Beste måten å rense en cd/dvd plate på...

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Slo vi ikke ihjel denne myten for en liten tid tilbake?
Skal kjøre ny test i samme slengen jeg. Legge ut noen filer fra CD'en, så kan du se om du klarer å identifisere den demagnetiserte CDen.
Her har jeg visst gått glipp av noe vesentlig. Når ble myten om avmagnetisering slått ihjel? Lenke ?
 
K

knutinh

Gjest
Må desverre melde at tross placeboproblematikk virker det fremdeles å avlade CD'en etter en tids bruk. Beklager så meget. Kan sikkert ikke måles med dagens parametre. Men ørene virker fremdeles heldigvis.

Samleren
Definer "virker". Hvordan kan du argumentere mot placebo vha kunnskap fra en prosess som er befengt med nettopp placebo?

-k
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Takker. Men at det er en "end it all" test som er gjennomført kan jeg definitivt ikke si meg enig i. Flere har, i ulike tråder, lansert teorien om at det er trykksverten på cd plater som er den potensielle bæreren av magnetisme. Hvis vi antar at det er noe hold i dette, vil en enkelt test av en enkelt cd ikke være tilstrekkelig. Årsaken er ulik mengde blekk på ulike cder, og potensielt også forskjeller mellom ulik type blekk og farger. Dette er en logisk konsekvens av en slik teori; gitt at teorien var sann vil der være potensielt store individuelle forskjeller. Noen plater vil kunne være tilnærmet "svamper", andre vil ikke affekteres i noe særlig grad.
I en annen tråd som gikk her, husker ikke hvilken, nevnte jeg Eco 3 fra Nordost som fulgte med som vareprøve i HiFI Choice. Denne skal fungere avmagnetiserende på kabler og CDer. Jeg prøvde den foreskrevne fremgangsmåte på en cd, og kan meddele at jeg ikke var i stand til å høre noe som helst forskjell. Holder alikevel døren på gløtt for at det kan være hold i noe av dette, hverken theStigs test av en enkelt plate eller min egen subjektive test er av en slik kvalitet at dette kan avfeies, IMHO

Edit: Tillegg

Ser nå at theStig har gjennomført testen ved å rippe et spor fra cd til harddisk. Denne metoden tror jeg må kunne karakteriseres som bortkastet i en slik sammenheng som dette. Hvis vi antar at det er noe hold i at cd plater kan inneholde magnetisme, vet vi ikke noe om hvilke elektroniske komponenter i signalveien som evt. påvirkes av denne magnetismen.  
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Tror jeg har blandet sammen magnetisme og statisk elektrisitet i det jeg skrev over, så det er vel stort sett bare å se bort fra det som står der ;)
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Selv syns jeg at dette med CDer som trenger rens, ser ut til å være avhengig av hvilke programmer som går på TV. Antar at CDen plukker opp mikrosignaler fra satelittene der oppe som sender, og at det vi har i spilleren i realiteten er en miniparabol. Kanskje noe av signalinnholdet fra Simpsons og slikt følger med inn i signalveien? Når Simpsons er på er det praktisk talt umulig å få god lyd, f eks.
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Definere "virker"? Har jeg ikke gjordt det for lenge siden da? Vet meget godt at placebo effekten lett kan spille en et puss. Men denne forskjellen er såpass stor at man ikke kan unngå å høre den. Lyden blir mer analog, mindre digital og mer dynamisk, omtrent samme type effekt som man får etter å ha kjørt Isotech Full System Enhancer gjennom anlegget. Men der Isotech cd'en påvirker hele anlegget, virker en Glyserol polert cd bare på den ene cd'en og effekten er på rundt 1 til 2 uker. Glyserol poleringen gir tydelig lydforbedring selv om man rett før har spillt av hele Isotech cd'en. Av dette trekker jeg den konklusjon at det her ikke dreier seg om en avmagnetiseringseffekt. Og det at jeg og kameratene mine oppfatter like kraftig effekt på alle cd'er som blir behandlet styrker min tro på at dette dreier seg om optiske forbedringer.

Hvordan skal jeg kunne legge frem vitenskapelig ugjendrivelige bevis når ingen av dere kan bli enige om hvordan dette eventuelt skulle kunne gjøres. Jeg foreslår at dere alle tester dette på en cd selv, eller flere cd'er og gjerne av forskjellig stilart og kvalitet. Da vil dere skjønne hva jeg mener. Dere vil høre effekten med en gang. Er dere da i tvil, skaff da til veie et objektivt testpanel og foreta en skikkelig blindtest. Jeg garanterer at alle i testpanelet mest sannsynlig vil høre det samme som dere vil gjøre (Tross alt finnes det enkelte der ute som er fullstendig tonedøve. Kjenner selv et par triste eksempler på dette).
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Jeg garanterer at alle i testpanelet mest sannsynlig vil høre det samme som dere vil gjøre (Tross alt finnes det enkelte der ute som er fullstendig tonedøve. Kjenner selv et par triste eksempler på dette).
Dette er som hentet ut av tekstboka...

Er regndansen KORREKT utført av folk som TROR på den, VIL det komme regn, det er GARANTERT!

Vel, jeg GARANTERER at INGEN i testpanelet kommer til å høre noe, med UNNTAK av de som er litt ustabile
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Vel, jeg GARANTERER at INGEN i testpanelet kommer til å høre noe, med UNNTAK av de som er litt ustabile
Siden det nå er kommet opp en garanti her, så hadde det i og for seg vært greit å vite hva garantien gir meg hvis jeg ikke hører noe.....
For jeg antar at hvis jeg hører noe så er jeg utenfor garantiens dekning fordi jeg er unntaket og litt ustabil.
Gjelder dette også min Wadia 850 som tidligere var meget ustabil på enkelte cd'r, men som etter cd-rensen ble meget stabil på de samme cd'ne - og som etter det også må betegnes som et unntak og litt ustabil?
Dette er greit å få klarlagt; Hadde jeg fått en fornyet garanti på Wadiaen hvis den fortsatt ikke hadde spilt cd'n??
Hvor lang garanti kan jeg få hvis jeg trekker alt tilbake og sier at det ikke var forskjell, og at den fortsatt ikke spillte denne cd'n i det hele tatt? Måneder??ÅR??
Eller er garantien begrenset til herr og fru Ingen i testpanelet?
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Hmmm, greit nok. Garanterer er vel et sterkt ord. Jeg kjenner tross alt trolig ikke noen av dere. Men det forandrer ikke det faktum at jeg er overbevist om at dere også vil høre det. Men dersom dere heller vil more dere med å kverulere istedet for å teste det selv, så værsågod...

Og angående bevis. Dersom dere renser en cd med glyserol og holder den opp mot lyset rett etter å ha skyllt den under springen, og holder en ubehandlet cd ved siden av, så vil dere se at den behandlede cd'en skinner mer. Det er dermed åpenbart at den behandlede cd'en reflekterer mer lys. Aliminiumsoksid, som cd'ens reflektive metallag er laget av, reflekterer lys bedre enn plastikken som brukes til å beskytte cd'en på lesesiden. Det vil derfor være rimelig å anta at cd'en blir lettere å lese av korrekt om den skinner mer etter behandling av glyserol. Prøv selv.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Tenk så mye spekulasjon som kunne ha vært spart, dersom CD-spillerne var utstyrt med en logg, som dokumenterte hvor mye feilretting som ble utført.

Om en renset CD lyder bedre enn samme CD urenset, kan det kun være fordi CDen trenger å feilrette mindre. Om loggen hadde viset mer feilretting uten rens, hadde vi i det minse hatt et holdepunkt for at noe hadde skjedd.

En minimal fysisk endring ved avspilling av vinyl vil høyst sannsynlig være hørbart, ikke så i CD-verdenen.
 
K

knutinh

Gjest
Tenk så mye spekulasjon som kunne ha vært spart, dersom CD-spillerne var utstyrt med en logg, som dokumenterte hvor mye feilretting som ble utført.

Om en renset CD lyder bedre enn samme CD urenset, kan det kun være fordi CDen trenger å feilrette mindre. Om loggen hadde viset mer feilretting uten rens, hadde vi i det minse hatt et holdepunkt for at noe hadde skjedd.

En minimal fysisk endring ved avspilling av vinyl vil høyst sannsynlig være hørbart, ikke så i CD-verdenen.

En Cd-plate som har blitt utsatt for 5 fysiske riper og en svart område skravert med tusj ble testet på forskjellige drivverk. Så ble differansen mellom referanse-fila og avspilt/ødelagt CD tatt, og plottet som dB feil (6 dB pr rute) som funksjon av tid(1 min pr rute). - uendelig dB er da ingen feil (referanse = test-cd), mens 0 dB (den sorte tykkere linja) antyder en veldig stor instantan feil. Under ser vi resultatet for en vanlig HK cd-spiller. Vi ser at den må jobbe veldig hardt for å "gjette seg til" (interpolere) data den ikke får lest som er skjult av svart tusj, men mye av tida har den fremdeles et signal til støyforhold som ikke er milelangt unna en kassett-spiller. Og dette er når data ikke kan leses.



"..My HIFI (standalone) CD-Player Harman/Kardon HD760, music was extracted using SPDIF. It has also quite good error correcting features (but is only extracting single speed!), but finally the error hiding is not very good. But I like the player not because of means of error correction.."

Til sammenligning en plextor på 4x speed:

De få "støy-burstene" som er igjen er på under 60dB og sannsynligvis ikke hørbare.

Merk at dette er et lite eksperiment jeg ikke har stått for selv, på en enkelt (og svært ødelagt CD) og med noen få drivverk. Jeg synes dog at det er et nyttig og håndfast alternativ til synsing. Jeg ble litt overrasket over den store forskjellen.

mvh
Knut
 
Topp Bunn