Digitale avspillere Beste digitale kilde <5K

C

Cyber

Gjest
Hvilken streamer/digital kilde er best/gir mest for pengene under 5 lapper? Jeg bruker nå Chromecast, men vurderer å teste noe dyrere.
 
Sist redigert av en moderator:

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Må vel være <5k du burde hatt i overskrift?
du spesifiserer ikke: med eller uten analog ut?
Problemstillingen er svært relevant, så følger med videre i tråden. Selv kjører jeg en i5 Intel nuc med ssd og jriver via USB til dac. Styrt fra jRemote med iPad og iPhone.
Funker OK, lyder OK, og har muligheter for å kjøre med plugins og romkorreksjon, eks via audiolense.
men Windows krever ofte oppdateringer og annet tilsyn titt og ofte. Selv har jeg ikke funnet bedre kompromiss hittil. Men løsningen krever mye i bakkant.

Jeg har inntrykket av at sonos er er en av de bedre på brukervennlighet, men denne er hysterisk gammel Hardware, og ikke akkurat støttende ovenfor highrez eller av noe.
Squeezebox har jeg og hatt, ikke imponert over hverdagslig brukervennlighet eller stabilitet der heller. Bingolotto å få den tilmå integrere med Spotify/tidal, eksempelvis.

Bluesound virker interessant, både fra hw- og software perspektiv til en vettug pris. Spesielt vault, som både ripper og lagrer musikk.
Øvrige har jeg ikke hatt befatninger med, men kjenner at jeg automatisk skeptisk til hifi-produsenter når det gjelder kvalitet på software/kontrollere.

Blir spennende å høre hva folket bruker/liker og misliker....
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg har brukt Bluesound node2 i omtrent et år og er veldig fornøyd. Appen deres har nok forbedringspotensiale, men fungerer greit. Dønn stabilt, har knapt hatt noen problemer med den, i motsetning til chromecast som de siste dagene helt har sluttet å fungere hos meg.

Så til under 5000kr tror jeg Node2 vil være et godt valg. Med litt tålmodighet så kan du nok få kjøpt brukt også. Har vært noen få på Finn til rundt 3-3500kr.
 
C

Cyber

Gjest
Må vel være <5k du burde hatt i overskrift?
du spesifiserer ikke: med eller uten analog ut?
Problemstillingen er svært relevant, så følger med videre i tråden. Selv kjører jeg en i5 Intel nuc med ssd og jriver via USB til dac. Styrt fra jRemote med iPad og iPhone.
Funker OK, lyder OK, og har muligheter for å kjøre med plugins og romkorreksjon, eks via audiolense.
men Windows krever ofte oppdateringer og annet tilsyn titt og ofte. Selv har jeg ikke funnet bedre kompromiss hittil. Men løsningen krever mye i bakkant.

Jeg har inntrykket av at sonos er er en av de bedre på brukervennlighet, men denne er hysterisk gammel Hardware, og ikke akkurat støttende ovenfor highrez eller av noe.
Squeezebox har jeg og hatt, ikke imponert over hverdagslig brukervennlighet eller stabilitet der heller. Bingolotto å få den tilmå integrere med Spotify/tidal, eksempelvis.

Bluesound virker interessant, både fra hw- og software perspektiv til en vettug pris. Spesielt vault, som både ripper og lagrer musikk.
Øvrige har jeg ikke hatt befatninger med, men kjenner at jeg automatisk skeptisk til hifi-produsenter når det gjelder kvalitet på software/kontrollere.

Blir spennende å høre hva folket bruker/liker og misliker....
Rettet overskriften. Oppe før 6 i dag, får skylde på den.

Trenger ikke analog utgang. Jeg tror egentlig at Chromecasten er ganske habil i seg selv, men vurderer å teste alternativer for å se om bedre digital kilde har mye for seg.

Sonos er på mange måter et åpenbart valg, men Connect er som du sier litt 2008 mtp HW.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hva med Airport Express (toslink, 16/44) + brukt Benchmark DAC1 fra Torget? Litt pruting og fleksing av budsjettet så er du der!?

Hvis du har DAC med digital optisk inn fra før av, fungerer Airport Express som en bitperfekt overføring, og da blir det bare utgiftene til Apple-pucken.

Hvilken streamer/digital kilde er best/gir mest for pengene under 5 lapper? Jeg bruker nå Chromecast, men vurderer å teste noe dyrere.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
uRendu ligger på nesten $700 før frakt og moms, altså fort 7500,- å få den til lands på lovlig vis. Ei heller har den wifi. En raspberry pi til 1/10 av prisen vil kunne gjøre det samme, i tillegg til å skilte med wifi og Spdif. Men det krever litt "innsats". Nå tjener jeg på langt nær godt nok til at jeg kunne rettferdiggjøre en uRendu. Legg til 10k ++ om du vil ha den offisielle PSU'en for best lyd. Jeg kan nok tenke meg at designer har gjort en solid jobb med denne saken, men som sagt har jeg vanskelig for å fatte hva som gjør at den er egnet seg bedre til audioavspilling, enn feks en raspberry pi med optisk inn i dac.

Om du bruker Spotify eller tidal til å pælme lyd rett til Cc audio, hva mer oppnår du med F.eks en bluesound?

Om der du egentlig er ute etter et annet styringsgrensesnitt tror jeg det finnes en framgangsmåte å tvinge cc audio til å tilgjengeliggjøre seg selv som en generisk DLNA-enhet. Da kan du kjøre server-software på nas eller PC i huset, og få et klientprogram på feks telefon eller PAD, eller laptop til å fungere som front end. I tillegg til Spotify og tidal tilgjengeliggjør du jo da lokale flac/ mp3. Da kan du f.eks kjøre roon, jriver, kodi eller you name it. Men noe plug&play/ set&forget- løsning er det ikke. Men du oppnår akkurat samme funksjonalitet som en auralic eller bluesound har, med unntak av tilgang til proprietær programvare.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Ikke noe å tenke på: Auralic Aries mini. Lyder nesten like bra som sine storebrødre til 20k - som i seg selv er svært gunstig priset sett opp mot konkurrentene.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
uRendu ligger på nesten $700 før frakt og moms, altså fort 7500,- å få den til lands på lovlig vis. Ei heller har den wifi. En raspberry pi til 1/10 av prisen vil kunne gjøre det samme, i tillegg til å skilte med wifi og Spdif. Men det krever litt "innsats". Nå tjener jeg på langt nær godt nok til at jeg kunne rettferdiggjøre en uRendu. Legg til 10k ++ om du vil ha den offisielle PSU'en for best lyd. Jeg kan nok tenke meg at designer har gjort en solid jobb med denne saken, men som sagt har jeg vanskelig for å fatte hva som gjør at den er egnet seg bedre til audioavspilling, enn feks en raspberry pi med optisk inn i dac.

Om du bruker Spotify eller tidal til å pælme lyd rett til Cc audio, hva mer oppnår du med F.eks en bluesound?

Om der du egentlig er ute etter et annet styringsgrensesnitt tror jeg det finnes en framgangsmåte å tvinge cc audio til å tilgjengeliggjøre seg selv som en generisk DLNA-enhet. Da kan du kjøre server-software på nas eller PC i huset, og få et klientprogram på feks telefon eller PAD, eller laptop til å fungere som front end. I tillegg til Spotify og tidal tilgjengeliggjør du jo da lokale flac/ mp3. Da kan du f.eks kjøre roon, jriver, kodi eller you name it. Men noe plug&play/ set&forget- løsning er det ikke. Men du oppnår akkurat samme funksjonalitet som en auralic eller bluesound har, med unntak av tilgang til proprietær programvare.
Tror nok det er to leirer her ja.
Det er bare å se HB sin kanal: https://m.youtube.com/channel/UCR4tuhqPppVp-PD0q17sPEA
lete frem omtalene av üR og Chromecast og deretter vurdere i hvilken leir man støtter. Min posisjon skulle vel være avklart. Jeg eier også mye av dette utstyret, men Rpi har jeg altså ikke, selv om dette muligens kan være det rette valget for ens behov. HB er ikke negativ til denne, heller.

https://m.youtube.com/watch?v=m3pyny8EMNM
https://m.youtube.com/watch?v=2XRi9utNBl4
 
Sist redigert:

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
For ordens skyld: jeg bruker Intel nuc som min eneste PC i hjemmet. Den står som avspiller via USB, men brukes og til videoavspilling, samt til ripping av CD og tagging av musikkbiblioteket, som av sikkerhetsmessige hensyn ligger på raid-1 NAS sammen med andre uerstattelige ting som private bilder og dokumenter.

Tidligere hadde jeg en, for meg svært kostbar PS audio dac med streamer-modul. Denne modulen fulgte med da jeg kjøpte varen demobrukt, og bare modulen kostet vel godt mer enn en ny aries mini gjør i dag. Denne låt svært bra, bedre enn fra USB inn på samme dac. Den hadde en egen jitterreduksjonskrets og i2s grensesnitt rett inn på dacchippen. Problemet var stabilitet, kneppelyder mellom samplingfrekvenser Mellom spor(!), samt manglende støtte for gapless playback. Selv om produsent lovde bedring gjennom firmware fix og lignende, evnet de rett og slett ikke å få skikk på denne. Istedet lanserte de en redesignet variant og tok dobbelt betalt for de som ville ha et produkt som faktisk "fungerte" etter et minimum av hva man forventer av de de som som selger ut til massemarkedet (Apple, sonos, Google, bluesound osv). Det er ikke noen grunn til å tro at F.eks uRendu ikke fungerer godt til hva den er tiltenkt, snarere tvert i mot, jeg tenker derimot at kanskje tilnærmingen med en chromecast ikke er så ille, om det betyr ar det er mulig å legge 8-10k i feks dyrere( les:bedre) høyttalere.

Nå er jo du, Distinctive, der at du sikkert må legge mer enn så på bordet for å bedre de høyttalerne du allerede har i dag ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
:)
Been there, done that.
Jeg har byttet ut min PWD MKII m/Bridge1 med DS uten Bridge.
Fremstillingen din er nokså identisk med min erfaring, ja.
Til PS Audio's forsvar så er det aldri enkelt å være avant garde. Et dyktig HW selskap som prøver seg på software er vel ikke siste gangen man ser. Mange dyrkjøpte erfaringer i sekken her......

Stasjonært kjører jeg Rockna sin løsning som foreløpig dekker det meste.

Tror nok høyttalerene blir en stund, ja.
 

Paolo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2016
Innlegg
66
Antall liker
90
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
En bra PC dedikert kun til anlegget og koblet via USB til DAC. Rippe CD og lagre i PC eller ekstern HD koblet til Pc.

Jeg bruke MacMini som digitale kilde, koblet til DAC via USB kable. Jeg bruke Macen kun til å lese/åpne musikk files, pc er koblet av fra internet og har fjernet alle programmer som trenger ikke til å lese musikken. Jeg styre Macmini med bluetooth tastatur og mouse.
Jeg bruke Amarra Symphony som spiller, mest Wav og og noe Dsd files.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
.......Squeezebox har jeg og hatt, ikke imponert over hverdagslig brukervennlighet eller stabilitet der heller. Bingolotto å få den tilmå integrere med Spotify/tidal, eksempelvis.
Blir spennende å høre hva folket bruker/liker og misliker....
Hva folket bruker og liker sier du?
Hatt vel hatt SB i snart 8-10 år og tilsammen har vel systemet vært nede/ustabilt i 1-2 dager!
Bingolotto sier du?
SB har fått utrolig mye kjeft opp gjennom årene, men jeg tror mye av problemet dessverre skyldes folks manglende kunnskap om trådløse nett og datakunnskap generellt. Hverdagslig brukervennlighet og ikke minst fleksibilitet mener jeg fortsatt den dag i dag er utrolig bra for et så rimelig produkt (og ellers også egentlig....) og selv om HW nå dessverre ikke produseres lenger så finnes jo mange andre mulige hw-løsninger til SB-universet....
Og et utrolig kompetent brukerforum lever dessuten videre i beste velgående for å hjelpe brukerne, bare sjekk User Forums. Over 209.000 poster i general discussion sier vel sitt...

Nå har jeg et ønske om snart å sammenligne min moddede SB Touch med litt dyrere løsninger som f.eks Auralic Mini, MicroRendu, SotM e.l. men jeg er litt skeptisk og tvilende til om jeg får noen lydmessig a-ha opplevelse........ men man får vel gjøre noen tester og danne seg egne erfaringer.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Problemet med nettverkskompetanse er vel noe alla 'selvtillit er noe man får, ikke noe man har' i betydningen av at det ikke er lett å lese seg til og forstå, men at man må jobbe en del med det, klø seg i hodet en del ganger, og etterhvert så sitter det.
Før kunne jeg bruke timevis på en liten filleting som jeg nå identifiserer lett og løser kjapt. Veien dit har vært lang og kronglete, dog. Med en tilstrekkelig konseptuell forståelse i bunn og mye prøving og feiling underveis så er nok mye gjort. Uten dette på plass så sliter man. Det forklarer kanskje de forskjellige erfaringene underveis.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Tror du er inne på noe der ja, Distinctive
SB produktene skule vært solgt med en warning eller eventuelt bare med en RJ-45 i rumpa og ikkenoe wifi ;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Tror du er inne på noe der ja, Distinctive
SB produktene skule vært solgt med en warning eller eventuelt bare med en RJ-45 i rumpa og ikkenoe wifi ;)
Denne frustrasjonen er nok mer av generisk art enn knyttet til et spesielt produkt, er jeg redd for.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
.......Squeezebox har jeg og hatt, ikke imponert over hverdagslig brukervennlighet eller stabilitet der heller. Bingolotto å få den tilmå integrere med Spotify/tidal, eksempelvis.
Blir spennende å høre hva folket bruker/liker og misliker....
Hva folket bruker og liker sier du?
Hatt vel hatt SB i snart 8-10 år og tilsammen har vel systemet vært nede/ustabilt i 1-2 dager!
Bingolotto sier du?
SB har fått utrolig mye kjeft opp gjennom årene, men jeg tror mye av problemet dessverre skyldes folks manglende kunnskap om trådløse nett og datakunnskap generellt. Hverdagslig brukervennlighet og ikke minst fleksibilitet mener jeg fortsatt den dag i dag er utrolig bra for et så rimelig produkt (og ellers også egentlig....) og selv om HW nå dessverre ikke produseres lenger så finnes jo mange andre mulige hw-løsninger til SB-universet....
Og et utrolig kompetent brukerforum lever dessuten videre i beste velgående for å hjelpe brukerne, bare sjekk User Forums. Over 209.000 poster i general discussion sier vel sitt...

Nå har jeg et ønske om snart å sammenligne min moddede SB Touch med litt dyrere løsninger som f.eks Auralic Mini, MicroRendu, SotM e.l. men jeg er litt skeptisk og tvilende til om jeg får noen lydmessig a-ha opplevelse........ men man får vel gjøre noen tester og danne seg egne erfaringer.
If it ain't broke don't fix it, om du ikke ser på på highrez materiale, DSD osv som viktig i fremtiden.
Når det gjelder squeeze (softsqueeze player, lms server (på egen filserver) og sb duet, over 3-4 års eie) kan mine erfaringer oppsummeres slik:
Enheten (duet) krevde hyppige resets, grunnet mistet kontakt med server/wifi. Hadde ikke mulighet for kablet der og da. Hadde sikkert løst mye. I dag har jeg flere hull i veggene enn før, og således et mer stabilt intern-nett. Server var alltid kablet til router.
Fungerte svært bra på lokal avspilling. Byttet fra Spotify til Wimp da Spotify gjorde endringer på api, og siden lms var "dødt" fra logitech gikk det månedsvis uten fungerende integrasjon. Noen brukere gikk visse versjoner av lms til å fungere med 3. Parts plugins. Man visste aldri hva som funket for hvem. Endte opp med samme problemet wimp på et senere stadium. Der var klarte jeg aldri å få det til å funke, så valgte å avvikle heile greia og kun kjøre via Mac mini/ plex en periode. Duet følte jeg ikke jeg kunne stå inne for, så gav den bort til til en kollega, en automasjonsingeniør, som hadde 4 soner fra før av. Ha fikk den sikkert til å funke, muligens var det på barnerommet han skulle bruke den.

Når det gjelder teknisk bruker-savvy: styrte jo alt fra iPad/iPod touch, så ga bort den skjerm-remote saken til en hfs'er som hadde fått sin ødelagt. Et år senere byttet jeg Internett-leverandør og fikk ny trådløsrouter. Måtte jo telnet'e meg inn i boksen for å få satt riktige loginparametre til det nye wifien. Men var som sagt usupportert integrasjon mellom 3 part som knekte min tolmodighet. Er sikkert bedre i dag, men uansett må det være en bedre posisjon å ha en løsning fra supportert utvikler som sonos eller bluesound.

Roon virker jo svært interessant som front end, det er noe jeg har hatt på blokka å prøve en stund. Problemet ligger i at jeg for øyeblikket server en liten familie på 3 i et Spotify familieabbonement. Stakkars de som da må bytte til wimps forferdelige sub-par grensesnitt for at far skal leke med wimp hifi igjen.
Legg merke til den snedige markedsføringen av supporterne samarbeidspartnere:

IMG_0559.jpg

De lister opp 34 navn, men kun 14 av de har ikke den lille stjernen som indikerer "coming soon".
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Du kan legge Rockna til denne RAAT listen. Grunnen til at de ikke er med er at de nettopp reviderte logoen og den oppdaterte er visst ikke kommet med.

Klarifisering: Rockna ligger under Roon core og ikke RAAT.
 

Vedlegg

Sist redigert:

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Rockna ser rimelig state of the art ut, og fikk en feeling av at prisen var på feil side av skrekkelig på dacen da jeg så bilder av MSB diskrete ladder dac-kretser inni. Men at NET-transporten kostet det dobbelte av den igjen ga meg vitterlig bakoversveis. ;)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Til dere som har litt oversikt over Roon;
-hvilke muligheter har man å velge mellom hvis man ønsker et endpoint i prisklassen <5k som er kompatibelt med Roon og som støtter alle spennende nye formater som mqa og dsd?
Rockna ser jo meget flott ut men er langt over betalbar klasse dessverre.....
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Til dere som har litt oversikt over Roon;
-hvilke muligheter har man å velge mellom hvis man ønsker et endpoint i prisklassen <5k som er kompatibelt med Roon og som støtter alle spennende nye formater som mqa og dsd?
Rockna ser jo meget flott ut men er langt over betalbar klasse dessverre.....
Nå er du virkelig kravstor, Liotheles!
Skal du ha MQA sertifisering så må renderer inneholde DAC.
Det nærmeste på sikt er vel Auralic Aries Mini, men kanskje noe nytt fra mainstream leverandørene kan utgjøre et alternativ?

Edit:
Dette skulle fungere og er vel i grenselandet ($600):
http://www.digitalaudioreview.net/2016/02/sonore-sonicorbiter-se-a-300-roon-endpoint-and-more/
http://www.stereophile.com/content/meridian-explorer2-da-headphone-amplifier#j8AVdmSwGw5mxx2e.97
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Vet ikke om det er den beste under 5K men en Rasberry pi er veldig fleksibel og rimelig. Om du ikke vil bygge selv men er villig å bruke 30 min på oppsett så kan du f.eks kjøpe en ferdigbygget AUDIOPHONICS http://www.hifisentralen.no/forumet...berry-pi-som-musikk-streamer.html#post2276745 til rett over kr. 1500. Jeg synes at brukervennlighet er viktig og du kan bruke disse med mange kontrollprogram, Lumin eller Roon er de som jeg synes fungerer best av de jeg har prøvd.
 
Sist redigert:

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Til dere som har litt oversikt over Roon;
-hvilke muligheter har man å velge mellom hvis man ønsker et endpoint i prisklassen <5k som er kompatibelt med Roon og som støtter alle spennende nye formater som mqa og dsd?
Rockna ser jo meget flott ut men er langt over betalbar klasse dessverre.....
Nå er du virkelig kravstor, Liotheles!
Skal du ha MQA sertifisering så må renderer inneholde DAC.
Det nærmeste på sikt er vel Auralic Aries Mini, men kanskje noe nytt fra mainstream leverandørene kan utgjøre et alternativ?

Edit:
Dette skulle fungere og er vel i grenselandet ($600):
Sonore Sonicorbiter SE: a $300 Roon Endpoint (and more) | DAR__KO
Meridian Explorer2 D/A headphone amplifier | Stereophile.com
Kravstor pga pris eller funksjonalitet? Hvis jeg ca. dobler budsjettet er det da flere alternativ?
Takk uansett for forslagene Distictive og Minutten, får vel sjekke de nærmere.....
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er få som i hele tatt kan ta MQA, Roon, hirez DSD og PCM i en jafs uansett prisklasse egentlig og når det i tillegg skal koste maks NOK 5000,- så blir det ikke enklere, akkurat.
Basert på dine preferanser så hadde jeg nok siktet meg inn på denne til $2000 (MSRP): Brooklyn | Moiz
Det er andre på Sentralen som også vurderer denne.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Ble litt inspirert, så gikk til anskaffelse av en Raspberry pi 3.
Starter med vanilla over USB, så legger vi til en hifiberry eller lignende digi ut kort. Deretter går vi på med en lineær psu, og ser om det er forskjeller mellom denne og Intel nuc.
Pt har jeg kjapt testet volumio, men hoppet kjapt over på rune audio, da dette medfører at jeg kan fortsette å kjøre jriver som server, og pi dukker da opp som en egen sone.
Noen andre anbefalinger på softwarefronten?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bruker selv hhv. picoreplayer og archphile til rpi... Foretrekker de distroene.
picoreplayer trenger en instans av logitech media server en eller annen plass i nettverket ditt.

Ellers er det mange som liker moode også..
 

havard

Medlem
Ble medlem
22.06.2009
Innlegg
15
Antall liker
3
streamer

Hei

Noen som har erfaring, eller kunnskap, om Marantz sine streamere, N6005 og N6008 heter de vel? Er det stor forskjell på lyden i dem, eller er det andre ting som utgjør prisforskjellen?

Har i dag en Argon streamer som jeg kjører i Musical Fidelity DAC V90. Opplever at Argon ofte hakker og ikke alltid oppfatter det jeg ber den om å gjøre via spotify-appen (aldri hatt problemer med spotify-appen ved annen bruk av denne).

Et fremtidig bytte tenkes som oppgradering av både dac og streaming. Kanskje må jeg opp i N6008 for å oppleve bedre DAC enn jeg har i dag?
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Bruker selv hhv. picoreplayer og archphile til rpi... Foretrekker de distroene.
picoreplayer trenger en instans av logitech media server en eller annen plass i nettverket ditt.
Ellers er det mange som liker moode også..
OK, hvilke distroer tillater full integrasjon med Spotify? (Slik som f eks bluesound og sonos har fått til). LMS har jo dette, sant?
Rune og volumio tillater kun tilgang basert på spillelister, samt AirPlay?

LMS kan alltids stå og surre i nas eller på en PC, men om man feks skulle ville lage seg en helt uavhengig løsning, f.esk som bluesound vault med en f eks en USB-disk?
Kodi har kanskje disse mulighetene?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Takker, skal sjekke ut. Moro med alle disse distroene. Om man har en habil dac vil jeg anta at de største forskjellene på de forskjellige streamers er hvordan grensesnittet er å betjene. Eller blir det for enkelt å tenke slikt? :cool:
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Takker, skal sjekke ut. Moro med alle disse distroene. Om man har en habil dac vil jeg anta at de største forskjellene på de forskjellige streamers er hvordan grensesnittet er å betjene. Eller blir det for enkelt å tenke slikt? :cool:
Ja.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Eller nei om et par små forholdsregler blir fulgt. Disse minipcene er ofte befengt med mye jitter i overføringen så en bra dac med eks. fifo reclocking og du er rimelig "home free"..
Jeg ville også valgt en ok PSU med lav impedans og lite støy. Det er ikke bevist målemessig at dette gir en forbedring men de aller fleste mener å ha opplevd at det gjør det.
Apples (og samsungs) ladere har foresten rimelig gode måleresultater..

I tillegg finnes det forskjellige "addon" kort med reclocking og/eller rimelig habile dacer til rimelig penge som kan testes ut.

Det spørs også om du tenker usb dac eller en "i2s" der du kan tappe direkte fra rpi'en din. USB (busen) implementasjonen på rpi er heller dårlig og den deles med nettverk. Mange som tidligere har opplevd problemer her. På nyere distroer skal disse problemene være løst.

Folk mener jo å høre forskjell på innbrenning av software så da er det nok mange som mener det er stooor forskjell i transportene også.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg ville kjørt Windows 10 på en Intel NUC nyeste generasjon I3, den har et utrolig godt innebyggd skjermkort så man kan se filmer også. Kodi som grensesnitt, så får man styrt hele greia fra telefonen/pad også. Velg lydutgangen til WASAPI for å la DAC håndtere lyden istedet for windows. Spotimc er en uoffisiell app til Kodi som fungerer fint imot Spotify. Skal man ha noe mindre så finnes Intel Compute stick som er ganske dyr, men har helt ok ytelse.
Personlig så holder jeg meg unna Raspberry pi og Intel Atom CPUer, da de ikke kan innstallere fullblods windows (x86).
Skal man gjøre det bare enkelt så ville jeg gått for en Bluesound eller Heos streamer, men på Bluesound synes jeg at løsningen fungerer best med Iphone. Appen til andre formater ble litt mer rotete og uoversiktlig.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Ok, nå har jeg knotet litt med denne "jallaPC'en". Siden så mange har ytret positivt til denne PI'en iforhold til pris, ytelse og fleksibilitet. Følgende erfaringer foreligger:


Hardware:
- Raspberry PI selges i butikk på Teknikkmagasinet og på Kjell&CO og diverse norske nettsjapper. Der får man tak i litt ekstra, som f. eks psu, monitorer, chassis osv.
- Disk, Wlan, Ethernet, USB osv deler samme "bussen", så det kan være hensiktsmessig å gå på en I2S til spdif-hatt (f.eks hifiberrry) for at den ikke skal gå i metning, spesielt ved avspilling av 24bit/ SACD
- Pi booter med kjipe strømforsyninger, men med en gang man kopler på perifere ting via USB, bør man gjøre så via en USB-hub med egen strømforsyning. Jeg har testet med Sony Ericsson 1A, Apple 2,4A og Deltaco 3x2,4A+3x1A. Sistnevnte var eneste som ikke kastet ut regnbue-firkant øvre høyre hjørne av monitor.
- Kjell&CO har det billigste Hifiberry DIGI spdif-kortet, men ikke de dyrere kortene
- Jeg bestilte dyreste, nyeste, hifiberry digi+ PRO direkte fra hifiberry, tok en liten uke å få fra Sveits til Tromsø
- Dette var ikke lurt, da kun et fåtalls "ferdigdistroer" støtter dette kortet foreløpig. Informasjon om å få det til å funke er ikke så lett å finne, mye prøv/feil.
- Det meldes om enda bedre ytelse ved å gå inn med 5V lineær PSU rett på digi-kortet, mens power til PI er frakoplet. PI vil da få power via digi.
- På digi+ PRO kreves det både 3,3V og 5V for at dette skal fungere.


Software
- Distroen Volumio, virker som den enkleste å få til, plug&play, og kan styres via webleser, samt direkte via Airplay og kjøres som en DLNA-enhet.
- Personlig likte jeg kanskje Rune Audio bedre, da den tilsynelatende hadde større fleksibilitet enn Volumio, men ikke like mye trykk på utvikling?
- Kjører nå PiCoreplayer, da dette var eneste jeg fikk "enkelt" til å funke med Digi+ PRO. Støtte for airplay, men all annen avspilling krever (den satans) Logitech media center, så har måttet krype til korset og installere denne igjen.
- Har Hifiberry sin Rune audio distro liggende, men ikke testet denne ennå.




Når det er sagt, så virker PiCore- distroen bra, da den kjører alt i memory, og den låter AB testet mot intel NUC via USB annerledes (les: førsteintrykk tilsier bedre).
Da har vi en drøss av variabler, men om man kan generalisere litt; fire (hoved) kategorier her da:
- Teknisk implementasjon i dac, spdif vs implementasjon USB
- Kabler: Bluejeans Coax vs generisk USB
- Avspillermotor (jriver Win10 vs PiCore linux
- Strømforsyning (ulike, men begge switchmode)


Dac er Hegel HD25, filter setting 2.


Regner med å bygge eller kjøpe en lineær PSU over nyåret. Er jo moro å knote med disse greiene, når payback er så formidabel :)
31020662254_4ffb472be1_k.jpg
31861539445_f6c048aa6e_h.jpg
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
IMG_0575.jpg
Jeg fikk litt blod på tann da jeg så at Bryston, et firma som jeg opplever som velrennomerte med fornuftige tilnærminger til lyddesign, nå har lansert en streamer basert på Raspberry pi2 og en Hifiberry digi+.
De her smekket den inn i eget kabinett, med litt egen fluff i form av 2"skjerm og et par knapper, samt "noen små mods" til den nette sum av $1295 i statene.
 

Vedlegg

Topp Bunn