B8480.jpeg



    595735B2-B8DA-455A-9213-D771B19F73E3.jpeg
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Tror grafikken gjenspeiler Postens leveringsvilje, par kg til så vil de ikke ta i den engang :p
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    To esker... en stor og en liten...

    I den store, en dp 6.3, som ble fraktet på sitt dødsleie til intensivavdelingen i Bodø,
    gitt nytt liv og sparker nå (måler) hardere (bedre) enn noen gang :)

    Mesterkirurg RJEL redder dagen nok en gang. Takk til The Sky for bistand på dødsleiet.

    F52AD0DC-AEF0-49D7-8F7F-00D971CAEC99.jpg


    I den lille esken, en 3 år gammel iPad mini 4, kapret til en ok pris på Finn,
    til å tjenestegjøre som styring på det digitale domenet i anlegget...

    775FAE50-2940-49BF-8B5E-77CA742325CF.jpg

    mvh Kai
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Auda... istede for å slå av iMac’n... ble det knotta litt på WWW.
    Plutselig lå denne mailen i innboksen... et genuint «kunne ikke la være» øyeblikk.
    #julegavetilmegselv

    75BC8B07-7E53-4EBD-8E0D-074EBE122BF8.jpeg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Lite med updates her på HFS. Blitt mindre aktiv merker jeg.

    Hva har skjedd de siste mnd'ene... Litt av hvert.

    Som jeg har til en hvis grad beskrevet tidligere, gambla jeg på å kjøpe en defekt dp 6.3.. ene og alene for å sikre at den ikke ble forsøk reparert av en sleggemekanier (som forøvrig trolig var årsaken til dens defekthet), og fikk korrekt pleie av kyndig fagfolk. Det fikk den, og ble vekket til livet igjen. I sensommer fikk den seg en ny eier på østlandet.

    Ellers hadde jeg en del planer for høsten, men de fleste av disse får stå over til neste sommer, da bilen min tok seg en 5m'ers trilletur på egen hånd. Det resulterte i knust garasjeport og kondemnert bil. Det ble med andre ord et uplanlagt billån på sensommern, innkjøp av (nesten-)ny bil og ny garasjeport. Sistnevnte ble omsider montert i helgen... laaaang leveringstid når det ikke ble en "standardmodell/lagervare".

    Nå gjenstår bare litt fikling med montering av ekstrautstyret på porten, dvs fotoceller og en smart-hub-dings, så skal garasjen ryddes da den skal brukes til malinglokale en ukes tid. Mens konemor maler takplater, skal jeg rive ferdig loftet, hvor det skal lages to rom av dages "loftstue". Målet/håpet er å bli ferdig med dette til jul.. Man er ikke arbeidsledig når man eier bolig..kan man trygt si..

    På den audiofile siden så prøver jeg å bruke lytterommet så ofte som mulig, men dette går litt i bølgedaler. Multicellene er pr dd delvis demonterte/avkledd da de i vinter skal bli revidert/forbedret. Bredere sidevanger, oppgradere det passive delefilteret, nye terminaler + tilpassing slik at Manger elementet kommer i friluft (ikke bak frontrekket som før). Meg jeg har ikke hastverk. Jeg ser pr dags dato ikke noe behov for noen oppgradering. Den eneste som potensielt står på blokka er, om jeg får kjøper på det aktive delefilteret mitt, er å investere i storebroren... dvs monofilterne fra DP. Strengt tatt ikke nødvendig da det jeg har fungerer knallbra, men mest for det psykologiske... å vite at alle ledd er tatt helt ut :p

    mvh Kai
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn