Beste strømkabel til kr.3.000.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg tænker på konstruktioner hvor der er lagt fokus på lyden og ikke bare at de kan overleve 50 år uten service.
Dette med fokus på best mulig lydkvalitet la jeg til grunn som en selvfølge her på forumet.

Et produkt som kun fokuserer på lyden men balanserer på en knivsegg stabilitetsmessig og påvirkes av det meste som kobles til, og som kanskje i tillegg ofte må justeres på for å få optimal lydkvalitet er ikke akkurat det jeg anser som en god konstruksjon i hvertfall. Jeg vil si at slike konstruksjoner faktisk er det motsatte av å ha fokus på god lyd. Det hjelper lite om potensialet i gode øyeblikk er helt episk, når produktet i de aller fleste sammenhenger kun gir 90% av max-ytelsen på grunn av følsomhet for rammefaktorer.

Uansett blir dette litt off-topic.

Jeg mekket selv noen DIY kabler som faktisk lå på rundt 2500,- i totalpris per stk, som da er i henhold til trådstarters forespørsel. Disse har massivt kvadrat, Rhodium-lurium, god skjerming og hele pakka. Denne kabelen er kun basert på Furutech-produkter. Kontaktene er bedre enn en av ferdigvariantene til Furutech som selges for over 10k veilledende så man får generelt mye mer bling for pengene om man går for DIY på strømkabelsiden.

155975d1348408938-phobos-x-resized_img_0142.jpg


Flere bilder her: http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/42892-phobos-x-5.html#post1433178

Forøvrig har ikke disse kablene hatt noe ekstra å tilby lydmessig i mitt anlegg. I hvertfall ikke som jeg har lagt merke til foreløpig. De fungerer i hovedsak som utseendemessig bling og muligens feelgood, men der er jeg ikke så sikker lenger.
Om dette skyldes at jeg bruker balansert analogkabling i hele anlegget og derfor ikke er sårbar for innstrålt støy som skjermingen på strømkabelen typisk kan hjelpe mot vet jeg ikke. Det kan også være at mine produkter ikke bryr seg spesielt mye om hva som kobles til på strømsiden, bare det er bra nok.

Jeg synes faktisk at det låt ganske så slafsete og utflytende akkurat ved oppkobling av de nye strømkablene, men dette var ikke en ordentlig sammenligning før og etter og siden det låter normalt nå så setter jeg dette på kontoen for "sliten i hodet av å streve med termineringen av den helvetes feite Furutech-strømkabelen" og "har akkurat stått på knærne bak anlegget i ett kvarter for å få ting på plass" og ikke den mer klassiske "innspilling".

Etter at jeg etter mye træl fikk åpnet opp et eksemplar av standard Schuko - IEC "sort lakris" her i går forsvant all DIY feelgood også. Disse lakrisene var i hvertfall absurd godt terminert. Kobberlederne er krimpet fast i kontaktpunktene og absolutt alt tomrom var fyllt opp med plastmassen kontaktene består av. Her er det ikke sjans i helvete for at termineringen løsner selv ved den tøffeste bruk.
 
Sist redigert:
Topp Bunn