bi-wire kabel

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
15
jeg har et par rotel monoblokker med 2 sett med utganger til høyttalere og høyttalere med kun 1 sett med innganger. kablene har 4 plugger den ene enden og 2 plugger i den andre.

1. skal jeg (som er vanlig) benytte den delen med 2 plugger på forsterkeren og koble sammen 2 og 2 plugger ved høyttalerne?

eller noe mer spenstig som

2. benytte 4 plugger ved forsterker (benytte begge sett med utganger) og 2 plugger på høyttalerne? altså bruke kabelen motsatt vei av det som er vanlig.

eller blir det litt hipp som happ? tenkte om det var fint for forsterkeren at begge sett med utganger var i bruk eller om det ikke har noen betydning.

edit: har rettet opp i teksten for å gjøre det mer tydelig utifra tilbakemeldingene.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.291
Sted
Holmestrand
jeg har et par rotel monoblokker med 2 sett med utganger og høyttalere med 1 sett med innganger. kablene har bi-wire i den ene enden og enkel i den andre.

1. skal jeg (som vel er vanlig) benytte 1 sett av utgangene på forsterkeren og koble sammen biwire ved høyttalerne?

eller noe mer spenstig som

2. benytte begge utgangene på forsterkeren (bi-wire delen av kabelen) og den enkle delen av kabelen på høyttalerne?

eller blir det litt hipp som happ? tenkte om det var fint for forsterkeren at begge sett med utganger var i bruk eller om det ikke har noen betydning.
Bruk ett sett ledninger.
Fungerer fint for både høytalere og forsterker.

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.656
Torget vurderinger
1
Begge utgangene pr kanal er nok koblet sammen inni der.
Ville valgt alt 1.

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
15
Bruk ett sett ledninger.
Fungerer fint for både høytalere og forsterker.
så du mener alternativ 1; koble sammen biwiredelen av kablene ved høyttaleren?

jeg har kun et sett med kabler, 2 plugger i en ende 4 plugger i den andre. lurer på om det har noen innvirkning hvilken vei jeg skal bruke kabelen.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
464
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Hva med å bare prøve og høre om du kan høre noen forskjell 👍
Mye tilsier at det trolig ikke er noen forskjell, men litt av moroa med denne hobbyen er jo å prøve diverse ting.

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
15
Hva med å bare prøve og høre om du kan høre noen forskjell 👍
Mye tilsier at det trolig ikke er noen forskjell, men litt av moroa med denne hobbyen er jo å prøve diverse ting.

var også litt for å lufte om det kunne være dumt med alternativ 2, om forsterkeren ikke like at begge utgangene ble koblet sammen til en utgang. eller som en annen har nevnt at de allerede er koblet sammen innvendig slik at det blir hipp som happ.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.899
jeg har et par rotel monoblokker med 2 sett med utganger og høyttalere med 1 sett med innganger. kablene har bi-wire i den ene enden og enkel i den andre.
Forstår vi det slik at du har en fireleder kabel? Om lederne er tvinnet rundt en kjerne kan du forsøke begge deler. Men om du kobler riktig sammen som en enkel kabel får den funksjon som såkalt star quad cable. Dette prinsippet undertryker EMI både ut og inn av denne type kabler.

1738173059366.jpeg

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.513
Sted
Ytterst i havgapet...
DEt funker ikke så lenge andre enden er terminert i kun to ledere... Da blir det enten ene paret, eller begge i parallell i enen eller andre enden..

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
15
Forstår vi det slik at du har en fireleder kabel? Om lederne er tvinnet rundt en kjerne kan du forsøke begge deler. Men om du kobler riktig sammen som en enkel kabel får den funksjon som såkalt star quad cable. Dette prinsippet undertryker EMI både ut og inn av denne type kabler.

Vis vedlegget 1093308

det er en helt vanlig bi-wire høyttalerkabel med 1 stk (+) og 1 stk (-) i den ene enden og 2 stk (+) og 2 stk (-) i den andre enden. det vanlige er å bruke slike kabler der det er 1 sett med utganger på forsterkeren og 2 sett med innganger på høyttaleren. på mitt oppsett nå så har jeg 2 sett med utganger på forsterker og 1 sett med innganger på høyttaler. det jeg lurte på er om det går an/er lurt/er dumt/ikke har noen betydning å snu kabelen.

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
15
DEt funker ikke så lenge andre enden er terminert i kun to ledere... Da blir det enten ene paret, eller begge i parallell i enen eller andre enden..
det er en helt vanlig bi-wire høyttalerkabel med 1 stk (+) og 1 stk (-) i den ene enden og 2 stk (+) og 2 stk (-) i den andre enden. det vanlige er å bruke slike kabler der det er 1 sett med utganger på forsterkeren og 2 sett med innganger på høyttaleren. på mitt oppsett nå så har jeg 2 sett med utganger på forsterker og 1 sett med innganger på høyttaler. det jeg lurte på er om det går an/er lurt/er dumt/ikke har noen betydning å snu kabelen.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.899
det er en helt vanlig bi-wire høyttalerkabel med 1 stk (+) og 1 stk (-) i den ene enden og 2 stk (+) og 2 stk (-) i den andre enden.
Så da forstod jeg det som du har 4 ledere i kabelen. For å lage star quad er det tvinning og terminering aom avgjør om den får slik funksjon. Hvor 2 og 2 ledere som ligger diogonalt ovenfor hverandre kobles sammen i begge ender. På din kabel er ene enden allerede terminert som et trådpar, men det vites ikke om den har koblet riktig ledere i kabelen.

Men du må også vite om du har riktig geometri i kabelen, alstå at den et tvunnet rundt en kjerne slik at ledningsparene får riktig plassering over hele kabelens lengde.

1738177787977.jpeg

Jeg bruker LS40 fra In-Acustik som kan bestilles enten med star quad eller bi-wire terminering. Alt dette sagt, jeg kan ikke påstå jeg hørte noe forskjell på denne kabel terminert som SQ eller en vanlig lampettledning. ;)

Sist redigert:
Topp Bunn