beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en QED MB45 hodetelefonforsterker, den har 10 ohms utgangsimpedans og er beregnet for bruk sammen med lavimpedante hodetelefoner så jeg har ikke sett meg blind på impedans.

    Den fungerer flott med DT770 32ohm og K701 iallfall.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Anonym skrev:
    ...den har 10 ohms utgangsimpedans og er beregnet for bruk sammen med lavimpedante hodetelefoner ...
    Er du blitt lurt av markedsføringsprat fra QED!?! Ingen forsterker med 10 ohms utgangsimpedans er velegnet sammen med lavimpedante hodetelefoner/IEM.

    Har du fått målt frekvensrespons ut fra forsterker med hodetelefon koblet til?
    Det KAN tilsynelatende fungere bra, men hvis QEDn hadde 1 ohm utgangsimpedans, ville det fungert bedre...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bart skrev:
    Anonym skrev:
    ...den har 10 ohms utgangsimpedans og er beregnet for bruk sammen med lavimpedante hodetelefoner ...
    Er du blitt lurt av markedsføringsprat fra QED!?! Ingen forsterker med 10 ohms utgangsimpedans er velegnet sammen med lavimpedante hodetelefoner/IEM.

    Har du fått målt frekvensrespons ut fra forsterker med hodetelefon koblet til?
    Det KAN tilsynelatende fungere bra, men hvis QEDn hadde 1 ohm utgangsimpedans, ville det fungert bedre...
    Har ikke blitt lurt av markedsføringsprat fra QED, kjøpte den fordi den var relativt billig (ca 500 kroner) for bruk på jobb, veranda osv.

    Har ikke målt noen frekvensrespons men den gir inntrykk av å gi et ekstra skyv sammenlignet med Stello DP200 som jeg har i hovedanlegget. Den kler K701 godt selv om det på papiret ikke er en ideell match.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.404
    Antall liker
    17.097
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hadde en kortere lytteseanse med T70 hos OHC forrige dagen. Koblet opp mot MF M1 CDT og MF M1 forsterker.

    Kort oppsummert > T70 er ikke min "cupoftea". De spiller langt fra dårlig og lydbildet var overraskende åpent, til en lukket klokke å være. Men, bassen er alt for forsiktig - og lite fremme, og opp i øvre mellomtone er de alt for "bright" etter min smak. Klare tendenser til både sssss-ing og ssscchh-ing var det (noe overraskende) også.
    Ja, de var innspilt.

    Videre så isolerer de ikke mye til å være lukket. Omgivelsesstøy var sjenerende. Da de satt for løst på mitt hode, og ble hengende litt på bøylen, prøvde jeg å klemme de noe forsiktig inntil ørene, men det hadde ikke nevneverdig innvirkning på isoleringen.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Joda, Burson og T1 passer godt sammen. Noen timer til og inntrykket beholdes. Sammenlignet med Burson blir m903 litt for lys. Vel - rent subjektivt. Vedr. målinger - jeg fant impulsresponsmålinger på innerfidelity (Tyll Hertsens) og som ventet var ikke T1 i toppsjiktet - se på tilsvarende for Audeze LCD3 og K701 og en innser hva jeg tenker på. Men jeg synes - subjektivt - T1 er gode og kanskje totalt sett nærmere mine preferanser enn K701. Kanskje bør jeg prøve Audeze? Mvh.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.404
    Antall liker
    17.097
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser noen på head-fi monterer gel-puter.
    Det må da bli "klamt"?
     

    Vedlegg

    • 15.6 KB Visninger: 691

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Krysspost:

    Lyngen skrev:
    Jeg nevnte at mine tidligere Grado ikke helt har "Klipsch lyden" du er etter, men det har mine nye Beyerdynamic T70p. De har bass med trøkk og er energiske og moro å lytte til. Rimelig nøytral. Men jeg må da beklage å si at de også har oppløsningen, så da går det vel ikke ;).
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.244
    CDWMcInSpots skrev:
    ch skrev:
    [...]
    Forøvrig har jeg sammenlignet T 5 p med mine gamle (midt '80 talls) Stax Lambda, T 5 p drevet av gammel Walkman, Stax'en drevet av Hegel CD spiller og forsterkning. Stax'en er kanskje (ørlite) mer detaljert, noe som også gir noe mer betoning av sibilanter - ikke alltid like gunstig - og har kanskje noe mer nivå i bassen (ikke nødvendigvis bedre, det er fort en smakssak. Og så må en nesten vite hvordan det egentlig skulle høres ut)
    Musikalsk står T 5 p'en seg meget godt mot Stax'en, T 5 p er kanskje faktisk noe mer musikalsk - mindre hifi, mer musikk, på samme måte som en altfor ofte har med høytalere. Forskjellen ligner kanskje litt på den man har mellom eletrostatiske og dynamiske høytalerer, men med mye mindre forskjell. Uansett er de svært nær hverandre i lydkvalitet, noe som bekrefter (for meg) at T 5 p'en gir meget god bærbar lyd.
    Jeg formoder at beyerdynamic T 5 p vil yte (betydelig) bedre med en bedre hodetelefonforsterker(?) Mulig unntak: Hvis "gammel Walkman" er en gammel toppmodell fra Sony, er det mulig at den har en (rimelig/riktig) god hodetelefonforsterkerdel for hodetelefoner som har passende impedanse m.m.
    Den gamle walkman'en var en D-E405, ikke en toppmodell, ei heller ikke av de helt billigste. Nå begynte den å skrante, så i går var jeg innom den lokale Sony butikken for å få tak i en ny Walkman. De hadde kun to modeller, og kunne ikke skaffe noe annet heller, så jeg spanderte på meg "toppmodellen", D-NE241 til den mistenkelig lave prisen av 690 nok (kan det være bra når det koster så lite?)
    "not to worry", med T 5 p lyder det fremdeles helt utmerket og faktisk bedre enn med den gamle walkmannen. :)

    mvh

    ps. noen som vet noe om "hi-end" walkman'er? Eksistens, pris, tilgjengelighet?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    JensL om beyerdynamic T 70:

