Beste brukt høyttaler under ca 100000,- ?

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Har ingen ting med Janteloven å gjøre, det faktum at svindyre høyttalere ikke nødvendigvis låter bedre enn en gammel og utprøvet hornkonstruksjon. De fysiske lover gjelder fortsatt, likeledes det faktum at en bransje utvikler seg og styrer (nesten alle) kundene i den retning bransjen ønsker.

"Kompliserte", eksotiske, tunge og tungdrevne "moderne" høyttalere er lettere å selge inn enn store stygge horn med mindre muligheter for å inkludere "Mumbo Jumbo" i de enklere kassene.... og dette går hånd i hanske med større og større effektforsterkere. You scratch my back osv.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg er forsåvidt enig med Sluket, selv om det faktisk HAR skjedd en viss utvikling på høyttalerelementer siden 60-tallet, omenn ikke så voldsomt.

Men likevel - jeg har hørt 25-30 år gamle høyttalere som spiller skjorta av hva som helst av nymotens hi-end "bling" kasser.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
pengesluk skrev:
Har ingen ting med Janteloven å gjøre, det faktum at svindyre høyttalere ikke nødvendigvis låter bedre enn en gammel og utprøvet hornkonstruksjon. De fysiske lover gjelder fortsatt, likeledes det faktum at en bransje utvikler seg og styrer (nesten alle) kundene i den retning bransjen ønsker.

"Kompliserte", eksotiske, tunge og tungdrevne "moderne" høyttalere er lettere å selge inn enn store stygge horn med mindre muligheter for å inkludere "Mumbo Jumbo" i de enklere kassene.... og dette går hånd i hanske med større og større effektforsterkere. You scratch my back osv.



Vel-...hadde det vært så enkelt så hadde vel de fleste som er seriøs og dedikert til Hifi/musikkglede og rom til det hatt horn.
Slik er det vel ikke.

Jeg tillater meg faktisk til å være uenig med deg.Nå har ikke jeg hørt hornoppsett i price-no-subject klassen,men det jeg har hørt faller ikke like godt i mine ører som en skikkelig go kabinetthøytaler integrert nogenlunde i lytterommet.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
har du forsterkeriet til å kjøpe en brukthøyttaler til ca 100 000? Vil vel anbefale å ha et rent effektrinn som matcher nyprisen på det settet du ønsker å ende opp med.
Tror Plinius trinnet har strøm nok til å spille brukbart på de fleste modeller. Om ikke å fylle store stuer med høy lyd. Spiller vanligvis ikke vanvittig høyt...
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Eirik_S skrev:
Leikis. skrev:
Har du ikke hørt om lakk, du foretrekker vel blank svart du også ?
Og skulle du få tid så er det bare å kåmme å høre hva steingammle Infinity kan :)
Ja lakkerer du for meg? :)

Vært skøy å hørt de infinityene ja. Må få til det i nærmeste fremtid. Bor du langt fra Meldal?
Lakker ja, det fixer vi vuttu.

Jeg bor i Kyrksæterøra, drøy times kjøring fra Trondheim.
Bare å sende en PM når du er klar ;)
Det skal jeg gjøre. Gleder meg :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Schumacher skrev:
pengesluk skrev:
Har ingen ting med Janteloven å gjøre, det faktum at svindyre høyttalere ikke nødvendigvis låter bedre enn en gammel og utprøvet hornkonstruksjon. De fysiske lover gjelder fortsatt, likeledes det faktum at en bransje utvikler seg og styrer (nesten alle) kundene i den retning bransjen ønsker.

"Kompliserte", eksotiske, tunge og tungdrevne "moderne" høyttalere er lettere å selge inn enn store stygge horn med mindre muligheter for å inkludere "Mumbo Jumbo" i de enklere kassene.... og dette går hånd i hanske med større og større effektforsterkere. You scratch my back osv.



Vel-...hadde det vært så enkelt så hadde vel de fleste som er seriøs og dedikert til Hifi/musikkglede og rom til det hatt horn.
Slik er det vel ikke.

Jeg tillater meg faktisk til å være uenig med deg.Nå har ikke jeg hørt hornoppsett i price-no-subject klassen,men det jeg har hørt faller ikke like godt i mine ører som en skikkelig go kabinetthøytaler integrert nogenlunde i lytterommet.

