Bil, båt og motorsykkel Bil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

medlem215396

Gjest
    Kjøpte et prosjekt for 1 1/2 år siden som ble hentet først for 2 uker siden. Det hørtes ut som et originalt og klassisk konsept i starten, men har endret seg på veien. Allikevel, en US flytteimportert BMW 2002tii fra 1971. Alle deler følger med. Sort skinn interiør med mer.
    Jeg har ikke betalt stort for dette så risikoen er liten. Jeg har den stående hos familie som kan bil og karosseri, løftebukk, sveising, sliping, sandblåsing, syrebehandling med mer. Tror dette skal strekke seg over noen år, kanskje ferdig før jeg pensjoneres :)

Tanken var at den skulle bli seende slik ut. Skal hoste opp noen bilder etterhvert.

Vedlegg

M

medlem215396

Gjest
    Har vært VAG eier i mange år og må inrømme at BMW eierskap inspirerte meg da jeg nylig kjøpte en slik. 116i fra 2006.
    En bil med beskjedne ytelser, men for en gøyfaktor denne bilen har. Jeg storkoser meg og kjører den så ofte jeg kan.

(Ikke bilde av vår bil)

Vis vedlegget 316913

Vedlegg

Sist redigert av en moderator:
    M

medlem215396

Gjest
    Som om ikke det var nok, et familiemedlem var uheldig nylig og skadet sin bil. I mangel på kaskoforsikring trår jeg til.
    Fin trening før prosjektstart, har skrudd mye bil, men lite karosseri. Det er heldigvis ingen "indre skader" å snakke om.

Jeg liker å sitere en tidligere nabo Jeg ble invitert inn i cockpit på vei fra Værnes til Flesland.
    Han bryter innflyvningens stillhet ved å si; "det er ikke så vanskelig som det ser ut til" :)

Skade.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.059
    2002 er en kul bil. Greit å få tak i deler også, BMW har det meste på lager.
    Ekstra stas med tii, selv om noen mener de mest kjøreglade BMWene er de med minst motor og utstyr. Samma det, litt ekstra krutt skader ikke. Pøs på med bilder fra prosjektet.:D

M

medlem215396

Gjest
    Det var egentlig størrelsen bil og prisen som lokket meg i dette tilfellet. At det var en tii gjorde ingenting for min del, men ikke noe must i det hele tatt.
    Siden min spede ungdom har 3,0 CSI vært min drøm, men det er en større bil å ta tak i samt dyrere. Kanskje neste prosjekt.

2002 er en kul bil. Greit å få tak i deler også, BMW har det meste på lager.
    Ekstra stas med tii, selv om noen mener de mest kjøreglade BMWene er de med minst motor og utstyr. Samma det, litt ekstra krutt skader ikke. Pøs på med bilder fra prosjektet.:D

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Jeg var innom Sullan på Tiller nettopp. Der står det en i8. De hadde solgt 3 i Trondheim så langt. 1,4 mill. Leketøy selvfølgelig. Baksetene kan ikke brukes til noe, og minimalt med bagasjeplass. Men du så gøy.

M

medlem215396

Gjest
    Var innom for en time siden jeg også, så den stod oppe i hjørnet. Hadde ikke tid til å se nærmere på den.
    Litt i overkant for meg, men er nysgjerrig på X1 (brukt)....men det er en annen historie

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Jeg prøvesatt den. Flott øvelse å komme inn og ut av den. Vi over 60 trenger noen slike bøy-og-tøy øvelser en gang i blant :D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.425
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvesatt den. Flott øvelse å komme inn og ut av den. Vi over 60 trenger noen slike bøy-og-tøy øvelser en gang i blant :D
    Har du prøvd å sitte bak i en Tesla? Jeg har.

C

cruiser

Gjest
    Kjøpte et prosjekt for 1 1/2 år siden som ble hentet først for 2 uker siden. Det hørtes ut som et originalt og klassisk konsept i starten, men har endret seg på veien. Allikevel, en US flytteimportert BMW 2002tii fra 1971. Alle deler følger med. Sort skinn interiør med mer.
    Jeg har ikke betalt stort for dette så risikoen er liten. Jeg har den stående hos familie som kan bil og karosseri, løftebukk, sveising, sliping, sandblåsing, syrebehandling med mer. Tror dette skal strekke seg over noen år, kanskje ferdig før jeg pensjoneres :)

Tanken var at den skulle bli seende slik ut. Skal hoste opp noen bilder etterhvert.
    Sjekk ut episode 4 i den nye sesongen med wheeler dealers, der restaurerer de en slik us versjon

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Har du prøvd å sitte bak i en Tesla? Jeg har.
    Nei, det har jeg ikke prøvd. Og jeg vil ikke en gang prøve å komme meg inn i baksetene i en i8. For det første må du være sirkusartist for å komme inn og ut, og du må antagelig være dverg for i det hele tatt å få plass.

