Beste løsning for 12,5 m2 rom med skråtak

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei!

    Driver å undersøker om å flytte lyden fra stua og over i ett av soverommene blir bedre. Rommet har 12,5 m2 gulvflate som jo er i minste laget, skrått tak på den ene siden og en kvadratisk "søyle" (murpipe) i det ene hjørnet. Det er panel på veggene og det er ett vindu. Se tegninger og bilder. Det grå feltet er området med skrått tak. Rommet er i et eldre trehus.

    Skråtak: Har prøvd å søke i forumet for å finne ut av hva folk vet og mener om skråtak, uten å finne noe særlig om det. Er det bevis for eller meninger om at det er best å ha skråtaket på frontvegg, sidevegg eller bakvegg?

    Vinduet får være der det er, men det beste hadde vel vært å hatt vindusveggen om en sidevegg og ikke frontvegg eller bakvegg?

    Kasta ut senga og litt til i kveld. Et større klesskap bak krakken skal også ut om jeg går for dette rommet. Satte i første omgang opp anlegget på vindusveggen for enkelhetens skyld (strømuttak, og klesskap i motsatt ende), kjørte noen målinger og korrigerte med Dirac (20-500hz). Det ble noe bedre, men føler at jeg ble litt ør etter en time der inne (kan muligens være dagsformen). Kan det være klangen i rommet? Det er jo forholdsvis tomt der nå. Se målinger; en ukorrigert og en korrigert med Dirac. Er det andre målinger jeg kan ta for å finne utfordringer? Alt dette med målinger er nytt for meg. Jeg kom bort i det ved kjøp av nylig innkjøpt forforsterker (C658) der det fulgte med Dirac og målemic.

    Om rommet skal brukes til lyd er jeg åpen for tiltak. Hvilke tiltak kan være lavthengende frukter? Diffusorer? Har lest det kan hjelpe i små rom. Det kommer en sovesofa i lytteposisjon, et bord for kaffekoppen og et tykt ullteppe på gulvet. Bortsett fra det er ingenting planlagt.

    Jeg vil de neste dagene teste ulike plasseringer og retninger i rommet.

    Utstyr er NAD C658, NAD C375BEE, B&W 705s2. Jeg hører på et bredt spekter av musikksjangre; klassisk, vise, jass, blues, metall, punk, pop. Stort sett alt unntatt RAP, R&B og country.

    lydrom.jpg
    lydrom_profil.jpg
    20200113_003056.jpg
    20200113_003001.jpg
    dirac_uncorrected.jpg
    dirac_corrected.jpg
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg synes, at det er alt for småt. Det kan være en nødløsning, men du kan ikke udnytte anlægget desværre. Synes at det er bedst at sige det som det er.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Furtebua mi er omtrent av samme størrelse, men der har jeg skråtak på begge sider, altså skråtak på langsidene. Jeg har hatt MANGE høyttalere innom der. Det som har fungert best er høyttalere som ikke strekker seg så dypt i bassen. Om jeg har høyttalerne på kortveggen så må jeg et stykke utifra bakveggen. Men om jeg har høyttalerne på langveggen, dratt ett stykke ut på gulvet, så kan jeg sitte helt inntil bakveggen.

    Men jeg synes jo de ukorrigerte målingene dine så meget bra ut. Floor bounce får du mer eller mindre uansett rom med en 2 veis høyttaler.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Jeg ville prøvd å plassere høyttalerne under skråtaket og gått for et nærfeltsoppsett. Prøv å legge inn målene på rommet i denne kalkulatoren: Speaker Placement Calculator

    Eventuelt prøv anbefalingene fra Joachim Gerhard (Audio Physic) - se side 3,4 og 5 her: https://www.stereophile.com/content/audio-physic-virgo-loudspeaker-page-4
    Ja, dette skulle være neste sjekk. Denne plasseringa er muligens best for høyttalerplassering, men da blir døra på bakveggen, noe som gjør det vanskelig med sofaen. Må se litt. Samtidig er jeg usikker på om det er verdt innsatsen, ref kommentaren til Sven_Palvig og annen prosa som omhandler lange lydbølger og små rom.
    Har sett på de sidene du lika til, Takk for de :) Den foreslår et mye tettere oppsett enn hva jeg hadde ville prøvd. Jeg skal teste, men av praktiske årsaker kan det bli vanskelig. Et litt større sweetspot, for to lyttere, er vel alt for mye å be om i et slikt rom.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg ville prøvd å plassere høyttalerne under skråtaket og gått for et nærfeltsoppsett. Prøv å legge inn målene på rommet i denne kalkulatoren: Speaker Placement Calculator

    Eventuelt prøv anbefalingene fra Joachim Gerhard (Audio Physic) - se side 3,4 og 5 her: https://www.stereophile.com/content/audio-physic-virgo-loudspeaker-page-4
    Ja, dette skulle være neste sjekk. Denne plasseringa er muligens best for høyttalerplassering, men da blir døra på bakveggen, noe som gjør det vanskelig med sofaen. Må se litt. Samtidig er jeg usikker på om det er verdt innsatsen, ref kommentaren til Sven_Palvig og annen prosa som omhandler lange lydbølger og små rom.
    Har sett på de sidene du lika til, Takk for de :) Den foreslår et mye tettere oppsett enn hva jeg hadde ville prøvd. Jeg skal teste, men av praktiske årsaker kan det bli vanskelig. Et litt større sweetspot, for to lyttere, er vel alt for mye å be om i et slikt rom.
    Ja, små rom er vanskelige, men tror det kan funke om du ikke trenger å spille så høyt, og hvis du sitter nærme (nærfelt), så blir det jo ganske høyt i lytteposisjon uansett.

    For å få større sweetspot kan du prøve å vinkle høyttalerne slik at «strålene» fra diskantene krysses foran lytteposisjon istedenfor i eller bak.

    Når det gjelder sofaen, er det plass til den mellom døra og vindusveggen? Den kunne jo stått der til vanlig, og så kunne du bare trukket den ut ved lytteøkter. Det greieste er nok et par stoler.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg spiller diagonalt på ca 15 kvm. Låter veldig bra der.
    Ganske nærfelt.
    Lasse

    IMG_20200114_132616.jpg
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Ja, små rom er vanskelige, men tror det kan funke om du ikke trenger å spille så høyt, og hvis du sitter nærme (nærfelt), så blir det jo ganske høyt i lytteposisjon uansett.

    For å få større sweetspot kan du prøve å vinkle høyttalerne slik at «strålene» fra diskantene krysses foran lytteposisjon istedenfor i eller bak.

    Når det gjelder sofaen, er det plass til den mellom døra og vindusveggen? Den kunne jo stått der til vanlig, og så kunne du bare trukket den ut ved lytteøkter. Det greieste er nok et par stoler.
    Testa det ene, mest aktuelle oppsettet(Rule of Thirds) fra den første sida du linka til. Det er definitivt logikk bak oppsettene for en finere lyd har jeg aldri hørt fra egen stereo, selv om bassen omtrent var fraværende. Har planer om å få inn en sub, men kan være det er for tynt allerede på crossover-nivå. Prøvde deretter å flytte HT litt bakover mot veggen, men da forsvant magien. En annen utfordring med et så tett oppsett (1,4m mellom HT) er størrelsen på sweetspot. En del av gleden med stereoen er å ha musikk-kvelder med besøk. Det blir for sært å må bytte plass for å nyte herligheta :)

    Testa også med høyttalerne under skråveggen, men syntes ikke det ble like bra som på vindusveggen. Det kan være det ene skapet som ødela. Jeg tror uansett det blir vanskelig med den retningen om HT skal en del ut fra front-veggen. Det blir for tett, og sofaen er for stor. Det er en stor og stygg sovesofa.

    Akkurat nå tror jeg at det kan bli vanskelig å få god bass på rommet, men jeg har dirac, og jeg har planer om å kjøpe en sub som kan plasseres fritt. Dette gjør vel at jeg kan fokusere hovedsakelig på lydbildet fra litt høyere frekvenser (over 50ish hz)?

    Nå skal rommet ribbes og males. Deretter kan jeg teste mer fritt, uten skap etc. Med tid og stunder skal jeg også se på absorbenter for reflekspunkter. Kanskje jeg skal lage en egen tråd for rommet :) Selv om rommet optimalt sett er for lite vil jeg prøve å gå for det allikevel. Her vil jeg kunne leke relativt fritt med både plasseringer og akustikk og i prosessen lære mye mer enn jeg ellers kan ved å sulle med småting i stua som absolutt ikke er egna.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Åssen går det med rommet ditt?
    Hei, jo takk som spør :) Jeg har nå fått klaska litt farge på veggene, satt inn sofaen og svetta med å få nok skap-plass i det nå mindre soverommet. Det ble noen diskusjoner som måtte vinnes for å holde dette rommet fritt for kommoder og diverse. Har nå omtrent kun stereo og sofa her. Tenkte å ha dette som utgangspunkt nå når jeg skal begynne å måle. Har lest meg opp en del på tiltak, hovedsakelig demping. Er litt i beit på om jeg skal kjøpe ferdig eller bygge noe selv. Kommer litt an på hvilke behov jeg finner.

    Noen målinger under. Lytteposisjon/mic-posisjon er 40cm fra bakvegg. Har en dip på 68hz på høyre og 58hz på venstre. Dette er vel kanselering fra frontveggen. Kan vel flytte litt nærmere frontvegg for å flytte dipen lengre opp i frekvens, men enda usikker på hvor høyt jeg kan få den. Den vil vel være lettere å dempe om jeg får den høyere, eller? Usikker på om jeg kan få den såpass høyt at den er enkel å dempe.

    Usikker på hva alle graflinjer under egentlig viser, men tok de med i tilfelle noen kan se om noe er helt feil. Har micen som kom med NAD-en. La kalibreringsfila i REW. Kjører sweeps fra REW via Bluetooth til NADen. Vet ikke om det var viktig, men kjørte en kalibrering av ut-lyden med Bluetooth.

    Tidsslepet i vannfallet ser forferdelig ut.. Er det noe jeg gjør feil eller er det reelt? Satte på visninga på hele 700ms.



    20200127_202739.jpg
    20200127_202146.jpg
    20200127_201859.jpg


    høyre_høyttaler_2.jpg
    venstre_høyttaler_2.jpg
    venstre_høyre_høyttaler.jpg
    venstre_høyttaler.jpg
    høyre_høyttaler.jpg
     
    Sist redigert:

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Har sett mer på absorbenter. Kom over disse på linken under. De ser bra ut, er ikke svindyre og har veldig gode specs, muligens for gode til at det er sant. Kan måledata stemme her?
    På en 25mm plate med 100mm utforing oppgis koofisienten til ca 0,9 ved 250hz. Med 50mm utforing til like under 0,8.
    De har plater på 40mm tykkelse også. Alt jeg har lest tidligere om absorbentplater er at man bør ha minst 100mm for å få de bredbåndet nok. Det meste kommersielle med bra AC-data som jeg har kommet over har 75mm.

    25mm: https://www.akustikksenter.no/butik.../vegg-tekstiloverflate/veggabsorbent-tekstil/
    40mm: https://www.akustikksenter.no/butikk/lyddempende-produkter/vegg-tekstiloverflate/frigg40mm-tekstil/
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Absorbenter lager du selv, ikke noe vanskelig og veldig billig kontra kjøpe ferdig.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Enig, men jeg klarer ikke å få det like fint. Hva er status nå for beste fyllmateriale i 10cm tykkelse for bredbåndet absorpsjon? Jeg ser at GIK selger Knauf Insulation Earthwool til DIY prosjekter.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bredbåndet blir det vell ikke før du får det tykkere.
    Tenkte du på å lage noen som kan stå på gulvet Vidar?
    Hunton sin isolasjon er vel også veldig god.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nils, på vannfall, sett nede til feks 45 ikke minus 45. Så tenker jeg nok det ser litt bedre ut.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bredbåndet blir det vell ikke før du får det tykkere.
    Tenkte du på å lage noen som kan stå på gulvet Vidar?
    Hunton sin isolasjon er vel også veldig god.
    Neida, jeg har det jeg trenger (har plass til). Jeg tenkte på Nils. På GIK sin hjemmeside viser tester at 10cm panelene virker bra ned til ca 300Hz, det er jo ikke så aller værst. Hvis man skal lengre ned i frekvens blir det fort tykt, hvis man ikke prøver seg på feks membranfeller. Ser forresten at GIK sine 244 Bass Trap virker ned til ca 80Hz og er bare 13cm tykke.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes, at det er alt for småt. Det kan være en nødløsning, men du kan ikke udnytte anlægget desværre. Synes at det er bedst at sige det som det er.
    Ja du har bestandig bastante meninger. Men dette er feil.
    Med rette akustiske tiltak går dette fint.
    Men litt større jobb.
    Har da hørt små rom som låter meget bra. Har også hørt store rom som låter helt grusomt.
    Handler om å jobbe litt med saken.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg synes, at det er alt for småt. Det kan være en nødløsning, men du kan ikke udnytte anlægget desværre. Synes at det er bedst at sige det som det er.
    Ja du har bestandig bastante meninger. Men dette er feil.
    Med rette akustiske tiltak går dette fint.
    Men litt større jobb.
    Har da hørt små rom som låter meget bra. Har også hørt store rom som låter helt grusomt.
    Handler om å jobbe litt med saken.
    Tråd starter overvejer at flytte anlæg fra stuen og til et lille værelse på 12,5 kvadratmeter. Jeg synes faktisk, at det er godt med et bastant svar på det. Nogle gange er det rigtige svar ikke rart, men det er tydeligt, hvad jeg mener. Det synes jeg er bedre, end at gå rundt om den varme grød.
    Du skriver lidt større job. Handler om å jobbe litt med saken…. Små rum kræver meget større tiltag en større rum. Helt klart er det, og det kan aldrig blive lige så godt som et større rum. Tråd starter har ikke reageret på det jeg har skrevet, og han har også små højttalere, hvilket er godt i det nye rum.
    Naturligvis har jeg bastante meninger, og det får man, når man har arbejdet med lyd i lytterum i mange år.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.332
    Godt dere ikke skal vurdere lyden hos meg da. 16m2, 24"hornsubber, dual 15"midbasser og horn oppover. Ikke verdt å høre på?

    Njæ. Hører heller på folk mer erfaring og arbeidslyst til å jekke det til.

    Har forresten god erfaring med Primacoustic Broadway 3" paneler.
    prima3.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes, at det er alt for småt. Det kan være en nødløsning, men du kan ikke udnytte anlægget desværre. Synes at det er bedst at sige det som det er.
    Ja du har bestandig bastante meninger. Men dette er feil.
    Med rette akustiske tiltak går dette fint.
    Men litt større jobb.
    Har da hørt små rom som låter meget bra. Har også hørt store rom som låter helt grusomt.
    Handler om å jobbe litt med saken.
    Tråd starter overvejer at flytte anlæg fra stuen og til et lille værelse på 12,5 kvadratmeter. Jeg synes faktisk, at det er godt med et bastant svar på det. Nogle gange er det rigtige svar ikke rart, men det er tydeligt, hvad jeg mener. Det synes jeg er bedre, end at gå rundt om den varme grød.
    Du skriver lidt større job. Handler om å jobbe litt med saken…. Små rum kræver meget større tiltag en større rum. Helt klart er det, og det kan aldrig blive lige så godt som et større rum. Tråd starter har ikke reageret på det jeg har skrevet, og han har også små højttalere, hvilket er godt i det nye rum.
    Naturligvis har jeg bastante meninger, og det får man, når man har arbejdet med lyd i lytterum i mange år.
    Jobbet med lyd i mange år skriver du, Det er det flere en du som har gjort..........
    Men der kommer igjen dine uttalelser om att dette veit du best, med nesen litt i været.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei igjen!

    Jeg driver fremdeles å leser meg opp og sjekker priser på diverse paneler, feller, industriplater og komponenter for eventuelt bygge noe av det selv.

    Jeg kan dele noen inntrykk og oppfatninger jeg har fått. Jeg er glad i punktlister :)
    • Industripaneler og himlingsplater som f.eks. Rockfon industrial og delvis de fra Norsk Akustikksenter har gode specs på papiret i forhold til pris. De er derfor fristende for en uerfaren mann som vil holde igjen litt penger :)
    • Kommersielle paneler beregna på lydstudio og hjemmekino etc. er en del dyrere men har bare bittelitt bedre specs (på papiret). De tynneste og følgelig rimeligste tar ikke breit nok i frekvens for å brukes mot sterke førsterefleksjoner. Har forstått at de bør ta ned i 200hz. De som tar bredere er mye dyrere. Men selv om det på produsentenes nettsider skrives at de er bredbåndet og tar godt ned i bassen, så er det ikke i samsvar hva folk på forumet mener er bredbåndet. Ut i fra det som Steinost skriver over her så er heller ikke 10cm feller/paneler bredbåndet.
    • Kommersielle paneler og bassfeller som tar godt ned i bassen er dyre (alt er relativt) og blant flere forummedlemmer virker det som en "må" opp på dette nivået for at det skal være nogenlunde bredbådet, også for førsterefleksjon. Er dette en gjengs mening?

    Jeg tenker at paneler av typen GIK 242 får holde i førsterefleksjon. Hvor gode er de (og tilsvarende) sammenlignet med de man kan bygge selv på f.eks. 10 cm?

    Estetikk betyr ikke veldig mye, men rommet er såpass lite at noe mer enn 10 cm i førsterefleksjon vil se veldig sært ut. Om jeg skal lage selv kommer jeg vel fort opp i den tykkelsen om de skal ta lavt nok. Skal de bygge såpass ut bør de vel også ha litt areal, typ 60x120. Tror de da kan bli noe veldig ruvende greier. Har sjekka tilgjengeligheten på Hunton trefiber. Bygger'n kan muligens skaffe, men det må i følge nettsiden bestilles.

    Hva er innholdet i kommersielle paneler? Om de består av mer effektivt innhold, kan man ikke på et vis skaffe d?
     
    Sist redigert:

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Jeg synes, at det er alt for småt. Det kan være en nødløsning, men du kan ikke udnytte anlægget desværre. Synes at det er bedst at sige det som det er.
    Ja du har bestandig bastante meninger. Men dette er feil.
    Med rette akustiske tiltak går dette fint.
    Men litt større jobb.
    Har da hørt små rom som låter meget bra. Har også hørt store rom som låter helt grusomt.
    Handler om å jobbe litt med saken.
    Tråd starter overvejer at flytte anlæg fra stuen og til et lille værelse på 12,5 kvadratmeter. Jeg synes faktisk, at det er godt med et bastant svar på det. Nogle gange er det rigtige svar ikke rart, men det er tydeligt, hvad jeg mener. Det synes jeg er bedre, end at gå rundt om den varme grød.
    Du skriver lidt større job. Handler om å jobbe litt med saken…. Små rum kræver meget større tiltag en større rum. Helt klart er det, og det kan aldrig blive lige så godt som et større rum. Tråd starter har ikke reageret på det jeg har skrevet, og han har også små højttalere, hvilket er godt i det nye rum.
    Naturligvis har jeg bastante meninger, og det får man, når man har arbejdet med lyd i lytterum i mange år.
    Hei Sven! Jeg leste det du skreiv og jeg er med på det. Merka veldig fort da jeg flytta opp at det ble "trangere" lyd. Du har selvfølgelig rett til å være bastant og det er sikkert et resultat av erfaring og kunnskap. Nevnte ditt innspill i et tidligere innlegg. I min situasjon, med et lite gammelt hus og en udugelig stue tror jeg dette er beste alternativ. Jeg skal iallefall prøve før jeg gir opp. Takk uansett, setter pris på alle innspill :)
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Godt dere ikke skal vurdere lyden hos meg da. 16m2, 24"hornsubber, dual 15"midbasser og horn oppover. Ikke verdt å høre på?

    Njæ. Hører heller på folk mer erfaring og arbeidslyst til å jekke det til.

    Har forresten god erfaring med Primacoustic Broadway 3" paneler.
    Hei! disse har gode specs, men to laken pr panel blir litt i overkant dyrt for meg. Paneler på det prisvnivået vil fort bli mer kostbart enn elektronikken/HT :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg synes, at det er alt for småt. Det kan være en nødløsning, men du kan ikke udnytte anlægget desværre. Synes at det er bedst at sige det som det er.
    Ja du har bestandig bastante meninger. Men dette er feil.
    Med rette akustiske tiltak går dette fint.
    Men litt større jobb.
    Har da hørt små rom som låter meget bra. Har også hørt store rom som låter helt grusomt.
    Handler om å jobbe litt med saken.
    Tråd starter overvejer at flytte anlæg fra stuen og til et lille værelse på 12,5 kvadratmeter. Jeg synes faktisk, at det er godt med et bastant svar på det. Nogle gange er det rigtige svar ikke rart, men det er tydeligt, hvad jeg mener. Det synes jeg er bedre, end at gå rundt om den varme grød.
    Du skriver lidt større job. Handler om å jobbe litt med saken…. Små rum kræver meget større tiltag en større rum. Helt klart er det, og det kan aldrig blive lige så godt som et større rum. Tråd starter har ikke reageret på det jeg har skrevet, og han har også små højttalere, hvilket er godt i det nye rum.
    Naturligvis har jeg bastante meninger, og det får man, når man har arbejdet med lyd i lytterum i mange år.
    Jobbet med lyd i mange år skriver du, Det er det flere en du som har gjort..........
    Men der kommer igjen dine uttalelser om att dette veit du best, med nesen litt i været.
    Det er en skam, at du opfatter det sådan, det jeg skriver.

    Jeg ved skam ikke bedst, men prøver at videregive mine erfaringer, som nogle måske kan have glæde af, på det stad dige jeg er på lige nu, når jeg skriver det. Der er skam mange ting, jeg ikke ved nok om, og derfor har jeg også set Dennis Foley s og andres mange videoer igennem, og det er meget interessant.

    Jeg har også, da jeg købte mine mange diffusere fra SMT Svanå Teknik, og spurgt om placering og hvordan de virker osv. og fået gode svar.

    Hvis jeg havde næsen i sky, og mente, at jeg vidste alt, ville jeg da ikke spørge andre, men bare købe og placere selv.

    Som Steen Aage Duelund altid sagde: Aldrig færdig, men altid på vej.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Godt dere ikke skal vurdere lyden hos meg da. 16m2, 24"hornsubber, dual 15"midbasser og horn oppover. Ikke verdt å høre på?

    Njæ. Hører heller på folk mer erfaring og arbeidslyst til å jekke det til.

    Har forresten god erfaring med Primacoustic Broadway 3" paneler.
    Hei! disse har gode specs, men to laken pr panel blir litt i overkant dyrt for meg. Paneler på det prisvnivået vil fort bli mer kostbart enn elektronikken/HT :)
    SMT Svanå Teknik har nogle ikke så dyre wings, som man selv samler. Jeg har Pap-Wings, men de er blevet forbedret siden. Hvad de koster i dag, ved jeg ikke, men du kan jo skrive og spørge om det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Godt dere ikke skal vurdere lyden hos meg da. 16m2, 24"hornsubber, dual 15"midbasser og horn oppover. Ikke verdt å høre på?

    Njæ. Hører heller på folk mer erfaring og arbeidslyst til å jekke det til.

    Har forresten god erfaring med Primacoustic Broadway 3" paneler.
    Hei! disse har gode specs, men to laken pr panel blir litt i overkant dyrt for meg. Paneler på det prisvnivået vil fort bli mer kostbart enn elektronikken/HT :)
    Helt korrekt og de gjør ingen ting med bassproblemer.
    Lite rom har bedre av demping en difusjon.
    Store rom, og da snakker vi om store rom fungerer difusjon mye bedre.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei igjen.
    Jeg vet at å måle er et must for å vite sikkert hva man trenger av tiltak, men førsterefleksjon er det vel bare å peise på med?

    Tenker følgende er et utgangspunkt jeg har lyst på en diskusjon/meninger/tips rundt:

    Absorbenter (absorbor 3"/broadsorbor 2"/GIK242/DIY).
    - Begge sideveggene (60x60/60x120)
    - Taket (60x60/60x120)
    - Skråtaket. (60x60/60x120)
    - Bakveggen bak lytteposisjon kunne kanskje hatt en slags bassfelle light som også tar forholdsvis jevnt oppover i frekvens? (broadsorbor, GIK244. 60x120)
    - frontvegg bak HT? (60x60)

    Tenker str enten 60x60 eller 60x120. Hadde først tenkt at 120cm lengde ville vært lurt for å få med refleksjonene fra begge HT, men ser at "alle" har de stående. Hvorfor det? Tenkte også at 120cm ville bli mer fleksibelt mtp sitteposisjon da de dekker et større område.
    På en annen side er det et lite rom, og seks 120cm dempeplater kan muligens bli i overkant. Mulig det derfor kan være bedre å bruke noen i mindre str og ha litt plass til gode.

    Eventuelle bassfeller må jeg vente med til jeg har helt bestemt posisjon på HT, lytteposisjon og innkjøp av sub/satt crossover.

    Tenker litt høyt her, men håper på noen glupe konstruktive innspill :)
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Enig, men jeg klarer ikke å få det like fint. Hva er status nå for beste fyllmateriale i 10cm tykkelse for bredbåndet absorpsjon? Jeg ser at GIK selger Knauf Insulation Earthwool til DIY prosjekter.
    Sjekka specs på Knauf Insulation Earthwool. Ser bra ut om man kommer seg opp på 3-4 tommers bredde. 2 tommer som selges av GIK blir litt lite, men man kan vel legge de dobbelt å få 4".
    knauf.jpg
     
    Sist redigert:

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Nils, på vannfall, sett nede til feks 45 ikke minus 45. Så tenker jeg nok det ser litt bedre ut.
    Takk! Det var noe feil med cal til mic. Den viste rundt 40db for lite. Fiksa det nå, MEN..
    Nå har jeg måla og stått i, lenge;komplett forvirring. Prøvde noen sveip nå, uten å endre noe som helst. Tre målinger med tre ulike vannfall. Det må være noe fundamentalt galt med måleoppsettet. Det skal vel være mer samsvar mellom målingene? Jeg kjører lyden fra REW ut til forforsterkeren (NAD C658 ) via Bluetooth. Det skulle vel være en kurant løsning..? Jeg bruker også mikrofonen som kom med denne forsterkeren. Koblet til med USB til pcn.
    Prøvde å lagre sveipet som lydfil på usb-dongel i forsterkern, men REW forventer å kjøre lyden selv, så den planen gikk ikke :p
    Noen tips?

    4_sveip_3.jpg
    4_sveip_2.jpg
    4_sveip.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp en Umic 1 mic.
    Koster vel rundt en Frognertier.
    Må jo være noe røskende galt her. Dette mål jo låte helt grusomt hvis dette er en riktig måling.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Kjøp en Umic 1 mic.
    Koster vel rundt en Frognertier.
    Må jo være noe røskende galt her. Dette mål jo låte helt grusomt hvis dette er en riktig måling.
    Tror faktisk det er reelt. Det virker faktisk ganske håpløst å få en jevn kurve. Har nå brukt rom-simulering i REW for å se om det stemmer noenlunde med mine målinger. Simuleringene stemmer relativt bra, tatt skråtaket i betrakting. I simuleringen får jeg faktisk jevneste bass-kurve om jeg setter HT helt klin opp i hjørnene. Jeg prøvde det for artighets skyld og da målte det faktisk bedre enn noen gang. Det kunne også høres ved lytting, men da var det naturlig nok andre faktorer ved lyden som ikke hørtes bra ut.

    Om jeg måler opp med Dirac og aktiverer det får jeg en (nesten utrulig) jevn kurve i REW. Det høres også selvfølgelig jevnere og fyldigere ut, men ikke særlig god lyd sånn totalt sett. Tok bare én dirac-måling i senterpunktet, så la heller ikke opp til noe lyd-nirvana. Ville bare teste hvordan det så ut etter justering for å få en sanity-check på målingene.

    Status er dermed at rommet føles ganske håpløst. Gitt at jeg skaffer en sub må vel målet nå være å få det så fyldig som mulig fra ca 80 hz og opp til ca 500 hz. Det er dessverre en lei tendens til å få en svært kraftig dip rundt 100hz.

    Hva kan fikses med tiltak av denne elendigheten? Er trikset å få dippene så høyt som mulig i frekvens og behandle med demping?
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei igjen! Må nok ta en kontra på målingene, de er ikke troverdige. Virker som NAD-micen og REW ikke snakker så godt sammen. Har nå bestilt un UMIC-1 som ankommer i morgen. Håper på mer stabile målinger da.

    Med tanke på akustikk-forbedringer tenker jeg bassen og førsterefleksjon er steg én. Innenfor et visst budsjett har jeg fått anbefalt følgende oppsett fra GIK.
    - 6 stk 242 paneler i førsterefleksjoner, tre for taket og tre for sideveggene. To på venstre side pga døra og én på høyre.
    - 4 stk Tri-trap for hjørnene. En under skråtaket i front til høyre, to stk stacka på front venstre og én bak til venstre.
    - 2 stk monster bass trap (bredbåndet) bak lytteposisjon.

    Det er et skråtak til høyre som skissa ikke viser. Det er også et utvendig hjørne(40x70cm) til venstre på bakveggen som ikke er med.
    lydrom_skisse.jpg



    Siden produktene ikke virker veldig kompliserte i oppbygginga (de er vel fylt med Knaus glassull?) og hjørnefellene deres ikke er spesielt store begynte jeg i dag på ei hjørnefelle selv. GIK sin tri-trap er 58,5 bred i front og 30cm dyp. Denne har målene rundt 118cm høy, 80cm bred i fronten og 40cm dyp. Om jeg får den til å fungere kan jeg bygge flere. Føler jeg leser meg i hjel på hvilket innhold og wrapping jeg bør ha og hva som er å få tak i. Hvilket fyll som er optimalt er jo avhengig av hvor tykk fella er. Noen som kan si noe om det i dette tilfelle?

    20200223_211508.jpg
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Spennende tråd for meg dette. Jeg hadde et dedikert rom på 18 kvm med stor takhøyde, og før det anlegg i 40 kvm stue. Siden det hele tiden kom i konflikt med andres behov valgte jeg å selge ned å flytte på loftet. Jeg har et utgangspunkt som er enda verre enn ditt, men har fått det til å låte nokså bra. Det er mye jeg savner, men jeg har igjen fått andre kvaliteter som blant intimitet og nærvær som jeg kan like. Jeg synes høyttalervalg er det mest utfordrende i små rom og har brukt mye tid på dette. Jeg har b&w db3 subwoofer med dps og bruker denons receiver AVC 8500 som pre. Fått god kontroll med bassen. Hvordan synes du 705 oppfører seg i rommet ditt
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Med en UMIC på plass ble det andre boller. Det som tidligere gav meg grå hår og tok mange timer uten resultat kan gjøres med stor presisjon på ett sveip.
    Har nå kjøpt inn 20cm Rockwool Flexiplate. På grunn av tidsmangel prøvde jeg for moro skyld med og uten denne i det ene hjørnet. Målte bare fra 30 til 500hz. Jeg får starte der. Dette blir jo langt fra en reel test av bassfella, men kan se at det skjer ting også med plasten på. Det innfører faktisk en/to dipper på rundt 200hz. Kan det være refleksjoner fra plasten som gjør det?

    Skal micen peke mot midt mellom HT eller i taket? Leser mye ulikt vedrørende det. Jeg har nå målt med micen pekende rett fram mellom HT. Om jeg peker den i taket viser målingene mye bedre romrespons, nesten for god til at det stemmer.

    Uansett, det er litt av en forskjell fra målingene med NAD-micen. Brukte gårdagen på å finne best målte høyttalerplassering, og kom fram til 115cm fra frontvegg og 55cm fra sidevegger. Slet med kraftig SBIR-dip både nærmere og lengre fra frontvegg. Da jeg la en halvtjukk pute mellom micen og bakveggen kom det en liten dip mellom 80 og 90 hz, så frykter at SBIR-en er der enda, men blir utligna med ytterligere en refleksjon fra bakveggen. Frykter at SBIR-en kommer for fult når jeg får opp demping på bakveggen. Gir det mening?

    Dipen på rundt 400hz kommer av bakveggen. Disse ble mye bedre bare med den omtalte puta.

    Tenker nå å optimalisere hjørnefella litt før jeg fyller den og kler igjen. Tenkte blant annet å bore store hull i topp-plata, såpass at det blir mer åpent enn lukka i toppen. Tenkte å gjøre det samme med bunnplata på den neste jeg stacker på toppen. På den måten kan det muligens dempes ytterligere, da lydbølgene kan flyte friere mellom fellene. Mulig det er flisespikkeri, men hvorfor ikke :D


    uten_rockwool.jpg
    med_rockwool.jpg
    uten rockwool_vannfall.jpg
    med rockwool_vannfall.jpg
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Spennende tråd for meg dette. Jeg hadde et dedikert rom på 18 kvm med stor takhøyde, og før det anlegg i 40 kvm stue. Siden det hele tiden kom i konflikt med andres behov valgte jeg å selge ned å flytte på loftet. Jeg har et utgangspunkt som er enda verre enn ditt, men har fått det til å låte nokså bra. Det er mye jeg savner, men jeg har igjen fått andre kvaliteter som blant intimitet og nærvær som jeg kan like. Jeg synes høyttalervalg er det mest utfordrende i små rom og har brukt mye tid på dette. Jeg har b&w db3 subwoofer med dps og bruker denons receiver AVC 8500 som pre. Fått god kontroll med bassen. Hvordan synes du 705 oppfører seg i rommet ditt

    Hei og takk for respons på tråden. Med tanke på høyttaler har jeg ikke noe å sammenligne med i dette rommet, men føler jo at de har lyst på mer plass å boltre seg på, så jeg har nesten dårlig samvittighet ovenfor dem (eller over å ha høyttalere som må spille under evne). Det er en litt merkelig følelse, men synes generelt at rommet er litt trykkende. Klarer ikke helt å forklare hva det er, kan være det bare rett og slett er lite. Generelt sett kan jeg si at jeg er veldig fornøyd med lyden i 705. Fantastisk mellomtone jeg får frysninger av, spesielt med akustisk musikk. Jeg er like forelska som da de kom i hus :)

    Har du brukt mye demping? Har du gjort andre tiltak med rommet? Var det enkelt å integrere subben? Vanskelig å finne plassering? Har lyst på en eller to subber jeg og, så finn.no er flittig brukt for tida. Higer etter en/to lukka Arendal-sub. Det kan tenkes at jeg klarer meg om jeg får skikkelig dreisen på bassen med 705. Har tidligere hørt hva de kan gi. Synes ikke det er så verst.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når du måler skal mic stå der du har øra dine. Midt imellom da og peke rett frem.
    Ang demping, i første refleksjon er det fordel med så tykk demping som mulig.
    Hvis rommet føles trykkende kan det være pga att du demper for tynt.
    Tynn demping demper på ett lite område.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Ok, da har jeg målt riktig. Når det gjelder demping er dette helt fraværende enda. Det er en sofa med noen puter og teppe der inne og thats it. Tenkte jeg skulle være oppe å rulle med målinger før jeg satte i gang med noe som helst :)
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Spennende tråd for meg dette. Jeg hadde et dedikert rom på 18 kvm med stor takhøyde, og før det anlegg i 40 kvm stue. Siden det hele tiden kom i konflikt med andres behov valgte jeg å selge ned å flytte på loftet. Jeg har et utgangspunkt som er enda verre enn ditt, men har fått det til å låte nokså bra. Det er mye jeg savner, men jeg har igjen fått andre kvaliteter som blant intimitet og nærvær som jeg kan like. Jeg synes høyttalervalg er det mest utfordrende i små rom og har brukt mye tid på dette. Jeg har b&w db3 subwoofer med dps og bruker denons receiver AVC 8500 som pre. Fått god kontroll med bassen. Hvordan synes du 705 oppfører seg i rommet ditt

    Hei og takk for respons på tråden. Med tanke på høyttaler har jeg ikke noe å sammenligne med i dette rommet, men føler jo at de har lyst på mer plass å boltre seg på, så jeg har nesten dårlig samvittighet ovenfor dem (eller over å ha høyttalere som må spille under evne). Det er en litt merkelig følelse, men synes generelt at rommet er litt trykkende. Klarer ikke helt å forklare hva det er, kan være det bare rett og slett er lite. Generelt sett kan jeg si at jeg er veldig fornøyd med lyden i 705. Fantastisk mellomtone jeg får frysninger av, spesielt med akustisk musikk. Jeg er like forelska som da de kom i hus :)

    Har du brukt mye demping? Har du gjort andre tiltak med rommet? Var det enkelt å integrere subben? Vanskelig å finne plassering? Har lyst på en eller to subber jeg og, så finn.no er flittig brukt for tida. Higer etter en/to lukka Arendal-sub. Det kan tenkes at jeg klarer meg om jeg får skikkelig dreisen på bassen med 705. Har tidligere hørt hva de kan gi. Synes ikke det er så verst.
    Jeg har bassfeller på bakvegg, og tatt ut første refleksjon sider med gik 244. Har samme paneler i refleksjon bak høyttalere. I taket har jeg diffusjon. Jeg har 100 prosent basskontroll. Bruker b&w db3 som har dps. Det er en vilt god sub, som er lett å integrere. Men plasseringen har jeg sikkert brukt 20 timer på minst.. Den tar seg av bass under 80. Du kan sikkert få endel innspill på oppsett av subber her på sentralen. Det blir helt sikkert bra til slutt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn