Horny
Overivrig entusiast
Til info, fra Morgenbladets begrunnelse rundt utvalget av de 100 stemmegivende musikerne:
Men hvem skulle få stemme? Var det mulig å lage en liste som inkluderte både rock, pop, jazz, klassisk, elektro, hiphop, metall og folkemusikk? Og hva med distriktene? Kjønn og alder?
Undertegnede og Christer Falck i Falck forlag bestemte oss for å lage et slags Musikk-Norge i miniatyr. Derfor kontaktet vi Musikkoperatørene, den største musikkdistributøren i landet. Vi fikk en oversikt over hvor mange plater som ble utgitt i de ulike sjangrene i 2009. I tillegg gjorde vi et grovt overslag over plater distribuert via andre kanaler. Dette ga en sjangermessig fordeling vi har forsøkt å følge.
Med andre ord: Rundt 11 prosent av utgivelsene i 2009 var «jazz». Derfor prøvde vi å få 11 prosent «jazzmusikere» blant stemmegiverne. Og så videre. I tillegg tok vi utgangspunkt i folketall i fylkene. Flest stemmegivere er fra Oslo, fulgt av Akershus, Hordarland, Rogaland og Sør-Trøndelag. Alle fylker er representert. Flere menn har gitt ut plater enn kvinner, derfor er ikke kjønnsfordelingen 50/50.
Til sammen måtte vi ut med rundt 130 forespørsler før vi fikk inn 100 lister. For eksempel takket både den yngste og den eldste vi spurte nei, av det vi kan kalle aldersrelaterte årsaker. Flere understreket at de sendte oss «dagens» liste morgendagens ville være helt annerledes. Noen stemte på seg selv. Noen stemte på venner. Noen kvoterte inn frijazz, andre kvoterte inn a-ha, noen kvoterte inn kvinner, andre kvoterte inn menn. Vil jeg anta. Vi har ikke spurt om begrunnelser, men latt listene tale for seg. Ut fra dette har vi nå listen Morgenbladet topp 100 norgeshistoriens beste plater, stemt frem av musikerne selv.
Men hvem skulle få stemme? Var det mulig å lage en liste som inkluderte både rock, pop, jazz, klassisk, elektro, hiphop, metall og folkemusikk? Og hva med distriktene? Kjønn og alder?
Undertegnede og Christer Falck i Falck forlag bestemte oss for å lage et slags Musikk-Norge i miniatyr. Derfor kontaktet vi Musikkoperatørene, den største musikkdistributøren i landet. Vi fikk en oversikt over hvor mange plater som ble utgitt i de ulike sjangrene i 2009. I tillegg gjorde vi et grovt overslag over plater distribuert via andre kanaler. Dette ga en sjangermessig fordeling vi har forsøkt å følge.
Med andre ord: Rundt 11 prosent av utgivelsene i 2009 var «jazz». Derfor prøvde vi å få 11 prosent «jazzmusikere» blant stemmegiverne. Og så videre. I tillegg tok vi utgangspunkt i folketall i fylkene. Flest stemmegivere er fra Oslo, fulgt av Akershus, Hordarland, Rogaland og Sør-Trøndelag. Alle fylker er representert. Flere menn har gitt ut plater enn kvinner, derfor er ikke kjønnsfordelingen 50/50.
Til sammen måtte vi ut med rundt 130 forespørsler før vi fikk inn 100 lister. For eksempel takket både den yngste og den eldste vi spurte nei, av det vi kan kalle aldersrelaterte årsaker. Flere understreket at de sendte oss «dagens» liste morgendagens ville være helt annerledes. Noen stemte på seg selv. Noen stemte på venner. Noen kvoterte inn frijazz, andre kvoterte inn a-ha, noen kvoterte inn kvinner, andre kvoterte inn menn. Vil jeg anta. Vi har ikke spurt om begrunnelser, men latt listene tale for seg. Ut fra dette har vi nå listen Morgenbladet topp 100 norgeshistoriens beste plater, stemt frem av musikerne selv.