M

medlem215396

Gjest
    Et av mine favorittprogram (en enkel sjel), det skal jeg få med meg.

Sjekk ut episode 4 i den nye sesongen med wheeler dealers, der restaurerer de en slik us versjon

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    Ja 2002 var en populær og sprek bil. Mener å huske at de "spiste" 2. gir ved akselerasjon. De var så spreke at 2. giret ikke tålte belastningen ved kraftig akselerasjon. Svogeren min hadde en slik og vi hadde mye moro med den!

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.436
    3.0CS/3.0CSi er en SÆRS lekker bil.. Hadde selv E24 karosseriet før, den klassiske 6-serien. Kjøpte den som 17-åring og kjørte den i mine 5 første bil-år med den. Savner den så utrolig mye :p Tilbake til saken;

Havnet bak en 3.0CS her en fredagskveld i skumring.. Fy flate det er en lekker bil. Jeg var mye på treff og slikt før og så slike stadigvekk, men er flere år siden sist, og nå som jeg ikke har en klassisk BMW lenger selv, så vekket det virkelig mange minner og tanker om min BMW-entusiasme og se en komme som et lokomotiv og avslutter rundkjøringa med å koste skikkelig på.

2002Tii er en krembil! Lykke til med prosjektet! :)

Bilen min lå tilsalgs i våres, og ble solgt videre av han jeg solgte den til. Slik så den ut :)

90_1825296314_xl.jpg

M

medlem215396

Gjest
    Ja, disse modellene er noe for seg sjøl. Liker godt 6 og 7 serie også, men jo større bilen er, jo mer arbeid er det å holde vedlike, lagre eller restaurere for den saks skyld.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.059
    2000cs_05.jpg

Skulle gjerne ha hatt en 2000 CS. Desverre ble mange ombygd for å ligne på sine storebrødre.

M

medlem215396

Gjest
    I utgangspunktet var jeg spent på hvordan jeg skulle løse Golf prosjektet. Så langt viser det seg å være "piece of cake" skrumessig. Utfordringen er å finne deler til en akseptabel pris. Endel brukte deler å få tak i, samt kopier av originalen.

Støtfangere er ikke enkle å finne så jeg kjøpte en kopi. Da jeg åpnet emballasjen var den sprukket, transportskade. De hadde en til på lager, men den var enda mer skadet.

Kjøpte original brukt skjerm, etter 10 dager er den enda ikke kommet frem, Bring har rotet den bort. Heldigvis har jeg ikke betalt for den.
    Øvrige plastdeler kjøpte jeg nytt originalt.

Etter tips fra familie søkte jeg på bildeler.no og fant det meste der. Leverte tilbake noen originale deler og kjøper nå alt på nett, plukker det opp på vei Sørover for å spare høye fraktkostnader, og skrur, lakkerer og monterer bil på Østlandet.
    Tror det blir bra jeg.

M

medlem215396

Gjest
    Fylte tanken på bensinbilen i helgen. Det var en kostbar opplevelse. Dagen etter gjorde jeg det samme med dieselbilen.
    Diesel kostet nærmere 2 kroner mindre enn bensin pr liter. Dersom jeg tar utslippene fra en dieselbil i betraktning, så lurer jeg sannelig på hva myndighetene holder på med?

Jeg kjøpte bensinbil av hensyn til miljø og med tanke på at det kan komme en dieselavgift i storbyene.
    Trondheim har et stoooort antall fartsdumper på veiene. Min bensinbil er en relativt liten bil og forserer fartsdumpene på en mye mer anstrenende måte enn diesel suv'en som er større, høyere og bredere. Det er da to muligheter for å oppnå en mest mulig komfortabel biltur. Enten kjøre omveier med bensinbilen for å unngå dumpene (og forurense enda mer) eller kjøre dieselbilen (som myndighetene aller helst ser at vi kvitter oss med).
    Alternativet er kan hende å kjøpe en større bensindrevet bil og betale 2 kroner ekstra pr liter for miljøtiltaket.

