Bestilling plater fra utlandet (Discogs mm) i disse corona-tider

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Hei!

Er det noen andre som sliter med import av plater fra utlandet? Jeg bestilte en del plater (ca €180) i midten av april fra Tyskland via Discogs, og Deutsche Post setter seg på bakbena med

"Die Sendung konnte weder dem Empfänger noch dem Absender zugestellt werden. Bitte wenden Sie sich an unser Callcenter."

("Forsendelsen kunne ikke leveres til verken mottakeren eller avsenderen. Ta kontakt med vårt kundesenter.")

Jeg skal ringe Deutsche Post i morgen, men selgeren (som er velrennomert og som jeg stoler på) har vært i kontakt med DP allerede og de sier de ikke kan sende forsendelsen og at de må returneres.

Er det noen som vet om forsendelser til Norge skulle være blokkert pga corona eller er det rett og slett norske mva-regler fra 1 april som treffer meg her? Eller noe annet? Teorier og spekulasjoner mottas med takk.

(Og beklager hvis denne tråden ligger i feil forum. Alt føltes like galt da jeg tittet på oversikten. :)
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Vet at Spania ikke sender til Norge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Arilha

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2008
Innlegg
738
Antall liker
2.186
Torget vurderinger
5
Hei!

Er det noen andre som sliter med import av plater fra utlandet? Jeg bestilte en del plater (ca €180) i midten av april fra Tyskland via Discogs, og Deutsche Post setter seg på bakbena med

"Die Sendung konnte weder dem Empfänger noch dem Absender zugestellt werden. Bitte wenden Sie sich an unser Callcenter."

("Forsendelsen kunne ikke leveres til verken mottakeren eller avsenderen. Ta kontakt med vårt kundesenter.")

Jeg skal ringe Deutsche Post i morgen, men selgeren (som er velrennomert og som jeg stoler på) har vært i kontakt med DP allerede og de sier de ikke kan sende forsendelsen og at de må returneres.

Er det noen som vet om forsendelser til Norge skulle være blokkert pga corona eller er det rett og slett norske mva-regler fra 1 april som treffer meg her? Eller noe annet? Teorier og spekulasjoner mottas med takk.

(Og beklager hvis denne tråden ligger i feil forum. Alt føltes like galt da jeg tittet på oversikten. :)
Har bestilt 2 ganger fra England (Vinyl Tap) de siste ukene, tok ca. 2 uker nå, tidligere tok det ca.1 uke med Royal Male, airmale.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Samme her...
Har bestilt fra en 100% rated selger på Discogs i Tyskland for over en måned siden med Deutsche Post luftfragt, og
har ikke set skyggen af den endnu. Selger skyder skylden på Corona, og jeg er tilbøjelig til at tro ham.
Al ikke nødvendig fragt over lukkede grenser er "a real pain in the ass" for tiden :(
En LP fra USA har taget over en måned, men er nu på vej. Stumper fra Kina ligger stille på postcentre i flere uger, og nogle selgere
siger, at de slet ikke kan få lov til at sende.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Hei!

Er det noen andre som sliter med import av plater fra utlandet? Jeg bestilte en del plater (ca €180) i midten av april fra Tyskland via Discogs, og Deutsche Post setter seg på bakbena med

"Die Sendung konnte weder dem Empfänger noch dem Absender zugestellt werden. Bitte wenden Sie sich an unser Callcenter."

("Forsendelsen kunne ikke leveres til verken mottakeren eller avsenderen. Ta kontakt med vårt kundesenter.")

Jeg skal ringe Deutsche Post i morgen, men selgeren (som er velrennomert og som jeg stoler på) har vært i kontakt med DP allerede og de sier de ikke kan sende forsendelsen og at de må returneres.

Er det noen som vet om forsendelser til Norge skulle være blokkert pga corona eller er det rett og slett norske mva-regler fra 1 april som treffer meg her? Eller noe annet? Teorier og spekulasjoner mottas med takk.

(Og beklager hvis denne tråden ligger i feil forum. Alt føltes like galt da jeg tittet på oversikten. :)
Sendingar frå 日本 blir òg stoppa.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.461
Antall liker
7.981
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fikk en sending fra 日本, eller Japan som vi vanligvis kaller det, for tre-fire dager siden. I tillegg sendinger fra UK, Ungarn, Frankrike, Tyskland, USA og Portugal i forrige uke.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.813
Antall liker
38.464
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har også mottatt mange pakker fra østen i det siste samt pakker fra England uten problemer :)
Har også en del kabler på vei for en kompis så håper det går bra

mvh
 

jarste

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2012
Innlegg
119
Antall liker
44
Torget vurderinger
6
Jeg bestilte en plate fra en tysker på Discogs 13/4, og den hentet jeg i dag. Det var kun én plate som ikke trengte fortolling, kan det være at forsendelsen din er så stor/verdifull at den stopper opp i den prosessen?
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Tusen takk for svar!

Ja, det kan jo være fortolling. Dog er jeg litt usikker på byråkratiet i Deutsche Post. Jeg hadde regnet med 25% mva og gebyr. Det kan jo være at selgeren ikke har oppgitt verdi på pakken eller lignende, men han har noen tusen salg på discogs.

Jeg får finne frem Fleksnestysken og ringe Deutsche Post i morgen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.461
Antall liker
7.981
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Såvidt jeg har skjønt er de nye reglene ang. moms og fortolling midlertidig på hold pga pandemien. Med andre ord er praksisen fremdeles slik at varer med verdi under 350,- inkl. frakt sklir inn momsfritt. I alle fall har jeg ennå ikke betalt noe for platene som har ankommet landet etter 01.04 og det dreier seg vel om rundt et dusin så langt.

Når det gjelder verdien på varer fra Discogs så er min erfaring at så godt som alle selgere oppgir en fiktiv verdi enten man ber om det eller ei. Jeg kan i alle fall ikke huske når jeg sist betalte moms og gebyr for en Discogs-ordre, uansett faktisk verdi.
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Fikk plate fra Sverige for noen dager siden og har et par bestillinger fra England på vei. Fikk også fra England for noen uker siden. Tar litt lenger tid enn vanlig, men ikke fått noe i nærheten av en slik melding. Men, Deutsche Post er en stor (byråkratisk) logistikkmaskin, så kan godt være det er noe spesielt med situasjonen nå.

Ellers holder jeg meg lokalt nå, det jeg har på vei er ting som ikke er å få tak i nytt i Norge (uten distribusjon).
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Hentet pakke fra Tyskland, discogs, i går.
350 kr. grensen fra utlandet gjelder fortsatt, men grensen er fjernet på produkter som har spesielle avgifter, så som brus etc.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Såvidt jeg har skjønt er de nye reglene ang. moms og fortolling midlertidig på hold pga pandemien. Med andre ord er praksisen fremdeles slik at varer med verdi under 350,- inkl. frakt sklir inn momsfritt. I alle fall har jeg ennå ikke betalt noe for platene som har ankommet landet etter 01.04 og det dreier seg vel om rundt et dusin så langt.

Når det gjelder verdien på varer fra Discogs så er min erfaring at så godt som alle selgere oppgir en fiktiv verdi enten man ber om det eller ei. Jeg kan i alle fall ikke huske når jeg sist betalte moms og gebyr for en Discogs-ordre, uansett faktisk verdi.
Jeg har også hatt den oppfatningen. Helt til tyskeren Klaus nettopp sendte meg en US DMM Masterdisk(førstepress) av Slayers «South of Heaven». Den ble dyr...
Selvsagt topp innpakning og svært konservativt gradert. Tyskere er generelt skikkelige og grundige folk! Så han hadde selvsagt satt rett verdi på tollappen[emoji1]

€35 i mva og tollgebyr.

Heretter så spør jeg alltid om selger kan merke pakken som gave, vareprøve eller i hvertfall redusere verdien.
Meningsløst at gamle plater skal avgiftsbelegges. Kan skjønne det når det gjelder nye, for å skjerme norske aktører.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.461
Antall liker
7.981
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ouch.... Jepp, meningsløst at brukte varer av noe slag skal være momspliktige. Ren statlig grådighet.
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Bestilt plater fra England, Tyskland og Sverige. Alle har kommet frem, men tok noe lenger tid.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Såvidt jeg har skjønt er de nye reglene ang. moms og fortolling midlertidig på hold pga pandemien. Med andre ord er praksisen fremdeles slik at varer med verdi under 350,- inkl. frakt sklir inn momsfritt. I alle fall har jeg ennå ikke betalt noe for platene som har ankommet landet etter 01.04 og det dreier seg vel om rundt et dusin så langt.

Når det gjelder verdien på varer fra Discogs så er min erfaring at så godt som alle selgere oppgir en fiktiv verdi enten man ber om det eller ei. Jeg kan i alle fall ikke huske når jeg sist betalte moms og gebyr for en Discogs-ordre, uansett faktisk verdi.
Jeg har også hatt den oppfatningen. Helt til tyskeren Klaus nettopp sendte meg en US DMM Masterdisk(førstepress) av Slayers «South of Heaven». Den ble dyr...
Selvsagt topp innpakning og svært konservativt gradert. Tyskere er generelt skikkelige og grundige folk! Så han hadde selvsagt satt rett verdi på tollappen[emoji1]

€35 i mva og tollgebyr.

Heretter så spør jeg alltid om selger kan merke pakken som gave, vareprøve eller i hvertfall redusere verdien.
Meningsløst at gamle plater skal avgiftsbelegges. Kan skjønne det når det gjelder nye, for å skjerme norske aktører.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er gebyret fortsatt kr.158?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.461
Antall liker
7.981
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ingen anelse, for min del har jeg ennå ikke fått noe gebyr å betale. En skulle imidlertid tro det var slik gitt at de gamle reglene er forlenget, men om Posten har fått lov til å bruke de nye gebyrene.....
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Såvidt jeg har skjønt er de nye reglene ang. moms og fortolling midlertidig på hold pga pandemien. Med andre ord er praksisen fremdeles slik at varer med verdi under 350,- inkl. frakt sklir inn momsfritt. I alle fall har jeg ennå ikke betalt noe for platene som har ankommet landet etter 01.04 og det dreier seg vel om rundt et dusin så langt.

Når det gjelder verdien på varer fra Discogs så er min erfaring at så godt som alle selgere oppgir en fiktiv verdi enten man ber om det eller ei. Jeg kan i alle fall ikke huske når jeg sist betalte moms og gebyr for en Discogs-ordre, uansett faktisk verdi.
Jeg har også hatt den oppfatningen. Helt til tyskeren Klaus nettopp sendte meg en US DMM Masterdisk(førstepress) av Slayers «South of Heaven». Den ble dyr...
Selvsagt topp innpakning og svært konservativt gradert. Tyskere er generelt skikkelige og grundige folk! Så han hadde selvsagt satt rett verdi på tollappen[emoji1]

€35 i mva og tollgebyr.

Heretter så spør jeg alltid om selger kan merke pakken som gave, vareprøve eller i hvertfall redusere verdien.
Meningsløst at gamle plater skal avgiftsbelegges. Kan skjønne det når det gjelder nye, for å skjerme norske aktører.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er gebyret fortsatt kr.158?
Størrelsen på gebyret varierer med befrakter, men her finner du Postens satser: https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet.
 
Topp Bunn