"BESTE" Tweak

8

8x12_TOM

Gjest
YEL skrev:
Blir ikke lyden litt "tett" med den greia på kålen,Larkus?? Ikke kledde du den heller.... :eek: ::) :eek:


-Y
Det er jo det som er meningen. Bevar masken på en ukes tid, for så å fjerne den rett før lytting ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.179
Antall liker
6.885
Torget vurderinger
4
Det beste tweaket produseres i skottland....og da tenker jeg ikke på greiene til Ivor T.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Befri anlægget for magnetisme og statisk elektricitet.
 
L

larkus

Gjest
Orienter alle kabler nøyaktig Nord-Sør med korrigering for den magnetiske misvisningen ;D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
larkus skrev:
Orienter alle kabler nøyaktig Nord-Sør med korrigering for den magnetiske misvisningen ;D
Særdeles intelligent det må jeg prøve. :D
 
B

BTS

Gjest


Ett tweak som gav en markant förbättring, här och nu.... :)
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
HI!

Hva heter de tablettene? De så veldig fine ut ;D

Ikke lett å rate de enkelte tweaks, men følgende har gjort inntrykk:

- Nordost Thor powerunit
- Nordost ECO spray
- CRC Electro Cleaner på alle kontaktpunkter
- Isotek demagnitisering cd
- polaritet i støpsler
- Cardas RCA Caps

MVH, Toffen
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Beste tweak koster 4,- og plasseres under spiksene på høyttaler:

 

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2007
Innlegg
103
Antall liker
7
En interessant tråd dette.

Tenkte jeg ville prøve med steinheller under høyttalerne, noen som vet hvor finne billigst og best i Nord Rogaland?
 

Tommen21

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
93
Antall liker
10
Sted
nord trøndelag
Torget vurderinger
1
Prøv ørelys som du får på apoteket,koster ca 70 kroner og det hjalp meg ivertfall nå så inn i granskauen,fikk ut MASSE seigt ørevoks ;D
Det er en innretning av papir eller noe som du tenner på og setter andre siden inn i øret,varmen lager et vaakum inne i øret og trekker ut f..skapet.
Ble et helt nytt anlegg gitt selv om nå hører jeg alt kjærringa sier ;D
Utrolig men sant hvor vant man blir over tid og nesten umerkelig hører dårligere....
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.696
Antall liker
85.286
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ble et helt nytt anlegg gitt selv om nå hører jeg alt kjærringa sier
Ikke alltid en fordel ;)

Jeg synes dette er et godt tweak:
 

Vedlegg

gothman

Medlem
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
43
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
det beste tweaket er at når du har fått øresus etter og ha lyttet lenge på høyt volum,da bare blafrer du med ørene, hvis de er store nok...
i tilegg kan du massere dem litt,gjerne slite litt,og klemme...
så er det bare og skru opp volumet igjen.
lenge leve hifien
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
Beste er: God rene kontakter mellom kabelpunkter ,god jording.
: en ubehandlet /ujevn skiferplate under hver høytaler,småjusteres med filtknotter ned mot gulv. Oppå stener kan høytalerene være på spikes ELLER gummiføtter.
subben,er vanskeligere men en tykk skifer som veier mere en basskassa til sammen . Settes rett på gulvbelegg uten noe i mellom. Og det siste trikset med puter bak høytalerene....der e det koseligere og sette bamser!!! Og de to hjørnene oppe i taket kan justeres lett og hjelpe en del.
Difusorer på sidevegger og romleplasser,der vil vinyl(Lp-samling) på 2-3 meter bredde hjelpe. bøker er også fine.
 
L

larkus

Gjest
Jeg lytter nu konsekvent i tweed-dress, rallarhatt og filt-tøfler. Da låter det flott :)

mvh
kabelsatan
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Det absolutt beste tweek er selvfølgelig å finne den rette høyttalerposisjon i forhold 3D og bassrespons.
- Trodde lenge jeg hadde god plassering, men tok grundig feil. Det kan f.eks. være en møysommelig prosess å få bassen til å koble til rommet, uten at luftigheten og 3D egenskapene ofres....

Dernest, eller kanskje samme sak, å finne den rette lytteposisjon/avstand fra høyttalerne.

Litt på siden av temaet kanskje, men ellers vil jeg si at oppgraderingen til Black Magic EMOTION gjorde underveker.
(Fra Silk)

Morty
 
Y

ymir

Gjest
hei

Kjøpte "nye" høytalere i påsken.Alle skruer til høytalerelementene og terminalene var så løse at ein kunne skru de ut med bare fingrene.

Dra til skruene en gang i året.
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
ymir skrev:
hei

Kjøpte "nye" høytalere i påsken.Alle skruer til høytalerelementene og terminalene var så løse at ein kunne skru de ut med bare fingrene.

Dra til skruene en gang i året.
Som sakt,god kontakt!!! Orginale terminaler er stortsett dritt,kast dem og sett noe som e fast. Ikke sett mye bra orginalt i de prisklassene jeg beveger meg......men e nok praktiske hensyn(pris) å ta hensyn til. Bruker fastnøkkel nr12 på dp,n .Brukte rørtang på virgoan,ble for upraktisk så prøvde wbt bananplugger. Den diskanten ....huff :( Så ble tilbakje til det upraktiske men beste lydmessige. Og utrolig nok billigste, wbt kostet skummelt mye.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Noen som har noe billig og bra å anbefale til fylling av høyttalerstativer? Er god gammeldags sand det enkleste og beste, eller finnes det noe annet som ikke koster en arm og et bein som er bedre?

Har vært inne på tanken om byggskum, har stålstativer som synger som krystallglass hvis man poker litt i dem og tanken var at det ville dempe dem. Men det er isåfall en permanent løsning og det vil ikke øke massen noe særlig.

Hagl er en annen ting som har vært tenkt, men ettersom jeg skjønte går det mye i stålhagl for tiden og det er vel magnetisk så det holder.
Aluminiumsspon kanskje kunne vært noe?
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
Fyll med sement av ferdig mørtel,like enkelt som vaffelrøre og sees ikke på utsiden...
Sjøl har jeg valgt å sette de på skiferblokker,dem kan boltes både til stativ og gulv,vekta øker og er reversibel nok
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
blitzkrieg skrev:
Noen som har noe billig og bra å anbefale til fylling av høyttalerstativer? Er god gammeldags sand det enkleste og beste, eller finnes det noe annet som ikke koster en arm og et bein som er bedre?

Har vært inne på tanken om byggskum, har stålstativer som synger som krystallglass hvis man poker litt i dem og tanken var at det ville dempe dem. Men det er isåfall en permanent løsning og det vil ikke øke massen noe særlig.

Hagl er en annen ting som har vært tenkt, men ettersom jeg skjønte går det mye i stålhagl for tiden og det er vel magnetisk så det holder.
Aluminiumsspon kanskje kunne vært noe?
Øker ikke vekten brutalt mye, men sandblåsersand fra biltema er fint, sandblåser sand er somregel ikke værbehandlet så den har skarpe kanter på sandkorna, det gjør at den etter noen timer med spilling setter seg godt sammen med de andre korna.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.984
Antall liker
3.860
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Soundproof skrev:
Skaff et par slike, men lag åpning for at lyd kan reflekteres inn i øregangen.

Samme effekt som når du holder hendene bak ørene for å øke reflektorflaten slik at samlet lydenergi som går inn i øregangen øker. Blir litt slitsomt å holde hendene bak ørene når man lytter, så derfor ...

Virkning: betydelig bedret diskant og stor detaljering i mellomtonen. (Et tweak som slår det meste man ellers prøver seg på.)

Prøv å holde hendene bak ørene og juster fingre/håndflate slik at lyd samles og reflekteres inn i øregangen. Wow! (Synd jeg ikke kan selge dette tweaket ... ;D)
noen prøver ihvertfall ;D

http://www.klarhörer.de/pageID_4008543.html

 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
eposhansen skrev:
Fyll med sement av ferdig mørtel,like enkelt som vaffelrøre og sees ikke på utsiden...
Sjøl har jeg valgt å sette de på skiferblokker,dem kan boltes både til stativ og gulv,vekta øker og er reversibel nok
Har vært inne på tanken, men var skeptisk til om det var tett nok mellom rørene som skal fylles og bunnplata på stativene sånn at det muligens kunne tyte ut av tynne sprekker før det var ferdig stivnet. Men det vil jo åpenbart bli tungt og dødt. Og veldig permanent :D

Hva er egenressonansefrekvensen til stivnet betong? :p Jeg liker egentlig denne ideen litt.

Sandblåsersand har også vært tenkt, men slo det litt fra meg etter at noen sa det var ekstremt finkornet, så jeg tenkte det ville støve en del og kanskje lekke ut.

Andre ting jeg har tenkt på er å fylle de med en eller form for to-komponent gummiblanding som f.eks. polyurethan maling, og la dette stivne oppi der. Men da er det også veldig kjedelig om det ikke er tett og begynner å lekke. Blir mye jobb, da. Ser for meg at man må gjøre det i flere omganger for at det skal gjennomherde ordentlig.
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
blitzkrieg skrev:
eposhansen skrev:
Fyll med sement av ferdig mørtel,like enkelt som vaffelrøre og sees ikke på utsiden...
Sjøl har jeg valgt å sette de på skiferblokker,dem kan boltes både til stativ og gulv,vekta øker og er reversibel nok
Har vært inne på tanken, men var skeptisk til om det var tett nok mellom rørene som skal fylles og bunnplata på stativene sånn at det muligens kunne tyte ut av tynne sprekker før det var ferdig stivnet. Men det vil jo åpenbart bli tungt og dødt. Og veldig permanent :D

Hva er egenressonansefrekvensen til stivnet betong? :p Jeg liker egentlig denne ideen litt.


Sandblåsersand har også vært tenkt, men slo det litt fra meg etter at noen sa det var ekstremt finkornet, så jeg tenkte det ville støve en del og kanskje lekke ut.

Andre ting jeg har tenkt på er å fylle de med en eller form for to-komponent gummiblanding som f.eks. polyurethan maling, og la dette stivne oppi der. Men da er det også veldig kjedelig om det ikke er tett og begynner å lekke. Blir mye jobb, da. Ser for meg at man må gjøre det i flere omganger for at det skal gjennomherde ordentlig.
Ser at du har neppe forskallet før? så...ganske enkelt,du teiper over evt plasser du vil tette. Men husk at gjør du dette vil du aldrig få det bort igjen. Så tenk nøye,er best med reversible ideer. Særlig hvis du selger senere eller angrer..huff!!!
Prøv først og hør på stativ av leckablokker,eller gamle sementrør for å definere lyden...disse er rimelige og brukt mye før av undertegnede. ;) Lykke til!
 
V

vredensgnag

Gjest
slartibartfast skrev:
Soundproof skrev:
Skaff et par slike, men lag åpning for at lyd kan reflekteres inn i øregangen.

Samme effekt som når du holder hendene bak ørene for å øke reflektorflaten slik at samlet lydenergi som går inn i øregangen øker. Blir litt slitsomt å holde hendene bak ørene når man lytter, så derfor ...

Virkning: betydelig bedret diskant og stor detaljering i mellomtonen. (Et tweak som slår det meste man ellers prøver seg på.)

Prøv å holde hendene bak ørene og juster fingre/håndflate slik at lyd samles og reflekteres inn i øregangen. Wow! (Synd jeg ikke kan selge dette tweaket ... ;D)
noen prøver ihvertfall ;D

http://www.klarhörer.de/pageID_4008543.html

Liker at det står "high-end" i beskrivelsen. Får mest vibber til pansret BH for øst-vest rettede bryst.

Man kan selvsagt reflektere litt over hva katter gjør med ørene når de skal finne ut av nøyaktig hvor den musen som kravler i gresset befinner seg.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
blitzkrieg skrev:
Sandblåsersand har også vært tenkt, men slo det litt fra meg etter at noen sa det var ekstremt finkornet, så jeg tenkte det ville støve en del og kanskje lekke ut.
Hva slags stativer har du?
HVis det er utett mellom "stanga" og bunnplaten kan du kanskje legge mellom en tynn gummimatte eller noe?

Har et par proffbygde store stativer som er fylt med stålspon - det blir veldig tungt og stabilt, men ikke spesielt morsomt å flytte på.
Ellers så har jeg 2 andre sett stativer fylt med sandblåsersand og det er å anbefale. Stativene blir døde og ganske tunge, samtidig som alt er reversibelt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.169
Antall liker
10.693
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sand blandet med blyhagl er en godt utprøvd sak. Og det er viktig som antydet over her å ha en "gummipakning" for at ingenting skal sige ut.
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
559
Antall liker
103
Torget vurderinger
8
black magic cones fra pm Audio anbefales, dyre!! men de blir stående under mine focal ht!! ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
kise skrev:
blitzkrieg skrev:
Noen som har noe billig og bra å anbefale til fylling av høyttalerstativer? Er god gammeldags sand det enkleste og beste, eller finnes det noe annet som ikke koster en arm og et bein som er bedre?

Har vært inne på tanken om byggskum, har stålstativer som synger som krystallglass hvis man poker litt i dem og tanken var at det ville dempe dem. Men det er isåfall en permanent løsning og det vil ikke øke massen noe særlig.

Hagl er en annen ting som har vært tenkt, men ettersom jeg skjønte går det mye i stålhagl for tiden og det er vel magnetisk så det holder.
Aluminiumsspon kanskje kunne vært noe?
Øker ikke vekten brutalt mye, men sandblåsersand fra biltema er fint, sandblåser sand er somregel ikke værbehandlet så den har skarpe kanter på sandkorna, det gjør at den etter noen timer med spilling setter seg godt sammen med de andre korna.
Har kommet fram til at jeg skal teste dette tipset her, kjøpe sand på Biltema og fylle stativene med det. Har også fått tak i noe gummimatte som jeg skal skjære til og bruke som pakninger i bunn så ingenting siver ut. Blyhagl er vel ikke så lett å få tak i lenger, har skjønt at alt skal være miljøvennlig og at bly er fy-fy. Har tilgang på billig bly gjennom jobben, men det kommer enten som plater på rull eller barrer, og det blir litt upraktisk.

Jeg har stativer fra VM Acoustics, og et senterhøyttalerstativ fra B&W. VM Stand reference

http://www.vmacoustics.dk/index3.html
 
Topp Bunn