Forsterkere Bi-amping

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Hei. Et spm angående bi amp.

Jeg bruker idag en forsterker som har kunn xlr-utganger som er koblet til en parasound p5. Men, jeg har lyst til å biampe med en forsterker til fordi det skriker litt i høyttalerne nå.( RF83) Kan jeg da bare bruke de analoge utgangene på p5`n til den andre forsterkeren??
Altså xlr på den ene forsterkeren, og analogt på den andre?? Vil ikke det fungere a??
Jeg har en forsterker som låter pent på rf83, men ikke allverden med futt(Lyngdorf). Defor hadde jeg tenkt å bruke den til toppene, kanskje det vil låte bedre.

Leggen
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
3.236
Torget vurderinger
1
Det er ganske store nivåforskjeller på XLR og phono utgangene, så hvis du ikke har mulighet til å justere nivå på selve forsterkerne, så vil det fungere dårlig.
Det enkleste er kanskje å skaffe såkalt y-ledd, eventuelt lodde sammen kablene selv.
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Det er ganske store nivåforskjeller på XLR og phono utgangene, så hvis du ikke har mulighet til å justere nivå på selve forsterkerne, så vil det fungere dårlig.
Det enkleste er kanskje å skaffe såkalt y-ledd, eventuelt lodde sammen kablene selv.
Ok, da blir det det. Takker.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Med to forskjellige amper , så bør man nok sjekker at dem har lik gain også , ellers så kan det fort bli ubalanse mellom bass og diskant.

Når det er sagt , så har vel kanskje ikke biamping all verden for seg heller på Klipsch... Er ikke disse bare toveis da? Da drar ikke den horndiskanten mange wattene for å si det sånn .
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Ved biamping har jeg alltid hatt som regel at det låter bra med bare den ene forsterkeren, for så a maksimere lyden ved å koble på en til av samme slag. Å biampe for å bedre noe man er misfornøyd med fra før..vel...
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Ok..Jeg tenkte kanskje diskant ble litt roligere med den andre forsterkeren jeg. Fordi det låter pent med den, men ønsker mere trøkk..
Men da er det ingen vits da med andre ord..
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Spiller med Audio gd master 3, og det ødelegger hørselen sånn som det er nå ihvertfall.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Ok..Jeg tenkte kanskje diskant ble litt roligere med den andre forsterkeren jeg. Fordi det låter pent med den, men ønsker mere trøkk..
Men da er det ingen vits da med andre ord..
Slik som jeg forklarte det blir det ikke mer direkte trøkk, men bedre kontroll.
Du finner ut av det håper jeg. Ny forsterker som gir det du ønsker er jo beste løsning, men det var jo ikke det du spurte om. :)
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Ok..Jeg tenkte kanskje diskant ble litt roligere med den andre forsterkeren jeg. Fordi det låter pent med den, men ønsker mere trøkk..
Men da er det ingen vits da med andre ord..
Slik som jeg forklarte det blir det ikke mer direkte trøkk, men bedre kontroll.
Du finner ut av det håper jeg. Ny forsterker som gir det du ønsker er jo beste løsning, men det var jo ikke det du spurte om. :)
Men trur du skrikinga kan bli mindre ved å bruke en annen forsterker på toppen?. Jeg gjorde det på noen rf7 for en haug med år siden, og mener at det hjalp..
 
Topp Bunn