Bias-justering?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.384
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei!
Er den lykkelige eier av et Copland CTA 505 effekt-trinn.
Her har jeg muligheten å velge mellom å kjøre med triode på ELLER av.
Med triode på, spiller jeg med ca 2*35watt, med triode av skal jeg visstnok omtrent kunne doble antall watt. Så til spørsmålet:

Er det nødvendig å justere biasen for hver gang jeg evt velger å svitsje mellom triode av og triode på?

Mvh Proffen

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Hei!
Med triode på, spiller jeg med ca 2*35watt, med triode av skal jeg visstnok omtrent kunne doble antall watt. Så til spørsmålet:

Er det nødvendig å justere biasen for hver gang jeg evt velger å svitsje mellom triode av og triode på?

Mvh Proffen
Nei.. dette gjør eventuelt forsterkeren selv..

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Med ”av” så mener du ultra linear?
Det er ingen grunn til at bias skulle endre seg ved skifte fra triode til UL. De DC-messige forholdene i utgangsrørene er uendret i så måte. Hvis forsterkeren er spesifisert til å kjøres på samme bias i begge modus trenger du ikke å justere noe.

Jan E Veiset

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.384
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
oki, da takker jeg for svar.
spurte bare fordi jeg mente å erindre at jeg en gang hørte en kommentar om at det var nødvendig å justere bias for hver gang en skiftet mellom triode av og på...............

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
har ikke auto-bias, altså........................
Jeg er ingen ekspert på emnet, men jeg har lest litt argumenter fra f.eks. Mesa Boogie om hvorfor de bruker satte forhåndsinnstillinger for bias i sine forsterkere. De har på flere av sine forsterkere switching mellom to forskjellige rørtyper, men ingen mulighet til å finjustere bias utover dette.
Ifølge Mesa er den eneste årsak til å finjustere bias å kompensere for feil i røret. Mao hvis røret har de oppgitte verdier det skal ha så er det kun en biasinnstilling som er korrekt. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det så mye som 40% av rørene som kasseres hos Mesa fordi de ikke er innenfor de oppgitte verdier. Det sier seg selv at det er dårlig økonomi, så de fleste som selger rør selger også de med feil på, og hevder at biasen må justeres hvis det ikke låter som det skal i forsterkeren.

Dette er kun en gjengitt forklaring fra Mesa, ingen egne teorier og meninger, så tekniske spørsmål til meg vil nok være bortkastet. Håper uansett det kan være nyttige opplysninger.

Topp Bunn