Beste cd-brenning?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei.
Har brukt Sonic "Record Now!" noen ganger til å brenne cd'er, men resultatet blir ørlite forskjellig fra originalen. Det blir bittelitt mer sibilianser og litt mindre driv og flow.
Dette er mest hørbart på et stort system, merker det ikke på mer moderate systemer, så forskjellene er ikke all verden. Men dog..

Fins det noen programmer, noen måter, som er bedre enn andre til å brenne (=kopiere) cd'er på dataen?

Mvh Vidar P

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.341
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, du kan jo se i data hjørnet.....
Noen bruker EAC, andre ITunes.
Jeg bruker ITunes med Apple LossLess og feilkorrigering på.....

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvis du skal kopiere en hel plate vil vel den beste måten være å ta et "image" av orginalen og så brenne "imagaget" til cd. Dette skal gi en eksakt kopi.

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
EAC (www.exactaudiocopy.de) med Accurate rip plug-in. På plater med "plipper på" (dårlig pressing) kjør jeg DeGlitch. Jeg brenner med en Plextor på lav hastighet (4*) mine brente plater låter alltid bedre enn de orginale hjemme hos meg. Jeg bruker stort sett verbatim plater da jeg har god erfaring med disse.

Magnus

EDIT: selvsagt til image, da det er enklere å kjøre DeGlitch på en stor wav enn på mange små wav filer.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Du kunne jo prøve nero 7 ultra edition.denne er fleksibel mht.flac wav og ape formater.
ved kopiering av cd bør det brukes et lossless cd copy program som du finner på nett.
jeg har brukt denne og har bare posetiv erfaring.
men det er jo dette med og sette seg inn i nye ting, prøve og feile metoden.
det tok ca 8mnd og få til ett system jeg kan leve med,da brennes det med sony audio cd.

lykke til
:)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.341
Sted
Nadadouro, Portugal
mine brente plater låter alltid bedre enn de orginale hjemme hos meg.

Utviklingen går sandelig fort. Ikke mere enn et år siden man blev korsfestet for å komme med en sånn uttalelse....

K

knutinh

Gjest
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=pclyd;action=display;num=1165854223

Ellers har jeg dokumentert at med mine høyst ordinære komponenter er det mulig å brenne en CD, spille den av i DVD-spilleren og ta resultatet opp igjen på PC over spdif og ende opp med bit for bit samme lydstrømmen. Jeg har også sannsynliggjort at jeg kan rippe en CD tapsfritt. Dette garanterer ikke at det samme skjer for alle brenner og ripper-applikasjoner, brennere, plater og DVD-spilllere, men det kan indikere at operasjonen ikke er så komplisert som enkelte vil ha det til.

mvh
Knut

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
mine brente plater låter alltid bedre enn de orginale hjemme hos meg.

Utviklingen går sandelig fort. Ikke mere enn et år siden man blev korsfestet for å komme med en sånn uttalelse....
Det gikk bra med High Fidelity etter at de kom med tilsvarende uttalelse for ca ti år siden.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.341
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, husker det, det gik verre med mig, blev kaldt både det ene og annet av en med store sko...., men morsomt er det.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Hei.
Har brukt Sonic "Record Now!" noen ganger til å brenne cd'er, men resultatet blir ørlite forskjellig fra originalen. Det blir bittelitt mer sibilianser og litt mindre driv og flow.
Dette er mest hørbart på et stort system, merker det ikke på mer moderate systemer, så forskjellene er ikke all verden. Men dog..

Fins det noen programmer, noen måter, som er bedre enn andre til å brenne (=kopiere) cd'er på dataen?

Mvh Vidar P
Har brukt Easy CDcreator med bra resultat, der cd'ene brennes som images.
Platene jeg har brukt har vært MMORE og Verbatim.

Dette har gitt bedre resultat enn originalen (i mine ører, for hva det måtte være verdt).

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hei.

Mvh Vidar P
Selv windows`eget CD-brenningsprogram gir et resultat som overgår original-CD.

Mvh. RS

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Støtter forslaget å IKKE rippe CDen, men heller lage en Image-fil av hele CDen og brenne ut innholdet av denne. Slik skal kopien bli mest mulig nøyaktig,- Ingen omkoding av lyden eller noen ting. CloneCD er kanskje det beste programmet til å lese inn/skrive Image, og har vært populær i en årrekke til å lage eksakte kopier av spill cd'er ol. med ymse kopibeskyttelse.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
i det minste, burde dere ikke sette dere ned å tenke når dere sier at kopien det låter bedere en orginalen.
hvordan skal det gå til da ? det dere egentlig alle sier, er at det er en klar forskjell på orginal pg kopi, men at dere liker kopien bedere, det er helt ok, smak å behag.
jeg liker det ikke, og syntes fremdeles at "brent lukter ille". har hørt å bevist det tidligere, å skal gjøre det igjen. en gang snart i år, er jeg for eks invitert til aktos, for å avlive myten om at brent er like bra. det er det nemlig ikke.
til de som "måler" at de får de samme databitene på en kopi. les å lær, data filer og audiofier er to forskjellige ting. har sakt dette før men... forstørr opp ett pungt og sammenlign det orginale og det brente, se om det ligner, jeg syntes faktisk de er så forskjellige at det er rart at de blir tatt for orginal, selv som data. men...det er jo for slikt det er laget. at det "ligner" selv på audiofiler, kan man ta som en bonus.
syntes bare det er rart at noen kan foretrekke kopien, men.. i Japan er det jo en klubb som enda sitter å hører på lyd som fra gammel mellombølge radio, og stivnakket hevder at dette er lydnirvana. så alle må jo mene det de vil.
NB. kansje dere syntes hjemmelaget vin er best også ?
godt brent år.

K

knutinh

Gjest
til de som "måler" at de får de samme databitene på en kopi. les å lær, data filer og audiofier er to forskjellige ting. har sakt dette før men... forstørr opp ett pungt og sammenlign det orginale og det brente, se om det ligner, jeg syntes faktisk de er så forskjellige at det er rart at de blir tatt for orginal, selv som data. men...det er jo for slikt det er laget. at det "ligner" selv på audiofiler, kan man ta som en bonus.
Mener du at du har sett på CD-plata med mikroskop, eller sett på fila i en lydeditor? Et av de grunnleggende aspektene ved digital kommunikasjon og signalbehandling er at det fysiske signalet på ei CD-plate og over ethernet-kabelen mens jeg skriver dette kan være ganske så forskjellig, men produsere samme resultat. Hvis ikke ville teksten bli bare sgsnerj ¤#¤&nbslkjbndfv !!fjniknbujf...

Jeg "forstørret" opp til den numeriske oppløsningen som MATLAB tilbyr, nemlig 64bit presisjon. Ikke helt uventet så byr det ikke på noe mer informasjon enn å "forstørre opp" til 16 bit siden begge tallrekkene er 16 bit.

Du må gjerne få mystifisere elektronikk og audio, men jeg sliter med å godta at to bit-for-bit identiske *.wav-filer på harddisken min skal låte forskjellig.

Jeg avventer den tekniske forklaringen din for oss som ennå har mye igjen å "lese og lære"...

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=elteori;action=display;num=1153053870

De første 200 samples etter korreksjon for tids-alignement .

1. generasjons ripping og 2. generasjons rip -> brenn -> avspilling fra stand-alone drivverk.

De to kurvene er skiftet i y-aksen for å kunne se bedre. Legg merke til benevningen på y-aksen (normalisert amplitude er på +/-1). Summen av absoluttverdien av differansen mellom hvert enkelt sample for hele plata var eksakt 0 med 64bit presisjon etter at jeg hadde korrigert for tidspunkt (vanskelig å trykke på "play"-knappen med enkelt-sample-presisjon)

-k

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
skal finne det, men det kan nok ta noen dager, som du vet har jeg ikked iskutert her på forumet så veldig lenge, å he he, ta det humoristisk, men det er veldig lenge siden jeg har diskutert så iherdig saker jeg var ferdig med for mange år siden. men misforstå meg rett, syntes egentlig det er veldig artig.
om det kommer fram på en måte at jeg skal mystifisere lyd, er det helt feil, jeg kommer tross alt fra leieren da alt fulgte boka jeg lærte fra på videregående og oppover.artig med meningsforskjeller. skal lete litt og maile litt rundt om kring.
nb : ja, jeg mente ett spesifikt pungt på en cd, forstørret slik at man kan se det. prøv å finn dette på nettet, det er der, men husker ikke hvor, den gamle gjerne kan nok mye, men her stopper det opp ;) :-/
Mener du at du har sett på CD-plata med mikroskop, eller sett på fila i en lydeditor? Et av de grunnleggende aspektene ved digital kommunikasjon og signalbehandling er at det fysiske signalet på ei CD-plate og over ethernet-kabelen mens jeg skriver dette kan være ganske så forskjellig, men produsere samme resultat. Hvis ikke ville teksten bli bare sgsnerj ¤#¤&nbslkjbndfv  !!fjniknbujf...

Jeg "forstørret" opp til den numeriske oppløsningen som MATLAB tilbyr, nemlig 64bit presisjon. Ikke helt uventet så byr det ikke på noe mer informasjon enn å "forstørre opp" til 16 bit siden begge tallrekkene er 16 bit.

Du må gjerne få mystifisere elektronikk og audio, men jeg sliter med å godta at to bit-for-bit identiske *.wav-filer på harddisken min skal låte forskjellig.

Jeg avventer den tekniske forklaringen din for oss som ennå har mye igjen å "lese og lære"...

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=elteori;action=display;num=1153053870

De første 200 samples etter korreksjon for tids-alignement .

1. generasjons ripping og 2. generasjons rip -> brenn -> avspilling fra stand-alone drivverk.

De to kurvene er skiftet i y-aksen for å kunne se bedre. Legg merke til benevningen på y-aksen (normalisert amplitude er på +/-1). Summen av absoluttverdien av differansen mellom hvert enkelt sample for hele plata var eksakt 0 med 64bit presisjon etter at jeg hadde korrigert for tidspunkt (vanskelig å trykke på "play"-knappen med enkelt-sample-presisjon)

-k

C

cpc

Gjest
i det minste, burde dere ikke sette dere ned å tenke når dere sier at kopien det låter bedere en orginalen.
hvordan skal det gå til da ? det dere egentlig alle sier, er at det er en klar forskjell på orginal pg kopi, men at dere liker kopien bedere, det er helt ok, smak å behag.
jeg liker det ikke, og syntes fremdeles at "brent lukter ille". har hørt å bevist det tidligere, å skal gjøre det igjen. en gang snart i år, er jeg for eks invitert til aktos, for å avlive myten om at brent er like bra. det er det nemlig ikke.
syntes bare det er rart at noen kan foretrekke kopien, men.. i Japan er det jo en klubb som enda sitter å hører på lyd som fra gammel mellombølge radio, og stivnakket hevder at dette er lydnirvana. så alle må jo mene det de vil.
NB. kansje dere syntes hjemmelaget vin er best også ?
godt brent år.
Dette beviset gleder jeg meg til. Kom igjen.
Husk å innformere IEEC, AES og NRK i tillegg til oss.
Her må lærebøkene skrives om gitt..

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
tusen takk for at jeg kan utrykke meg med personlig sleng. det gleder meg ustyrtelig at det finnes personer som enda leter etter noe å sette fingeren på, når de slipper opp for annen argumentasjon. nå skal jeg snart skive om bibelen ned til 200 sider, slik at det kan tolkes enda mere til egen fordel. igjenn....tusen takk
Dette beviset gleder jeg meg til. Kom igjen.
Husk å innformere IEEC, AES og NRK i tillegg til oss.
Her må lærebøkene skrives om gitt..

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=pclyd;action=display;num=1165854223

Ellers har jeg dokumentert at med mine høyst ordinære komponenter er det mulig å brenne en CD, spille den av i DVD-spilleren og ta resultatet opp igjen på PC over spdif og ende opp med bit for bit samme lydstrømmen. Jeg har også sannsynliggjort at jeg kan rippe en CD tapsfritt. Dette garanterer ikke at det samme skjer for alle brenner og ripper-applikasjoner, brennere, plater og DVD-spilllere, men det kan indikere at operasjonen ikke er så komplisert som enkelte vil ha det til.

mvh
Knut

testene dine er for grove...
for det andre er dette digitale DATA avlest på en pc - TUR basert avlesning med voldsom feilkorrigering.

mener du alle som har lyttet på dette er påvirket av placebo og annet tull?
det er en analog verden, 2 plater om de er trykket eller brent vil aaldri være helt identisk uansett.

N

nb

Gjest
for det andre er dette digitale DATA avlest på en pc - TUR basert avlesning med voldsom feilkorrigering.

det er en analog verden, 2 plater om de er trykket eller brent vil aaldri være helt identisk uansett.
Om man ser smått nok på det er all signaltransmisjon analog. Digital betyr vel ikke særlig mer enn "diskretisert" eller noe i den retning. Det renger ikke være "identisk likt", kun så "identisk likt" at det kan avgjøres om det er 0 eller 1. Feilkorreksjon i betydelige mengder skjer på harddisker såvel som på en CD-spiller. Men det er jo gjerne slik at HaiFai-folket mener det gjelder fullstendig andre regler for to elektriske systemer som prinsipielt er svært like om det er slik at det ene tilfeldigvis har med audio å gjøre.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0

Det som er artig, er at dette er latterlig lett å etterprøve, enten ved kryptografisk hash-sammenligning, ved klassisk blindtesting eller slik Knut har gjort det. Jeg har personlig utført hash-sammenligning av 4.-generasjonskopi, og den var identisk med originalen. Det skorter fortsatt litt på forståelsen av hvordan digital lagring og gjengivelse av lyd foregår, ser jeg, det være seg yellow book eller red book. Heldigvis har man fått bukt med "digital lyd er hakkete lyd"-overbevisningene som rådet blant enkelte, men det satt jaggu langt inne det og.

Når det er sagt, så er det forskjell på feilhåndtering hos ulike brennere og ved ulike hastigheter.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hva er vitsen med å krangle om det her da apekatter? Kan dere ikke høre hva som skjer så klapp igjen.

Msvh. RS

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg vil legge til at om man skal ha superlyd fra cd, ved brenning.
Bruk photo cd... Brenn den som cd... ;D

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Hva er vitsen med å krangle om det her da apekatter? Kan dere ikke høre hva som skjer så klapp igjen.
Basert på dine tidligere uttalelser her, må jeg nok si at du ikke helt besitter den store injurierende kraften.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Å kutt ut bleiesniffinga da gjengen...
Kos dere med litt vafler heller...
???

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Dette er et interessant tema (som blir til bare tull nedover tråden, som vanlig..) Men altså, jeg har aldri kopiert en CD før, men vil gjerne prøve dette.

På min PC har jeg Windows Media Player 10, og Nero 5 Burning Rom. Media Playeren kan jeg sette til såkalt "Windows Media-lyd, uten datatap" som jo ikke er lik originalen, finner ikke noe om "Image" eller eksakt kopi.. Nero har en veiviser til CD-kopiering, men jeg vet ikke om dette er eksakt kopi, de har også en "Image" funksjon som jeg ikke forstår helt. Man kan velge ulike brennehastigheter, og dette er også forvirrende, blir kopien feks. bedre om den settes til å brenne i laveste hastighet??

Er ganske frustrert, for etter mitt skjønn burde det finnes et program som ganske enkelt heter "Brenn beste mulige kopi" og med en knapp som heter "Brenn" som kopierer over CD til HD, og så brenner til CD kopiplaten, med alle nødvendige innstillinger automatisk justert i bakgrunnen, jeg ønsker ikke engang å vite hva som foregår der! Bare alt blir gjort slik at kopien blir så eksakt lik originalen som mulig!!

I Nero finnes det en avkryssingsboks for "Bruk skjelvekorrigering" ?! Hva i huleste heiteste er det da?? Er det noe man krysser av hvis man tar en kopi dagen derpå?! Og skal man "Overse ugyldig TOC-type" ??? Ja kanskje det, eller skal man hive CD'en i veggen istedet?!
Skal man "Les lyddata med underkanal" og/eller "Ignorer lesefeil"............

Er det ikke mulig å lage et dataprogram som er så brukervennlig, jo det må gå an, men det er alt for mange nerder som utvikler grensesnittene mot de høyst ordinære folka som skal bruke det i praksis!!

Så kan noen fortelle meg hvordan jeg får beste mulige CD kopi, selv for en ordinær PC bruker som meg?? (Og jeg er slettes ikke borte vekk med PC, men synes at det enkle ofte er det beste, ala MediaCenter-grensesnitt, "spill CD", "se bilder", "se film".. osv.)

N

nb

Gjest
Da må nok en eller annen HiFi-dude mekke et slikt program, i data-verdenen er det å lage en eksakt kopi av en CD nok sett på som et ikke-problem.

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Hvis man ikke endrer på standardoppsettet i Nero 5, og bruker veiviseren for CD-kopiering, blir det da en så eksakt kopi som mulig? Får jo ikke noe svar på detta forum, det må da gå an å tenke enkelt uansett om man lytter til musikk eller surfer på nettet, eller er det å gjøre ting vanskelig et mål i seg selv? Jahh der har vi det, forum for geeks and gooks........ (altså det var ironi, for de som nå måtte bli provosert!) :D ;D :mad: :p :-[ :-X ;) :)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jeg bruker Exact Audio Copy (EAC) til å rippe platene mine til FLAC. Dette programmet har endel avanserte funskjoner som tar hensyn til blant annet maskinvare/offsetkorrigering. Det leser i alle fall helt korrekt. Det finnes også en brennefunksjon i programmet, men den har jeg desverre aldri brukt. EAC kan lastes gratis ned fra hjemmesiden deres. Tar litt tid å navigere gjennom alle innstillingene, men med litt aktiv bruk av hjelpefunksjonen er det absolutt overkommelig.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Clone cd til å ta backup av mine cd`er. Det fungerer veldig bra. Har ikke hørt forskjell fra orginalen og den brente kopien. Skal prøve å sammenligne igjen når jeg får den nye dac`en min. Men tviler på at jeg hører noen forksjell.

K

knutinh

Gjest

Jeg er lei av å krangle om slike tema. Testen min får stå for seg selv:
Det var i mitt tilfelle mulig å rippe en original CD, brenne resultatet, spille den brente plata av på en vanlig Sony DVD-spiller via spdif tilbake til PC. Alt dette uten å endre noe som helst på samplene som ligger i filene på min PC.

Hvordan man velger å fortolke resultatene og hva dette egentlig betyr får være opp til den enkelte. Jeg tror at noen ikke vil la seg overbevise uansett hvilken dokumentasjon eller argumentasjon jeg hoster opp og det er helt greit.

-k

K

knutinh

Gjest
skal finne det, men det kan nok ta noen dager, som du vet har jeg ikked iskutert her på forumet så veldig lenge, å he he, ta det humoristisk, men det er veldig lenge siden jeg har diskutert så iherdig saker jeg var ferdig med for mange år siden. men misforstå meg rett, syntes egentlig det er veldig artig.
om det kommer fram på en måte at jeg skal mystifisere lyd, er det helt feil, jeg kommer tross alt fra leieren da alt fulgte boka jeg lærte fra på videregående og oppover.artig med meningsforskjeller. skal lete litt og maile litt rundt om kring.
nb : ja, jeg mente ett spesifikt pungt på en cd, forstørret slik at man kan se det. prøv å finn dette på nettet, det er der, men husker ikke hvor, den gamle gjerne kan nok mye, men her stopper det opp ;) :-/
Så du besvarer mine grafer og forklaringer med at leseren skal "ta det humoristisk". Hvis du ikke kan bidra med linker, eller beskrivelse av forklaringen så har den veldig liten verdi for meg og den jevne leser skulle jeg tro.

Dermed blir jeg tvunget til å leve i (vilfarelsen?) at jeg har rett så lenge du ikke ønsker å imøte gå meg.

-k

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Memory Player er en ny (og kostbar) HD basert spiller, som etter sigende bruker en bedre mekanisme for feilkorrigering.

“Read-until-Right” is the principle that lies at the heart of the Nova Physics Group Memory Player and that enables it to achieve its stunning sonic effects. When a CD is placed in the Memory Player, the laser will first read the disc like any other CD player, but what distinguishes the Memory Player is what happens when the laser encounters a hard to read spot on the disc (and this happens hundreds or even thousands of times per disc, either from dirt, scratches, surface imperfections or eccentricity). A standard CD player at this point will introduce Error Code Correction or Error Concealment Correction (ECC) and Parity Bits. The Memory Player disables ECC and Parity Bits and engages its Read-Until-Right (RUR) and Dynamic Laser Positioning (DLP) software. RUR attempts to retrieve the original information on the disc by engaging its DLP that repeatedly shifts the laser angle. Only when the information can’t be extracted after hundreds of attempts do Error Code Correction and Parity Bits kick in, creating as perfect a theoretical facsimile of the missing information as possible, as in standard CD players.

Om dette er er humbug skal ikke jeg uttale meg om, men det kan jo være en indikasjon på at det er mer mellom himmel og jord også i dette henseende...
Her er uansett en anmeldelse av "vidunderet":

http://www.stereotimes.com/CD121406.shtml

Mer om "Read Until Right" her:
http://www.novaphysicsgroup.com/ReadUntilRight.html

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Er ganske frustrert, for etter mitt skjønn burde det finnes et program som ganske enkelt heter "Brenn beste mulige kopi" og med en knapp som heter "Brenn" som kopierer over CD til HD, og så brenner til CD kopiplaten, med alle nødvendige innstillinger automatisk justert i bakgrunnen, jeg ønsker ikke engang å vite hva som foregår der! Bare alt blir gjort slik at kopien blir så eksakt lik originalen som mulig!!

Så kan noen fortelle meg hvordan jeg får beste mulige CD kopi, selv for en ordinær PC bruker som meg?? (Og jeg er slettes ikke borte vekk med PC, men synes at det enkle ofte er det beste, ala MediaCenter-grensesnitt, "spill CD", "se bilder", "se film".. osv.)
8) Du er ikke alene. Tenkte nemlig jeg skulle bruke de to årene jeg har igjen av ungdommen min til noe annet en tråle etter og lære rippe/brenneprogrammer!

Mvh
Sniff

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
uff, ikke like lett å ta de rette ord bestandig ser jeg. humoren gikk på meg, at jeg ikke er like godt forberett som deg, med flotte linker til alt mulig. du ser ut til å vere mye bedere til å finne de plassene på nettet som er beskrivende for temaet, jeg er ikke det. håpet kansje du kunne vere behjelpelig med en link eller bilder til ett "fotprint" av ett eller flere pungter på en orginal ca, pluss av en brent cd. finner ikke det jeg, sorry. om du kan det, skal jeg på en relativt enkel måte forklare mitt syn ( og ren tekikk ) på forskjeller. har sakt det før men...beklager vis jeg av å til er klønete i ordleggingen min. hadde vel også håpet at man leser ett inlegg for å finne hva personen egentlig mener, ikke bare for å plundre etter feil ordbruk osv
Så du besvarer mine grafer og forklaringer med at leseren skal "ta det humoristisk". Hvis du ikke kan bidra med linker, eller beskrivelse av forklaringen så har den veldig liten verdi for meg og den jevne leser skulle jeg tro.

Dermed blir jeg tvunget til å leve i (vilfarelsen?) at jeg har rett så lenge du ikke ønsker å imøte gå meg.

-k

K

knutinh

Gjest
Memory Player er en ny (og kostbar) HD basert spiller, som etter sigende bruker en bedre mekanisme for feilkorrigering.

“Read-until-Right” is the principle that lies at the heart of the Nova Physics Group Memory Player and that enables it to achieve its stunning sonic effects. When a CD is placed in the Memory Player, the laser will first read the disc like any other CD player, but what distinguishes the Memory Player is what happens when the laser encounters a hard to read spot on the disc (and this happens hundreds or even thousands of times per disc, either from dirt, scratches, surface imperfections or eccentricity). A standard CD player at this point will introduce Error Code Correction or Error Concealment Correction (ECC) and Parity Bits. The Memory Player disables ECC and Parity Bits and engages its Read-Until-Right (RUR) and Dynamic Laser Positioning (DLP) software. RUR attempts to retrieve the original information on the disc by engaging its DLP that repeatedly shifts the laser angle. Only when the information can’t be extracted after hundreds of attempts do Error Code Correction and Parity Bits kick in, creating as perfect a theoretical facsimile of the missing information as possible, as in standard CD players.

Om dette er er humbug skal ikke jeg uttale meg om, men det kan jo være en indikasjon på at det er mer mellom himmel og jord også i dette henseende...
Her er uansett en anmeldelse av "vidunderet":

http://www.stereotimes.com/CD121406.shtml

Mer om "Read Until Right" her:
http://www.novaphysicsgroup.com/ReadUntilRight.html
Uansett om dette har noe for seg eller ikke så høres det ut som et teknisk spennende produkt. Hvis de er i stand til å erstatte Error concealement med å lese informasjonen korrekt så vil jo det kunne gi et hørbart resultat.

EAC gjør jo noe av det samme ved å lese data flere ganger, men CD-rom-drev har ikke noen mulighet til å variere laserens vinkel som produktet ditt hevder å gjøre.

Jeg ser dog ikke poenget med å erstatte Error Correction med å lese ting på nytt. Hvis man har rett verdi så er det vel ubetydelig om den kommer fra paritetsbit eller fra å lese plata flere ganger?

-k

K

knutinh

Gjest
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=elteori;action=display;num=1163058585

http://www.exactaudiocopy.de/eac13.html

CD maltraktert ved å bruke svart tusj og kniv

Egenskapene til en pioneer dvd-rom. Vi ser at denne sliter med å undertrykke feilene som er skapt. Den svarte linjen øverst representerer 0 dB støy, og jo lengre ned du kommer, jo svakere er støyen. Denne gir ca -60dB støy for en slik ødelagt plate.

Egenskapene til en plextor avspiller (ved 4x, ved høyere hastighet var resultatet vesentlig dårligere)

Moderne "CD" er med såkalt kopibeskyttelse hvor de har rotet med paritetsbittene vil nok se betydelig verre ut. Ikke kjøpe CD-er som ikke er merket som CD, lever dem tilbake og fortell butikkpersonellet hvorfor.

-k

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Hei knutinh!

Bruker selv EAC og har i den anledning tenkt å anskaffe meg en plextor. Jeg skal ikke skryte på meg noen oppblåst teknisk innsikt, men de målingene var vel ganske entydige. Jeg hadde tenkt å kjøpe en plextor CD-leser/brenner, men jeg finner bare DVD-spillere. Har hørt at DVD-spillere aldri vil kunne lese CD bedre enn en dedikert CD-spiller. Stemmer dette? Og i så fall vet du hvor jeg kan finne en?

mvh

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Jeg ser dog ikke poenget med å erstatte Error Correction med å lese ting på nytt. Hvis man har rett verdi så er det vel ubetydelig om den kommer fra paritetsbit eller fra å lese plata flere ganger?

-k
Hvis man har rett verdi, er det vel ikke noen grunn til å rette opp noe som helst, men Nova Physics Group skriver:

The ECC.......is NOT able to replace the misread (dropped) bits to exactly the point where they were on the original. The reason? Time. In CD-speak, time is JITTER.

Topp Bunn