Bilder fra Stockholm 2007

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Re: Bilder fra Stockholm

Hadde hørt mye om MBL og var selvfølgelig meget spent på både å få se og høre dette i virkeligheten. De hadde et av de større rommene og det var hele tiden mye mennesker her. Må si at det så imponerende ut. Fantastisk flotte høyttalere med nydelig finish. Effekttrinnene var enorme. Når jeg var der spillte de på Boulder og det var litt skuffende. Lyden var superoppløst og meget spennende. Man kunne sitte langt ut på sidene og allikevel få brukbart lydbilde. På gode innspillinger var det kjempeåpent og detaljert, mens dårligere innspillinger var på grensen til å tippe etter min mening. Syntes igjen at det var enorm kontroll og oppløsning, men igjen litt mot det slanke, stramme og på grensen til slitsomt. Liker personlig litt fyldigere, varmere lyd. Men bevares hadde vel fått sjokk hadde man fått det inn i sin egen stue og jobbet litt med det. Spennende var det ihvertfall, og det så dyyrt ut.





Dette var utvilsomt ett av de mest spennende rommene! Var innom lenge både på Lørdag og Søndag. Boulder elektronikk spilte Lørdag og MBL på Søndag. Min opplevelse var at det ble i overkant påtrengende og hardt i øvre mellomtone og diskant når det ble spilt med MBL elektronikken. Dette var bedre med Boulder på Lørdag. Dette er jo selvfølgelig min personlige mening da.... Tror nok uansett at dette var noe av det utstyret som i riktig setting ville hatt et utrolig potensiale..... Skal vel bare mangle med tanke på prisen..... ;)
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Dette var utvilsomt ett av de mest spennende rommene! Var innom lenge både på Lørdag og Søndag. Boulder elektronikk spilte Lørdag og MBL på Søndag. Min opplevelse var at det ble i overkant påtrengende og hardt i øvre mellomtone og diskant når det ble spilt med MBL elektronikken. Dette var bedre med Boulder på Lørdag. Dette er jo selvfølgelig min personlige mening da.... Tror nok uansett at dette var noe av det utstyret som i riktig setting ville hatt et utrolig potensiale..... Skal vel bare mangle med tanke på prisen.....  ;)
Kjempeflott med utfyllende kommentarer! Er nok ganske enig her.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Re: Bilder fra Stockholm

I et lite rom fant jeg prototyper på nye svenske rørmonoblokker. Pris over 100000. Målet er å prøve seg mot det beste. Blokkene het et eller annet med Lars (hørte du det sclalars). Firmaet het E&E ingenjørsbyrån. Hørtes ok ut.
Phuuu, må jeg ut å kjøpe nye forsterkere nå igjen?
;D ;D

Lars
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Siste rommet jeg har bilder fra er rommet med Verity Audio høyttalere, Manley Snapper effekttrinn, og den spennende nye kombinerte cd og forforsterkeren fra Nagra. Det ble også spillt endel på platespiller. Her ble det spillt masse forskjellig musikk og jeg syntes det var et av de aller triveligste rommene. Ikke slitsomt, og ikke analytisk og slankt. Det spillte musikk! Flott.





Skulle gjerne fått med meg litt til men rakk ikke mere på en dag. Kunne tenkt meg å hørt de største Magnepan på Audio Research, men har heldigvis en kamerat her nede som har de så har hørt mye på disse fra før av. Kunne også tenkt meg demoen til Lyngdorf. Får ta dette til neste år, og med ny blitz ;)
Får så gratulere Guri med seieren hvis hun leser tråden! ;D
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Phuuu, må jeg ut å kjøpe nye forsterkere nå igjen?
;D ;D

Lars
Regner med at du er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv?? ;D ;D
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

En liten litt personlig slutthistorie. Har vært på mange hifimesser men på denne hadde jeg med min lillebror. Det var hans første. Min mor flyttet ut av barndomshjemmet når vi var unge og jeg og min bror ble boende igjen hjemme i hver vår etasje. Jeg holdt på med svindyre highendanlegg i 2-etasje (dyrere utstyr enn jeg har i dag), mens lillebror tok sangtimer(opera) og trente med gutta i Heavy metalband. Helt ulik musikksmak fra min som gikk mer mot jazz.
Av og til var han oppe og hørte på anlegget og vi fant noe vi begge likte. Etterhvert ble bror min med og dannet gruppa Manitou, senere flyttet han til Oslo og ble vokalist i Spiral Architect som han er med i enda. Var også vokalist et par år i Arcturus, vokalistjobber i Mayhem, og nå sist leiet inn som vokalist på den nye plate til Scariot. som lanseres snart.
http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2006051815330469703364 http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2006053010100971273060 http://www.scariot.com/

Har nå senere år begynt å interressere seg for hjemmekino og det er hjemmebesøk hos ham i siste svenske Hemmabio. Sikkert noen som har sett bilder på AVforum.

Hjemme hos ham I Stockholm dagen før messa:



Etter alle disse år gikk vi sammen på vår første hifimesse og det som jeg har opplevd så mange ganger på hifikvelder skjedde også nå. Uansett smak og bakgrunn, opplever man et anlegg som spiller virkelig bra så hører alle det. Vi var utrolig enig om hvilke anlegg som lød bra, selv om han hadde lite erfaring med highendanlegg, og liker filmanlegg med store subber.

Ellers så var det gøy og gå med en musiker. Hans store ankepunkt var at highendanlegg var alt for slitsomme og slanke i lyden. Han fant ikke ett eneste som kunne gjengi noe som liknet på en virkelig bass eller slagverk. The End.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Re: Bilder fra Stockholm

Akkurat hva de musikerene jeg kjenner mener. De sier at det låter "veldig hifi", som i disse kretser har lite eller ingenting med naturlig lyd å gjøre........

Hørt kommentar av musiker: "hvorfor singler det i kassegitaren på anlegget ditt?", her ville en hifientusiast sagt at anlegget var "superoppløst".
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Bilder fra Stockholm

Verden er urettferdig! Er man musiker (hva nå det egentlig er for no...l), så er det greit å ha Marshall-kabinetter, flygel og komplett trommesett i stua. WAF er liksom ikke tema, av en eller annen grunn... ::) Ingen som spør: "Hva er det for no"? ;D

(Flott billedreportasje, forresten)

Mvh. Johan
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Re: Bilder fra Stockholm

Må innrømme at WAF'en er usedvanlig liten på det jeg har stående i heimen av diverse musikkutstyr......

Men så må det lagres på egnet sted da, liten forståelse fra interiørpolitiet når det hadde vært greit med bare en liten rørkombo i stua....;D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.654
Re: Bilder fra Stockholm

Kjempefin tråd, nydelige bilder! :)
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Akkurat hva de musikerene jeg kjenner mener. De sier at det låter "veldig hifi", som i disse kretser har lite eller ingenting med naturlig lyd å gjøre........

Hørt kommentar av musiker: "hvorfor singler det i kassegitaren på anlegget ditt?", her ville en hifientusiast sagt at anlegget var "superoppløst".

Hadde en mening med min lille personlige historie. Forsøkte å lage et bilde av bror min. Han var med å starte band for snart 22 år siden. Har levd og åndet for musikk siden. Det har vært hele livet hans. Tusenvis av timer med gitaren eller bak mikrofonen. Uendelig mange timer i forskjellige studio. Jeg drar ham med på highend messe med anlegg til over en million kroner.
Messen har kun preventiv virkning på ham? Han synes det er masse utrolig vakkert utstyr som kunne fristet på hylla utseendemessig, men lyden?
En av de første kommentaren jeg fikk etter at de par første timene var unnagjort var.

1.Når jeg spiller på en bass så kjenner jeg hvordan det vibrerer i hendene og kroppen, og hvordan det svinger i rommet. Ingen anlegg er jo i nærheten av dette.

2.Er alle dyre anlegg så slanke, bassfattige, og slitsomme?

Men han syntes det var kjempeartig å være med. Utrolig mye flott å se på. Noen få anlegg som var litt spennende å høre på, særlig på grunn av luft og åpenhet, klar og ren lyd ( Marten, JM-lab, MBL), men først og fremst kanskje fordi han ble enda mer fornøyd med det han hadde hjemme!
Et tankekors?

Vil han på messa til neste år?
Han gleder seg allerede
:)
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Håper ikke dere blir lei av meg, men jeg har selvfølgelig endel inntrykk og tanker selv etter messa.

Har nå vært på to messer på forholdsvis kort tid.

Hadde jeg blitt mest imponert over de samme anleggene hvis jeg ikke hadde kunnet se dem, ikke kjent til prisen, eller ikke hadde lest om dem på forhånd? Hm.....Hm.......

Highendutstyr som jeg fikk mest lyst til å høre mer på:
Marten Design høyttalere.

Spennende design som jeg kunne tenkt å lånt med hjem i kofferten:
47-lab platespiller og Nagra Cd-spiller.

Rimeligere høyttalere jeg kunne tenkt å forsøke hjemme:
Opera Audio

Utstyr med fantastisk utseende og byggekvalitet til prisen:
Ayon Audio

Mest lyd for pengene av alt på messa?
Den lille Almarro rørforsterkeren hos 47-lab.

Positiv overraskelse?
Masse vakre damer som virket interressert i hifi.

Mest musikk: RØR!
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Re: Bilder fra Stockholm

Slutter meg til de som takker for meget fin tråd. Alltid artig med bilder og lytteinntrykk.
Glimrende tiltak!
mvh.
 
O

om.s

Gjest
Re: Bilder fra Stockholm

Håper ikke dere blir lei av meg, men jeg har selvfølgelig endel inntrykk og tanker selv etter messa.

Har nå vært på to messer på forholdsvis kort tid.

Hadde jeg blitt mest imponert over de samme anleggene hvis jeg ikke hadde kunnet se dem, ikke kjent til prisen, eller ikke hadde lest om dem på forhånd? Hm.....Hm.......

Highendutstyr som jeg fikk mest lyst til å høre mer på:
Marten Design høyttalere.
Flott bilde/reportasje serie Hagto!, skulle du være i nærheten av Gøteborg lar jo dette seg sikkert ordne, gutta hos Marten er usedvanlig hyggelig og trivelige folk å ha med å gjøre, tenker selv på å dra innom å lytte litt til "Bird" ved anledning snart...

mvh
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Flott bilde/reportasje serie Hagto!, skulle du være i nærheten av Gøteborg lar jo dette seg sikkert ordne, gutta hos Marten er usedvanlig hyggelig og trivelige folk å ha med å gjøre, tenker selv på å dra innom å lytte litt til "Bird" ved anledning snart...

mvh

Takk. Var morsomt å lage den.
Får se hvordan det lager seg, kunne vært artig med en tur innom Gøteborg. Blir oftere turer til Sverige nå etter at lillebror emigrerte. Er det ikke en hifi-messe i Gøteborg også en eller annen gang i året?
 
O

om.s

Gjest
Re: Bilder fra Stockholm

Takk. Var morsomt å lage den.
Får se hvordan det lager seg, kunne vært artig med en tur innom Gøteborg. Blir oftere turer til Sverige nå etter at lillebror emigrerte. Er det ikke en hifi-messe i Gøteborg også en eller annen gang i året?
Arkenmessa, men den er annenhvert år og blir ikke før 08, men skulle du være i nærheten av Gbg så send gjerne en pm...

mvh
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Arkenmessa, men den er annenhvert år og blir ikke før 08, men skulle du være i nærheten av Gbg så send gjerne en pm...

mvh
Takk for det. Kanskje vi kunne fått tid til en blindtest av Harvesteren også;) Bare spøker :)


Ellers takk til dere andre for fine tilbakemeldinger på tråden!
 
O

om.s

Gjest
Re: Bilder fra Stockholm

Takk for det. Kanskje vi kunne fått tid til en blindtest av Harvesteren også;)  Bare spøker :)


Ellers takk til dere andre for fine tilbakemeldinger på tråden!
Ja hvorfor ikke, en sånn høyst uvitenskapelig en ;) ....

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Re: Bilder fra Stockholm

Fikk du sjekket dette rommet? Kombinasjonen Audio Aero cd-spiller og Rogue forsterker må jo være knall! ;)

 
K

kbwh

Gjest
Re: Bilder fra Stockholm

Jupp, og alt det til å drive Vienna Acoustics Haydn til 10kkr/paret. Må bo mye i de små babyene der.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Re: Bilder fra Stockholm

Det er da helt naturlig at dersom man skal vise fram et par høyttalere så benytter man en cd-spiller til bortimot 10 ganger prisen på høyttalerne. ;)
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.073
Antall liker
1.441
Sted
Trondheim
Re: Bilder fra Stockholm

Det er da helt naturlig at dersom man skal vise fram et par høyttalere så benytter man en cd-spiller til bortimot 10 ganger prisen på høyttalerne. ;)
.....helt naturlig :)
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Fikk du sjekket dette rommet? Kombinasjonen Audio Aero cd-spiller og Rogue forsterker må jo være knall!  ;)


Var innom en liten tur. Syntes det hørtes helt greit ut.
Men ikke så spennende at det ble brukt tid her.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Re: Bilder fra Stockholm

Flott tråd Hagto

Hyggelig å lese om dere brødres erfaringer!

Interessant å lese om din brors reaksjoner på "highend" lyd.

Igjen vil jeg rette en finger mot de som sitter i innspillingsstudioer, og deres bruk at komprimering. De gangene jeg kommer fra en konsert, er nettopp mangelen på slam i bassen på et hjemmeanlegg det som får meg til å undres. 9999 av 10 000 innspillinger er slik.
Jeg er litt rocka og har litt sansen for Evanessence. For en tid tilbake kjøpte jeg live plate "anywhere but home" Jeg satte den på mens jeg holdt på med noe annet i huset; Nesten umiddelbart ble jeg trukket ned i lytteposisjon....hva i he.... dette er jo LIVE! Jeg hadde dumpet borti #1 blant de 10 000 som ikke er tuklet med. Utklinginger-et trommesmekk som jeg knapt har hørt før-mao LIVE.

Jeg påstår ikke at hjemmeutstyr kan gjenskape virkeligheten, eller at noe av det du skriver er feil Hagto. Bare at dersom de klåfingrene som sitter i innspillingsstudio kunne holde fingrene sine litt mer vekk fra datautstyret, så ville vi komme litt nærmere den virkeligheten vi søker!
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Flott tråd Hagto

Hyggelig å lese om dere brødres erfaringer!

Interessant å lese om din brors reaksjoner på "highend" lyd.

Igjen vil jeg rette en finger mot de som sitter i innspillingsstudioer, og deres bruk at komprimering.   De gangene jeg kommer fra en konsert, er nettopp mangelen på slam i bassen på et hjemmeanlegg det som får meg til å undres. 9999 av 10 000 innspillinger er slik.
Jeg er litt rocka og har litt sansen for Evanessence.  For en tid tilbake kjøpte jeg live plate "anywhere but home"  Jeg satte den på mens jeg holdt på med noe annet i huset;  Nesten umiddelbart ble jeg trukket ned i lytteposisjon....hva i he....  dette er jo LIVE!  Jeg hadde dumpet borti #1 blant de 10 000 som ikke er tuklet med.  Utklinginger-et trommesmekk som jeg knapt har hørt før-mao LIVE.

Jeg påstår ikke at hjemmeutstyr kan gjenskape virkeligheten, eller at noe av det du skriver er feil Hagto.  Bare at dersom de klåfingrene som sitter i innspillingsstudio kunne holde fingrene sine litt mer vekk fra datautstyret, så ville vi komme litt nærmere den virkeligheten vi søker!

Bror min sier at han aldri har hørt en musiker som er helt fornyd med lyden når plata kommer ut. Han sier at de oftest vil, og forsøker så godt de kan. De lytter på musikernes ønsker, men når plata kommer ut er det sjeldent at det blir helt som ønsket.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Flott tråd Hagto

Hyggelig å lese om dere brødres erfaringer!

Takk for det. Mange gode minner fra den tiden vi bodde sammen alene i det store huset.
Han med heavy metal og jeg med jazzen min. Han kom av og til opp og ville lytte litt, og vi fant faktisk en artist
vi begge kunne like og som ble spillt om og om igjen. Det var Harry Connick jr. Vi liker enda musikken hans selv om begge liker best de eldste platene. Men den største hifiopplevelsen sammen(som vi av og til enda snakker om) var da Roger Waters plate Amused to death kom. Jeg hadde da noen store elektrostatpaneler som kunne foldes ut. Tre paneler på hver side som var hengslet sammen. Husker ikke lenger hva de het. Hørtes ut som musikken på noen av kuttene kom nede fra sentrum( sentrum ligger et par kilometer utenfor stuevinduene ;D). Snakker enda om det.
Nå drømmer bror min om den nyeste utgaven av Meridian 808 . Den kunne faktisk jeg også gjerne hatt så det ser ut til at vi på flere områder nærmer hverandre ;)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Re: Bilder fra Stockholm

Kommmentar fra den eneste musikeren som har hørt anlegget mitt: Det er lite bass her! Men ellers så spiller det pent.......Han var rask med å slenge på med noe positivt.
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Re: Bilder fra Stockholm

Kjempebra Hagto!
Selv måtte vi gi opp den planlagte Stockholmsturen på grunn av sykdom. ??? :-X :p
Og så måtte vi klargjøre Fidelity nr. 25 som nå heldigvis er klar for utsending. :)
Det var artig likevel å få oppleve en liten flik av stemningen ved din glimrende billedreportasje med gode kommentarer. Kan Fidelity eventuelt få rappe et par bilder og litt tekst til en reportasje i nr. 26?
mvh
Knut V,red. av Fidelity
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Re: Bilder fra Stockholm

Kjempebra Hagto!
Selv måtte vi gi opp den planlagte Stockholmsturen på grunn av sykdom.  ??? :-X :p
Og så måtte vi klargjøre Fidelity nr. 25 som nå heldigvis er klar for utsending. :)
Det var artig likevel å få oppleve en liten flik av stemningen ved din glimrende billedreportasje med gode kommentarer. Kan Fidelity eventuelt få rappe et par bilder og litt tekst til en reportasje i nr. 26?
mvh
Knut V,red. av Fidelity
Selvfølgelig, alt for Fidelity ;) Og takk for fine ord :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Bilder fra Stockholm

Hei Hagto.

Skikkelig artig rapport du har laget. Fine bilder, og jeg setter veldig pris på at du sier akkurat hva du synes om hvordan det spilte i de forskjellige rom. Det er befriende ;D
Når jeg ser på bildene, synes jeg igrunnen det er merkelig at importøren av Kharma ikke stiller med en av toveis konstruksjonene. Skulle tro det ville gjøre seg bedre i et hotellrom.

Asbjørn
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Bilder fra Stockholm

Nightpuma skrev:
Hei Hagto.

Skikkelig artig rapport du har laget. Fine bilder, og jeg setter veldig pris på at du sier akkurat hva du synes om hvordan det spilte i de forskjellige rom. Det er befriende ;D
Når jeg ser på bildene, synes jeg igrunnen det er merkelig at importøren av Kharma ikke stiller med en av toveis konstruksjonene. Skulle tro det ville gjøre seg bedre i et hotellrom.

Asbjørn
Var litt usikker først på om jeg turde å skrive om lytteinntrykk, blir litt for lite tid til å danne seg helt riktige inntrykk. Kjenner ikke alle platene som blir spillt osv, så lytteinntrykk må vel ikke taes altfor seriøst. Men en viss peiling får man vel alltids.
Gleder meg forresten allerede til neste gang.
 
Topp Bunn