Bil, båt og motorsykkel Bil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    1
    Min GTE kommer til Trondheim om ca 10 dager :)

Nå er det dukket opp et nytt spørsmål - svigermor vil kjøpe bil til meg i Praha (skal stå i Praha og være feriebil), og da melder problemet seg - skal jeg være fornuftig eller kjøpe det jeg har lyst på? Jeg virrer mellom 2:
    1: fullspekket Skoda Octavia stasjonsvogn - 180 hk 1,8l TSI. Nypris i Norge: ca 425000, i Praha ca 250 000 (fornuftig)
    2: fullspekket BMW 330xi stasjonsvogn - 245 hk, 2l bensin. Nypris i Norge ca 830 000, i Praha 450 000 (lyst på).

I tilfelle 2 må jeg nok spytte i en del (100-150') selv. I Tsjekkia er det sikkert lurt å ha en Skoda, men BMW er nå BMW da...

PS: Slik svigermor er det greit å ha...
    PPS: Valget kan virke enkelt, men å ha en slik BMW stående og bare bruke den 4 uker i året virker litt "overkill"
    Er ikke å ha en bil stående 48 av 52 uker uansett ganske overkill?
    Hvorfor ikke leie en bil?

Hvis du absolutt må kjøpe en så for guds skyld ta Skodaen, jeg veit ikke om jeg får sove når jeg veit at den flotte BMWen står og samler støv :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Jo, det er overkill.
    Nå skal det sies at svigermor skal bruke bilen til en del frakting av ting, så den blir ikke stående og støve ned selv om ikke jeg er her nede. Til det bruket er nok en Skoda bedre - det er bedre plass i den, og det er nok mye billigere med service/reparasjoner på en Skoda enn en BMW her nede.
    Vi kommer nok til være i Praha en del mer enn 4 uker framover.

Leie bil er sikkert lurere - slipper service, kjøpe dekk, ordne med forsikring, EU-kontroller osv..., men en leiebil må jeg betale selv... :)

PS: Det ligger nok an til en Skoda. Fornuften er i ferd med å få overtaket.

Sist redigert:
    M

medlem215396

Gjest
    Kommer kan hende litt an på hva slags kjøring det blir når du er i Praha. Begge alternativ er gode synes jeg og er glad det ikke er meg som har dilemmaet :) jeg har nok av sånne ellers i hverdagen, følelser eller fornuft altså? Jeg synes VW er litt av begge verdener.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.986
    Sted
    Trondheim
    Som de sier i testen er dette en svært økonomisk bil hvis ens kjøremønster passer. Hvis store deler av den daglige kjøringen går på strøm blir den billig i drift. Hvis man har mye langkjøring bruker den vel bensin omtrent som en vanlig Passat med TSI-motor. Men det er jo en avgiftsvinner.

Her nede i Praha er det forøvrig ganske fåfengt å lete etter el-biler eller plug-in hybrider. Slikt selges ikke her nede.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.705
    Torget vurderinger
    1
    Ser at importøren planlegger å selge 4500 Passat GTE neste år...

M

medlem215396

Gjest
    BMW`en 116i ble solgt i sommer og e- Golf er på plass. Så ikke stort til batteribilen de første ukene, men slapp til etterhvert og den er nå prøvd ut.
    Uttrykket "lettkjørt" får ny mening, særlig i byen, i "Brake" modus (som enkelt slås av og på). Så langt en innertier for kona og meg.
    Dieselbilen lever videre som bil nr 2 og ja, det er en EA189 affære :)

Tråden startet med en 1971 modell BMW 2002tii. Denne har jeg gitt bort innad i familien, den var ikke helt som forventet.
    Ny eier har en gammel Harley Davidson 350 (1 synlindret, 4- takter). Denne kjørte jeg litt nå i høstkulden på Østlandet, i trakter der min far kjørte sykkel i sin ungdom. Det var en flott opplevelse.
    Tror en eldre veteran motorsykkel som ikke går altfor fort skal bli mitt neste motorkjøretøy prosjekt.

E Golf er nå bestilt i fargen Limestone Grey, med levering i slutten av september. Et godt valg for oss, men garantert ikke det riktige valget for alle.

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn