Beste strømkabel til kr.3.000.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Beste strømkabel til kr.3.000 er det Nordost Visnhu eller finnes det bedre kabler til denne prisen . Har idag Nordost Magus og bytte til Visnhu vil vel gi et betydelig løft antakelig eller hva. Mange som har Nordost strømkabler her på Sentralen og som har prøvd flere av Nordost sine kabler .Erling.
 

Arff

Medlem
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Jeg har ikke prøvd noen andre "eksotiske" strømkabler enn Nordost Blue Heaven. Noen som vet om disse er skjermet?
 
T

tce-teams

Gjest
nordost blu heaven er skjermet ja vist ikke jeg tar heilt feil.
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Jeg ville først spurt meg selv hvor jeg vil lydmessig og hvilket komponent kabelen skal brukes på.

Brukt Ps-audio statement eller statement sc ambefalles på det sterkeste hvis du vil ha en nøytral kabel.
disse har også trippel skjerming.

Kimber pk-10 er også en bra kabel,men jeg foretrakk ialefall statement forran denne.
Virket litt mere frempå lydmessig enn statement.

Nordost Vishnu er kanskje litt mere luftig og analytisk enn statement,men dette er bare bassert på generell nordost erfaring.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Kabelen skal brukes på Forforsterker. Hvilken kabel anbefaler dere på Effektforsterker Music Angle kt 88 2x65 w -8 ohm.
 

AudioFixer

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
5
Antall liker
2
Statement: Hvis man får en vesentlig forbedring av lydkvaliteten ved å bytte den strømkabelen som følger med produktet har produsenten gjort en alvorlig feil.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Statement: Hvis man får en vesentlig forbedring av lydkvaliteten ved å bytte den strømkabelen som følger med produktet har produsenten gjort en alvorlig feil.
Produsenten har gjort den alvorlige feilen å sende med en elendig strømkabel?
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Nei.

Bruk pengene på materiell isteden, herunder også bøker om elektroteknikk.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Har dere prøvd å dissikere en slik gratiskabel? Sett på kontaktpunktene f.eks? Men vær forsiktig så dere ikke skjærer dere.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Statement: Hvis man får en vesentlig forbedring av lydkvaliteten ved å bytte den strømkabelen som følger med produktet har produsenten gjort en alvorlig feil.
Hvorfor skal mann betale ekstra for produktene for å få med bedre nettkabel slik at folk ikke får friheten til å velge nettkabel selv?
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Du har vel brukt en del penger på Elektrotekniske bøker du Kingu og lest deg klok på dette området . Har ingen intresse av det.Mitt spørsmål var Beste strømkabel til kr.3.000.Typisk at noen kommer med innspill som ikke har noe med dette å gjøre. TYPISK.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Prøvde Wywires Silver. Den var meget god.

Om den er best til prisen vet jeg ikke, men den gjør det bra i forhold til langt dyrere kabler. Og således verd å prøve ut.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg ville anbefale deg å få tak i en DIY FAT LMC kabel med gode plugger.

Den har 4 kvadrat ledere og 6 kvadrat jord og dobbel flettet kobberskjerm. Fra et teknisk ståsted er det vanskelig å se hva som kan gjøres bedre.

Mvh
OMF
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Typisk att kabel skeptikerene også skal trekke seg inn i en sånn type tråd når man prøver å hjelpe en som stiller spørsmål om nett kabel produkter.
Ikke rart att mange i den gjengen ikke hører ett fnugg forskjell på kabler når enkelte av dem sitter der med vintage hifi utstyr fra 70 tallet,
og kanskje heller ikke besitter halvparten av lytte erfaringen som mange andre i hifi bransjen bestitter.


Til hvalross: Kan jeg anbefale å kanskje teste noen kabler i eget oppsett,soundgarden låner sikkert bort en Vishnu også hvis man spør pent
og eve legger ut ett lite depositum:)
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Kanskje de spiller kun Heavy Metall høyt og ørene er skadet . Hvem er det som er selger av Wywires Silver i Norge,Eik.
 

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
Herlig tråd! 18 innlegg, 7 forskjellige forslag. Om Visnhu gir eit løft i heimen, så gå for den, du er jo allerede fan av merket.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Typisk att kabel skeptikerene også skal trekke seg inn i en sånn type tråd når man prøver å hjelpe en som stiller spørsmål om nett kabel produkter.
Ikke rart att mange i den gjengen ikke hører ett fnugg forskjell på kabler når enkelte av dem sitter der med vintage hifi utstyr fra 70 tallet,
og kanskje heller ikke besitter halvparten av lytte erfaringen som mange andre i hifi bransjen bestitter.


Til hvalross: Kan jeg anbefale å kanskje teste noen kabler i eget oppsett,soundgarden låner sikkert bort en Vishnu også hvis man spør pent
og eve legger ut ett lite depositum:)
Var det mig du hentydede til ?
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Ja ,er det ikke slik da Ørnbjørn ,i alle tråder. Jeg er ikke direkte fan av Nordost kabler-jeg ønsker beste lydmessige kabel til kr.3.000 uansett merke.
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Typisk att kabel skeptikerene også skal trekke seg inn i en sånn type tråd når man prøver å hjelpe en som stiller spørsmål om nett kabel produkter.
Ikke rart att mange i den gjengen ikke hører ett fnugg forskjell på kabler når enkelte av dem sitter der med vintage hifi utstyr fra 70 tallet,
og kanskje heller ikke besitter halvparten av lytte erfaringen som mange andre i hifi bransjen bestitter.


Til hvalross: Kan jeg anbefale å kanskje teste noen kabler i eget oppsett,soundgarden låner sikkert bort en Vishnu også hvis man spør pent
og eve legger ut ett lite depositum:)
Var det mig du hentydede til ?


Det var myntet på dem som ikke holder seg til trådstarters spørsmål:)
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Hei hvalross.Det finnes desverre ingen beste kabel til 3000.-Jeg har erfaring med to stk.Nordost Vishnu.Kjøpte de etter å ha lest en god test i et hifi blad.Plugget begge i anlegget.
Kan ikke si jeg ble så veldig imponert.Mitt tips til deg :Lån hjem kabelen(ne)å hør selv før du kjøper.;);)
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Jeg har selv hatt vishnu og senere brahma (også prøvd valhalla). Brahma gir mest behagelig lyd av disse, i hvert fall mest for pengene av de nevnte. Finnes stadig brukt. Lyric selger wireworld. De har god lyd ved bruk av ww kabler. Lytt selv og ikke la deg imponere av lys og detaljert lyd. Ble slitsomt med vishnu, synes jeg. Bedre da med magus/ blue heaven til lavere pris. Bruk 2 meter
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Takker og bukker ,Slafsesvarten og Oes. Bruker 2 stk.Magus på Forforsterker og cd drivverket 1m og 2 m . Forresten var det ikke en travhest som hadde et navn som Slafsesvarten en gang på 70-80 tallet ,så vidt jeg husker.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
@ hvalross: Har en Vishnu som du kan få låne så lenge du måtte ønske. Send P.M. om du er interesset.

mvh
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Kan sagtens høre forskel på kabler men de dyrere af slagsen jeg har hørt synes jeg har lukket lyden til og fremhævet bassen. Min personlige mening er at den extra kapacitet et skærmet kabel påvirker transformatorerne med er årsagen til dette.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Rett meg hvis jeg tar feil; strømmen kommer inn i forsterkeren via en nettkabel, strømmen blir transformert til riktig spenning, ad en likeretter omgjort til likestrøm for deretter å bli lagret i en kondensator. Forsterkeren henter strøm fra kondensatoren etter behov og sender den til høyttalerene. Er jeg på feil jorde?
Hvordan kan da en nettkabel endre lyden?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
La nå de som mener at de har noe å tilføre på trådstarters spørsmål gjøre det. De av oss som mener at det er feil problemstilling kan si dette andre steder. Strømkabelen kan forøvrig gjøre en forskjell, i det minste hvis det er noen utemmede resonanser i strømforsyningen slik at små endringer i kapasitans og induktans på primærsiden flytter litt rundt på resonansfrekvensene. Om man "løser" det ved å legge x tusen kroner i ledninger eller i bedre trafoer får vel være opp til eieren.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
At det er forskjell med strømkabler, det finner du ut ved å prøve selv.
En artig test er å kjøpe litt løsmeter med kabel og forsøke forskjellige typer stikk.
Det gir også forskjell med forskjellig lurium på kontaktene.
Mye riktig i å si at det er vanskelig å si hva som er beste strømkabel; da det etter min mening har med balansen i oppsettet fra før.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
La nå de som mener at de har noe å tilføre på trådstarters spørsmål gjøre det. De av oss som mener at det er feil problemstilling kan si dette andre steder. Ja det kunne du men gjørde du det. Nei det gjorde du ikke. Strømkabelen kan forøvrig gjøre en forskjell, i det minste hvis det er noen utemmede resonanser i strømforsyningen slik at små endringer i kapasitans og induktans på primærsiden flytter litt rundt på resonansfrekvensene. Om man "løser" det ved å legge x tusen kroner i ledninger eller i bedre trafoer får vel være opp til eieren.
Så alle forsterkere, preamper, riaaer, som man hører forskjell på strømkabler har en feilkonstruert strømforsyning?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
La nå de som mener at de har noe å tilføre på trådstarters spørsmål gjøre det. De av oss som mener at det er feil problemstilling kan si dette andre steder. Ja det kunne du men gjørde du det. Nei det gjorde du ikke. Strømkabelen kan forøvrig gjøre en forskjell, i det minste hvis det er noen utemmede resonanser i strømforsyningen slik at små endringer i kapasitans og induktans på primærsiden flytter litt rundt på resonansfrekvensene. Om man "løser" det ved å legge x tusen kroner i ledninger eller i bedre trafoer får vel være opp til eieren.
Så alle forsterkere, preamper, riaaer, som man hører forskjell på strømkabler har en feilkonstruert strømforsyning?
...eller så er muligens ikke forskjellen der rent objektivt i absolutt alle tilfeller.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
La nå de som mener at de har noe å tilføre på trådstarters spørsmål gjøre det. De av oss som mener at det er feil problemstilling kan si dette andre steder. Ja det kunne du men gjørde du det. Nei det gjorde du ikke. Strømkabelen kan forøvrig gjøre en forskjell, i det minste hvis det er noen utemmede resonanser i strømforsyningen slik at små endringer i kapasitans og induktans på primærsiden flytter litt rundt på resonansfrekvensene. Om man "løser" det ved å legge x tusen kroner i ledninger eller i bedre trafoer får vel være opp til eieren.
Så alle forsterkere, preamper, riaaer, som man hører forskjell på strømkabler har en feilkonstruert strømforsyning?
Så har alle rigtigt gode konstruktioner en fejlkonstruktion idet det især på disse man hører forskel.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
La nå de som mener at de har noe å tilføre på trådstarters spørsmål gjøre det. De av oss som mener at det er feil problemstilling kan si dette andre steder. Ja det kunne du men gjørde du det. Nei det gjorde du ikke. Strømkabelen kan forøvrig gjøre en forskjell, i det minste hvis det er noen utemmede resonanser i strømforsyningen slik at små endringer i kapasitans og induktans på primærsiden flytter litt rundt på resonansfrekvensene. Om man "løser" det ved å legge x tusen kroner i ledninger eller i bedre trafoer får vel være opp til eieren.
Så alle forsterkere, preamper, riaaer, som man hører forskjell på strømkabler har en feilkonstruert strømforsyning?
Så har alle rigtigt gode konstruktioner en fejlkonstruktion idet det især på disse man hører forskel.
Jeg har litt mer følelsen av det motsatte, men det er mulig vi legger litt forskjellige ting i "riktig gode konstruksjoner". Jeg tenker da typisk på komponenter som er robuste og fleksible, laget for å vare i tiår uten relevante endringer i ytelser og med høy grad av driftsikkerhet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vel, ut fra det resonnementet om at hvilke fysiske mekanismer som gjør at strømkabler kan "låte forskjellig" (hentet fra hjemmesiden til Shunyata, en produsent av grisedyre strømkabler), så vil ihvertfall komponenter som "avslører forskjeller mellom strømkabler" også låte ganske forskjellig avhengig av hva annet som er plugget inn i den samme strømkursen. Om det er et kvalitetstegn eller ikke, vel, smak og behag.

Forøvrig liker jeg ikke at folk som siterer meg legger til ting i sitatet som jeg faktisk ikke har skrevet. Skjerpings...
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Typisk att kabel skeptikerene også skal trekke seg inn i en sånn type tråd når man prøver å hjelpe en som stiller spørsmål om nett kabel produkter.
Ikke rart att mange i den gjengen ikke hører ett fnugg forskjell på kabler når enkelte av dem sitter der med vintage hifi utstyr fra 70 tallet,
og kanskje heller ikke besitter halvparten av lytte erfaringen som mange andre i hifi bransjen bestitter.


Til hvalross: Kan jeg anbefale å kanskje teste noen kabler i eget oppsett,soundgarden låner sikkert bort en Vishnu også hvis man spør pent
og eve legger ut ett lite depositum:)
Veldig bra.Det var jo bare huleboere på 70 tallet og ka pokker kunne de om HiFi:cool:
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
La nå de som mener at de har noe å tilføre på trådstarters spørsmål gjøre det. De av oss som mener at det er feil problemstilling kan si dette andre steder. Ja det kunne du men gjørde du det. Nei det gjorde du ikke. Strømkabelen kan forøvrig gjøre en forskjell, i det minste hvis det er noen utemmede resonanser i strømforsyningen slik at små endringer i kapasitans og induktans på primærsiden flytter litt rundt på resonansfrekvensene. Om man "løser" det ved å legge x tusen kroner i ledninger eller i bedre trafoer får vel være opp til eieren.
Så alle forsterkere, preamper, riaaer, som man hører forskjell på strømkabler har en feilkonstruert strømforsyning?
Så har alle rigtigt gode konstruktioner en fejlkonstruktion idet det især på disse man hører forskel.
Jeg har litt mer følelsen av det motsatte, men det er mulig vi legger litt forskjellige ting i "riktig gode konstruksjoner". Jeg tenker da typisk på komponenter som er robuste og fleksible, laget for å vare i tiår uten relevante endringer i ytelser og med høy grad av driftsikkerhet.
Jeg tænker på konstruktioner hvor der er lagt fokus på lyden og ikke bare at de kan overleve 50 år uten service.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hva med Cardas og Synergistic Research sine strømkabler .Noen som har prøvd forskjellige kabler av de.
 
Topp Bunn