    JensL skrev:
    [beyerdynamic T 70 er en] mer raffinert og detaljert, med slankere bass DT770, kan man vel si.
    JensL skrev:
    Imperial skrev:
    Bassen er noe slankere enn ideelt er visst konsensus.
    Hva synes du da om det?
    Er det kanskje mer slik at den er meget nyansert og alt er klart deliniertbart djupt nede, eller føler du det er en mangel liksom?
    Vel, jeg vil ikke si at det er noen mangel på bass, den strekker seg svært dypt og det er masser av detaljer/nyanser.
    Men T70'en har kanskje ikke en like fremtrende "partyhump" som f.eks. DT770/990, og er mer korrekt og "hifi" om man vil. Jeg har en DT990 (og en DT770) som jeg bruker når jeg føler behovet for mer brutalt trøkk. :)

    Sammenliknet med Beyer T1 er T70 ikke like detaljert, og det er jeg egentlig litt glad for, siden T1 kan være nesten for brutalt avslørende, og faktisk litt slitsom på enkelte typer musikk (og opptak).

    Merk også at T70 trenger 100-200 timer før den løsner skikkelig, spesielt dynamikken.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    CDWMcInSpots skrev:
    Trådens emne
    Denne tråden skal handle om beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner som typisk er laget for hjemmebruk. Ved trådstart 02.02.2011 omfatter dette:
    • beyerdynamic T 1 (600 ohm, halvåpen)
    • beyerdynamic T 5 p (32 ohm, lukket)

    Den mindre beyerdynamic T 50 p faller altså utenfor denne trådens emne.

    Derimot vil det være nyttig og riktig å sammenligne disse hodetelefonene med andre hodetelefoner (det er naturlig å sammenligne med).



    beyerdynamic T 1



    beyerdynamic T 1 med oppbevaringsboks og eske



    beyerdynamic T 5 p

    Navneform
    beyerdynamic benytter altså modellbetegnelsene "T 1" og "T 5 p" med blanke/mellomrom. Nesten alle andre enn beyerdynamic, benytter de gale modellbetegnelsene "T1" og "T5p" uten blanke/mellomrom.

    Manglende oppmerksomhet
    Det skrives alt for lite om disse utmerkede hodetelefonene på Hifisentralen og antagelig ellers. Av en eller annen grunn får Sennheiser HD 800 mye mere oppmerksomhet. Med unntak for HD 800s mer utradisjonelle og dermed oppsiktsvekkende utseende, er dette langt fra opplagt. Det er mulig at det også spiller en rolle at HD 800 kom før T 1. Kanskje er Sennheiser Nordic flinkere med markedsføringen enn Sivilingeniør Njål Hansson AS?

    Innleggstitler
    Jeg oppfordrer dere til å benytte feltet "Tittel:" i vinduet "Rediger innlegg" for å gi det enkelte innlegg en god og dekkende tittel slik at vi unngår at alle innlegg har samme tittel som tråden. Dette gjør det lettere å finne frem i tråden etterhvert som den (forhåpentlig) vokser.
    Hva med T70 da? Er det kosher? ;D

    Jeg er også "avid" hodetelefon elsker og det er så deilig å se din entusiasme!!! Det er det! :)

    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Imperial skrev:
    [...]
    Hva med T70 da? Er det kosher? ;D
    [...]
    Ja, jeg har gjennom ganske mange innlegg i denne tråden vist at jeg har inkludert beyerdynamic T 70 og T 70 p, sist i svar #129 rett over ditt.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Der fikk jeg for å ikke lese hele tråden... :-[

    Nuvel.

    Siden jeg er interessert i t70, så får jeg sette meg ned å lese da!

    Back in an bit... ::)

    mvh'nh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Correct you is.. ;D

    Du skjønner jeg har K701, og etter ett par poster lest, så skjønner jeg att det blir fristende å prøve Beyerdynamic...
    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 70
    Jeg har så vidt prøvd beyerdynamic T 70, men har så langt ventet med å skrive om det fordi jeg har drevet med annet, men det kommer (før eller siden) sammen med inntrykk av beyerdynamic T 5 p.

    Fysiske mål: Grunn
    Driveren/driverplaten er ikke skråstilt som på beyerdynamic T 1 og T 5 p, og den er nærmere øret. Nettoplassen til øret er såpass grunn at mitt øres antiheliks berørte driverplaten. Jeg har så ettersittende ører at antiheliks er ørets mest utstående punkt, hvilket gir en meget liten, og dermed gansk trykkfølsom, kontktflate. Dette fører vanligvis til at jeg opplever ubehag og endog smerte etter lengre tids bruk, typisk >= 2 timer. Min interesse for beyerdynamic T 70 avtok dermed meget hurtig.

    Det ytre øre

    Det ytre øre


    Luis Alberto Suárez har såpass ettersittende ører at antiheliks er ørets mest utstående punkt.

    beyerdynamic T 5 p
    Møtet med beyerdynamic T 5 p var derimot betydelig mer positivt, men mer om det en annen gang.
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    AKG k701/702 har jo vært veldig populær det/de siste årene og sikkert solgt i bøtter og spann.
    Om jeg summerer det jeg leser i tråder og på tester om Beyerdynamic T70,så virker det på meg som om T-70 til ca samme pris er bedre enn AKG? Det må være veldig mange på sentralen som eier ett par med AKG K701/702 etterhvert.

    Er det dette man nå mener er tilfelle?
    Og
    Hvor mye av T1 (nivået) får man egentlig med seg i T70? Er det 80 - 90 - 95% ?
    T70 sin 18db støydemping av eksterne/rom relaterte støykilder... det synes jeg er fristende... må si det.
    Men jeg er litt skeptisk,jeg synes AKG K701 låter nydelig åpent og alikevell fysisk og maktfull, når musikken er det,og fjærlett og vever, når den er det...
    Klarer T70 å matche dette? Overgå det?


    Jeg har en Earmax Pro hodetelefon forsterker, og la meg si det med en gang:
    AKG K701 har abnorme bassnyanseringer drevet av denne OTL rør-headsetforsterkeren. (fantastisk kombo!!! )

    Jeg kan ikke anbefale Earmax Pro nok til HeadFi... ;D Det er sånn: Hører du på head-set. Sett deg ett mål! Earmax må prøves!
    Lyden oppstår ikke i sort tomhet som med transistor head-amper, men i en slags svevende "damp" av lydløst og vektløst vått støv, som ... når det er lyd liksom blir til lyden som spiller, og når trommelsaget dør ut så er det som om man kan fornemme att tromma står der, fysisk, selv om den ikke lager lyd før trommestikka igjen slår i skinnet.
    Man kan generellt lytte på lavere volum, enn med transistor-head amps. Og lyden er fysisk alikevel.
    Støygulvet i denne head-ampen er ikke eksisterende.
    Modellene man må se på er "Pro" og "Silver", de kan drive nermest alt som finnes av head-set. (over 93-4db følsomme, helst..)

    Man kan altså koble opp noe som er aldeles dritt av kvalitet av kilde og det låter skikkelig bra alikevel! ??? Det er helt utrolig!
    Når man så kobler opp da en bra dac... bra kabler... det er magisk!! Man hører (nesten pinlig bra) hvor mye bedre kilder kan være iforhold til hverandre.
    Men alikevel, så makter Earmax Pro å yte selv den billigste kilde max rettferd...

    Jeg er rør entusiast... a given, men tro meg, det er ikke noe jeg forfekter fordi jeg bare har valgt det...
    Rør, i head-set amps, det er altså fantastisk!

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Alt mellom 32 og 6-700 ohm går fint.

    Det med att de kan drive Grado, hentyder bare på att den ekstra sterk.
    Det er en OTL, den har ikke I/V konversjon som en med transformator eller transistor har...

    Så den behandler last fra en/ett headset på en annen måte enn man kjenner fra... alt annet egentlig.
    Båndbredde er fra ca 5hz til en Megahertz... Ingen avkortning i topp eller bunn her.
    Men specs sier lite egentlig. De som har slike vet hva jeg mener.


    mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Krysspost:

    VilhelmW skrev:
    [...]
    Så er det head-fi'en. Hodetelefonene og forsterkeren er kjøpt etterhvert. Først kom AKG K701, som jeg fortsatt er veldig fornøyd med. Etter å ha lest tråden om Beyerdynamic Tesla-utgavene, falt jeg for T 1 og kjøpte disse uten å ha hørt de i det hele tatt. De har innfridd og vel så det. Begge disse brukes litt om hverandre, og de blir nok værende hos meg. Head-fi forsterkeren er en Lehmannaudio Black Cube Linear. Også den kjøpte jeg pent brukt, etter nøye overveielser bl.a. mellom Burson og Musical Fidelity M1-HPA. Jeg er storfornøyd med BCL'en. Den takler både K-701 og 't 1 svært så godt, i mine ører. Seinere har jeg supplert med en brukt Sennheiser HD555 til pc-bruk, og nå nylig kjøpte jeg en ny til portabelt bruk, en AKG K 450. Den har jeg prøvd litt lite så langt, men jeg tror det holder til reise- og feriebruk.
    [...]
    Mulig at jeg må supplere med en grisegod, lukka hodetelefon, slik at fruen kan akseptere lytting mens hun også er tilstede. Hvilket gir enda en utfordring, nemlig at man blir noe fraværende og vanskelig å kommunisere med så lenge ørene befinner seg inni slike "klokker"...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p
    Krysspost:

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Jeg har kun hørt Musical Fidelity M1 HPA en gang hos Oslo Hi-Fi Center matet fra en medbragt PC med foobar2000 via USB (hvis jeg husker rett). Formålet var å høre beyerdynamic T 5 p og T 70, og jeg lånte også en T 1 som kjent referanse. Det var da en god stund siden sist jeg hadde hørt min egen beyerdynamic T 1 hjemme, og jeg vet ikke hvor innspilte butikkens hodetelefoner var. Jeg stusset dog over at jeg av en eller annen grunn ikke syntes at jeg (helt) kjente igjen beyerdynamic T 1 i dette oppsettet vs. de andre oppsettene jeg har forsøkt den i. Jeg vet ikke hvorfor det var slik, men jeg stusset over det og kommenterte det overfor butikkpersonalet etter lytteseansen.

    beyerdynamic T 5 p med noe bassheving (eq i foobar2000) fremsto som en interessant lukket kandidat. Det er godt mulig at 6moons Srajan Ebaen har rett ang. beyerdynamic T 5 p.
    [...]
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 90



    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Loevhagen skrev:
    Takk for informasjon.

    KML skrev:
    Hehe, Beyerdynamic er jo virkelig i støtet når det kommer til lansering av nye modeller for tiden. Kommer jo bare flere og flere...

    Spørsmålt må jo bli hva den reelle forskjellen mellom disse er. Spanande ^^
    Åpen vs. halvåpen og lukket
    Presseinformasjonen forteller at T 90 er åpen i motsetning til den halvåpne T 1 og de lukkede T 5 p, T 70 og T 70 p.

    Det hevdes ofte og av mange (inkl. Tyll Hertsens) at det er vanskeligere å lage (riktig) gode lukkede hodetelefoner enn åpne. Jeg har (vel) lest lite eller intet om hvordan det er med halvåpne i forhold til de to andre. En viktig grunn til dette er at elementet skaper lyd-/luftbølger både mot øret (hvilket vi ønsker) og vekk fra øret mot klokken/klokkeskallet (på lukkede hodetelefoner). Sistnevnte luftbølger/-trykkforskjeller må på en eller annen måte kontrolleres og dempes og/elller ventileres. En helt åpen hodetelefon vil selvsagt ventilere. STAX SR-009 er (vel) ganske nær dette med et ganske åpent gitter som er like stort som elementet. En del andre åpne hodetelefoner har (vel) en noe trangere og/eller mindre åpning mot omverdenen enn mot øret. Det påvirker antagelig bass(respons)en.

    Se gjerne Tyll Hertsens forklaring om temaet i seksjonen "Isolation, Sealed or Open?" i artikkelen om Denon AH-D[257]000 .

    Prisnivå
    Jfr. beyerdynamic koster T 70 449,00 € og T 90 499,00 € inkl. 19 % tysk mva. Jfr. Aftenpostens valutakalkulator er € 50 for øyeblikket ca. kr. 380.

    Både pris og bilder kan tyde på at T 90 er et åpent alternativ til T 70.
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Kan du beskriva litt rundt detta med støy til omgivelsane ut frå T 1? Denna e vel halv åpen og lekke vel litt lyd?

    Eller stor takk til deg som har gjort ein slik grundig test her. :)

    Halve vitsen for meg med hodetelefoner er å skjerme omgivelsene for uønsket musikk,så
    T 1 har vore på mi "sjekka ut" lista ei god stund nå.

    Ka e snitt prisen på T 1 nå for tida?

    TAF
    Jeg har et par slike - de er definitivt ikke skånsomme for omgivelsene. Kona ligger i rommet ved siden av og ber meg dempe musikken for at ikke får sove..:)
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Per Arne: Har du forsøkt å lukke døra? ;) Hverken frua eller frøkna plages av min hodetelefonbruk da.
    TAF: Sjekk med Prolyd.no, jeg kjøpte mine T1 der, og jeg tviler på at du kan finne T1 (eller BD/Sen) billigere noe annet sted.
    -Rein
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.244
    Prøv T 5 P.
    Kona kan ligge rett inntil uten å høre noe :)

    (har hatt T 5 P siden september i fjor og er stadig like strålende fornøyd med lyden - spiller mye klassisk musikk på dem)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har erfaringer med T1 koblet til Violectric HPA V200 - og som samtidig kan dele disse erfaringene med meg/oss? Mvh
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Erfaringer med beyerdynamic T 1 + Violectric HPA V200

    Er det noen som har erfaringer med T1 koblet til Violectric HPA V200 - og som samtidig kan dele disse erfaringene med meg/oss? Mvh
    Jeg har ingrediensene, men mangler foreløbig erfaringene. Du må altså vente en stund før jeg kan skrive noe.

    Tillegg:
    Året 2012 startet, som tidligere nevnt og beskrevet i hodetelefontråden, litt tilfeldig med ganske mange nye leker (se min signatur/profil). I tillegg har det vært en del annet. Jeg har derfor ikke rukket å bli kjent med alt ennå. Etter noen innledende øvelser, bestemte jeg meg for å begynne med (noen) av de nye hodetelefonene med Grace Design m903.
     
    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ingrediensene, men mangler foreløbig erfaringene. Du må altså vente en stund før jeg kan skrive noe.

    Tillegg:
    Året 2012 startet, som tidligere nevnt og beskrevet i hodetelefontråden, litt tilfeldig med ganske mange nye leker (se min signatur/profil). I tillegg har det vært en del annet. Jeg har derfor ikke rukket å bli kjent med alt ennå. Etter noen innledende øvelser, bestemte jeg meg for å begynne med (noen) av de nye hodetelefonene med Grace Design m903.
    OK.

    Er det m903 som er arbeidshesten også for T1? Mvh.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Min bruk av Grace Design m903

    Er det m903 som er arbeidshesten også for T1? Mvh.
    I det senere har jeg (i utgangspunktet litt tilfeldig) i all vesentlighet benyttet Grace Design m903, både som hodetelefonforsterker for dynamiske hodetelefoner og DAK, uavhengig av hvilken hodetelefon jeg har benyttet. I går var den DAK (og volumkontroll) for STAX SR-009 + STAX SRM-007t.
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan si noe om rekablingsmulighetene på T1?