M

medlem215396

Gjest
    Det er en frontskadet Golf avbildet i tråden. Denne er nå nærmest ferdig reparert. For å holde kostnadene nede (eier hadde kun ansvarsforsikring) har jeg gjort mye arbeid sjøl, men satt bort karosseri. Det er reparert 2 skader, samt sveiset, sandblåst og reparert rustskader på kanaler, dører og skjermer osv. Bilen ble hel og fin den.
    I tillegg har jeg skiftet fjærbein, spindel (hjulnav) og bærebro. Det som er utestående er bytte av styrestag og 4 hjuls kontroll.

I perioden har jeg lånt bort min BMW 116i og kjørt Golf. Golf er en letthåndterlig og praktisk bil. En allrounder som mange kan like. BMW'en har sine særheter, liten, trang, men er spisset mot sittekomfort og kjøreglede. Jeg velger kjøreglede.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Fylte tanken på bensinbilen i helgen. Det var en kostbar opplevelse. Dagen etter gjorde jeg det samme med dieselbilen.
    Diesel kostet nærmere 2 kroner mindre enn bensin pr liter. Dersom jeg tar utslippene fra en dieselbil i betraktning, så lurer jeg sannelig på hva myndighetene holder på med?

Jeg kjøpte bensinbil av hensyn til miljø og med tanke på at det kan komme en dieselavgift i storbyene.
    Trondheim har et stoooort antall fartsdumper på veiene. Min bensinbil er en relativt liten bil og forserer fartsdumpene på en mye mer anstrenende måte enn diesel suv'en som er større, høyere og bredere. Det er da to muligheter for å oppnå en mest mulig komfortabel biltur. Enten kjøre omveier med bensinbilen for å unngå dumpene (og forurense enda mer) eller kjøre dieselbilen (som myndighetene aller helst ser at vi kvitter oss med).
    Alternativet er kan hende å kjøpe en større bensindrevet bil og betale 2 kroner ekstra pr liter for miljøtiltaket.
    Det er jo avhengig av hvilken forurensning man snakker om. En dieselbil slipper ut mindre CO2 enn en tilsvarende bensinbil, men soter mer og slipper ut mer NOx. Så diesel er bedre for det globale miljøet (mindre CO2 og dermed klimagasser), men forurenser mer lokalt (selv om moderne dieselbiler er blitt mye bedre på lokal forurensning enn de var - og bensinbiler er blitt mye bedre på CO2-utslipp).

Jeg er imidlertid enig med deg - jeg skjønner ikke hvorfor diesel skal være billigere enn bensin (bortsett fra at den vel er billigere å framstille?). Folk kjøper imidlertid fremdeles diesel. I forbindelse med innkjøp av ny bil var jeg innom Sulland på Tiller, og de sier at de selger 90% diesel. Jeg har prøvd å få prøve en bensin BMW, men det har de ikke til prøvekjøring - de har bare diesel. Så jeg har endt med å bestille en Golf GTE. Morsom bil, og passe størrelse for meg og kona. Regner med å kjøre bare elektrisk til daglig, og bruke noe bensin på lengre turer.

Sist redigert:
    M

medlem215396

Gjest
    Jeg vet Otare. Innspillet var ment som kritikk imot avgiftspolitikken og den skal i teorien basere seg på at diesel og NOx er verst om jeg ikke tar mye feil? I så måte synes jeg frustrasjonen er berettiget? Frankrike sier de vil fase ut dieselbiler for godt

Møller sier de selger 60/40 i favør diesel, så det begynner å jevne seg ut. Til sammenligning med Sulland, kan det være at VW har et større bensinsortiment

GTE er fristende, jeg er ikke ferdig med å lande på bil merker jeg.

Det er jo avhengig av hvilken forurensning man snakker om. En dieselbil slipper ut mindre CO2 enn en tilsvarende bensinbil, men soter mer og slipper ut mer NOx. Så diesel er bedre for det globale miljøet (mindre CO2 og dermed klimagasser), men forurenser mer lokalt (selv om moderne dieselbiler er blitt mye bedre på lokal forurensning enn de var - og bensinbiler er blitt mye bedre på CO2-utslipp).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes forøvrig at BMWs plug-in konsept ikke passer meg. De sier 30 km på strøm (mot VWs 50). Det betyr vel i praksis 20 km på strøm (med AC og andre strømstjelere er på), og det blir for lite. En plug-in hybrid med elektrisk rekkevidde på 80 km hadde vært bra, men 30 km er definitivt for lite.

M

medlem215396

Gjest
    Rekkevidde har mye å si. Det er fristende å kjøpe El bil som har større rekkevidde enn batteriet fra hybrid, samt er billigere. For vår del dekker den nok 85-90 % av kjørebehovet. Utfordringen er hva man skal dekke de siste 10-15 % med.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.417
    I Oslo har dieselsalget visstnok stupt. Ikke så merkelig med tanke på signalene om kjøreforbud enkelte dager osv. Ute på landet er nok dette mindre sentralt i vurderingen.

Diesel er nok en del billigere å produsere enn bensin, samt at energiinnholdet er en del høyere. Dette, sammen med høyere effektivitet gjør at dieselbiler bruker en god del mindre på
    mila enn bensinbiler.

Om jeg ikke husker feil så har de siste årene etterspørsel etter lette destilater (bensin, flybensin osv) økt mer enn for tyngre destilater. Ved raffinering får man litt av hvert. Prisen på bunkers steg ganske lite selv om oljeprisen gikk til himmels fordi det nærmest er et "avfallsproktukt". Det er også muligens noe begrenset eaffineringskapasitet for de edleste dråpene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Ja, ved raffinering av olje kommer det vel ut flere produkter. Bensin (i flere varianter) er det som er mest raffinert (2-8 karbonatomer i kjedene), mens diesel er nivået under (8-21 atomer i karbonkjeden). Diesel er derfor enklere, og dermed billigere, å produsere.
    En diesel-motor er mer effektiv (kan det virke som). Min 3,0 l rekkesekser bruker under 1 l på mila på bykjøring og er nede i 0,6 på langkjøring til tross for at den snart er 16 år gammel. Nå tas det ikke så mye effekt ut av den (184 hk og 375 Nm), men den er visst enda mer nøysom i tysk versjon (som ikke er strupet på grunn av norske avgifter).
    Uansett skulle jeg gjerne hatt en elektrisk bil, men det er ingen av de som lages som passer mitt bruk. De fleste har for liten rekkevidde, og den som har bortimot god nok (men fremdeles ikke helt) er for stor, dyr og stygg.

M

medlem215396

Gjest
    Det er antakelig ikke enkelt å styre avgiftene eller holdningen til folk når kommersielle krefter er imot dem.
    En utakknemlig oppgave antakelig, dessuten en oppgave som menigmann (jeg) ikke får gjort noe med annet enn å vise frustrasjon.

Dersom du tenker på varmeavgivelse fra en bensinbil kontra en dieselbil så sier nok det endel om effektivitetet/ virkningsgrad vil jeg tippe. Diesel avgir minimalt med varme.

Det ideelle for meg ville vært en elbil for 90 % av forbruket og en dieselbil for langturer. Kompromisset blir en hybrid på bekostning av en El bil, sånn at en har 2 langdistansebiler.

Når det gjelder fartsdumpene. Få dem bort og innfør heller mer restriktiv fartspolitikk. Hva med å sette parkeringsvakter ved fartskontrollene :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.425
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mer energiinnhold i diesel (derfor er forbruket lavere), og det er et mindre raffinert produkt (derfor er det billigere), men det har høyere tennpunkt og krever mer av motoren.

M

medlem215396

Gjest
    Jeg kryper til korset. Skal tygge litt på Golf GTE, men tror det blir E-Golf på oss. BMW'n ryker dessverre.
    En utrolig kjøreglad bil jeg kommer til å savne.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Ble ikke så gal pris på Passat GTE.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.761
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kryper til korset. Skal tygge litt på Golf GTE, men tror det blir E-Golf på oss. BMW'n ryker dessverre.
    Nå må du fokusere ;). Øke tankedelen til 20%?

M

medlem215396

Gjest
    Aha, tok litt tid før jeg forstod den :) Har nok brukt mer enn 10 % tanker på dette. Dessuten har kona noe hun skulle ha sagt også.

Nå må du fokusere ;). Øke tankedelen til 20%?

