Beste gulvhøytaler under 12.000,-

martinb

Medlem
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
12
Antall liker
0
Jeg jobber med å fornye anlegget om dagen og trenger råd og tips om gulvhøytalere. Jeg har lyttet meg gjennom HiFi-klubbens sortiment og blir egentlig ikke helt fortrolig med tilbudet deres.
-Dali Ikon låter for skarpt og er litt slitsomme på rock o.l.
-Dali Lektor 6 og 8 er OK, men mangler litt klarhet i toppen.
-B&W blir jeg ikke helt fortrolig med, flott på stemmer og slikt, men jeg synes de mangler litt både i topp og bunn.

Jeg vil ha en høytaler som er crisp og fin, uten tendenser til romling. Spiller alt mulig rart, så valget må falle på noe som er rimelig "allround". Har en NAD 355BEE forsterker som kan drive det meste og et rom på 30 kvm som dette skal stå i.

Jeg tenker litt i retning av Monitor Audio RS 6 eller 8, men det er en bit inn til HiFi-huset for meg så jeg vil gjerne høre hva folk synes om disse før jeg tar turen.

Er det andre høyttalere jeg bør vurdere? Budsjett er inntil 12.000,-

MartinB
 
U

utgatt60135

Gjest
martinb skrev:
-Dali Ikon låter for skarpt og er litt slitsomme på rock o.l.
-Dali Lektor 6 og 8 er OK, men mangler litt klarhet i toppen.
-B&W blir jeg ikke helt fortrolig med, flott på stemmer og slikt, men jeg synes de mangler litt både i topp og bunn.
Du er helt sikker på at beskrivelsene passer høyttalerne og ikke elektronikken (eller rettere sagt matchingen)?
 

martinb

Medlem
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
12
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Du er helt sikker på at beskrivelsene passer høyttalerne og ikke elektronikken (eller rettere sagt matchingen)?
Tror ikke det, men det kan selvfølgelig være mulig. Et annet forhold er at mine kommentarer er i likhet med mange andre meninger omlyd høyst subjektive og basert på smak.

Jeg hørte på elektronikk fra både Cambridge og NAD og også ulike NAD-modeller. Landet på 355BEE fordi jeg følte den ga både mye kraft og lyd for pengene, fant også at CDspilleren 545BEE var bra nok for meg. Jeg er ikke mer interessert enn at jeg holder meg i budsjett-enden av skalaen. Har lyttet til svært dyre og fine anlegg som riktignok lyder bra, men ikke såå mye bedre at jeg vil brenne av et tresifret antall tusenlapper på det :)

@Audiomix: Spennende!

MartinB
 

martinb

Medlem
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
12
Antall liker
0
Jøgga skrev:
Jeg ser, og begeistres, men vi klarer vel ikke under 12000 ?
Nei, men er det bra nok er det vel bare å spasre litt til? ;D Likevel ser det ut som de har høyttalere de vil kunne levere hit til under 12 lapper. Som det står på siden deres pleier de å regne Euro og GBP 1:1 når de sender, så det gjør jo unektelig noe med prisen. Så med frakt kan vi vel kanskje gange GBP med 10 for å få en pekepinn?

MartinB
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror XTZ 99.36 er en meget god allrounder. Har ikke fått hørt de selv ennå, men de er på vei i posten. Elementene som brukes i disse, sitter i langt dyrere høyttalere. Bl.a. i dyrere Monitor Audio høyttalere.
På bakgrunn av hva jeg lest av tester og brukererfaringer, så tror jeg XTZ 99.36 er bedre enn det meste opp til 30k. Eventuelt kan 99.26 stativhøyttalerne sammen med XTZ suber være en god løsning. Da får du mer dypbass og bedre justerings muligheter til bassen. Ifølge de som har hørt XTZ 99.26 sammen med suber, så er det nesten high-end.
Du finner XTZ høyttalerne her:
http://www.surround.no/maincategory/6972.html

Ellers enig med deg at diskanten i Ikon serien til Dali er noe pågående. Vet ikke om du kjenner til Dali Mentor 6. Det er en veldig fin høyttaler, men hørte en svenske som hadde lyttet til den og vedkommende mente at XTZ 99.36 var bedre på alle områder.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Jeg tror XTZ 99.36 er en meget god allrounder. Har ikke fått hørt de selv ennå, men de er på vei i posten. Elementene som brukes i disse, sitter i langt dyrere høyttalere. Bl.a. i dyrere Monitor Audio høyttalere.
På bakgrunn av hva jeg lest av tester og brukererfaringer, så tror jeg XTZ 99.36 er bedre enn det meste opp til 30k. Eventuelt kan 99.26 stativhøyttalerne sammen med XTZ suber være en god løsning. Da får du mer dypbass og bedre justerings muligheter til bassen. Ifølge de som har hørt XTZ 99.26 sammen med suber, så er det nesten high-end.
Du finner XTZ høyttalerne her:
http://www.surround.no/maincategory/6972.html

Ellers enig med deg at diskanten i Ikon serien til Dali er noe pågående. Vet ikke om du kjenner til Dali Mentor 6. Det er en veldig fin høyttaler, men hørte en svenske som hadde lyttet til den og vedkommende mente at XTZ 99.36 var bedre på alle områder.
Orso: Har du i det hele tatt en minste ide om hvor mange gode høyttalere det finnes i prisklassen inntil 30 000?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg sa bedre enn det meste. Vurderte og legge til: Sikkert med en del unntak. Tydelig at jeg burde ha gjort det.

Men la oss ikke drive med flisespikkeri nå. Poenget er at XTZ høyttalerne med all sansynligheten matcher langt dyrere saker. Det var det som var poenget, og de er innefor trådstarters budsjett. Tviler ikke på at hvis man leter lenge nok så finner man noe bedre i 20k klassen, men det er uansett uinteressant.
Ligger forøvrig en test av XYZ 99.36 her:
http://www.xtz.se/pdf/9936_highfidelity_svensk.pdf

Her er noen tester av 99.25/26 (samme høyttaler med ulikt design) som er lik 99.36, men et mindre dedikert basselement:
http://www.xtz.se/pdf/9926_ljudochbild_svensk.pdf

http://www.xtz.se/pdf/9925_9926_hifimusik.pdf

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=65&testid=3227&p=62
 

martinb

Medlem
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
12
Antall liker
0
XTZ ser faktisk litt interessante ut, eneste jeg er litt skeptisk til er å kjøpe dem uhørt på postordre. Attpåtil er de svenske ;)

Dog: De ser lekre ut og innmaten virker også tiltalende. Men det gjorde Dali Ikon også helt til jeg satte på Pink Floyd's "Sorrow".

Noen andre som har erfaringer med dem?

MartinB
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke bor langt ifra Skedsmokorset (20 minutt fra Oslo), kan du stikke innom å høre på de. Ellers så er det 14 dagers returett ved internett kjøp. Tviler på at så mange her har hørt de. Du finner flere eiere av XTZ høyttalere på avforum.
 

martinb

Medlem
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
12
Antall liker
0
Jeg skal ligge å Olavsgård om ikke så lenge, så da er det ikke umulig at jeg rekker en tur innom den butikken. Etter å ha lest det som er å lese på nettet så har jeg litt tro på disse HTene med det de har å tilby av justeringsmuligheter osv. Så bare ikke bånddiskanten er skrikete så tror jeg at jeg kan venne meg til å ha disse to i stua. Takk for gullende godt tips! ;D

MartinB
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Du har ganske mye å velge i den prisklassen. Jeg bruker selv Patos Lyric 402 og synes det er en fantastisk høyttaler som passer all slags musikk, som rocker skikkelig når du trenger det men som aldri blir skarp i toppen.

Det hele koker ned til hva DU liker best men andre merker du kan kikke på er f.eks Klipsch, Kef, PSB og JM Lab
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du kikker på testene og brukerfaringer så blir det hevdet at bånddiskanten er silkemyk og aldri blir skrikete. Det kan faktisk hende at det blir litt for snilt i toppen med NADen. Ser man bort ifra NAD Master series så regnes jo NAD får være ganske mørk i toppen eller noe avrundet kan man si. Det har hørt fra selgere på Hifi Klubben og også min egen erfaring med NAD forsterkerne jeg har vært borti.

I tillegg spiller akustikken i rommet en stor rolle hvordan sluttresultatet blir. Men som du er inne på, så har høyttalerne gode justerings muligheter. Spesielt pianolakk utgaven, som forøvrig er noe høyere og det kan være en fordel hvis du ikke sitter veldig lavt.

Kom gjerne med en tilbakemelding hvis du får lyttet til de.

Edit: Patos Lyric 402 som nevnes er også veldig bra høyttalere, men tror de krever mye krefter og de er neppe like åpne oppover. Tror NADen din skal greie XTZene fint.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jøgga skrev:
Audiomix skrev:
Jeg ser, og begeistres, men vi klarer vel ikke under 12000 ?
Da jeg kjøpte mine for 2.5 år siden(?) kom de på 10' inkl norsk mva.
Siden de ikke selges her, får vi kjøpt de fra produsenten til forhandlerpris. Det vil si ca 50% og flyfrakt er inkluder i den halve prisen.
Nå har valutakursen ødelagt en del, men det er fortsatt billig og få slike høyytalere til halv pris.
Det er en liten Monopulse menighet her nå og den vokser. Model 72A er på vei :)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.633
Antall liker
4.299
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Monitor Audio, Epos, Tannoy og kanskje en ProAc Studio 130 på supertilbud?
Monopulse er nok litt særere enn du er klar over..

M
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Med tanke på Monopulse må jeg bare berømme Allan Hendry. Har sendt han noen mailer. Og han svarer alltid raskt og grundig på det som det blir spurt om. Og tror du skal lete lenge etter høytalere i den prisklassen som strekker seg så langt ned i frekvens og som er så lettdrevne :)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
orso skrev:
Ser spennende ut disse Mono Pulse sakene også.
Men samtidig så ser det jo også ut som de er designet av B&O på slutten (evt. midten) av 80tallet... ;D
En høyttaler trenger ikke se ut som et venteromsmøbel, mener jeg... ikke i dag...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
sundkoien skrev:
Monitor Audio, Epos, Tannoy og kanskje en ProAc Studio 130 på supertilbud?
Monopulse er nok litt særere enn du er klar over..
M
Har du lest en "test"?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
novgarod skrev:
orso skrev:
Ser spennende ut disse Mono Pulse sakene også.
Men samtidig så ser det jo også ut som de er designet av B&O på slutten (evt. midten) av 80tallet... ;D
En høyttaler trenger ikke se ut som et venteromsmøbel, mener jeg... ikke i dag...
Tror neppe det er noen forbindelse til B&O ;)
Mht utseendet tok jeg dette med Allan Hendry før jeg kjøpte mine.
Skal se om jeg finner svaret..........
Det var lyden, følsomheten, frekvensgangen, impedansgangen, etc som avgjorde valget.
Og utseendet er i det minste forskjellig fra alt annet. Noen tør å skille seg litt ut heldigvis :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
sundkoien skrev:
Monitor Audio, Epos, Tannoy og kanskje en ProAc Studio 130 på supertilbud?
Monopulse er nok litt særere enn du er klar over..
M
..og her mener du hva da ? Konkret svar takk.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
449
Antall liker
157
Sted
Nes Romerike
Jeg er i hvert fall meget positivt overrasket over Epos Mi16 med en 2x50watter Creek på 12kvm. Men hvordan Epos matcher Nad er ikke godt å si.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.647
Antall liker
1.384
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg ville unngått bassrefleks, men det er kansje ikke mulig i dag.

Mvh
Ø
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.633
Antall liker
4.299
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Kjære venner, beklager hvis noen ble fornærmet over min kommentar om Monopulse..
Disse får mye skryt lydmessig, spesielt mod 42, britisk presse liker de godt. Eksressive, rytmiske og presise sies det. Ikke noe veldig spesielt konstruksjonsmessig; 2-veis, 8 toms bass som gir god transientrespons og løfter effektiviteten til 88-90 db, tidsfasekorrigert plassering av diskant, kabinettet avstivet med metall, alt vel og bra..

Jeg tenkte på DESIGNET ;)

M
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Kan absolutt anbefale mine Tannoy dc6t. disse får en vell til rundt 12k med litt prutings..
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
sundkoien skrev:
Kjære venner, beklager hvis noen ble fornærmet over min kommentar om Monopulse..
Disse får mye skryt lydmessig, spesielt mod 42, britisk presse liker de godt. Eksressive, rytmiske og presise sies det. Ikke noe veldig spesielt konstruksjonsmessig; 2-veis, 8 toms bass som gir god transientrespons og løfter effektiviteten til 88-90 db, tidsfasekorrigert plassering av diskant, kabinettet avstivet med metall, alt vel og bra..

Jeg tenkte på DESIGNET ;)

M
...smaken er som baken vet du.... Og godeste Pro Ac har vel ikke de sprekeste finishene de heller...Men spiller musikk, det gjør pro-ac! :)
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

De største B&W i 6 serien spiller forrykende.

På normale lydnivåer spiller de også dypt...(ser ikke slik ut), men etter og ha hørt dem med Nils Petter sin Live måtte jeg bare konstantere at her måtte noko gjerast, og Kappaene fikk kompaniskap av en 12" sub:)

Husk at bass elementene er små, slik at der er begrensninger på lydtrykk ( fysiske lover ), men ellers :)

vh
S
 

martinb

Medlem
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
12
Antall liker
0
orso skrev:
Ser man bort ifra NAD Master series så regnes jo NAD får være ganske mørk i toppen eller noe avrundet kan man si. Det har hørt fra selgere på Hifi Klubben og også min egen erfaring med NAD forsterkerne jeg har vært borti.

Edit: Patos Lyric 402 som nevnes er også veldig bra høyttalere, men tror de krever mye krefter og de er neppe like åpne oppover. Tror NADen din skal greie XTZene fint.
Enig i det du sier om NAD'en. Jeg sammenlignet 355 med min trofaste gamle 3020 og 355 lyder litt mørkere på meg, men det kan jo også kanskje ha med at 355 har mer krefter til å sparke liv i høyttalerne?

Patos er jeg egentlig ikke så interessert i, har hørt litt blandede ting om dem fra folk som eier dem.

MartinB
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.458
Antall liker
468
Torget vurderinger
2
Det ligger noen Dali Grand på HFS-børsen til 12K
mvh Filip
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Dynabel 2,5s. 11500 som kit. lette å få til med fin allround-lyd

Mvh
Sniff
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
martinb skrev:
Enig i det du sier om NAD'en. Jeg sammenlignet 355 med min trofaste gamle 3020 og 355 lyder litt mørkere på meg, men det kan jo også kanskje ha med at 355 har mer krefter til å sparke liv i høyttalerne?
MartinB
Har inntrykk av det har vært et kjennemerke på NAD en god stund. De mangler litt åpenhet i toppen, men veldig ofte og med en del høyttalere er det slettes ikke dumt. Spesielt hvis man i tillegg hører mye på metal.
Det er vanskelig å si hvordan matchen med XTZ blir på forhånd, men du har jo muligheten til å skru diskanten opp på høyttalerne.

Det er kommet flere forslag her. Bortsett fra kanskje MonoPulse, så tror jeg ikke noen av de nevnte kan matche XTZene. Det finnes høyttalere til over 100k som bruker samme diskant element som sitter XTZ og mellomtonen/bassen er også førstesklasses greier. Nå er ikke elementer alt, men det kan gi en god pekepinn og testene indikerer at de er like gode som vesentlige dyrere høyttalere. Alikevel koker jo det hele ned til hva du liker. Jeg tror det er en svært god allrounder, men neppe noe typisk rocke høyttaler. Jeg legger ut en tråd på sentralen når de har vært i hus noen dager.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
sundkoien skrev:
Kjære venner, beklager hvis noen ble fornærmet over min kommentar om Monopulse..
Disse får mye skryt lydmessig, spesielt mod 42, britisk presse liker de godt. Eksressive, rytmiske og presise sies det. Ikke noe veldig spesielt konstruksjonsmessig; 2-veis, 8 toms bass som gir god transientrespons og løfter effektiviteten til 88-90 db, tidsfasekorrigert plassering av diskant, kabinettet avstivet med metall, alt vel og bra..
Jeg tenkte på DESIGNET ;)
M
Nei da :)
Vi tåler da mer enn dette. Jeg mistenkte deg for å lest en eller annen test av en eller annen "dust".
Utseendet lever vi vel med så lenge vi har valgt som vi har. Overflaten er slik at den i hvert fall ikke er spesielt reflekterende.
Det er et punkt som kan være verdt å vite og som svært få høyttalerbygere tar hensyn til:
Monopulse har elementer og delefilter som gjør at delefrekvensen ligger rundt 4kHz. Det kan vær en fordel å gjøre slikt utenfor det mest følsomme området for hørselen.
Bortsett fra uteseendet ;) er det ikke så mye å være uenige om ved disse høyttalerne :)
 

martinb

Medlem
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
12
Antall liker
0
orso skrev:
Jeg legger ut en tråd på sentralen når de har vært i hus noen dager.
Det ser jeg frem til! ;D Var egentlig ganske sikker på RS6 som et godt valg for meg i utgangspunktet, men nå er jeg slettes ikke sikker lenger. Får lytte på sakene, surround.no har koblet opp varene sine så det er mulig å lytte før kjøp. Dessuten må jeg si de ser skikkelig elegante ut, hvis bde spiller som jeg liker det attpåtil så er det et scoop. Fruen har ihvertfall godtatt utseendet og rynket på nesa da jeg kom opp med RS6 i Rosewood som alternativ. Så da får vi se!

Beste bilder av 99.36 ligger her:
http://www.mindaudio.de/main_bigware_34.php?items_id=75

MartinB
 
T

timc

Gjest
Canton er gode ting, men vær obs på den sidemonterte bassen på Karat. Bør stå symetrisk i forhold til sidevegger.

Ergo serien er mye enklere å få til, og i mine ører låter den mer homogent. Litt mindre oppløsning dog.



-Tim
 
Topp Bunn