Jøye, for en temperatur det ble her, da!
Nå har det seg sånn at jeg har brukt litt tid på å lese meg opp på vibrasjonskontroll, nettopp for å kunne bygge et rack "riktig", dvs med størst mulig grad av isolasjon mellom komponentene og verden omkring. Poenget er å gjøre om energien i vibrasjonene til varme fortest mulig, samtidig som man har kontroll på resonansfrekvensene. Helst skal det ikke finnes noen resonanser i audiobåndet, slik at det heller ikke kan bli noen mekanisk-elektriske tilbakekoblinger som påvirker lyden. Man vil derfor prøve å holde alle egenfrekvenser under 10 Hertz eller deromkring, for å være sikker på at man har god demping fra laveste bass.
Differensialligningene blir litt hårete for realistiske systemer, men de hjelper til å forstå hva som foregår. En observasjon er at ligningene er symmetriske: Det er akkurat samme løsning for å hindre svingninger som oppstår i komponenten fra å påvirke omgivelsene (f eks en vaskemaskin på sentrifugeprogram), som for å hindre vibrasjoner i omgivelsene fra å påvirke komponenten (f eks sensitive instrumenter i industrimiljø). Det er derfor litt tøvete å diskutere hvilken vei svingningene går, siden det ikke har noen betydning for løsningen. Prat om spikes som "mekaniske dioder" eller lignende blir også litt håpløst hvis man først har satt seg inn i fysikken. Spikes har en eneste jobb: Å stikke gjennom et gulvteppe slik at du får fast grunn under føttene i det underliggende gulvet. Hvis man ikke har betonggulv med vegg-til-vegg-tepper på, så har de ingen jobb (in my humble opinion).
Her
http://www.herzan.com/herz1.htm er en enkel innføring. Legg merke til at den naturlige svingefrekvensen av et fjær/masse-system avhenger av forholdet mellom fjærstivheten (k) og massen (m). Brutalt tunge hyller er en måte å sikre at resonansfrekvensen blir lav på. Jo større masse som svinger, desto lavere egenfrekvens. Den andre måten er myk avfjæring, som f eks en halvveis oppblåst sykkelslange rett under komponenten. Jo mykere fjæringselement, desto lavere egenfrekvens.
Hvis man skal ha ekstrem demping uten at det hele skal bli aldeles lealøst, så kan man lage et fler-trinns system. Da er det viktig at resonansfrekvensene kommer et godt stykke fra hverandre, slik at man ikke ender opp med å forsterke vibrasjonene i stedet for å dempe dem. En tommelfingerregel er å øke stivheten med en tierpotens for hvert ledd i kjeden. I et system med flere hyller vil det også være lurt å passe på at resonansfrekvensen for hver hylle blir forskjellig, slik at ikke vibrasjoner fra en komponent kan påvirke komponenter på andre hyller. F eks Solid Tech synes å ha tenkt gjennom alt ganske grundig. (
http://www.solid-tech.net/extreem.htm)
Jeg bygde mitt rack med myke fjærer rett under CD-spiller, preamp og effektforsterkere (3 Solid Tech Disc of Silence under hver boks) for å sikre at disse flyter fritt. Platespilleren har jo mykt oppheng innebygd. Preamp + en radio ble likevel mye lettere enn CD-spilleren, så jeg vektet dem ned med 3 1-kg blylodd for å få resonansen lav nok (uten å treffe resonansen fra CD-spilleren eller platespilleren). Fjærbena står på MDF-plater, som hver ligger på 4 Sorbothanpucker med hardhet tilpasset vekten på riggen. Disse er neste ledd i fjærkjeden og tilfører også mye demping. MDF-platene har i seg selv god indre demping og "ringer" ikke. Sorbothanpuckene ligger så på kryss av bøketre, som står stivt i søyler av sandfylte aluminiumrør, med innvendige gjengestenger i strekk som holder hele greia sammen. Sandfyllingen tilfører også demping og sikrer at rørene ikke kan "ringe" med resonansfrekvens i audiobåndet. Nederst på hele greia står litt stive gummiføtter i form av dørstoppere fra Clas Ohlson (det behøver ikke være dyrt for å funke.) Dørstopperne blir da tredje fjæringselement i kjeden, og altså eneste fjæringselement som er felles for alle hyllene. Selve racket veier ca 25 kg, hvor mesteparten av massen er sanden i aluminiumsrørene. Noen "mindre viktige" komponenter som RIAA-trinn og hodetelefonforsterker står på en MDF-plate som igjen står på Sorbothanpucker, men også i spenn med en Sorbothanpuck mot krysset for hylla over. Effektforsterkerne står på 3 Disc of Silence oppå en MDF-plate med 4 gummiføtter. Det står tilsvarende dørstoppere under høyttalerne også. Dessuten er det limt en del asfaltplater på innsiden og undersiden av en del bokser, ut fra hvor jeg mistenkte at det kunne oppstå vibrasjoner (f eks ved trafoer) eller resonanser (etter en meget vitenskapelig "knoke-test").
Sånn ser det ut:
Da mener jeg meg kvalifisert til å synes noe om trådstarters idé:
I prinsippet kan det funke kjempebra med tunge hylleplater. Men da blir opphenget kritisk for å kontrollere resonansfrekvensen. Base Technology har et prinsipp med to tunge blyplater i en sandwich med en gummiplate mellom, hvor bare den nederste platen har kontakt med underlaget. En tilsvarende løsning finnes inni min EMC-1UP CD-spiller. Det kan funke, hvis 1) den øverste platen er mindre enn den nederste i hver sandwich slik at du kan la den svinge fritt i forhold til opphenget, og 2) du treffer riktig mht massen av komponent + plate og elastisiteten i gummiplaten. Egnede gummiplater kan kjøpes fra f eks Otto Olsen (
http://www.otto-olsen.no/htm/Teknisk.htm) eller din nærmeste TESS-forhandler, hvis du er i stand til å regne ut/tippe hvilken hardhet i Shore du trenger.
Så må du sørge for at dette holdes på plass. Jeg ville igjen brukt stål- eller aluminiumsrør som avstandshylser, og satt en gjengestang i strekk for å holde hele stabelen stabil. Med så tunge greier ville jeg også brukt ganske grove rør for å få det stabilt, f eks slaktet en av IKEAs Stolmen stolper (ca 50 mm diameter,
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70060284). Da må disse avstandshylsene stå mellom de nederste hyllene i hvert par, slik at de øverste hyllene ikke berører avstandshylsene, på samme måte som bøkekryss og MDF-plater hos meg. Dette racket blir så tungt at jeg ville nok satt det ganske rett på gulvet, evt med bena fra Stolmen nederst for å lage enslags avslutning. Allslags gummigreier vil bli så myke under all denne massen at du bare ender opp med å få fjæringselementet helt nederst, noe som sikrer at komponentene i alle hyllene påvirker hverandre. Og jeg går ut fra at du har et solid gulv...
Dette kan altså funke, til og med riktig godt, men det kan bli et svært beist og ikke helt lett å flytte på når det først står på plass. Jeg ville også her supplert med myke fjæringselementer rett under hver komponent for å sikre at det er nok kapasitet (amplitude) til å ta unna alle svingninger som måtte komme. Eventuelt kunne du bygd et robust rack i f eks tre, og lagt betonghyllene på tilstrekkelig sterke "bjelker" med vibrasjonsdempende materiale mellom, f eks gummiplater av hensiktsmessig størrelse og hardhet. Det ville vel blitt noe slikt:
http://www.silentrunningaudio.com/products/craz_isorack.htm Men glem altså spikes'ene med mindre du trenger å stikke gjennom et fastlimt vegg-til-vegg-teppe for å unngå at det teppet blir det mykeste leddet i kjeden.