M

medlem215396

Gjest
    For meg virker det som folk flest mener hensikten med el- bil faller bort, dersom kollektivkjøring, fri parkering, ferger og bom faller bort? Jeg tenker at det fremdeles er en besparelse i form av reduserte drivstoffutgifter, samt bidrag til miljøet. Størrelsen på miljøbidraget kan sikkert diskuteres, men totalt sett har jeg lest (ihvertfall til nå) at reduksjonen overgår "fossile biler".
    Dessuten virker det som om myndighetene før eller seinere stenger døren for kjøring av annet enn el- bil i byene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes å stenge bysentra for annet en elbiler virker litt søkt. Argumentet er luftkvalitet, da først og fremst svevestøv, men hvor kommer svevestøvet fra? Først og fremst dekk- og asfaltslitasje. Moderne biler støver lite, selv ikke dieselbiler slipper ut mye støv i dag. Det som påvirker dekk- og asfaltslitasje er først og fremst vekt. Hvis de skal få ned svevestøvet i bysentra burde de forby biler over en viss vekt - f.eks. 1500 kg? Dermed forsvinner alt av varetransport, samt de aller fleste elbiler, da batteriene er tunge. Selv en Golf GTE ville bli for tung. Eller hva med å sette grensen til 2 tonn? Da blir all varetransport og Teslaer forbudt i bykjernene. Men det kan de selvfølgelig ikke gjøre.
    Det elbiler først og fremst gjør er å flytte forurensningen bort fra bilen til det stedet der elektrisiteten produseres. Her er det først og fremst lokalt CO2-utslipp som fjernes, men det har veldig liten påvirkning på det lokale miljøet - det er det globale utslippet av CO2 som reduseres.

Personlig ser jeg absolutt hensikten med elbiler, hvis man klarte å få de stedene der man virkelig bruker biler over på strøm. Jeg vil nesten tro at rushtrafikken i Hong Kong over en uke tilsvarer det totale utslippet av CO2 fra privatbiler i Norge over et år. Elbiler i Norge er som å pisse i havet for å øke vannstanden. Men det er jo politisk korrekt da.

Sist redigert:
    M

medlem215396

Gjest
    Bakluke åpneren er et svakt punkt i BMW 1 serie. Mikro bryteren svikter. Etter et iherdig forsøk på å reparere måtte jeg gi opp og kjøpte ny innmat til kr 500,- , erstattet den defekte og flyttet over emblemet.
    En grei jobb og nå fungerer den.

image.jpg

M

medlem215396

Gjest
    Mens jeg skiftet bakluke åpneren lyttet jeg til musikk fra radioen. Plutselig forsvant musikken, men kom tilbake etter et par minutter. Etter det ville ikke bilen starte. Tomgangsspenningen var nede i 9,38V. Batteriet var fra 2006, merket BMW/10/06 så nytt batteri måtte på plass. Der var det gjort.

image.jpg

M

medlem215396

Gjest
    Vel, da gjenstod bare å skifte bremseskiver og klosser foran, samt slitasje indikator. Litt synd å gjøre sånt på godværs dager, men jobben gjøres mer effektivt da. Job done :)

image.jpg image.jpg

M

medlem215396

Gjest
    E Golf er nå bestilt i fargen Limestone Grey, med levering i slutten av september. Et godt valg for oss, men garantert ikke det riktige valget for alle.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Min GTE kommer til Trondheim om ca 10 dager :)

Nå er det dukket opp et nytt spørsmål - svigermor vil kjøpe bil til meg i Praha (skal stå i Praha og være feriebil), og da melder problemet seg - skal jeg være fornuftig eller kjøpe det jeg har lyst på? Jeg virrer mellom 2:
    1: fullspekket Skoda Octavia stasjonsvogn - 180 hk 1,8l TSI. Nypris i Norge: ca 425000, i Praha ca 250 000 (fornuftig)
    2: fullspekket BMW 330xi stasjonsvogn - 245 hk, 2l bensin. Nypris i Norge ca 830 000, i Praha 450 000 (lyst på).

I tilfelle 2 må jeg nok spytte i en del (100-150') selv. I Tsjekkia er det sikkert lurt å ha en Skoda, men BMW er nå BMW da...

PS: Slik svigermor er det greit å ha...
    PPS: Valget kan virke enkelt, men å ha en slik BMW stående og bare bruke den 4 uker i året virker litt "overkill"

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn