Beste program for pc-basert avspilling

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hva når man skal rippe CD til harddisken,
er der fremdeles cdparanoia som gjelder ( linux )?


;)
Sound Juicer er mye brukt, men det finnes en hel del andre rippere under Linux. Desverre er ingen av dem i nærheten av EAC.

Jeg har i lengre tid hatt planer om å sette opp et HD-basert avspillingssystem. Det har seg slik at jeg har en industri-pc med touch-screen liggende å slenge. Denne er ikke særlig mye større enn en litt stor flatskjerm. Drivere til touch-funksjonene finnes selfølgelig bare for Win og jeg tror ikke jeg gidder å skrive mine engne drivere for Linux, så denne vil nok forbli Win-basert.

Ideen er nå bruke denne som brukerinterface (ved godstolen), og la denne kommunisere med en Lnux-server med musikkfiler som igjen sender signalene videre til feks en USB-DAC. (Det hadde selvfølgelig vært mere spennende å fått tak i en WiFi DAC.)

Industri-pcen blir nå en konsoll som bare angir hvilket album/låt som skal spilles, altså sendes fra serveren til DACen (pek og klikk med fingeren via skjermen). Jeg må selvfølgelig skrive noe software får å få dette til å henge ihop, men det bør være overkommelig. Server-software kan forsåvidt bare være en SQL-database.

CDer kan jeg nå rippe fra en annen Winboks med EAD, og lagre rett på serveren via Samba.

Dette er ihvertfall planene. Jeg må bare få somlet meg til å sette igang.
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg tror ikke cdparanoia har like gode feilkorreksjonsrutiner som EAC. Men no worries, det kjører fint i Wine :)
Ikke hos meg. Får eac til å spille Cder, men ikke rippe.
Veldig ustabil er den også. Men ekspert på wine/linux er jeg ikke...


;)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Ekstremsport ;D
Ja, jo... Allikevel syns jeg det er lettere å finne feil og debugge ting i et UNIX-system enn på Windows, man får rett og slett mer brukbar informasjon. Ingenting frustrerer meg mer enn en Windows-applikasjon som bare ikke fungerer uten å gi noen vettug feilmelding.

Mens vi er inne på temaet bruker jeg amaroK til avspilling i Linux og er rimelig fornøyd med det :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ja, jo... Allikevel syns jeg det er lettere å finne feil og debugge ting i et UNIX-system enn på Windows, man får rett og slett mer brukbar informasjon.
Helt enig i det.
Men jeg synes nå det er så greit å slippe alt det der. En skal jo bare spille noe musikk ;)
 
S

slowmotion

Gjest
OK, nå kjører EAC fint i Wine,

men så det store filosofiske spørsmål:

ape eller flac?

Hva er "best" og hvorfor?



;)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Det som er best er nok det som er lettest å bruke. Lossless er lossless, så lyden blir den samme. Bruk den som er støttet av avspilleren din, har best verktøy for å batch-encode til et annet format i tilfelle du skulle få behov for det osv. :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Men hvorfor kjøre komprimert?

Harddisker koster ikke allverden og AIFF / WAV er no fuzz.
 
T

theStig

Gjest
Det har nå kommet 750 GB disker som rommer minst 1500 CD'er ukomprimert.... Derfor skjønner jeg ikke poenget med komprimering... man vinner veldig lite med å bruke lossless FLAC også. Filene blir i snitt ca. 60% av originalen, og det er ikke mye besparelse egentlig.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Sant nok. Jeg bruker FLAC for å slippe å kjøpe enda en disk, samt god metatagging out of the box. WAV-filer i BMF-forman kan visst også tagges, men når jeg ripper med EAC tar det meg ikke stort mer enn fem-ti sekunder ekstra å komprimere til FLAC, så jeg sparer meg den ekstra utgiften :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ingen komprimering - bedre lyd. Har selv testet med lossless i Mediaplayer 10 og EAC. Blir liiiitt tenners gnissel hos meg med lossless-formater, hører det nesten ikke men er NOE som gjør at man bokstavelig talt vil skjære tenner...strange world, I know... ;D
 
