"BESTE" Tweak

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Skaff et par slike, men lag åpning for at lyd kan reflekteres inn i øregangen.

Samme effekt som når du holder hendene bak ørene for å øke reflektorflaten slik at samlet lydenergi som går inn i øregangen øker. Blir litt slitsomt å holde hendene bak ørene når man lytter, så derfor ...

Virkning: betydelig bedret diskant og stor detaljering i mellomtonen. (Et tweak som slår det meste man ellers prøver seg på.)

Prøv å holde hendene bak ørene og juster fingre/håndflate slik at lyd samles og reflekteres inn i øregangen. Wow! (Synd jeg ikke kan selge dette tweaket ... ;D)
 

Vedlegg

M

Morpheus

Gjest
Faktisk har utformingen av øret betydning for hvordan man perseptuerer musikk/lyd. Derfor vil opplevelsen av musikk alltid være påvirket av subjektivitet siden vi alle har forskjellig utforming på våre ører. Graden kan man jo så diskutere...
 
L

lark

Gjest
Morpheus skrev:
Fjerne mute-transistorene i CD-spilleren!! Men sikkert en fordel å vente til garantien er gått ut. Eneste aberet jeg har opplevd er et svakt dunk i høytalerene når man slår CD-spilleren på/av. Den lydmessige forbedringen er umiddelbar!!
Jepp, dette gjorde jeg også på en Yamaha-spiller for nesten 15 år siden. Jeg tappet signalet fra printet FØR mute-transistorene og satte et ekstra par RCA-kontakter på bakplaten. Forbedringen var formidabel. Ulempen var at dersom jeg slo av spilleren før forsterkeren risikerte jeg at basselementene havnet på gulvet. Den spilleren ble dessverre stjålet. Håper at kjeltringen ødela høyttalerene sine :mad:
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Samme erfaring her. Kombinert med opamp- og kondensatorbytte får du highend ut av en billigspiller (Spesielt gamle Phillips)!
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hei,
mitt beste tips er det å være TÅLMODIG når man har fått inn en ny komponent. Og bytt helst ikke mer enn en komponent om gangen.

Forskjellen virker som regel størst helt i startfasen, og da er det kanskje endringen man først og fremst liker - og det betyr ikke nødvendigvis til det bedre.

La komponenten få spilt seg inn skikkelig (gjelder både HT og elektronikk) får man begynner å eksperimentere med kabler, underlag, plassering etc.

Bruker man ikke tid kan man lett komme til å dra konklusjoner før komponenten yter sitt beste. Man er "ikke helt fornøyd" og så er det ut på leting etter en nye alternativ.

Husk: hifi-bransjen lever ikke av de som er fornøyde, men de som er "nesten fornøyde". Noen som kjenner seg igjen?? :D

-Brum
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.907
Antall liker
38.822
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
høres veldig kjent ut Brum :D
ellers enig i det du skriver.

mvh
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Dette "tweaket" er gratis og tar bare noen sekunder. Hørte om de når jeg var student. For å gjøre det bra på eksamen skulle man holde over høyre nesebor for å aktivisere ventre hjernehalvdel. Overført til musikklytning:

Hold over høyre nesebor og pust gjennom nesen dersom man skal bruke venstre hjernehalvdel til kritisk og evaluerende musikklytning.

Hold over venstre nesebor og pust gjennom nesen dersom du skal bruke høyre hjernehalvdel til å engasjere deg følelesesmessig i musikken.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
;D

Nå er det jo forbindelse mellom neseborene, du kan f.eks helle vann gjennom, fra det ene til det andre.

Du prøver å lure oss.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Prøv. Og hører du ingen forskjell er det sikkert "placebo" ;)

Men korrekt framgangsmåte for å aktivisere en hjernehalvdel skal være at man presser på nesen helt inntil nesebeinet slik at det ikke kommer luft av det og kun gjennom det andre. Så skal man trekke pusten dypt gjennom munnen og puste den sakte ut gjennom det neseboret som er åpent. Det er gratis å prøve. Og man taper ingenting. ;)

Har man trykk i mellomøret, kan det å utligne trykket også ha noe for seg. Da holder man for hele nesen og prøver å puste ut gjennom nesen.
 
K

kathrine

Gjest
Hei!
Mitt beste var for noen år siden (har det ikke lengre)
Små sykkelslanger under CD og Platespilleren.(med luft)
Kunne stå ved siden av Pl.spilleren og hoppe på tregulvet uten det minsta antydning til ulyd!
Vh
S= sur (på Vista fremdeles)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Beste tweak?

Bruke hodet? ;)

Bruke høyttalere som PASSER ROMMET (tror 80-90% av anleggene jeg hører sliter her)
Bruke høyttalere med no-nonsense, byggekvalitet. (stativHT m\stativ på 50kg ;D )
Bruke forsterker med MER enn nok strømstyrke.
Dempe førsterefleksjonspunkter i rommet.
MATCHE UTSTYR!
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Når det gjelder det mekanisk/elektronisk så må det være
-Mardis modifikasjonen av T-ampen.
Disse modifikasjonene er kanskje så omfattende at de ikke blir betrakte som "tweak" men som ombygging.

-Ellers å bytte ut kondensatorer i signalveien til noen bedre, evt. by-passe de med mindre og bedre kondensatorer.
-Høyttalerplassering
-Stivere PSU.`
-Demping av rom
-Filt til diskanten
-Kabelbytter
-Dempeføtter
-Plast/linoljetrikset
 

logen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
55
Antall liker
0
Sikkert bare meg som ikke har fulgt med i timen. Men hva går det nevnte plast/linoljetrikset ut på?
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
logen skrev:
Sikkert bare meg som ikke har fulgt med i timen. Men hva går det nevnte plast/linoljetrikset ut på?
Arrester meg om jeg tar feil, men mener det var snakk om å skrelle plasten av elektrolyttene, for så å smøre dem inn med linolje. Mindre statisk elektrisitet..?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.156
Antall liker
10.665
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er to forskjellige tweaks innført av samme person.(Steen Duelund)
Et tweak gikk ut på å fjerne all (mest mulig plast) et annet å smøre linolje på omtrent overalt. Gjerne en kombinasjon av dette slik du skisserer.
 
M

Morpheus

Gjest
bambadoo skrev:
Det er to forskjellige tweaks innført av samme person.(Steen Duelund)
Et tweak gikk ut på å fjerne all (mest mulig plast) et annet å smøre linolje på omtrent overalt. Gjerne en kombinasjon av dette slik du skisserer.
Ble noen enig i at dette faktisk fungerer, eller døde teoriene med Duelund?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.156
Antall liker
10.665
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De lever nok videre i mange kretser. Duelund sine teorier og praktiske eksperimenter er på mange måter banebrytende. Synkron filteret bla. Han er også "hjernen bak" ringradiator diskantene (Scanspeak, Vifa), samt var med på utviklingen av høyttalersystemene til Gryphon - og de skal ikke akkurat være dårlige.
Jeg ble "Duelund frelst" en stund - men hos meg døde interessen. Linolja står i garasjen.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Morpheus skrev:
bambadoo skrev:
Det er to forskjellige tweaks innført av samme person.(Steen Duelund)
Et tweak gikk ut på å fjerne all (mest mulig plast) et annet å smøre linolje på omtrent overalt. Gjerne en kombinasjon av dette slik du skisserer.
Ble noen enig i at dette faktisk fungerer, eller døde teoriene med Duelund?
Det var flere her som gjorde det, og sverget til det etterpå.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ullue.
Det er så forbannet kaldt i hybelen, og eg har derfor tatt på meg ullue. Denne sitter nedover toppen av hodet, men er ikkje over ørene. Lua er ei standard ullue, med mulighet for brett i kanten. Eg bruker den uten brett og har heller dratt den litt bakover ved toppen. Har i tillegg begynnt å anlegge skjegg, som eg bruker som oppvarming av resten av ansiktet. Musikken er, som hodet, blitt kokvarm.
 
M

musicus

Gjest
Beste tweaket må väre at jeg "av-tweaket" hele anlegget, stoler mer på produsenten av elektronikken og setter utstyret i ett (relativt sett) bra rack, billig(ere) var det og....

mvh
 
L

lark

Gjest
Laget en versjon av den legendariske "shun mook m'pingo" pucken i bjørk. Originalversjonen er vel i en eller annen eksotisk tresort Og jeg tror ikke mine egne ører!!!!! Ved å å plassere disse trepuckene ved siden av høyttalerene, og flytte dem sidelengs og i høyden kan jeg strekke og krympe stereoperspektivet både i bredde, dybde og høyde som jeg ønsker. Helt utrolig. Det er mer mellom himmel og jord en man aner :) :) :) :)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.123
Antall liker
3.904
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Notat til meg selv:

Ikke spis ukjent sopp i skogen når jeg er ute etter bjørkeemne.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.406
Antall liker
3.196
Jeg flyttet den ene høyttaleren 1mm til høyre og fikk et 1mm bredere stereoperspektiv!
Utrolig!
Hva skjer hvis jeg flytter den andre høyttaleren også!

;D
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.907
Antall liker
38.822
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
slowmotion skrev:
Jeg flyttet den ene høyttaleren 1mm til høyre og fikk et 1mm bredere stereoperspektiv!
Utrolig!
Hva skjer hvis jeg flytter den andre høyttaleren også!

;D
da blir det 2 millimeterbredere ;D

mvh
 
L

lark

Gjest
Her piratversjonen i bjørk av m'pingo i aksjon. Stativet er ogå viktig ;D Jeg har vært skeptisk til slike ting tidligere, men jeg må nok revurdere holdningen min til slike greier!
 

Vedlegg

L

lark

Gjest
motoren skrev:
slowmotion skrev:
Jeg flyttet den ene høyttaleren 1mm til høyre og fikk et 1mm bredere stereoperspektiv!
Utrolig!
Hva skjer hvis jeg flytter den andre høyttaleren også!

;D
da blir det 2 millimeterbredere ;D

mvh
Det er ikke riktig. Stereoperspektivet øker proporsjonalt med avstandsøkning mellom høyttalerene. 2 mm større avstand er 4 mm bredere perspektiv. Ved å bruke shun mook m'pingo kan man plassere høyttalerene for best fokus, og så bruke puckene til å øke alle tre dimensjoner i perspektivet uten å flytte på høyttalerene.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Tweaket som har gitt mest for penga er utvilsomt rensing av kontakter med CRC elektronikk rens fra Clas. 40 kroner og holder mange år.

- har noen enda bedre erfaring av andre typer rens / kontakt midler?
- har noen forsøkt å rense punkter inne i komponentene? Tenker på sikring og i strømbanen hvor det ikke er loddinger.
Ellers ga BRDC Mk3 konene under komponenter og ht godt resultat, men billig er det ikke.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.687
Antall liker
32.774
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Billa skrev:
Ellers ga BRDC Mk3 konene under komponenter og ht godt resultat, men billig er det ikke.
Samme gode erfaring med disse BDR Mk3 konene ;)
Alle komp + HT står på disse, flott resultat. ;D
 

oyvindth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2006
Innlegg
81
Antall liker
1
Mitt beste tweak er utvilsomt og flytte alt vekk fra mellom høyttalerene. Plasserte rack og alt en lang bit ned på ene siden. Artig!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.841
Antall liker
21.814
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
Ullue.
Det er så forbannet kaldt i hybelen, og eg har derfor tatt på meg ullue. Denne sitter nedover toppen av hodet, men er ikkje over ørene. Lua er ei standard ullue, med mulighet for brett i kanten. Eg bruker den uten brett og har heller dratt den litt bakover ved toppen. Har i tillegg begynnt å anlegge skjegg, som eg bruker som oppvarming av resten av ansiktet. Musikken er, som hodet, blitt kokvarm.
Øh, jeg har en Kaizers Orchestra-jungellue som vi kaller tøysehatten i vår lille familie. Kanskje jeg skal prøve den på neste gang Siegfried synger Komm herab! Hier ist frisch und kühl! Lydbildet blir muligens mindre løvtungt da?
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Blir ikke lyden litt "tett" med den greia på kålen,Larkus?? Ikke kledde du den heller.... :eek: ::) :eek:


-Y
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Placebo er et fantastisk tweak, kan oppnås på mange måter. Krympestrømper, gjennomsiktig plastikk og hageslange er anbefalt.
 
Topp Bunn