Beste forsterker til 10 tusen?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
hel skrev:
Litt off-topic men siden det så mye snakk om Xindak (den imponerer nemlig veldig ;D)

GnoMiz skrev:
Xindak XA6950 spiller Paul Potts bak meg nå!
Klager ikke :)
Anlegget består nå av: Xindak 6950, nye Dynaudio Focus 140, PS AUDIO DAC, SONOS med lossless komprimering, MIT digital coax, Kimber 4TC høyttalerkabler og Goertz Alpha-Core Micro Purl signalkabel. Alt er nytt og ikke innspilt untatt signalkablene.

Som kom fruen på lytting, Paul Potts (opera), syntes han var "litt for frempå I stemmen"! Merker selv at noen stemmer, spesielt kvinnestemmer (Eva Cassidy, Kari Bremnes etc), er litt for fremtredende. Som kona sa “han står ikke mellom høyttalerne men rett foran deg, det kan bli litt slitsomt når man spiller høyt”

Da switchet jeg signalkabel til SUPRA Dual og det dempet seg litt. Mulig at sølvkabel blir en ørliten tanke skrikende. Supra på sin side er nok for lite oppløst.

Alt låter fantastisk unntatt denne lille detaljen (som jeg forøvrig ofte har hatt problem med på dette rommet med mange forskjellige oppsett unntatt Snell EIII og rør)

Hva bør jeg gjøre:

* Innspilling av høyttalerne?

* Annen forsterker som trekker øvre mellomtone litt tilbake (tviler på det for jeg føler at xindacen er varm med litt “loudness”)?

* Annen signalkabel (supraen demper litt men langtfra nok og mangler dynamikk og oppløsning)?

* Er det høyttalerkablene (4TC)?

* Er det rommet: 3 m bredt 3,5 dypt. Bra demping diverse tepper på gulvet, store gardiner på begge sider og bokreol full av bøker på hele veggen bak meg

Er jeg fristet til å spille høyere enn rommet og øra tåler fordi utstyret er så bra? Tviler på det fordi med Klipsch B3 på xindax forsterkeren (som er det råeste jeg noen gang har hørt i forhold til pris, B3 koster kr 3000,-, egentlig en helt fantastisk match) så kunne jeg spille en del høyere før andre problemer kom (tror det var generell forvrengning i høyttalern). Men I forhold til Dynaudio manglet Klipsch bass, diskant, oppløsning og stereoperspektiv!
Gi alt en 3-400 timer med spilletid å prøv igjen!

A stille dom over et uinnspillt anlegg er som å prøve å spise rå egg for å finne ut hvordan omeletten smaker.... ;)

gresshoppa

Medlem
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
0
Baardsen skrev:
Sjekk for all del Cayin 252b! 8500 kr på Norsk AudioTeknikk.
Cayin er en god forsterker men den spiller ikke på langt nær så bra som Xindak xa6950.
Bedre fundament, fyldigere mellontone og mer behaglig diskant. Fantastisk forsterker! Og for en pris!!

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Som mange av de som anbefaler Xindak 6950, er heller ikke jeg helt upartisk, da jeg selv spiller på nettopp den. Jeg må likevel si, at i mine øyne ville det være en gedigen tabbe å ikke prøve den før du bestemmer deg. Til de få kronene du kan få den for, mener jeg, med hånden på hjertet at den må være tidenes kjøp. Selv kjøpte jeg min direkte fra xindak for 3.800,- for nesten et år siden bare på grunnlag av det jeg kunne se av komponentkvalitet (tenkte at den i værste fall kunne høres ut som en 5000 kroners forsterker... det gjorde den ikke! hadde knappt hørt maken til fem ganger prisen.)

PS. Etter en liten røroppgradering av den matchende CD-spilleren, mener jeg den også må være noe av det bedre du kan få til prisen.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Erland skrev:
impulse skrev:
Da kan det nok være lurt å ringe på den Continuo linker til her. Veldig god forsterker, fine rør og en lyd som burde passe kravspesifikasjonene dine som hånd i hanske.
Med all respekt;

AN kit 2 er en særdeles god forsterker som fikk meg til å gå helt i skyene begge gangene jeg koblet den til henholdsvis Klipsch RF5 og Khorn. Til prisen (ny) er denne forsterkeren et kupp, og med tanke på brukt, ennå bedre!

Men nå snakker vi ikke om hornhybrid/horn høytalere med henholdsvis 99 eller 104 db/1w/1m følsommhet, men Monitor Audio GS20 med følsommhet på 89db!

Men om dere legger til side deres hjertevarme for AudioNote; Er kreftene i denne forsterkeren (10W) nok til å holde styr på Monitor Audio?

Jeg har tidligere debattert mot at antall watt i utgangspunktet ikke er avgjørende. Likevel blir jeg usikker her. Spesielt med tanke på KT88 rørets typiske måte å forvrenge på. (kommer brått og mye).

Jeg påstår ikke at dere tar feil i å uforbeholdent anbefale denne forsterkeren til nevnte høytaler, men jeg tillater meg å spørre om dere er sikre på det dere anbefaler trådstarter her?

Etter å ha lest gjennom tråden, oppfattet jeg den Adyton Opera som ble anbefalt på side 1 som det beste forslaget så langt.
Du tok nesten ordene ut av munn på meg her 8)
Men en av mine bedre opplevelser med MA, det var nettopp MA Studio 20 på Lectron JH-20..
Studio 20 er IKKE lett å drive.! Selv 250 USA transe watt var ikke nok til å kontrollere dem, men det var noe med Lectron med sine heftige trafoer og et EL-34 i hver kanal som klarte og holde god kontroll og som fikk musikken til å trille lett frem..
Lectron JH-20, en integrert SEP hilsen Jean Hiraga, er en meget bra forsterker som jeg har lett etter lenge, men ikke funnet noen til salgs :p

Men så spørs det litt da, dette er jo anlegg nr 2 og hva er kritteriene da.?
Er det de små magiske øyeblikk eller headbanger effekten som spiller en rolle her.?

Jeg har også hatt MA Silver 8i på EL-34 monoblokker med 4 rør i hver, det var ikke nok til å drive dem skikkelig og få den til å trille frem musikken slik jeg ønsket det..

Så min konklusjon må bli:
Heftig transe til headbanger, eller en søt liten rør amp for å trille frem vakker musikk..
Naim er vel heller ikke av de mest effekt givende, som kan gi eieren litt headbanger effekt.?
Dette er VELDIG grovskissert, men dette for å fortelle med store ord hva eieren kan ha i vente med det ene eller det andre..

Jeg ville ha anbefalt en eldre DP effekt til MA for å ha stålkontroll på musikken, MA har ikke vondt av litt ekstra effekt..

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.430
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
MA GR10 spiller meget bra sammen med Naim Nait 2 på 2x13 watt. Og endel bedre på Naim NAP 250.

GS20 er nok ikke så altfor tungdrevne dem heller.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
I går hørte jeg på Xindak xa6950, sammen med AN dac og Proac Response D25.

Det jeg hørte var så sjokkerende bra, at om jeg hadde hatt bind for øyene ville jeg nok trodd at Xindaken kostet 20000-35000kr.

Dette oppsettet var drømmematch.Her var både musikalsk timing, god dynamikk, LUFT og stålkontroll på en mektig bass av høy klasse.

Jeg anbefaler alle til å prøvelytte denne forsterkeren, da jeg neppe tror det finnes noe bedre under 15000kr på markedet.

Den kan fint brukes til et rimelig anlegg, men selv ville jeg brukt en cd spiller mellom 10-20000kr og høyttalere mellom 15-40000kr. Så god er nemlig dette dyret.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg mener at Abrahamsen forsterkere (og cd-spillerer) er veldig gode og at man må ta dem seriøst i vurdering. Veldig god lyd og 100% fokus på musikk, ikke på.... bass, diskant, perspektiv, kontroll og lignende bla, bla, bla....og bla. ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har lest denne tråden og støtter at 6950 er en god forsterker, hatt denne samt 6950V og Jungson DA200.

JUNGSON ER BEDRE! Fantastisk vamre, kraft og lydbilde. Eneste ankepunktet er den trege volumkontrollen.

PS: 6950 er IKKE ekte balansert

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
hifiguru skrev:
Har lest denne tråden og støtter at 6950 er en god forsterker, hatt denne samt 6950V og Jungson DA200.

JUNGSON ER BEDRE! Fantastisk vamre, kraft og lydbilde. Eneste ankepunktet er den trege volumkontrollen.

PS: 6950 er IKKE ekte balansert
Hva er Jungsun DA200 prissatt til?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ligger vel rundt 10.000,-

Sjekk www.duet.no

Kjøpte min pent brukt for 10.000,- inkl Moon Harbour CD-spiller, tror det var et kjøp!

Topp Bunn