N

nb

Gjest
har du prøvd å skrive filene ut til disk, invertere det ene signalet og se på summen av de? Det er ganske enkelt å sjekke om to filer er identiske så lenge man er i den heldigitale verden. Med mindre noe bambus skjer i dekodingsoftwaren er det ingen grunn til at det skal være noen forskjell på lossless og ikke lossless. Og her skal det ikke være nødvendig å lytte, det er bare å sammenligne filene.

Nå venter vi bare på at noen hører forksjell på en wav-fil som har vært pakket med f.eks. zip og pakket ut kontra en som ikke har vært det ;D

Jeg påstår ikke at du hører feil eller noe slikt, kun at om det er noen forskjell på lossless og wav, så er det en temmelig enkel grunn til det.
 
T

theStig

Gjest
Jeg har sjekket ut WAV-filer som har vært komprimert med FLAC og så pakket ut igjen med FLAC programmet, og de er 100% identiske med original WAV-fil. At FLAC skulle påvirke lyden i seg selv er vel derfor utenkelig, men det kan jo skje at avspillersoftware som Foobar o.l. ikke pakker ut filene riktig? Ikke vet jeg...
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Lossless ER lossless.

Har enda til gode å se noen som har sett forskjell på Word etter at det har vært zippet ;D
 
S

slowmotion

Gjest
Kan det ha noe med at PCen jobber hardere for å pakke ut filen å gjøre?
Må inrømme at jeg ikke hører forskjell på flac og waw,
men det kan jo hende....


;)
 
N

nb

Gjest
Å pakke ut en slik fil og spille den av i sanntid er nok ikke all verdens arbeide for en PC. På en temmelig voksen CPU (64 bit AMD 4000) bruker maskinen 32.1 sekunder på å pakke ut J.S.Bach / Complete Cantatas (antar dette er en CD og ikke hele samlingen på 80+ CD-er...) så det burde være ok med headroom her.

Nå begynner jo PC/Mac/Linux-audio å bli populært, så skal bli spennende å se hva tweakerene finner på her;) Audiograde SATA-kabel, anyone?

Uten å kjenne til implementasjonen av FLAC eller f.eks. mp3, vil jeg anta at mp3 er mer krevende rent datamessig, 320KBit mp3 er jo tross alt en reduksjon fra 16 til ca 2,9 bit uten særlig tap av kvalitet.
 
K

knutinh

Gjest
Uten å kjenne til implementasjonen av FLAC eller f.eks. mp3, vil jeg anta at mp3 er mer krevende rent datamessig, 320KBit mp3 er jo tross alt en reduksjon fra 16 til ca 2,9 bit uten særlig tap av kvalitet.
Jeg tror faktisk at lossy kompresjon generelt er lettere enn lossless. FLAC bruker vel ren lineær prediksjon med ganske stor prediktor? Det blir en ganske stygg ligning å løse for hvert sample.

-k
 
N

nb

Gjest
Ok, jeg regner det som svært sannsynlig at du vet dette bedre enn meg;) Men uansett burde vel ikke CPU-load være noe arguemnt i diskusjonen "hva lyder best" eller hur?
 
K

knutinh

Gjest
Ok, jeg regner det som svært sannsynlig at du vet dette bedre enn meg;) Men uansett burde vel ikke CPU-load være noe arguemnt i diskusjonen "hva lyder best" eller hur?
Gitt alle "hvis atte om atte" man benytter for å spille av en CD over et vanlig anlegg, så burde vel absolutt alt ved PC-en påvirke lydkvalitet. Husk å avmagnetisere harddisken før du booter opp windows ;-)

-k
 
T

theStig

Gjest
Se innlegget mitt på kabel-forum om audiofil USB-kabel.... :p Det måtte vel bare komme...
 
L

Lydtekniker

Gjest
Ok, jeg regner det som svært sannsynlig at du vet dette bedre enn meg;) Men uansett burde vel ikke CPU-load være noe arguemnt i diskusjonen "hva lyder best" eller hur?
Hadde det vært slik at PCen jobbet helt på kanten av hva den klarte, så muligens. Det er dog ikke tilfelle. Jeg tror ikke akkurat den jevne PC idag får svettetokter av å dekode FLAC. Denne personen har hvertfall målt dekoding av FLAC til å være rundt 45x realtime på sin AMD Athlon 800.

CPU-load er neppe en issue her.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Se innlegget mitt på kabel-forum om audiofil USB-kabel.... :p Det måtte vel bare komme...
Hehe. Ja, den synes jeg var riktig bra:
"The new cables, B-Bus™ and Mini-Bus™, use large copper conductors – the largest possible under USB specifications"

De sier noe om troverdigheten til Kimbers audiofilkabel... ::)
 
S

slowmotion

Gjest
Ja, ja.....

Uansett har jeg nå fått bade EAC og Foobar2000 til å virke fint med linux, så da er jo den saken grei.

flac høres helt greit ut med mine gamle ører,
så da er jo den saken grei også....... eller hva?

;)
 
S

slowmotion

Gjest
Hååå, nei.
Nå må jo PCen audiofiliseres!

uffamei!



;)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Ja, ja.....

Uansett har jeg nå fått bade EAC og Foobar2000 til å virke fint med linux, så da er jo den saken grei.

flac høres helt greit ut med mine gamle ører,
så da er jo den saken grei også....... eller hva?

;)
Hvorfor Foobar? :)
 
S

slowmotion

Gjest
Hvorfor Foobar? :)

Jeg bare sjekker hva jeg får til å virke osv....
Har også amarok og rythmbox og alsaplayer og xmms og.... ,
men hadde lyst til å prøve foobar også.

Foobar virket faktisk med en gang, uten problemer.

;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Det har nå kommet 750 GB disker som rommer minst 1500 CD'er ukomprimert.... Derfor skjønner jeg ikke poenget med komprimering... man vinner veldig lite med å bruke lossless FLAC også. Filene blir i snitt ca. 60% av originalen, og det er ikke mye besparelse egentlig.
Da sparer du 40% båndbredde.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hååå, nei.
Nå må jo PCen audiofiliseres!

uffamei!



;)
Jaja. Bare å spare til ny, komplett, intern PC-kabling bestående av tusenvis av tynne sølvtråder vevd i bomull og dyppet i jomfrublod.

Og så må du naturligvis montere harddisken på koniske spesialfjærer med forgylte støtdempere.

Men en skal jo ha litt å pusle med, så ;D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Da sparer du 40% båndbredde.
Hæ!? Sparer 40% plass, ja. Men signalet inn til DACen har da forhåpentligvis samme båndbredde som det ukomprimerte... ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hæ!? Sparer 40% plass, ja. Men signalet inn til DACen har da forhåpentligvis samme båndbredde som det ukomprimerte... ;)
At man sparer 40% diskplass er ikke så viktig i dag, men skal musikkfilene sendes fra en server over internettverket i heimen og videre til DACen, kan det fremdeles være fordelaktig å spare båndbredde spesielt hvis andre familiemedlemmer skal surfe på nettet samtidig. Dette er selvfølgelig avhengig av hvor rask router, hub, switch man har.
 
S

slowmotion

Gjest
Trådløst, mener du.
Hmmm, fremdeles litt skeptisk til det der.
Virker det ok?


;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Trådløst, mener du.
Hmmm, fremdeles litt skeptisk til det der.
Virker det ok?


;)
Hei!
Så langt jeg evner å høre, så fungerer det aldeles utmerket hos meg.
Musikken fra min iMac via Airportexpress og derfra videre gjennom en optisk kabel og rett inn i min Musical Fidelity DM25 dac.

