Beste vokalist.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.427
Antall liker
17.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ikke så mange fler enn han som har holdt på bort i mot 60 år med så mye stemme og fortsatt er i sving.
Ikke så mange fler enn han som har skapt like mange klamme stol-seter heller;).

Han er jo tross alt opphavet til gåten Hva er 50 meter langt og kliss vått?
 
  • Haha
Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.373
Antall liker
83.800
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ikke så mange fler enn han som har skapt like mange klamme stol-seter heller;).

Han er jo tross alt opphavet til gåten Hva er 50 meter langt og kliss vått?
Og jeg som trodde det var første rad på Rune Rudbergkonsert 😱
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Mange flotte artister er allerede nevnt, men rent teknisk ligger denne karen godt an som en av de beste... :D. Vil legge til at man går glipp av noe om man ikke har sett noe av han her før!
Hehe. Jeg har tilbragt litt for mye prokrastinering med å være fascinert av den fyren der. YouTube og Dimash = en times tid med øreklokker når jeg egentlig burde gjøre noe annet. S.O.S er vel den låta man bør sjekke ut først - om man er nybegynner på Dimash😄
 

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
Aurora - ingen ved siden av en gang når det gjelder stemme og visualisering.
 

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Innlegg
168
Antall liker
454
Torget vurderinger
1
Hvis spørsmålet er vokalister i vår egen samtid, eller vår følelsesmessige knytning til sangere i egen opplevd levetid, er jo spørsmålet helt åpent og gjenstand for hva man måtte velge av kriterier. Men vokalister - sangere?

Innen populærmusikken/jazz er Ella Fitzgeral og Frank Sinatra store vokaliser i kraft av sin stemmeprakt og evne til frasering. Tar vi med personlig stil og uttrykk, Amalia Rodrigues og Edit Piaf - og Callas på 50-/tidlig 60-tall - og kanskje en Richard Tauber (J Kaufmann:rolleyes:... hør på originalen!).

De store stemmene finner vi innen opera. Det er to virkelig store, som ruver der oppe over alle (som Mozart, Beethoven og Bach): Enrico Caruso og Kirsten Flagstad. Det er en glede faktisk å kunne erfare det i dag,100 år etter deres levetid (Flagstad noe mindre) gjennom et godt anlegg, og i lys av hele katalogen med operasangere som har fulgt i ettertid. Hehe (og en tanke skal sendes til Jussi som banket på døren).
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Vokalist, uavhengig av alt annet. Altså hvem har den beste stemmen/vokal. Som du syntes.
 

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
67
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Vanessa Fernandez og Malia er flotte stemmer i hver sin sjanger.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.084
Antall liker
16.969
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hva dreier tråden seg egentlig om? Teknisk beste vokalister? Tipper jeg liker svært få av dem. Beste formidler og mest interessante stemmer er noe helt annet.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.373
Antall liker
83.800
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hva dreier tråden seg egentlig om? Teknisk beste vokalister? Tipper jeg liker svært få av dem. Beste formidler og mest interessante stemmer er noe helt annet.
Den dreier seg om følelser og de er IKKE målbare
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Kristin Evjenth har jeg alltid hatt sansen for.
Både med Andrej Nebb/Holy Toy og
Sterk naken og biltyvene


Og Sølvi Johannessen..

IMG_20220130_152123.jpg
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mange dyktige vokalister rundt om i verden og opp gjennom årene. Hvem som er "best" er håpløst å bedømme. Så mange genrer.
Jeg har faktisk fått litt dilla på energien til Joan Jett i det siste. :cool:🤘

Men når det gjelder det sangtekniske, er Gino Vannelli på topp tre av de vokalistene jeg kjenner til. (bare jeg slipper å se på ham.... opptrer klumsete på scenen)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Mange gode nevnt.
Tror ikke han her er nevnt før nå

Tony Harnell
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvem formidler budskap best til deg ved bruk av egen stemme? Det er vel det definitive spørsmålet her. Noen 100% universell enighet vil aldri forekomme. Dine valg vil speile deg selv, og andre kan aldri ta det fra deg. Men du kan derimot være rykende uenig. Slik jeg for alltid er med den som våger å sette opp Norah Jones Jane Monheit, Nina Simone eller Olga M. Mikalsen i en slik sammenheng. Fordi disse fire aldri har meldt noe som helst annet enn pur ørens lidelse og blødninger for min del..Gud, gi meg styrke til å overleve en slik tortur..😡😊
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vanskelig tråd, på grensen til umulig med noe fasitsvar.....

Tror dagsform kan spille en vesentlig rolle her.
Ene dagen kan man ha "behov" for en viss type musikk, og det påvirker også hvem vokalist man "velger".
De siste dagene har jeg hørt Madrugadas siste en bønsj med ganger. Ikke fordi det er verdens beste plate, ikke fordi Sivert`en har verdens beste stemme. Okke som, skiva er mer enn helt kurant!
Idag har jeg behov for å roe ned, slappe av litt, drømme meg litt bort, og da kan ikke musikken være for "kompleks". Da falt valget på, ikke verdens beste vokalist, men en vokalist jeg har stor sans for - norske "William Hut". Karakteristisk, spesiell stemme, lett å like.
Imorgen kan jeg være mer på høgget, og da kan det fort bli Rammstein, Tool (eller noe annet, litt mer "aggresivt"), som vel heller ikke har verdens beste vokalist.
Dagen etter kan det hende jeg er mer på soul, rnb-kjøret, da vil det bli en helt annen type vokalist.

Henger meg ellers på at evnen til å formidle stemning og budskap kan bety vel så mye som det å være en sinnsykt skolert vokalist!

mvh
Proffen
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Mange måter å være best på. Å ha den teknisk beste stemmen er for meg omtrent like spennende som oransje raggsokker.
Skulle jeg måtte velge den beste så må det bli Joe Cocker faktisk. Han slo skikkelig igjennom i 68 med cover av Beatles-låten With A Little Help From My Friends (med Jimmy Page på gitar og B.J. Wilson på trommer) og holdt stilen helt til det siste albumet Fire It Up i 2012. Ikke alle albumene er like bra, men han ga jernet til det siste, det kan ingen ta fra ham. Ikke mange som har holdt den nerven, innsatsen og innlevelsen i over 40 år.


 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.030
Antall liker
384
Jørn lande… fra rjukan…

ingen over imo… og helt oppi der
Med dio….
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TKR: Med Elton på DUETS, så..Ellers er hu imo nokså kjedelig. Da er Brandi Carlile og Maren Morris , samt Secret Sisters NOGET mer meddelsomme..I samme veiva kan jo også nevnes tre av mine andre favoritter fra en 30 års tid tilbake: Celine Dion, Tanita Tikaram og Amanda Marshall. Honourable mentions til Adele og Duffy. Noe HELT annet enn EDM-dronningene som bedriver idag. Blant mennene fantes nittitallets beste popstemner hos Seal og Sting, spør du MEG. Notwithstanding my former posts..
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.976
Antall liker
11.831
Sted
Hus
Dave Hill fra Demon var rå. Vet ikke hvordan han er nå.


 
Sist redigert:

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
398
Antall liker
410
Sted
Viken
I denne konkurransen er det mange kandidater, og forskjellige kriterier. Mange er nevnt.

Vil nominere Ike Willis, som sang en del for Zappa.

Litt avhengig av kriteriene, særlig på sjel og særegenhet, mener jeg at disse kunne nå høyt opp på en slik liste - Roger Waters, Bon Iver, Thom Yorke, Frank Ocean, David Draiman, Whitney, Dolly, Neil Young, Mark Hollis, Prince
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.236
Antall liker
2.662
Sted
Liten by
Ikke beste, men min favoritt vokalist. Du burde endre tittelen.
Om vi snakker en av de med best stemme, så er det vanskelig å komme utenom en liten periode i Little River Band og da med John Farnham. Og selvsagt hans solo karriere. Bare hør hans versjon av Help!
 
Topp Bunn