Jeg støtter denne, er ikke så begeistret for horn lyden, alt får trompet lyd i mine ører.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Schumacher skrev:
pengesluk skrev:
Har ingen ting med Janteloven å gjøre, det faktum at svindyre høyttalere ikke nødvendigvis låter bedre enn en gammel og utprøvet hornkonstruksjon. De fysiske lover gjelder fortsatt, likeledes det faktum at en bransje utvikler seg og styrer (nesten alle) kundene i den retning bransjen ønsker.

"Kompliserte", eksotiske, tunge og tungdrevne "moderne" høyttalere er lettere å selge inn enn store stygge horn med mindre muligheter for å inkludere "Mumbo Jumbo" i de enklere kassene.... og dette går hånd i hanske med større og større effektforsterkere. You scratch my back osv.



Vel-...hadde det vært så enkelt så hadde vel de fleste som er seriøs og dedikert til Hifi/musikkglede og rom til det hatt horn.
Slik er det vel ikke.

Jeg tillater meg faktisk til å være uenig med deg.Nå har ikke jeg hørt hornoppsett i price-no-subject klassen,men det jeg har hørt faller ikke like godt i mine ører som en skikkelig go kabinetthøytaler integrert nogenlunde i lytterommet.
Fullt tillatt å være uenig - det er det som driver verden videre! ;D ;D ;D Selvsagt finnes det hornsystemer som virkelig låter middelmådig (pris irrelevant) og det finnes hornsystemer som bare låter ille i ørene til de som har bestemt seg for at det skal låte dårlig. Dette går nok begge veier er jeg redd.. sikkert mange hornentusiaster som ikke vil sette sine ben i en kassehøyttaler heller.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Eirik_S skrev:
Schumacher skrev:
pengesluk skrev:
Har ingen ting med Janteloven å gjøre, det faktum at svindyre høyttalere ikke nødvendigvis låter bedre enn en gammel og utprøvet hornkonstruksjon. De fysiske lover gjelder fortsatt, likeledes det faktum at en bransje utvikler seg og styrer (nesten alle) kundene i den retning bransjen ønsker.

"Kompliserte", eksotiske, tunge og tungdrevne "moderne" høyttalere er lettere å selge inn enn store stygge horn med mindre muligheter for å inkludere "Mumbo Jumbo" i de enklere kassene.... og dette går hånd i hanske med større og større effektforsterkere. You scratch my back osv.



Vel-...hadde det vært så enkelt så hadde vel de fleste som er seriøs og dedikert til Hifi/musikkglede og rom til det hatt horn.
Slik er det vel ikke.

Jeg tillater meg faktisk til å være uenig med deg.Nå har ikke jeg hørt hornoppsett i price-no-subject klassen,men det jeg har hørt faller ikke like godt i mine ører som en skikkelig go kabinetthøytaler integrert nogenlunde i lytterommet.

Jeg støtter denne, er ikke så begeistret for horn lyden, alt får trompet lyd i mine ører.
Hmm, har du hørt mange forskjellige hornkonstruksjoner? Jeg har hørt en god del og har horn selv men jeg har store problemer med å putte horn i bås basert på konstruksjonsprinsippet. Horn kan låte vidt forskjellig og jeg synes gode hornhøyttalere er fri fra den stereotype gjallingen eller 'trompetlyden' som hornhøyttalere ofte assosieres med.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg for min del har som sagt ikke hørt slike fantasioppsett man ser på bilder,men de jeg har hørt har gitt meg det inntrykket jeg har fått.
Jeg liker gode kabinettHT bedre og de håper jeg at fortsatt er lov her i landet.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
HC skrev:
Eirik_S skrev:
Schumacher skrev:
pengesluk skrev:
Har ingen ting med Janteloven å gjøre, det faktum at svindyre høyttalere ikke nødvendigvis låter bedre enn en gammel og utprøvet hornkonstruksjon. De fysiske lover gjelder fortsatt, likeledes det faktum at en bransje utvikler seg og styrer (nesten alle) kundene i den retning bransjen ønsker.

"Kompliserte", eksotiske, tunge og tungdrevne "moderne" høyttalere er lettere å selge inn enn store stygge horn med mindre muligheter for å inkludere "Mumbo Jumbo" i de enklere kassene.... og dette går hånd i hanske med større og større effektforsterkere. You scratch my back osv.



Vel-...hadde det vært så enkelt så hadde vel de fleste som er seriøs og dedikert til Hifi/musikkglede og rom til det hatt horn.
Slik er det vel ikke.

Jeg tillater meg faktisk til å være uenig med deg.Nå har ikke jeg hørt hornoppsett i price-no-subject klassen,men det jeg har hørt faller ikke like godt i mine ører som en skikkelig go kabinetthøytaler integrert nogenlunde i lytterommet.

Jeg støtter denne, er ikke så begeistret for horn lyden, alt får trompet lyd i mine ører.
Hmm, har du hørt mange forskjellige hornkonstruksjoner? Jeg har hørt en god del og har horn selv men jeg har store problemer med å putte horn i bås basert på konstruksjonsprinsippet. Horn kan låte vidt forskjellig og jeg synes gode hornhøyttalere er fri fra den stereotype gjallingen eller 'trompetlyden' som hornhøyttalere ofte assosieres med.
Hørt en del oppsett på messer og et par oppsett hjemme hos folk. Passer nok ikke helt for meg gitt.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Jeg har ommøblert stua siden du var her og flyttet høyttalerne bort fra vindusveggen. Mener det låter (enda) bedre nå. Er du interessert, hadde det vært gøy om du fraktet Plinius-ene hit, så kunne du høre hvordan de matcher Usherne. Enda mer moro ville det ha vært om vi kjørte seansen etter at Holton monoblokkene mine er ferdig på denne siden av juli måned. Da får de noe å bryne seg mot (monoblokkene altså ;D).
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg kan tenke meg... att TAD Compact Reference One, den lille, om man får tak i ett par til 100 lapper brukt da...
Må være bortimot superbt, med tanke på trådstarters lydkrav.
Det er mulig den ikke kan spille så høyt i rommet, som noen av de andre forslaga...
Men jeg oppfattet det som att stram bass var å foretrekke.
Disse:

--
--
Ett annet forslag ville jo vært aerial Acoustics nyeste 7T model, som virker å være kjøpbar ny, rundt 100 lapper.

--
--
mvh
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
gormj skrev:
Jeg har ommøblert stua siden du var her og flyttet høyttalerne bort fra vindusveggen. Mener det låter (enda) bedre nå. Er du interessert, hadde det vært gøy om du fraktet Plinius-ene hit, så kunne du høre hvordan de matcher Usherne. Enda mer moro ville det ha vært om vi kjørte seansen etter at Holton monoblokkene mine er ferdig på denne siden av juli måned. Da får de noe å bryne seg mot (monoblokkene altså ;D).
Holton blokker ja, om de er bygd riktig så moser du nokk Plinius ampen ;D
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
gormj skrev:
Jeg har ommøblert stua siden du var her og flyttet høyttalerne bort fra vindusveggen. Mener det låter (enda) bedre nå. Er du interessert, hadde det vært gøy om du fraktet Plinius-ene hit, så kunne du høre hvordan de matcher Usherne. Enda mer moro ville det ha vært om vi kjørte seansen etter at Holton monoblokkene mine er ferdig på denne siden av juli måned. Da får de noe å bryne seg mot (monoblokkene altså ;D).
Hadde jo vært veldig gøy det da :) Kan tenke litt på det.

Du skal ikke oppgradere til BE20 da? Ser det er et sett på Finn.no nå.....
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Jeg kan tenke meg... att TAD Compact Reference One, den lille, om man får tak i ett par til 100 lapper brukt da...
Må være bortimot superbt, med tanke på trådstarters lydkrav.
Det er mulig den ikke kan spille så høyt i rommet, som noen av de andre forslaga...
Men jeg oppfattet det som att stram bass var å foretrekke.
Disse:

--
--
Ett annet forslag ville jo vært aerial Acoustics nyeste 7T model, som virker å være kjøpbar ny, rundt 100 lapper.

--
--
mvh
Så spennende ut :) Skrik ut om du ser noen brukte.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
gormj skrev:
Jeg har ommøblert stua siden du var her og flyttet høyttalerne bort fra vindusveggen. Mener det låter (enda) bedre nå. Er du interessert, hadde det vært gøy om du fraktet Plinius-ene hit, så kunne du høre hvordan de matcher Usherne. Enda mer moro ville det ha vært om vi kjørte seansen etter at Holton monoblokkene mine er ferdig på denne siden av juli måned. Da får de noe å bryne seg mot (monoblokkene altså ;D).
Holton blokker ja, om de er bygd riktig så moser du nokk Plinius ampen ;D
Hehe, er de så bra altså :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Nå er det jo slik at b&w 803 Diamond ikke er så tilbakelent i mellomtonen som 803d modellen er. Har du lånt øret til denne aller siste kreasjonen Erik S?
mvh
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Nå er det jo slik at b&w 803 Diamond ikke er så tilbakelent i mellomtonen som 803d modellen er. Har du lånt øret til denne aller siste kreasjonen Erik S?
mvh
Har ikke hørt den nei. Men kommer det en 803D i sort pianolakk brukt så er den meget aktuell :)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Eirik_S skrev:
Leikis. skrev:
gormj skrev:
Jeg har ommøblert stua siden du var her og flyttet høyttalerne bort fra vindusveggen. Mener det låter (enda) bedre nå. Er du interessert, hadde det vært gøy om du fraktet Plinius-ene hit, så kunne du høre hvordan de matcher Usherne. Enda mer moro ville det ha vært om vi kjørte seansen etter at Holton monoblokkene mine er ferdig på denne siden av juli måned. Da får de noe å bryne seg mot (monoblokkene altså ;D).
Holton blokker ja, om de er bygd riktig så moser du nokk Plinius ampen ;D
Hehe, er de så bra altså :)
Den siste Holton med NXV-500 korta jeg bygde for en kompis har mye bedre kontroll på RS2B en Hiato ivertfall. RS2B liker MASSE strøm ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg mener å huske att det er en her på forumet som eier ett par med Chario Academy Serendipity som han
kjøpte brukt for tja, hva var det 80 - 90 ett eller annet. Ett par år siden nå.


De ligger jo på ca 200++ nye nå om dagen. Men som sagt, de er hysterisk sjeldne på bruktmarkedet, men jeg mener de låter noe mer bakoverlent enn det du har beskrevet.
Men, disse er visstnok fantastiske. 93db. lettdrevet.
Kom akkurat på dem, de må du legge til på ønskelista de. Spørs om rommet er helt på grensa, men alt er mulig.
Han her på forumet som har ett par har bare 30 kvadrat lytterom, de funker visst det. :D
Sånn låter det hos vedkomne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55029.msg1058598.html#msg1058598
Slike har ett pertinenskrav på lytteavstand konstruert inn i spredningsmønsteret.
350cm eller mer lytteavstand for att alt skal treffe øret korrekt. Man selvsagt sitte nermere eller lenger ifra, det kan man...

Jeg nevner dem fordi, lillebroren til denne Serendipity heter "Constellation Ursa Major" og har ofte blitt sammenliknet med noe som er midt i mellom 803 og 802 fra B&W uten den tilbakelente mellomtonen.. + enklere å ha med å gjøre.
Ursa Major pleier å gå for over 40 -45 til 50-55 lapper når jeg har sett dem tilsalgs brukt. (70 nye? Noe mer kanskje)

mvh
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
coolbiz skrev:
Anonym skrev:
Ferdigbygde Linkwitzlab Orion med forsterkeri er nok innenfor budsjettet.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. :)
Enig at det er en god høyttaler men ikke i selskap med f.eks de dyre B&W
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.855
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
mana skrev:
coolbiz skrev:
Anonym skrev:
Ferdigbygde Linkwitzlab Orion med forsterkeri er nok innenfor budsjettet.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. :)
Enig at det er en god høyttaler men ikke i selskap med f.eks de dyre B&W
Helt uenig, men har forståelse for at det er inntrykket du sitter igjen med etter en ikke-representativ enkelt-lytting med rommet fullt av skvalder.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
Anonym skrev:
Ferdigbygde Linkwitzlab Orion med forsterkeri er nok innenfor budsjettet.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. :)
Enig at det er en god høyttaler men ikke i selskap med f.eks de dyre B&W
Helt uenig, men har forståelse for at det er inntrykket du sitter igjen med etter en ikke-representativ enkelt-lytting med rommet fullt av skvalder.
Litt dumt at du oppfatter det slik :p da jeg jo mener at du har en bra høyttaler ;) men der er tross alt andre høyttalere i dette solsystemet som faktisk kan være bedre 8) Til tross for skvaldring i rommet har mange kanskje opparbeidet seg såpass kompetanse at man kan skille mellom skvaldringen og de kvaliteter en høyttaler innehar. ::)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.855
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
mana skrev:
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
Anonym skrev:
Ferdigbygde Linkwitzlab Orion med forsterkeri er nok innenfor budsjettet.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. :)
Enig at det er en god høyttaler men ikke i selskap med f.eks de dyre B&W
Helt uenig, men har forståelse for at det er inntrykket du sitter igjen med etter en ikke-representativ enkelt-lytting med rommet fullt av skvalder.
Litt dumt at du oppfatter det slik :p da jeg jo mener at du har en bra høyttaler ;) men der er tross alt andre høyttalere i dette solsystemet som faktisk kan være bedre 8) Til tross for skvaldring i rommet har mange kanskje opparbeidet seg såpass kompetanse at man kan skille mellom skvaldringen og de kvaliteter en høyttaler innehar. ::)
Solsystemet? Jeg som trodde vi diskuterte høyttalere under 100.000,-

Det er de færreste av oss som med særlig grad av presisisjon evner å skille mellom høyttaler og romakustiske forhold i et ukjent oppsett. Det var akustiske såvel som kildemessige faktorer som ikke var helt på stell hos meg i en periode, og som jeg uheldigvis ikke rakk å finne utav i tide. :-[ Både før og etter samlingen hadde jeg færre mangler i gjengivelsen på et par vesentlige områder, men det er fremdeles sider ved bassgjengivelsen som jeg neppe får optimalisert før jeg får meg et større rom. (Men nå har jeg igjen en liten resonanspeak nederst istedenfor den massiv suckouten lenger oppe, som forståelig nok ikke falt i smak)

Så vi er ikke så uenige hva lytteinntrykket angår, men jeg er nok ganske så uenig i årsaksforklaringen og synes det er dumt at disse feilslutningene finner veien til en anbefalingstråd som denne. Det er misvisende å gi den gode Herr Doktor Linkwitz skylden, for den var min.

Men om ikke annet fikk jeg slutt på det evinnelige maset om treff. ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
B&Wene kan låte bra de. Men man bør påberegne minst 10k i akustiske tiltak for å få en lyd som sitter med slike høyttalere.

Skal ikke dra opp Linkwitz vs. B&W eller andre høyttalere, men leser man en del brukererfaringer fra eiere og messer så stiller Linkwitz veldig sterkt. F.eks er det de som har byttet fra dyre Wilson Audio høyttalere til Linkwitz og har i dag mye bedre lyd. På makrodynamikk er nok store kassehøyttalere vassere, men det gir også større utfordringer.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
Anonym skrev:
Ferdigbygde Linkwitzlab Orion med forsterkeri er nok innenfor budsjettet.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. :)
Enig at det er en god høyttaler men ikke i selskap med f.eks de dyre B&W
Helt uenig, men har forståelse for at det er inntrykket du sitter igjen med etter en ikke-representativ enkelt-lytting med rommet fullt av skvalder.
Litt dumt at du oppfatter det slik :p da jeg jo mener at du har en bra høyttaler ;) men der er tross alt andre høyttalere i dette solsystemet som faktisk kan være bedre 8) Til tross for skvaldring i rommet har mange kanskje opparbeidet seg såpass kompetanse at man kan skille mellom skvaldringen og de kvaliteter en høyttaler innehar. ::)
Solsystemet? Jeg som trodde vi diskuterte høyttalere under 100.000,-

Det er de færreste av oss som med særlig grad av presisisjon evner å skille mellom høyttaler og romakustiske forhold i et ukjent oppsett. Det var akustiske såvel som kildemessige faktorer som ikke var helt på stell hos meg i en periode, og som jeg uheldigvis ikke rakk å finne utav i tide. :-[ Både før og etter samlingen hadde jeg færre mangler i gjengivelsen på et par vesentlige områder, men det er fremdeles sider ved bassgjengivelsen som jeg neppe får optimalisert før jeg får meg et større rom. (Men nå har jeg igjen en liten resonanspeak nederst istedenfor den massiv suckouten lenger oppe, som forståelig nok ikke falt i smak)

Så vi er ikke så uenige hva lytteinntrykket angår, men jeg er nok ganske så uenig i årsaksforklaringen og synes det er dumt at disse feilslutningene finner veien til en anbefalingstråd som denne. Det er misvisende å gi den gode Herr Doktor Linkwitz skylden, for den var min.

Men om ikke annet fikk jeg slutt på det evinnelige maset om treff. ;D

[/quote


Heretter skal vi holde :-X :-X :-X :-X :-X så kan vi kose oss med apekassene våres
Samtidig håper jeg at trådstarter finner den rette høyttaleren slik at han blir fornøyd.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.855
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
mana skrev:
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
Anonym skrev:
Ferdigbygde Linkwitzlab Orion med forsterkeri er nok innenfor budsjettet.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. :)
Enig at det er en god høyttaler men ikke i selskap med f.eks de dyre B&W
Helt uenig, men har forståelse for at det er inntrykket du sitter igjen med etter en ikke-representativ enkelt-lytting med rommet fullt av skvalder.
Litt dumt at du oppfatter det slik :p da jeg jo mener at du har en bra høyttaler ;) men der er tross alt andre høyttalere i dette solsystemet som faktisk kan være bedre 8) Til tross for skvaldring i rommet har mange kanskje opparbeidet seg såpass kompetanse at man kan skille mellom skvaldringen og de kvaliteter en høyttaler innehar. ::)
Solsystemet? Jeg som trodde vi diskuterte høyttalere under 100.000,-

Det er de færreste av oss som med særlig grad av presisisjon evner å skille mellom høyttaler og romakustiske forhold i et ukjent oppsett. Det var akustiske såvel som kildemessige faktorer som ikke var helt på stell hos meg i en periode, og som jeg uheldigvis ikke rakk å finne utav i tide. :-[ Både før og etter samlingen hadde jeg færre mangler i gjengivelsen på et par vesentlige områder, men det er fremdeles sider ved bassgjengivelsen som jeg neppe får optimalisert før jeg får meg et større rom. (Men nå har jeg igjen en liten resonanspeak nederst istedenfor den massiv suckouten lenger oppe, som forståelig nok ikke falt i smak)

Så vi er ikke så uenige hva lytteinntrykket angår, men jeg er nok ganske så uenig i årsaksforklaringen og synes det er dumt at disse feilslutningene finner veien til en anbefalingstråd som denne. Det er misvisende å gi den gode Herr Doktor Linkwitz skylden, for den var min.

Men om ikke annet fikk jeg slutt på det evinnelige maset om treff. ;D

Heretter skal vi holde :-X :-X :-X :-X :-X så kan vi kose oss med apekassene våres
Samtidig håper jeg at trådstarter finner den rette høyttaleren slik at han blir fornøyd.
Ingen grunn til å holde :-X, men det er ikke til hjelp for trådstarter å bli servert antagelser som fakta.

Og så B&W, da gitt. Hadde du enda sagt Revel eller Wilson Audio, så kunne vi heller diskutert det. ;)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Beste høytaler til rundt hundre lapper som kan spille musikk? skal vi se KLIPSCH et eller annet...
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
mana skrev:
coolbiz skrev:
Anonym skrev:
Ferdigbygde Linkwitzlab Orion med forsterkeri er nok innenfor budsjettet.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. :)
Enig at det er en god høyttaler men ikke i selskap med f.eks de dyre B&W
Helt uenig, men har forståelse for at det er inntrykket du sitter igjen med etter en ikke-representativ enkelt-lytting med rommet fullt av skvalder.
Litt dumt at du oppfatter det slik :p da jeg jo mener at du har en bra høyttaler ;) men der er tross alt andre høyttalere i dette solsystemet som faktisk kan være bedre 8) Til tross for skvaldring i rommet har mange kanskje opparbeidet seg såpass kompetanse at man kan skille mellom skvaldringen og de kvaliteter en høyttaler innehar. ::)
Solsystemet? Jeg som trodde vi diskuterte høyttalere under 100.000,-

Det er de færreste av oss som med særlig grad av presisisjon evner å skille mellom høyttaler og romakustiske forhold i et ukjent oppsett. Det var akustiske såvel som kildemessige faktorer som ikke var helt på stell hos meg i en periode, og som jeg uheldigvis ikke rakk å finne utav i tide. :-[ Både før og etter samlingen hadde jeg færre mangler i gjengivelsen på et par vesentlige områder, men det er fremdeles sider ved bassgjengivelsen som jeg neppe får optimalisert før jeg får meg et større rom. (Men nå har jeg igjen en liten resonanspeak nederst istedenfor den massiv suckouten lenger oppe, som forståelig nok ikke falt i smak)

Så vi er ikke så uenige hva lytteinntrykket angår, men jeg er nok ganske så uenig i årsaksforklaringen og synes det er dumt at disse feilslutningene finner veien til en anbefalingstråd som denne. Det er misvisende å gi den gode Herr Doktor Linkwitz skylden, for den var min.

Men om ikke annet fikk jeg slutt på det evinnelige maset om treff. ;D

Heretter skal vi holde :-X :-X :-X :-X :-X så kan vi kose oss med apekassene våres
Samtidig håper jeg at trådstarter finner den rette høyttaleren slik at han blir fornøyd.
Ingen grunn til å holde :-X, men det er ikke til hjelp for trådstarter å bli servert antagelser som fakta.

Og så B&W, da gitt. Hadde du enda sagt Revel eller Wilson Audio, så kunne vi heller diskutert det. ;)
Trådstarter har faktisk tenkt på B&W. Utgangspunktet var en brukt høyttaler oppimot 100000 som igjen betyr at som ny er det snakk om høyttalere til langt over 100000 som nye.Orion høyttalerne havner jo da i det som regnes som midfi segmentet.I tillegg ønsker ikke trådstarter å kvitte seg med elektronikken sin så da må jo forslagene gå på tradisjonelle høyttalere. Senest i dag hørte jeg på et sett B&W 802D og etter min mening så spiller disse høyttalerne fantastisk. De har faktisk egenskapen til å fremstille musikken med realistisk pondus og innehar en homogenitet som B&W er kjent for. De få minuttene jeg fikk høre disse høyttalerne opplevdes umiddelbart bedre enn Orion.. Hvorfor skulle jeg ha nevnt Revel eller Wilson?
Jeg har sagt og kan gjenta det igjen at jeg synes at Orion er en bra høyttaler med mange gode egenskaper men for meg (og det er kun min mening) er den ikke mitt førstevalg.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Ser for meg å kjøpe brukt på grunn av at om jeg skulle trenge pengene igjen så er det bare og selge uten å realisere et for stort tap.

Kassehøyttaler er nok å foretrekke, gjerne av et kjent merke. At den er lett-solgt brukt er faktisk et kriterie for meg..... Utseenede spiller også en del , høyttaleren blir jo et møbel som står i stua vår. Så da er det vel ganske mange høyttalere som faller utenfor allerede.

Kort oppsummert:

-God lyd med dynamikk
-Pent møbel
-Brukt
-Lettomsettelig brukt
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.855
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Med fare for å kjede trådstarter ihjel.. :)

mana skrev:
Trådstarter har faktisk tenkt på B&W. Utgangspunktet var en brukt høyttaler oppimot 100000 som igjen betyr at som ny er det snakk om høyttalere til langt over 100000 som nye.Orion høyttalerne havner jo da i det som regnes som midfi segmentet.I tillegg ønsker ikke trådstarter å kvitte seg med elektronikken sin så da må jo forslagene gå på tradisjonelle høyttalere. Senest i dag hørte jeg på et sett B&W 802D og etter min mening så spiller disse høyttalerne fantastisk. De har faktisk egenskapen til å fremstille musikken med realistisk pondus og innehar en homogenitet som B&W er kjent for. De få minuttene jeg fikk høre disse høyttalerne opplevdes umiddelbart bedre enn Orion.. Hvorfor skulle jeg ha nevnt Revel eller Wilson?
Jeg har sagt og kan gjenta det igjen at jeg synes at Orion er en bra høyttaler med mange gode egenskaper men for meg (og det er kun min mening) er den ikke mitt førstevalg.
Det siver visst ikke helt inn, selv om jeg gjentatte ganger har gjort oppmerksom på det. Akustisk og kildemessig var det et par ting som ikke var helt på stell på et par avgjørende punkter da mana var innom meg, simpelthen fordi jeg, noe frustrerende, grunnet andre forpliktelser ikke rakk å rette dem opp i tide. Mea culpa. Det akustiske problemet endret ganske vesentlig frekvensresponsen i et område som er kritisk for inntrykket av blant annet homogenitet og pondus. Dersom man ikke noen gang har fiklet med (aktive) delefiltre, er det lett å undervurdere hvor avgjørende slike responsavvik kan være for totalopplevelsen. (Når det gjelder kildeproblemet, så ga det et snev av slitsom og litt hard klang i de øvre registrene. Jeg mistenker at det var jitter-relatert. Det forsvant da jeg gikk tilbake til den nesten identisk konstruerte gammel-DACen, besynderlig nok)

I fjor tilbrakte jeg en drøy time med både B&W 802D og 801D med kjent musikk og i et rom og et oppsett som representanten fra B&W, som var tilstede, sa seg godt fornøyd med. Sant og si slet jeg med å identifisere en eneste parameter på dem som jeg foretrakk fremfor Orion, bortsett fra oppnåelig lyddtrykk. Vel, og utseende, da. Men for all del, jeg tar høyde for at oppsettet muligens ikke var optimalt. Det bør man jo alltid gjøre, kanskje spesielt med høyttalere som kan være krevende å få til å fungere skikkelig i et vanlig oppholdsrom, som de større B&W jo sies å være. Snickers-Is hadde forresten en ganske forbløffende anekdote i en annen tråd om hvor nylig det er at B&W har blitt oppmerksomme på viktigheten av spredningsmønsteret. Grunnen til at jeg nevnte Revel og Wilson Audio, er at disse har lagt vekt på dette i noen tid, etter hva jeg forstår.

Dersom Orion hadde lydt som da mana var her, hadde jeg kanskje foretrukket 802D, ihvertfall til rock&pop. Slik det er nå, ville jeg ikke byttet om det smalt. Andre har gjort tilsvarende vurderinger, f.eks. her og her. Men igjen, folk har ulike preferanser, og slik skal det naturligvis være. Dipoler kobler annerledes til rommet enn kassehøyttalere flest, og selv dersom frekvensresponsen er lik, vil mange foretrekke bassgjengivelsen fra sistnevnte til sine favorittmusikktyper. Selv har jeg tilgode å høre det jeg oppfatter som realistisk gjengivelse av bassområdet fra en konvensjonell kassehøyttaler uten temmelig vidtgående (i stue-sammenheng) akustiske tiltak, men jeg skal ikke avvise at det kan være mulig. Og til noen innspillinger er det jo helt greit at det heller låter tøøøft. Autentisitet forutsetter ikke nødvendigvis realisme.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Eirik_S

Holton-blokkene er nå i drift og du må gjerne komme innom igjen og høre hva Usherne virkelig er gode for. Gjerne i helga på dagtid, og ta endelig med Plinius.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Eirik_S skrev:
Ser for meg å kjøpe brukt på grunn av at om jeg skulle trenge pengene igjen så er det bare og selge uten å realisere et for stort tap.

Kassehøyttaler er nok å foretrekke, gjerne av et kjent merke. At den er lett-solgt brukt er faktisk et kriterie for meg..... Utseenede spiller også en del , høyttaleren blir jo et møbel som står i stua vår. Så da er det vel ganske mange høyttalere som faller utenfor allerede.

Kort oppsummert:

-God lyd med dynamikk
-Pent møbel
-Brukt
-Lettomsettelig brukt
Palladium
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Beste undr 100k: AG Trio med dipol basstårn.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
gormj skrev:
Eirik_S

Holton-blokkene er nå i drift og du må gjerne komme innom igjen og høre hva Usherne virkelig er gode for. Gjerne i helga på dagtid, og ta endelig med Plinius.
Han kan jo ikke henge på Plinius om han skal få det beste ut av Usherne ;D
Jeg har også fått liv i NXV-800 ;)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Ble et stykke unna 100000,- da. Har nå endt opp med Proac D38. En godt konstruert høyttaler som fokuserer på musikken :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ser du har kjøpt men akkurat nå står et par Usher BE20 til rundt 70k på finn.no

Det er sikkert et "godt" kjøp.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Vil nå hevde at det avhenger av rom og elektronikk, samt preferanser selvsagt... finnes ikke noe "beste" der ute. :)
 
Topp Bunn