    Sitter for tiden med Audeze LCD-2 rev 2, men funderer på om jeg kanskje ønsker større lydbilde og enda flere detaljer (om det er mulig). Samtidig er jeg relativt sikker på at jeg straks går over til ren balansert hodetelefonforsterker, og må da følgelig rekable T1 om jeg først finner på å kjøpe T1.

    Grunnen til at jeg vurderer T1 over HD-800 er nok at jeg hører lite på klassisk, og har en voldsom aversjon mot sibilans, noe jeg har opplevd HD-800 produsere i overkant mye av. Samtidig er nok bunnen på HD-800 noe svakere (skjønt - med et monster av en amp hevder head-fiere at bassen virkelig kommer frem).

    Slik jeg forstår det foretrekker jeg da T1 over HD-800. Samtidig har jeg hatt D7000 og likte virkelig disse, men måtte ha markl-moddet de før de eventuelt kom i hus igjen. Alt for mye vibrasjon i huset for min smak. Vurdere fremdeles å kjøpe de tilbake av en god venn som kjøpte de - og shippe de rett til USA for modding. Antar kanskje at comboen D7000 modded + LCD-2 er tingen. Da igjen kunne det kanskje vært noe å selge LCD-2'ene og gått for T1 / HD-800 for en slags optimalisering for alle forhold. Ugh ... dyr hobby ... zZz
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kabelen på og rekabling av beyerdynamic T 1

    Noen som kan si noe om rekablingsmulighetene på T1?
    [...]
    Samtidig er jeg relativt sikker på at jeg straks går over til ren balansert hodetelefonforsterker, og må da følgelig rekable T1 om jeg først finner på å kjøpe T1.
    [...]
    Jeg har ikke rekablet min beyerdynamic T 1, og har heller ikke satt meg inn i problematikken. beyerdynamic T 1 har ikke utskiftbar kabel.

    Beyerdynamic T 1_ kabel_koffert_26818051_BeyerT1.jpg


    De fleste ser ut til å være enige om at beyerdynamic T 1 leveres med en meget god kabel, selv om noen synes den er vel tung. Kabelen er todelt hele veien fra (utgangen av) jackpluggen til øreklokkene. De to delene er sammenstøpt frem til en Y-deler som typisk havner på lytterens brystkasse. Det er kanskje tilstrekkelig å bytte ut jackpluggen med en plugg for balansert drift? 4-pinns XLR indikerer jo separat + og - for hver kanal, men enten felles eller ingen skjerm.

    (vår?) ardilla har 12.10.2010 postet bilder av en åpnet plugg på Head-Fi.org i post #3874 i tråden "Beyerdynamic to launch new top headphone at IFA -- called T1"

    beyerdynamic_T 1_plugg_aapen_904c991b_1.jpg


    beyerdynamic_T 1_plugg_aapen_07e63d67_2.jpg


    beyerdynamic_T 1_plugg_aapen_9d1d5c7f_3.jpg


    beyerdynamic_T 1_plugg_aapen_2d999970_4.jpg


    beyerdynamic_T 1_plugg_aapen_ccfb51f8_5.jpg


    Det finnes en rekke eksempler på hel eller delvis rekabling av beyerdynamic T 1. Eksempel fra Moon Audio fra Head-Fi-tråden "Beyer T1 Help"

    beyerdynamic_T1_Siler_Dragon_1_2d4b8f82.jpg


    post #1 of 2 7/28/11 Thread Starter
    • xinque
    • 147 Posts. Joined 7/2011
    • Location: NYC

    Hey, new audiophile convert here and need some help figuring out these cables and plugs. Have a Schiit Lyr on the way but if I decide to switch to a balanced amp somewhere down the road, is there a way you can wire the headphones so I can switch between the two? Figure I'd need an extra bit of cable to convert between the two.

    Also, what exactly is a split-mod and what are the benefits of having it done?
    post #2 of 2 8/1/11

    Yes we can do an adapter system as seen here:



    Split mod means dual entry. The T1 is a dual entry headphone so you dont have to worry about that. So what we need to know is what the main cable length is to be and what length the adapters need to be. This can always be done later to the cable once you get your balanced amp.

    Drew Baird, P.E.
    Moon Audio
    HOT **New** Moon-Audio.com Silver Dragon IEM Cable!!!


    Thank You. Drew Baird, P.E. Moon Audio 308 Chrismill Lane Holly Springs, NC 27540 919-649-5018 drew@moon-audio.com http://www.moon-audio.com
    Moon Audio Home Page HeadphonesHeadphone CablesHeadphone Gear
    Eksempel på full rekabling:

    beyerdynamic T 1 recable with HYBRID Twag v2 AND TWcu 26_t1_twcu_twag2.jpg


    "Beyerdynamic T1 recable with HYBRID Twag v2 AND TWcu 26"
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Komplette hodetelefonsystemer for forskjellige formål

    Krysspost ang. beyerdynamic T 5 p:

    Positive Feedback ISSUE 53 january/february 2011 "The Headphone/Headphone Amp Roundup: A Humorous Pavin (*)" av Andy Schaub er en ganske interessant artikkel.

    Schaub har satt sammen en del komplette hodetelefonsystemer for forskjellige formål inkl. kilde, hodetelefonforsterker, hodetelefon og kabler.
    All of these comments about randomly assembling components leads to a point, specifically that what I'm reviewing here are headphone listening systems, not just individual components, often with a suggested source player as well; and I plan to organize things with a title like a menu in a restaurant, sort of like Frank's Sandwich Shop—now long gone—in my hometown that had the best submarine sandwich I've ever had, called "The Cold Cut Special" or the vegetarian version called "The Cold Cut Special Without Meat Plus Extra Cheese", literally. So, in no particular order:
    Han presenterer og beskriver så følgende hodetelefonsystemer med sammenligninger. Ultrasone Edition 8 inngår i to av systemene og beyerdynamic T 5 p, som er en naturlig konkurrent for en del bruksområder, i tre.

    [HR][/HR]
    The Classic
    • Ray Samuels HR-2 Headphone Amp
    • Sennheiser HD650's
    • Moon Audio Blue Dragon Cable
    The Executive/Executive Audiophile Deluxe
    • 11" Apple MacBook Air
    • ITunes using AAC or Apple Lossless files governed by Amarra Junior 2.1
    • Moon Audio Silver Dragon Ultrasone Edition 8's going straight into the MacBook Air with the rhodium-plated right-angle mini-plug
    or
    • ALO (Audio Line Out) custom built mini-B USB cable
    • Ray Samuels Predator (in "clear" or aluminum)
    • Beyerdynamic Tesla T5p's with stock cable
    The Transatlantic
    Version 1 (for accuracy):
    • 64GB iPod Touch
    • Whiplash Audio Right Angle TWag Micro LOD
    • Ray Samuels Protector balanced portable headphone amp
    • JH Audio JH 13 Pro's connected to the Protector by the Whiplash Audio 48" TWag Protector Replacement Cable for the JH 13/16 Pro's
    Version 2 (for lushness), nicknamed The Transpacific:
    • 64GB iPod Touch
    • Moon Audio Silver Dragon IEM LOD
    • Ray Samuels Protector balanced portable headphone amp
    • JH Audio JH 16 Pro's connected to the Protector by the 4-foot (also 48") Moon Audio Silver Dragon IEM Protector Cable for the JH 13/16 Pro's
    The Night Stalker
    • Black 160GB iPod Classic
    • ALO (Audio Line Out) LOD
    • Black Ray Samuels SR-71A
    • Beyerdynamic Tesla T5p's with stock cable
    The Reference
    My office stereo system feeding …
    • Blossom Blo-0299 Balanced Headphone Amp with Welborne Labs Upgraded Power Supply and Moon Audio Silver Dragon interconnect cable
    • Sennheiser HD800's with Moon Audio Silver Dragon balanced headphone cable using Neutrik XLR's
    or
    • Same arrangement as above with Whiplash Audio TWag V2 balanced HD800 cable
    The Ultimate
    My main stereo system with an all-silver loom power cable system feeding …
    • Slightly tweaked Triode Audio Corporation TRV-84HD 6BQ5 single ended stereo headphone integrated amplifier
    • Heavily modified AKG K701's using Audio Note AN-SPx speaker cable and a Furutech FP-704(G) stereo phone plug
    The Seasoned Traveler
    • Silver (not that it really matters) 160GB Apple iPod Classic with mostly Apple Lossless files
    • ALO Triple Pipe LOD
    • ALO Rx Portable Headphone Amplifier with digital volume control
    • Moon Audio Silver Dragon modified Ultrasone Edition 8's with gold-plated mini plug
    The Honorable Mention
    • Apple 120GB iPod Classic
    • Moon Audio Silver Dragon LOD (terminated in RCA connectors)
    • Ray Samuels XP-7 Headphone Amp
    • Moon Audio Silver Dragon modified Grado RS-1's with gold-plated mini-plug (for direct attachment to computer) plus Grado mini plug to ¼" adapter
    The Camera Kit
    • Apple iPad (any version, but I use the 64GB Wi-Fi + 3G version)
    • Apple Camera Kit for the iPad
    • Locus Design Polestar mini-B USB cable
    • iBasso D4 Mamba DAC/headphone amp
    • Beyerdynamic Tesla T5p's with stock cable
    The Portable Listening Room
    • Apple 64GB iPod Touch
    • Whiplash Elite Micro Line out Dock (LOD) - Right Exit
    • Whiplash Elite TWag Protector Balanced Replacement Cable
    • Sennheiser HD650's
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Å, joda:

    Closed, full-size, around-the-ear headphone (around $1,300)


    I occasionally get asked a question that goes something like this: If you could pick only one headphone to take with youto a deserted island, which one would you choose? Let’s break down my current answer. It’d have to be closed, and withgood isolation, as I’d prefer maintaining the option of having the sounds of island nature separated from my music. It’dhave to be an over-ear headphone, and, specifically an around-the-ear type for maximum comfort. It’d have to be durablybuilt. It would have to be relatively easy to drive, as I’m assuming this hypothetical deserted island might not necessarilycome with a dream rig to go with the headphone. And, in the event that I was also able to take a good rig with me--or atleast have the hope that someone might send me a good rig in a care package some day--it’d have to be a model withhigher-end sound quality. In other words, my current deserted island headphone choice would be the beyerdynamic T 5 p.

    In the Head-Fi community, the T 5 p can be a bit polarizing; but those who love it tend to love it. Well, I’m one of the oneswho loves it. Looking at the rather vast collection of headphones around me, I see no other full-size, closed, around-the-ear headphone that isolates well, and that can be driven by an iPhone, and yet scale to higher levels of performance inhigher-end rigs. If you find yourself always choosing headphones with a warmer tonal balance, the T 5 p might not beyour cup of tea. Is it bright? It can be; but, for me, it’s never harsh (unless the recording is).

    Every other headphone in this Summit-Fi section can reach higher heights than the T 5 p. But none of them can be all ofthe things that the T 5 p can.

    Now for the next question: Ginger or Mary Ann?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 5 p

    Side 66 i "Head-Fi Summer 2012 Buying Guide" inneholder en tilsynelatende god oppsummering ang. beyerdynamic T 5 p.

    Det er dessverre ikke mulig å kopiere teksten til et sitat i dette innlegget.
    Av en eller annen grunn er Edit -> Copy utgrået når jeg åpner (og merker tekst) fra "Head-Fi Summer 2012 Buying Guide" i min Adobe Reader X v. 10.1.3.

    Derimot fikk jeg nettopp mye av teksten på PM fra en god hjelper, og har håndavskrevet den siste biten.

    Komplett utdrag om beyerdynamic T 5 p fra side 66 i "Head-Fi Summer 2012 Buying Guide":

    [HR][/HR]

    BEYERDYNAMIC T 5 P
    Closed, full-size, around-the-ear headphone (around $1,300)
    www.beyerdynamic.com

    I occasionally get asked a question that goes something like this: If you could pick only one headphone to take with you to a deserted island, which one would you choose? Let’s break down my current answer. It’d have to be closed, and with good isolation, as I’d prefer maintaining the option of having the sounds of island nature separated from my music. It’d have to be an over-ear headphone, and, specifically an around-the-ear type for maximum comfort. It’d have to be durably built. It would have to be relatively easy to drive, as I’m assuming this hypothetical deserted island might not necessarily come with a dream rig to go with the headphone. And, in the event that I was also able to take a good rig with me--or at least have the hope that someone might send me a good rig in a care package some day--it’d have to be a model with higher-end sound quality. In other words, my current deserted island headphone choice would be the beyerdynamic T 5 p.

    In the Head-Fi community, the T 5 p can be a bit polarizing; but those who love it tend to love it. Well, I’m one of the ones who loves it. Looking at the rather vast collection of headphones around me, I see no other full-size, closed, around-the-ear headphone that isolates well, and that can be driven by an iPhone, and yet scale to higher levels of performance in higher-end rigs. If you find yourself always choosing headphones with a warmer tonal balance, the T 5 p might not be your cup of tea. Is it bright? It can be; but, for me, it’s never harsh (unless the recording is).

    Every other headphone in this Summit-Fi section can reach higher heights than the T 5 p. But none of them can be all of the things that the T 5 p can.

    Now for the next question: Ginger or Mary Ann?

    "They are extremely detailed and transparent. They provide great sound stage with good posturing - especially for a closed headphone."
    Head-Fi member/reviewer Szadzik

    "This is still my favorite headphone, when something else impresses me beyond this, then I'll upgrade."
    Head-Fi member/reviewer kiteki
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 90

    pstraums om beyerdynamic T 90:

    Jeg tok sjansen på T 90 jeg. Litt smårisky siden det foreløpig er litt lite info/tester ute om disse og det er litt utypisk meg å kjøpe noe så dyrt uhørt. T70 er derimot hørt og likt. Får jeg litt bredere "scene" og enda litt åpnere lyd så blir nok dette bra. Stått til innspilling et par dager og begynner allerede å like (veldig) hva jeg hører selv om jeg kun har hatt korte testperioder innimellom. Masse detaljer, de går veldig dypt, selv om det ikke er en "basshead" hodetelefon. Passer meg bra så langt. Skal prøve å få nilyttet litt ila søndagen (håper jeg) .. da har de fått 50-ish timer og det burde vel begynne å hjelpe..

    Det første jeg tenker når jeg ser dem live er at de er "#¤"# pene! og behagelige å ha på hodet (selv mitt relativt "volumiøse" hode") :D

    (Det nederste bildet er lånt fra Beyerdynamic US)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 1 vs. Denon AH-D7000 (og Sennheiser HD 650)

    Krysspost:

    [...]
    [Sennheiser HD 650] er i en egen klasse mht lydsignatur. Jeg tror at det er den hodetelefonene jeg er mest glad i. Med en skikkelig forsterker er den en nytelse. Musikkformidler mer enn detaljformidler. Svært behagelig, engasjerende og musikalsk. Den er den siste hodetelefonen jeg kvittter meg med (per i dag)
    [...]
    Dette leder igjen mine tanker til Denon AH-D7000. Mye av dette kan også sies om den. Den har detaljer og oppløsning, men det finnes andre som har mere, f.eks. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Noen har skrevet at den mer er for de som er opptatt av helheten enn bestanddelene (og detaljene). Musikalsk nevnes også ofte. Den er definitivt mer et nytelsesredskap enn et observasjons- og analyseredskap.

    Jeg har mer enn en gang tenkt følgende om Denon AH-D7000 + Grace Design m903: "It feels like comming home". [SIC]
    Ja, du har kanskje fått med deg at jeg har 2 par med D7k nå? For meg vil jeg si at "it feels like cumming" :D Siden vi begge liker disse så godt, og du liker Beyerdynamic T 1, så har jeg grunn til å tro at også jeg vil like denne.

    Kan du si litt om hva det er du liker så godt med T 1 og hvordan dette er relativt til D7k, siden vi da har felles referanseramme? Merk at jeg her er ute etter hva du synes, ikke en haug av andres tester o.l.
    Har du lest det jeg selv skrev særlig i starten (de første sidene) av tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner"?