I tillegg så vil jeg nevne at det hele er utrolig enkelt å få opp og gå, så enkelt at jeg (også) klarer det (riktignok litt misforståelser fra min side rundt Airportexpress, da jeg trodde den måtte lyse grønt for at det hele skulle kunne fungere)
Jeg måtte kjøpe et Airportexpresskort og montere i maskinen (dette gjorde jeg sjøl) så en Airportexpress,samt en optisk kabel.
Denne airportexpress ble så enkelt og greit satt i stikkontaketen og den optiske kabelen deri og inn i dac.
Set up på programmet, samt gi "høyttalerne" et navn (i iTunes) velge dette i stedet for maskinen, slå på Airport og sette dacen min på AUX (den har ekstra inngang) og trykke på play OG så høre musikk over anlegget, som så langt jeg evner å høre ikke ligger (NOE) tilbake for samme spilt fra drivverk.
Har heller ikke kommet så langt (i testing) at jeg mener det er merkbart bedre, men det skal det vel kanskje være ::), eller at den drivverk/dac kombinasjonen jeg har spiller bra for sin egen del.

Det som virkelig er fint og gøy er jo radio (program) i i Tunes som gir meg mulighet til å velge i et hav av radiostasjoner fra verden rundt (?) og bare under hovedgruppe jazz er det 36 forskjellige stasjoner å velge i og så er det mange forskjellige "genregrupper"
Alt.modern rock   (68 ))
Ambient               (29)
Americana            (23)
Blues                    (9)
Classic rock           (26)
Classical                (15)
Country                 (21)
Ecletic (?)              (86)
Electronica             (102)
Hard Rock/ Metal    (26)
International          (79)
Jazz                       (36)
Public                     (53)  Div. musikk fra div. org.
Reggae/Island         (19)
o.s.v

Skulle ikke dette være nok så kan dere prøve denne:

www.live 365.com
Her skulle det være nok for den mest kresne og nysgjerrige ;D
Riktignok krever en del av stasjonene enedlastningsbart program for å kunne "brukes" (bli lyttet på)

En verden full av mangeartet musikk, dog i komprimerte utgaver, men likevel brukbart til å ha gleden av variet musikk og ikke minst for å oppdage ny musikk.
Det står nevnt komprimeringsgraden for hver stasjon og ofte også navn på låt/artist, så hører jeg noe som fatter ekstra interesse så kan jeg ta turen bort til iMacen ( 2-3 meter bak meg) og eventuelt notere ned navn/låt.
Mvh,KW (med et litt langt innlegg atter en gang ::) )
 
S

slowmotion

Gjest
Takk for tipset om radiostasjonene!




Det trådløse venter jeg litt med ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Og her et et radiotips til:
http://www.pandora.com/

Spiller bare musikk du liker. Helt genial måte å oppdage "ny" musikk på.

Du trenger en gyldig USA ZIP-kode for å opprette et abonnement (helt gratis), men det er ikke vanskelig å finne ;)
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
:)

Slv brukere jeg Win MP10, eneste problemene for meg er at jeg syns den er litt tungvint å søke i(savner søkefunksjone i gamle Winamp ved å bare trykke på J), og at den brenne med noe lavt volum.
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Nå begynner jo PC/Mac/Linux-audio å bli populært, så skal bli spennende å se hva tweakerene finner på her;) Audiograde SATA-kabel, anyone?
Blir nok pc 100% neddykket i snake-oil samt bruk av to minnebrikker for ekstra luftig lyd. (det er nesten 2cm luft mellom brikkene av og til)

Vel, spennende å følge denne tråden! Hva er anbefalt/billig DAC da? Er selv på utkikk etter avspillingskilde (cd-spiller), men pc+DAC er jo også en mulighet
 
N

nb

Gjest
Du må nesten definere "billig", folk her har ganske så ulike oppfatninger av hva som kvalifiserer som billig
 
Topp Bunn