Beste måten å rense en cd/dvd plate på...

L

Lydtekniker

Gjest
Tru'kke vi må mixe sammen virkemåten på pc og cd-spellere, bortsett fra på de få spellera som bufrer, da.
Såvidt jeg vet, bufrer alle CD-spillere i en eller annen grad for å kunne bedrive effektiv feilkorreksjon. Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hvordan feilkorreksjonsalgoritmene på en CD-spiller jobber, men dersom man mangler ett sample, og skal interpolere mellom de to naboene til sampelet, må man nødvendigvis vite fremtiden og forhistorien til sampelet - dette gjøres ved å forsinke signalet et visst antall millisekunder og mellomlagre det i et buffer før det spilles av.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Jepp, fysikere, elektroingeniører, akustikere og lydteknikere har vel fortsatt denne naive og barnslige troen ::)
Men , ikke glem et sekund at du kan takke disse folka for at du i det hele tatt kan høre på musikk og se på TV, og det med stadig bedre kvalitet .

Når det gjelder digital overføring / kopiering må dere ikke glemme "tidsforvrengning" eller jitter. Dette
er ofte vanskelig å måle ved små verdier, men i praksis viser det seg at øret er følsomt for dette.
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Egentlig ikke. Det er mer på ferde her enn det som vil avsløres ved ripping og sammenlikning. Hørbart er det i alle fall.

Siden tråden handler om cd-vask og glyserol, synes jeg det er mer på sin plass at dere prøver dette tweaket og rapporterer hva dere opplever.
Enig med Gbatokai her. I stedet for å krangle er det mye mer konstruktivt å teste først. Deretter kan vi krangle om hvorfor det funker (eller ikke). Jeg for min egen del vet bare at det funker. :)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Men , ikke glem et sekund at du kan takke disse folka for at du i det hele tatt kan høre på musikk og se på TV, og det med stadig bedre kvalitet .
Siden jeg selv er lydtekniker og realist, var utsagnet over ironisk ment ;)
 
K

knutinh

Gjest
Et interessant tanke-eksperiment:

Gitt at jeg har noen CD-plater i varierende stand. Jeg prøver så å spille av disse i både cd-rom-spilleren min og min hifi cd-spiller via spdif til pc for opptak. Begge deler gjøres noen ganger for å sjekke konsistent resultat.

Så renser/tweaker jeg de samme CD-ene med lurium-væsken som omtales her. I følge tilhengerne vil det da bli lettere å lese av plata uten bitfeil pga optiske bølgers diffraksjon i det tempererte mellomlaget gitt en relativistisk propagasjonskoeffisient (eller noe i den duren)

Da burde i følge hypotesen over en enkel avspilling med både cd-rom og "hifi cd spiller via spdif" gi endrede bits ut, enige? Og motsatt ville identiske bit-sekvenser tyde på at verdien av "lurium 2000" er null?

Eller lurer jeg meg selv, siden en slik test ville endre absolutt null og niks. De som abonnerer på "religion nr 1" vil finne grunner til at testen er feil, og de som abonnerer på "religion nr 2" ville bare få forsterket en tro som er bunnsolid fra før. Altså status quo??

mvh
Knut
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Som tidligere sagt er jeg ganske sikker på at bit-for-bit forskjeller IKKE er det som utgjør differansen her, og at den påstanden er et halmstrå enkelte debattanter har grepet til i mangel av bedre forslag.

Metoden din vil ikke avsløre variasjoner i jitter - en helt åpenbart bedre kandidat, og en helt reell og udiskutabel faktor for ytelsen ved avspilling via DAC. Jitter er et sanntidsfenomen, og kan ikke måles på den måten du foreslår.

Selv det å måle jitter på s/p-dif-utgangen er en tvilsom øvelse, da s/p-dif i seg selv påvirker type og mengde jitter. Dette hvis man skal forholde seg objektivt til problematikken, og ikke bare nå noen konklusjoner ved å måle "hva som helst". ;)

Dette med jitter/sanntid er ganske åpenbart og velkjent, men de som vil kan lese mer her:

http://www.digido.com/portal/pmodule_id=11/pmdmode=fullscreen/pageadder_page_id=28/

Foreslå en meningsfylt prosedyre, så skal vi være med på den - i mellomtiden ønsker vi at dere prøver VÅR PROSEDYRE, nemlig å gjøre eksperimentet og lytte etter resultatet.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
For n'te gang:
For at det skal bli en endret lydkarakter på en digital datastrøm i form av endret frekvensgang eller endret dynamikk, må det skje digital signalbehandling på dataene - IKKE bitfeil. Som det blir sagt til det kjedsommelige fra flere hold, vil bitfeil medføre klikke- og poppelyder, dersom feilkorreksjonsalgoritmen ikke klarer å kompensere for det.
Det stemmer så lenge vi oppholder oss i det digitale domenet, men som påpekt over får vi minst en meget viktig faktor til å forholde oss til når vi beveger oss over i det analoge. Denne og flere faktorer er både målbare og GJELDENDE for kvaliteten på den reproduserte lyden.

For alle praktiske applikasjoner kan man si at dersom SHA-1 hashet er identisk for to filer, er filene identiske.
Jeg forsto og forstår fortsatt ikke hensikten med å innføre en hash som teoretisk sett er dårligere enn enkelt å greit å sammenlikne dataene. Vitenskapelig sett er det jo helt uholdbart, men nok om det. ;)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Gbatokai, jitter oppstår ikke fordi en avspiller har problemer med å lese mediet.

eg forsto og forstår fortsatt ikke hensikten med å innføre en hash som teoretisk sett er dårligere enn enkelt å greit å sammenlikne dataene. Vitenskapelig sett er det jo helt uholdbart, men nok om det.
Å sammenligne to filer kryptografisk er så enkelt, sikkert og raskt at jeg anser det som den beste måten. Hashcalc kan kjøre 12 ulike algoritmer, sikrere blir det ikke. At du ikke forstår dette, får så være. Hadde jeg foreslått en ren sammenligning, hadde det blitt protester på det og. Man blir aldri fornøyd :p

Men dog, er du enig i at følgende oppsett vil kunne avsløre om det finnes hørbare forskjeller på en behandlet og en ubehandlet plate?

- Platen spilles av i et noenlunde kontrollert rom (innspillingsrommet i et lydstudio, for eksempel) på et hi-fi anlegg. Lyden fra anlegget spilles inn med et stereopar av høy kvalitet, før og etter behandling av platen. Deretter fasevendes og summeres signalene. Er resultatet stillhet, er det ikke mer å diskutere. Ganske ømfintlig eksperiment, egentlig.

Innvendinger?
 
K

knutinh

Gjest
Som tidligere sagt er jeg ganske sikker på at bit-for-bit forskjeller IKKE er det som utgjør differansen her, og at den påstanden er et halmstrå enkelte debattanter har grepet til i mangel av bedre forslag.

Metoden din vil ikke avsløre variasjoner i jitter - en helt åpenbart bedre kandidat, og en helt reell og udiskutabel faktor for ytelsen ved avspilling via DAC. Jitter er et sanntidsfenomen, og kan ikke måles på den måten du foreslår.
Bra at vi er enige om pkt 1.

Da gjenstår vi med følgende hypotese:
Feil i avlesning påvirker timingen av bits ut av spdif-utgangen på en CD-spiller. Dette vil igjen gi hørbart signifikante defekter som forhindrer "soundstage" og "3-dimensjonalitet" og gir en "forknytt bass".

Mine innvendinger er:
1. Et CD-drivver har en data-buffer som reklokker dataene (og tilbakekobling til cd-servo). Dvs en dårlig cd-spiller med stor variasjon i klokka vil fremdeles være upåvirket av CD-plata mhp timing-variasjon

2. En ekstern D/A-konverter må (på samme måte som pc-lydkortet du diskvalifiserer over) ha et inngangstrinn med PLL og buffer. Dette vil også de-koble feil i timing på plata fra endelig output i stor grad.

3. Såvidt jeg vet har spdif ingen feilkorreksjon. Dermed kan en D/A heller ikke vite om et bit/sample er feil eller korrekt og må uansett spille dette av. Dette betyr at bitfeil vil gi clicks & pops, ikke "større soundstage".

4. Vi sitter altså igjen med hypotesen at iboende svakheter i CD-systemet (som har blitt jobbet med i over 20 år) gjør at datastrømmen ut fra laser har større tidsnøyaktighet når plata er smørt inn med haifinne-olje. Disse tids-unøyaktighetene går ukorrigert igjennom et buffer og reklokking i cd-drivverket, over spdif kabelen og inn i et nytt buffer i D/A-konverter hvor hvert enkelt sample klokkes instantant som avlest i laseren til å begynne med i kjeden. Dette gir frekvens-modulasjon type forvrengning som er signifikant hørbart, men vitenskapen har ikke vært i stand til måle den. Det har derimot oppfinneren av lurium X som har laget en væske som fungerer like bra for alle oppsett til $29.90

Og nevnte vi at PC cd-rom drivverk som er laget for $10 settet i taiwan (og som har tidvis elendig korreksjon ellers) er i stand til å reklokke alt dette uten feil inn til en PC som kjører sin egen, lokale klokke.

Hvor sannsynlig synes du ovenstående forklaring er?

mvh
Knut
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Espen - jo, jitter kan godt oppstå når avspilleren har problemer med å lese mediet. Dette er velkjent og ikke minst målbart.

Opplegget du foreslår stiller store krav til utstyr og akustikk for at eventuelle avvik skal

1) Registreres
2) Være utenfor måleusikkerhetsintervallet

Jeg tror du vil få problemer med å argumentere for at opplegget ditt er godt nok i så måte. Det kaster heller intet lys på hvilken forvrengingsmekanisme det evt. er snakk om.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hashcalc kan kjøre 12 ulike algoritmer, sikrere blir det ikke. At du ikke forstår dette, får så være. Hadde jeg foreslått en ren sammenligning, hadde det blitt protester på det og. Man blir aldri fornøyd :p
Hva er så dette for et barnslig utspill? Er det slik debatten skal føres?

Du kan ta utgangspunkt i at min forståelse av hash-funksjoner og abstrakt algebra er vel så god som din egen.
 
K

knutinh

Gjest
Espen - jo, jitter kan godt oppstå når avspilleren har problemer med å lese mediet. Dette er velkjent og ikke minst målbart.
Har du noen gode linker på dette? (jeg spør av nysgjerrighet)
Opplegget du foreslår stiller store krav til utstyr og akustikk for at eventuelle avvik skal

1) Registreres
2) Være utenfor måleusikkerhetsintervallet

Jeg tror du vil få problemer med å argumentere for at opplegget ditt er godt nok i så måte. Det kaster heller intet lys på hvilken forvrengingsmekanisme det evt. er snakk om.
Hvis fenomenet krever mye av utstyr og akustikk for å kunne måles/detekteres - er ikke det et godt argument for at problemet (hvis reelt) ikke er relevant?

mvh
Knut
 
K

knutinh

Gjest
diskusjonen rundt hash er etter min mening irrelevant og lite interessant. La oss bare konstatere at det finnes metoder for å sammenligne to vektorer av numeriske samples, og at utfordringene ligger helt andre steder?

mvh
Knut
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg kommer tilbake med linker i morra!
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hva er så dette for et barnslig utspill? Er det slik debatten skal føres?
Du kan jo gjenta utspillet ditt med å "holde meg i lanken" som du postet i en annen tråd. Voksent?
Du kan ta utgangspunkt i at min forståelse av hash-funksjoner og abstrakt algebra er vel så god som din egen.
Det betviles på ingen måte, poenget var at jeg synes det er rart å så tvil om hvorvidt sammenligning av kryptografiske hasher er en god måte å avdekke identiske data på. Som jeg sa er en ren sammenligning av data aldeles utmerket, men det ville helt sikkert dukket opp protester på det og - derfor kryptografiske metoder. Det er både enkelt, sikkert og raskt. Nok om det.

Opplegget du foreslår stiller store krav til utstyr og akustikk for at eventuelle avvik skal

1) Registreres
2) Være utenfor måleusikkerhetsintervallet

Jeg tror du vil få problemer med å argumentere for at opplegget ditt er godt nok i så måte. Det kaster heller intet lys på hvilken forvrengingsmekanisme det evt. er snakk om.
Jeg disponerer profesjonelt utstyr. Jeg kan gjøre som med poll'en jeg startet på tech-hjørnet: legge ut 5 lydfiler, hvorav én av de er fra en behandlet CD. Alle filene spilt inn via hifi under identiske forhold i et musikkstudio.

Hvis du har forslag til noen andre løsninger på hvordan dette kan utføres, er jeg åpen for input :)
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Har noen av dere prøvd rensemetoden min? Ønsker litt feedback. Har en kompis med anlegg til 230 000,- som prøvde det. Han sverger til det. Effekten kan sammenlignes med effekten en får av å kjøre Isotech Full System Enhancer gjennom anlegget. Det er ihvertfall min personlige mening. Hele lydbilde blir liksom mer organisk og mer dynamisk.
Hei, no har æ prøvd rensemetoden til Teo72. Resultat hos mæ; mindre digitalis, mer analoglignende lyd. Ikke bare litt heller. Prøv selv.
mvh
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Good for you, Merlin! :)

Espen og Knut; dere må gjerne gjøre forsøket med å ta opp de avspilte cd-ene i et rom, selv om jeg ikke kan fatte hva det skal være godt for eller kunne bevise. Jeg synes det virker som man er litt vel sugen på å få målt noe her, uten tanke på hva som skal til for at resultatene skal bety noe.

Jeg bistår dog gjerne med bit-for-bit-sammenlikning på de resulterende bølgeformene. ;D

Fortsatt finner jeg det fantastisk at dere totalt motsetter dere å prøve dette i praksis. Har dere virkelig så god greie på alt som foregår i en cd-spiller at det ikke er nødvendig å prøve en gang? Ingen nysgjerrighet eller eksperimentvilje?

Her er første link fra meg; en artikkel som er interessant fra begynnelse til slutt:

http://www.iar-80.com/page53.html

Hele greia bør nok leses, men er man veldig utålmodig bør man i hvert fall lese her:

http://www.iar-80.com/page58.html
http://www.iar-80.com/page59.html

Flere linker av forskjellig sort er på vei, endog en til en tråd på dette forumet....
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Her er første link fra meg; en artikkel som er interessant fra begynnelse til slutt:

http://www.iar-80.com/page53.html
Kan ikke annet enn å ta av meg hatten for de gutta der ;-) Dette virker grundig og samtidig i et innkluderende språk. Har ikke lest absolutt alt, men meget bra det jeg har lest....
 
L

Lydtekniker

Gjest
Fortsatt finner jeg det fantastisk at dere totalt motsetter dere å prøve dette i praksis. Har dere virkelig så god greie på alt som foregår i en cd-spiller at det ikke er nødvendig å prøve en gang? Ingen nysgjerrighet eller eksperimentvilje?
???
Jeg har da personlig tatt initiativ til å teste dette i praksis... avventer bare for å få litt innspill på metodikken. Jeg synes eksperimenter av denne sorten er meget artig og spennende i seg selv, uavhengig av utfall.

Ellers skal du ha takk for linkene, de blir sengelektyre.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ok, tenkte mest på lyttetest framfor bit-for-bit :)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg ser for meg følgende:

Ett stykk stereoanlegg (CD-spiller + aktive studiomonitorer av høy kvalitet) plassert i innspillingsrommet av musikkstudioet. Høyttalerne plassert noen meter fra hverandre, med lyddempende materiale rundt (for å redusere etterklang i rommet som slår inn på mikrofonene). En kondensatormikrofon av høy kvalitet foran hver høyttaler.

Avspilling av ubehandlet CD, lyden fra høyttalerne taes opp på harddisk gjennom mikrofonene plassert foran.

CDen behandles, og forsøket gjentas.

Nå skal vi ha to filer som er noenlunde like (helt dønn like blir de dog aldri når man gjør et akustisk opptak). Ved AB-testing burde det være mulig å identifisere den fila som er "behandlet" - ved gode forhold burde de også la seg kansellere ved fasevending->summasjon.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg skjønner at du er keen på å gjøre denne øvelsen, men synes du ikke det er absurd å innføre alle disse leddene - ikke minst høyttalere, akustikk og mikrofon - når du bare kan plugge analogutgangen på cd-spilleren inn i et godt lydkort og gjøre opptaket direkte?
 
L

Lydtekniker

Gjest
Poenget var å få med alle variabler, men å plugge rett i interface er selvsagt det simpleste.

Er dette "lydkortet" godt nok for deg? ;)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hele poenget med ripping til Hd med egnet programvareer å få en eksakt kopì og teorien er at cdspillerene ikke klarer dette i samme utsstrekning med påfølgende bitfeil.
Både harddisker og CD-spillere har feilkorreksjon som bruker redundant data, de korrigerer feil en masse. Hvis platen er så ulesbar at feilene ikke kan korrigeres, vil dette høres som skurring eller artifakter i lyden, ikke subtile kvalitative nyanser. Det er i så måte ingen forskjell på avlesing fra harddisk, CD-ROM eller CD-audio.

Når det gjelder digital overføring / kopiering må dere ikke glemme "tidsforvrengning" eller jitter. Dette er ofte vanskelig å måle ved små verdier, men i praksis viser det seg at øret er følsomt for dette.
1) Jitter resulterer i forvrenging idet man konverterer fra digitalt til analogt, under digital-til-digital kopiering er det ikke en faktor med mindre det er så mye jitter at man får datafeil.

2) Hvor har du det fra at jitter er vanskelig å måle? Det er ikke vanskeligere å måle enn annen forvrenging. "Ørets følsomhet" er heller ikke annerledes enn for annen forvrenging.
 
K

knutinh

Gjest
Good for you, Merlin! :)

Espen og Knut; dere må gjerne gjøre forsøket med å ta opp de avspilte cd-ene i et rom, selv om jeg ikke kan fatte hva det skal være godt for eller kunne bevise. Jeg synes det virker som man er litt vel sugen på å få målt noe her, uten tanke på hva som skal til for at resultatene skal bety noe.

Jeg bistår dog gjerne med bit-for-bit-sammenlikning på de resulterende bølgeformene.  ;D

Fortsatt finner jeg det fantastisk at dere totalt motsetter dere å prøve dette i praksis. Har dere virkelig så god greie på alt som foregår i en cd-spiller at det ikke er nødvendig å prøve en gang? Ingen nysgjerrighet eller eksperimentvilje?

Her er første link fra meg; en artikkel som er interessant fra begynnelse til slutt:

http://www.iar-80.com/page53.html

Hele greia bør nok leses, men er man veldig utålmodig bør man i hvert fall lese her:

http://www.iar-80.com/page58.html
http://www.iar-80.com/page59.html

Flere linker av forskjellig sort er på vei, endog en til en tråd på dette forumet....
Jeg leste page58. Skummet... Makan til babling =) Fyren gjentar jo seg selv ørten ganger og har ingen figurer, formler, linker eller begrunnelser.

Tanken om at PC har asynkron overføring fram til lydkort (og dermed bedre lyd) er fin den. Men jeg finner ingen indikasjon på at ikke det samme er tilfelle med CD-spillere. Og jeg har aldri sett en dobbeltblindtest eller måling som indikerer at dette er et problem (eventuell variasjon i klokka burde være veldig synlig på en cd med ren sinus).

Altså mye babbel og gjentagelse, men ingen reell argumentasjon.

mvh
Knut
 
K

knutinh

Gjest
Jeg ser for meg følgende:

Ett stykk stereoanlegg (CD-spiller + aktive studiomonitorer av høy kvalitet) plassert i innspillingsrommet av musikkstudioet. Høyttalerne plassert noen meter fra hverandre, med lyddempende materiale rundt (for å redusere etterklang i rommet som slår inn på mikrofonene). En kondensatormikrofon av høy kvalitet foran hver høyttaler.

Avspilling av ubehandlet CD, lyden fra høyttalerne taes opp på harddisk gjennom mikrofonene plassert foran.

CDen behandles, og forsøket gjentas.

Nå skal vi ha to filer som er noenlunde like (helt dønn like blir de dog aldri når man gjør et akustisk opptak). Ved AB-testing burde det være mulig å identifisere den fila som er "behandlet" - ved gode forhold burde de også la seg kansellere ved fasevending->summasjon.
Jeg ville heller ha gjort tester rundt noe sånt:
CD-spiller->D/A-konverter
PC-CDrom->D/A-konverter
PC-wav->D/A-konverter

Hvis ingen signalbehandling eller bitfeil skjer så skal bitstrømmen inn til D/A være binært lik i begge tilfeller.

Variasjon i klokke kan/vil gi variasjon i flankene til bits. Hvis du vil teste D/A sin robusthet ovenfor dette, kan du påtrykke et egnet test-signal fra CD og observere variasjoner i analogt output fra D/A.

Men når alt kommer til alt så er det desperate halmstrå fra folk som så veldig gjerne vil at det skal være noe der ute, men som ikke kan substansiere dette med dobbeltblind lytting eller måling såvidt jeg vet.

mvh
Knut
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg ville heller ha gjort tester rundt noe sånt:
CD-spiller->D/A-konverter
PC-CDrom->D/A-konverter
PC-wav->D/A-konverter

Hvis ingen signalbehandling eller bitfeil skjer så skal bitstrømmen inn til D/A være binært lik i begge tilfeller.
Hvordan får jeg kontrollert dette?

Jeg tenkte i samme baner, men da å koble analog out på CD-spilleren til en ADC, spille av CDen før og etter behandling og fasevende->summere signalene.
 
K

knutinh

Gjest
Hvordan får jeg kontrollert dette?

Jeg tenkte i samme baner, men da å koble analog out på CD-spilleren til en ADC, spille av CDen før og etter behandling og fasevende->summere signalene.  
fasevending/summasjon forutsetter sub-sample-nøyaktig delay offset. Ikke bestandig så enkelt.

Ved å bruke samme D/A får du i det minste samme oppsampling og analogfilter, slik at frekvens/faseresponsen bør bli noenlunde lik.

Det er veldig mye enklere for leg-folk å gjøre gode tester på digitale strømmer enn analoge strømmer. Så rart da at "gullørene" hevder at forskjeller først kan sees i det analoge domenet (hvor det er vanskeligere å motbevise det) :-D

mvh
Knut
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Polemikken begynner å nå nye høyder her, ser jeg.

Hvis det er noen som har foreslått idiotiske målinger her, er det først og fremst skeptikerne, og mange av forslagene betrakter jeg som rene forsøk på å "lure" enkelte med på målinger som på en falsk måte ville styrket deres posisjon.

Det er intet reelt ønske om å finne ut av noen ting her, og jeg synes hele tråden har utviklet seg til å bli usympatisk.

Med det ønsker jeg denne tråden lykke til videre - farvel, eller skal jeg si piss off. ;D

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...ard=diy2;action=display;num=1073557546;start=
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Nå tok vel denne tråden en litt annen retning enn det teo72 hadde planlagt.
Men nå tar vi turen tilbake til utgangspunktet og gjør som teo72 ba oss om, vi bekjenner at vi i likhet med merlin 1310 har vært på apoteket og kjøpt en liten flaske med glyserol samt bomull-pads.

På glyserol-flaska er det merket at den skal anvendes til marsipan, konfekt og likør, men likefullt har jeg i ettermiddag utsatt noen hjemmesvidde ekstra cd-eksemplarer for søtstoffet.

Uansett om tingene kan måles eller ikke så er det forskjeller ute å går - ikke sånn at jeg kaster ut vinylriggen akkurat, men noe av det som merlin 1310 bemerker er vesentlig: Den digitale fnitringa er mer dempet, og da sammenlignet jeg for morro skyld den nyrensede, speilblanke cd'n med den samme musikken som lå på harddisken rippet med EAC.

Men det som gjør utslaget for meg og som gjør at jeg føler meg litt nyfrelst, var at jeg renset en plate som Wadiaen aldri har villet spille tidligere, den har bare stått og hakket og nesten ikke registrert noe som helst - and guess what - det var ikke antydninger til problemer, whatsoever.
Og det er viktigere for meg enn alle mulige slags teorier - praktisk liv er også gøy, gutter og jenter.

Så får man jo håpe at ikke stoffet etterhvert viser seg å gjøre vondt værre ved å degradere overflaten over tid - noen som husker Armour All som ble anbefalt i Stereophile på tidlig 90-tall??
 
K

knutinh

Gjest
Med det ønsker jeg denne tråden lykke til videre - farvel, eller skal jeg si piss off.  ;D
Når man ikke er i stand til å konversere på en voksen måte er sikkert det like greit ja...

-k
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Takk Boe og Merlin for at dere testet det.

Synes det er helt snodig at folk her på forumet tilsynelatende foretrekker å teknologisk snikksnakk fremfor å teste det selv.

Er selv tilhenger av test først og vitenskapelige bevisforsøk etterpå. Har brukt Glyserol rensingen/poleringen i litt over en måned nå, og min erfaring er at platene ikke tar skade av denne metoden. Synes lyden blir noe mørkere over tid (når effekten avtar, men allikevel bedre enn det låt før når jeg renset cd'ene med isopropanol)

Sier det igjen. Når dere tester det, vil dere som jeg, oppdage at det funker. Dere vil trolig høre det med en enste gang dere starter plata. Anbefaler at dere tester det og så kan vi foreta vitenskapelig teorisering, forsøk og bevisføring etterpå.
 
K

knutinh

Gjest
Problemet (som jeg ser det) er at absolutt alle "tweaks" vil fungere med testmetodikken du skisserer. Det kalles placebo, og er vel dokumentert, og referert til som et problem av proffe lydteknikere og vitenskapsmenn.

Dvs at folk som lever av hørselen har et reelt problem med at de ikke i tilstrekkelig grad kan skille mellom det de underbevisst ønsker å høre, og det de hører rent fysiologisk sett.

Derfor vil halleluja-rapporter på dette forum aldri fremkalle det helt store engasjementet fra min side.

Hvis derimot du, teo72, eller andre kan gjennomføre en dobbelt blindtest (som jo overhodet ikke handler om "teknologisk snikksnakk" men derimot tar hørselen på alvor og produserer hard cold facts) så er jeg interessert.

mvh
Knut
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Tråden starter med at lyden av en ny CD forringes etter noen uker... ..hallo. Nå må folk våkne opp.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Synes det er helt snodig at folk her på forumet tilsynelatende foretrekker å teknologisk snikksnakk fremfor å teste det selv.
Beklager, jeg er for tiden opptatt som lydtekniker på en kortfilminnspilling, så jeg har rett og slett ikke hatt tid eller ork. Jeg er på saken så fort ting klarner opp litt.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Må desverre melde at tross placeboproblematikk virker det fremdeles å avlade CD'en etter en tids bruk. Beklager så meget. Kan sikkert ikke måles med dagens parametre. Men ørene virker fremdeles heldigvis.

Samleren
 
L

Lydtekniker

Gjest
Slo vi ikke ihjel denne myten for en liten tid tilbake?
Skal kjøre ny test i samme slengen jeg. Legge ut noen filer fra CD'en, så kan du se om du klarer å identifisere den demagnetiserte CDen.
 
Topp Bunn