    Se også tråden "Anbefaling til hodetelefon og forsterker":
    I tillegg har jeg antagelig skrevet noe her og der. Dessverre er noen lenker brudt ved overgangen fra HFS2 til HFS3.
    Jeg har søkt mye rundt i natt, og jeg har forsøkt å koke ut essensen mellom de to i flere av tingene du har skrevet, ja. Men alle er ikke velsignet med en hjernekapasitet som får Einstein til å vende seg i graven av skjær misunnelse.

    Får vel innrømme at jeg håpet forespørselen skulle materialisere seg i noen enkle setninger om relative karakteristika på de to, tilpasset en lavpannet stakkar, ja, hahaha. :D

    Slik jeg har fortstått det etter å ha dekodet all informasjon, kryssposter og siteringer: Beyerdynamic T 1 er mer detaljert og oppløst enn D7000, men mangler den samme punchen og "morofaktoren"?
    Det er lett å spørre, men ikke nødvendigvis å svare. ;)

    Det er (ofte) vanskelig å skrive godt om lyd- og musikkopplevelser, spesielt slik at andre kan forstå. Det er dessuten ofte kjedelig arbeid å teste frem og tilbake for å avdekke forskjeller og likheter mellom produkter. Jeg går ofte lei, og vil heller bare lytte til musikk, som jo er det egentlige formålet.

    Det er også ofte vanskelig å forklare hvorfor man liker noe eller synes noe er godt. Jeg vet f.eks. ikke hvorfor jeg liker bl.a. epler, pærer, bananer, gulrøtter, nøtter, knekkebrød og jarlsbergost. Det kan tidvis være enklere å si noe om hvorfor man misliker noe, selv om jeg vel heller ikke vet hvorfor jeg synes makrell i tomatsaus lukter gysla vondt og fiskeboller bare er gysla semmert (fiskekaker og fiskepudding er helt greit).

    Det er lenge siden jeg har drevet grundig sammenligning av hifikomponenter generelt, og Denon AH-D7000 og beyerdynamic T 1 spesielt.

    Noen stikkord (neppe komplett):
    • beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800 har mere detaljer og oppløsning enn Denon AH-D7000, men Denon AH-D7000 er god nok til at man i de fleste sammenhenger ikke nødvendigvis savner noe med den. Det kommer i så fall an på person og formål med lyttingen
    • Denon AH-D7000 har mer/tyngre bunn enn beyerdynamic T 1. Den går (vel) også dypere
    • Det er større sannsynlighet for at man opplever lyden fra Denon AH-D7000 fysisk enn beyerdynamic T 1. Dette kan i tillegg til ovennevnte bunn også skyldes lukkede klokkeskall
    • Jeg har kalt Denon AH-D7000 både kosehodetelefon og en god allroundhodetelefon, mens jeg har sagt meg enig i at beyerdynamic T 1 kanskje er den beste allroundhodetelefon
    • Denon AH-D7000 har bedre komfort enn beyerdynamic T 1 (og vel de fleste andre hodetelefoner)
    • Lyd & Bilde skrev at beyerdynamic T 1 befinner seg (et sted) mellom Sennheiser HD 800 og Denon AH-D7000. Det er det noe i
    Sennheiser HD 800 har (vel) lav morofaktor, men jeg har ikke tenkt slike tanker om beyerdynamic T 1, snarere tvert i mot. Det er dog selvsagt mulig at vi kan ha forskjellig terskel for hva som kvalifiserer for/som morofaktor.

    Jeg kjenner meg også denne gang i stor grad igjen i DavidMahlers beskrivelser i "REVIEW: 20 Headphones Compared" (som anbefales).
    Tillegg:
    Jeg glemte i hvert fall følgende:
    • beyerdynamic T 1 (og Sennheiser HD 800) er flinkere til å håndtere rom(informasjon enn Denon AH-D7000. De trenger mindre hjelp fra opptaket, er mer robuste mot rominformasjons- og kanalartefakter, og gir ofte og med mindre hjelp en mer sømløs presentasjon. Begge disse hodetelefonene berømmes ofte bl.a. nettopp for disse egenskapene
      • Denon AH-D7000 er langtfra dårlig, men trenger mer hjelp fra opptakene, hodetelefonforsterker og gjerne kilde
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic T 1 vs. HiFiMAN HE-500

    ardilla om beyerdynamic T 1 vs. HiFiMAN HE-500:

    Beyerdynamic T 1 er mer detaljert og oppløst enn D7000, men mangler den samme punchen og "morofaktoren"?
    Jeg har ikke hørt D7000 (men D5000) - men har lest endel om den rundt om (jeg har klikket på "Add to cart" men ikke fullført noen ganger...) - men jeg har altså eid T1.

    Du summerer opp mine delvis annenhånds inntrykk på en helt utmerket måte. T1 er svært detaljert og oppløst, kan jeg i hvertfall skrive under på, og den savner noe morrofaktor. HE-500 har mye av det samme, men myyye mer morofaktor..
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Takk til alle deltagere i tråden og spesielt CDWMcInSpots. Jeg har vært på utkikk etter nye hodetelefoner til bruk både på farten og til bruk i heimen. Det er mange modeller og mange meninger der ute men jeg tror ved hjelp av denne tråden at jeg skal titte nærmere på Beyerdynamic T5P siden de tilsynelatende har de kvaliteter jeg er på utkikk etter. Får vel legge turen innom Stereofil i løpet av uken :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn