Bildeorgie, japanske vintage storheter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    IMG_13991.jpg


    Over 40 år siden jeg hørte disse sist, men jeg husker jeg likte hvordan de låt.
    Aner ikke hvordan et gjenhør i dag ville artet seg.
    ... antageligvis skuffende. De er iallefall pene, og holder seg godt utseendemessig synes jeg.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her er det ikke mye vintage hifi lengre. Bare storheter.
    -eller, vent, når jeg tenker meg om. 40 og 50 år? ok, vintage da.
    1641395345718.png


    1641395855776.png

    Technics SP10 MkII, og Kenwood KD 700D. Sistnevnte i mitt eie siden den var ny i 1984.
     
    Sist redigert:

    Mr.Banan

    Medlem
    Ble medlem
    07.02.2022
    Innlegg
    33
    Antall liker
    77
    Sted
    Oslo
    Eide en NEC AUT 7000. Bedre FM lyd har jeg ikke hørt før eller siden.

    (bilde stjålet fra internettet)
    5F3DA6E4-688D-417C-8907-B62F52AA8145.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er lite som gjør meg mer glad og nostalgisk enn å kikke på bilder av de gamle japanske storhetene. Ikke bare var de utrolig modige og ga fullstendig blanke i vedtatte sannheter. De ga også fullstendig blaffen i hva konkurrentene gjorde og turte å prøve helt nye ting uten tanke på hva slags AF en eventuell W ville mene at kreasjonene hadde.

    Tanken er altså å sparke i gang en tråd der vi deler bilder i massevis, og gjerne skriver det vi vet om konstruksjonene som er avbildet. Jeg velger å gå høyt ut:

    Vis vedlegget 671238

    En litt merkelig hornkonstruksjon fra Technics. 190kg, og om jeg har forstått rett er det en del .5-delinger her. Jeg tror de hornene i toppen til en viss grad overlapper hverandre. Heller ikke spiller alle bassene helt opp, men jeg vil tro alle spiller helt ned.
    Litt artig å ha (bitte)lillebror til "uhyret" over. Knotten på knapt 30 kg er adskillig lettere å håndtere / plassere... :)
    IMG_0324_2.jpg
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jo takk - det skal bli artig når jeg har komplettert det hele. Er på "hissig" søk etter en (nær mint :) ) SU-8099 int. forsterker for deretter å koble denne sammen med SL-151, RS-M88 og de nevnte høyttalere. Man kunne gitt seg ut på leting etter grommere enheter (separate for / effekt), men tror dette blir bra som et vintage anlegg.

    Alt fra ca. 1980...
     
    Sist redigert:

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Å, herre! M-10ii?

    Fortell gjerne litt mer om den når den er husvarm
    Nesten. Dette er M-7, lillebroren til M-10.
    Førsteinntrykket er veldig bra og så er den jo noe av flotteste som er laget av japanske effektforsterkere synes jeg.

     
    Sist redigert:

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Våger et bilde av min 1984 Luxman PD 350, med Fr64FxII/Ikeda 9REX Kiwami. Drivverket er faktisk det tredje jeg har av typen, det første ble kjøpt på Olav Ryes pl. i 1984 og solgt noen år senere i behov av penger: angret og skaffet en til mange år senere. Det eksemplaret var ikke pent og ble byttet bort mot dette som jeg antagelig aldri selger:)
    9Rex Kiwami.JPG
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    pics_v2.php.jpeg

    September

    1
    9
    8
    3

    1
    9
    8
    5


    Last and ultimate Luxman-by-Micro turntable, planned before but produced at the very moment the Alpine sale was happening.

    Design-wise inherited from Micro are the mix of metals (aluminium + brass), the peripheral belt-drive, the (improved) VDS system, the one-piece chassis-feet-armbase and the heavyweight platter.

    The platter weighs 9,5kg and is made of aluminium (top+sides) and brass (base) ; inertia moment amounts to 1200kg /cm2.

    The motor is is a DC brush/slot-less FG Servo controlled ; I don't know if it was sourced from Pioneer like that of the PD-300 or from Matsushita like that of the PD555 or the SX-111FV or the PL-901...

    The chassis is made of six c. 1cm thick steel plates bonded together ; two-tier separate armbases were offered in either diecast aluminium or brass, the latter being better and weighing 1,2kg.

    The VS-300 VDS pump clearly was an improvement over the self-pumping system of the PD-300 bestseller which had a tendency to gradually loose pressure after the beginning of a record's B side : a servo was here included to monitor and keep even the air in/out flows.
    The VS-300 also feeds the PD-350 its 20V DCrunning power ; the VS-300's T-tag is YAGI, based in Osaka, like Luxman until november 1983.

    Given the scarcity of the info available counterbalanced with my knowledge of the brand, I suppose that he main production run of about 300 was carried in august 1983 with another 50 made in september for a total production of 350 (which would be very Lux :)
    Luxman EU imported only one (in 220V).


    Inherited from Luxman was the magnificent design still bearing notes of the 1982 X-1D CDprototype ; gone, however, was the X-5P prototype... and the 350 : if the smaller PD-310sold somewhat ok, the PD-350 didn't.
    Pity : it is the best Luxman/Micro turntable made.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Dette er etter mitt syn noe av det fineste som har vært laget.

    Vis vedlegget 785576
    Du trenger ikke å bekymre deg for synet, det virker å være i orden for jeg er fullstendig enig med deg. Uansett lydprodukt så er denne helt klart topp10 hva gjelder estetikk for min del, en nydelig spiller.
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    150
    Antall liker
    55
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Dette er etter mitt syn noe av det fineste som har vært laget.

    Vis vedlegget 785576
    Fra Pinterest:
    Technics RS-1800MKII Reel to Reel Render
    Bilde av
    mastercontrolmedia

    flickr
    ·
    Here is my rendition of what a Technics RS-1x00 series would have looked like if it was still around. Presenting the RS-1800MKII! New for 2013. :)

    Den er aldri laget. Photoshop?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Fra Pinterest:
    Technics RS-1800MKII Reel to Reel Render
    Bilde av
    mastercontrolmedia

    flickr
    ·
    Here is my rendition of what a Technics RS-1x00 series would have looked like if it was still around. Presenting the RS-1800MKII! New for 2013. :)

    Den er aldri laget. Photoshop?
    Mulig du har rett, at den aldri er laget. men det burde den være da den er en estetisk vinner.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette er etter mitt syn noe av det fineste som har vært laget.

    Vis vedlegget 785576
    Déjà vu all over again..

    Denne ble diskutert for 9 år siden. 🙂


    Det er noen innlegg nedover på siden som kommenterer RS-1800 MKII som om den var et reelt produkt. Det tror jeg ikke den var. For det første fremstår hodebruen som alt for kort til å kunne inneholde det nødvendige antall lydhoder. For det andre er det ingenting å finne på nettet.
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Da var jeg en tur i Danmark og hentet en annen japansk godbit.
    Har hatt DCD-S1 tidligere også, men solgte den i forbindelse med at cd-samlingen ble satt på loftet for mange år siden.
    Fikk plutselig lyst til å få samlingen ned i stua igjen (den er jo tross alt mye av min musikkhistorie) og fant denne utenfor København i god stand. Har ikke gjort annet enn å teste den foreløpig, men den gjør seg unektelig fint på stereobenken🙂

    IMG_1503.jpeg
    .
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sony SS1005 har en fordel: Sonys britiske avdeling gikk til en produsent som visste- og veit- hvordan en god høyttaler bygges da de skulle produsere dem. Europeisk hjelp var og er fordelaktig for de større japanske produsentene. Og alle har de søkt sonisk assistanse her på et tidspunkt. Pioneers Air Studios-samarbeid er lettere legendarisk, med god grunn. Førstegenerasjon Rotel Michi likeså… Sony har alltid henta kunnskap der den finnes, Onkyo og Denon er også ekstremt smarte…DCD-S1 er direkte deilig, den. Som sin PMA i samme serie. Spesielt den siste utgaven. Kun Onkyo og Marantz har beveget meg like mye blant japansk Hi-Fi..Tascams båndspillere er et kapittel for seg for proffen..
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Hva er dette for noen høyttalere Svein? (@duc999 ) Er det de gamle Everest med grill? (med grill tror jeg ikke jeg har sett noen gang). Dine?
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    186
    Solgte denne til en kammerat i 1983.... tror jeg. Har angret siden. Så jeg kjøpte den tilbake høsten 2023.
    Etter en oppgradering hos Brian i Skottfoss ( Skien ). Står den nå og spiller aldeles utmerket i utestuen min.
    Bilde_2024-03-28_163420841.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn