takker for hjelp til linker knutinh, kunne ikke kopiere noen bilder derfra direkte. så jeg må henvise til denne linken i sin helhet.
http://www.azonano.com/Details.asp?ArticleID=1542
prøver å skrive ett form for svar til deg her.
ut fra linken kan man lese at en drivverk og laser ( beregnet for audio ) leser av punget i en gitt høyde nede ipungtet, der leser den dybde,høyde, bredde. i cd-ens barndom var det veldig viktigt med noe vi kalte phasis, de-emphasis. det var pungtets ender som var trykket noe forskjellig. pga dårlige (trege) convertere som lagde spikes i analogdelen. endel spillere hadde sågar en egen "knapp" for dette. dette falt mere og mere bort ettersom covertere ble bedere. hensikten til at jeg nevner dette er at denne type avlesning "ser" alle sider ved pungtet.
ett brent pungt er veldig "rufsete" i hele sitt omriss. dette fordi det er magnetisk satt av laser brenneren.
punget ville av eldere lasere ikke kunne avleses da det ikke falt under normen(kriteriene) som var satt for avlesning. mere "generelle" eller lasere laget senere er justert for å klare dette. en ren data laser ( som i dag blir brukt i alle billige spillere ) "ser" ikke dette uklare pungtet, den ser kun innerste spikes for d,b,h.
dette er grunnen til at du selvsakt ikke kan måle noen forskjell på dine orginale og dine brente plater. en inn, en ut.
deikerte audio spillere "senser" dette på lik linje med en dvd som gjennkjenner cd/dvd. dermed kan moderne spillere også spille brente plater-
denne "rippel" eller hva du vil kalle det, er fint hørbart, det er nesten det samme( likt nok stort sett ) men ikke helt.
dette er sikkert helt borte vekk skrevet, da jeg prøver å formidle min oppfatning av temaet.
det er også andre momenter som kan komme in, blant annet motor/drivverk for avlasning av brente plater.
dette er ikke tatt ut av løse luften.
generell viten om cd fikk jeg fra Yamaha Skandinavias representant i Gøteborg for mange år siden.
dette var i en tid da brente plater ikke var aktuelt, så jeg har naturligvis blitt oppdatert her og andre steder senere.
sukk, dette har(hadde) jeg selvsakt på papirer, men....har prøvd å finne det, uten resultat. har vel kastet det.
har vel også innsett at jeg er en kløne i å lete etter spesielle ting på nettet. er noe veldig tåkete skrevet, tja..bedere kan jeg ikke få det frem uten direkte linker som er skrevet av folk med både bedere ordbruk, og ikke minst bedere teknisk innsikt dypt nede i materien.
kan ikke annet en å håpe på at du(dere) skjønner meg.
pip... ???