Beste brukt høyttaler under ca 100000,- ?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
orso skrev:
Det stemmer med de anekoiske målingene til Stereophile.


Jeg synes C2 og C4 gir for lite bass i forhold til prisen. Ellers ok høyttalere.

35 kvm er ikke veldig stort. Høyttalere uten god romintegrering som B&W og Usher tror jeg kan bli problematisk.
Den grafen stemmer godt med mitt inntrykk av høyttaleren. Festkul i bassen og avrunding av diskanten.
Lyttevennlig og morsom høyttaler.
 
M

Mr-T

Gjest
Det er ikke festkul, det er kun et resultat av målemetoden (nærfelt). På avstand vil den måle flatt...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Det er ikke festkul, det er kun et resultat av målemetoden (nærfelt). På avstand vil den måle flatt...
Ikke i alle rom i hvert fall..... Her er in-room målinger (free field response):


Rød graf er Dynaudio:
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Mr-T skrev:
Det er ikke festkul, det er kun et resultat av målemetoden (nærfelt). På avstand vil den måle flatt...
Enig Mt-T.
Jeg har ikke gjort ett fnugg av akustiske tiltak i min stue,og ikke målt heller og opplever at de har veldig flat og fin respons-kanskje en liten høyning i området 80-100Hz.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Når det skal sies, så hørte jeg de sammen med mcintosh, og da blir det fort litt ekstra fokus i bunn :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Noen som har lyttet til Forsmann VSS4 Classic? Kanskje det kunne ha vært noe? Skulle være litt enklere å få til i et rom.
http://www.forsman.no/DW1/Produkter_VSS4.html
Hørte de i Horten og det låt ok men det er vanskelig å danne seg et godt inntrykk etter kun et par minutter i et ukjent rom.

Tror Forsman er greie med take på å deponere for å låne høyttalere.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Anonym skrev:
orso skrev:
Noen som har lyttet til Forsmann VSS4 Classic? Kanskje det kunne ha vært noe? Skulle være litt enklere å få til i et rom.
http://www.forsman.no/DW1/Produkter_VSS4.html
Hørte de i Horten og det låt ok men det er vanskelig å danne seg et godt inntrykk etter kun et par minutter i et ukjent rom.

Tror Forsman er greie med take på å deponere for å låne høyttalere.
Forsmann VSS4 er virkelig en god kandidat synes jeg. Lettere å få til samt mer leken, artigere og hurtigere i spillestil enn storebror VSS5 følte jeg, eller så passet VSS4 bare bedre med elektronikken den ble brukt med samt lokalene til Audio Royal der jeg satt og koste meg et par dager for en stund siden med disse lekre søylene. Vanskelig å påpeke klare svakheter ved dem for min del om man ikke er ekstrem-fysisk-bass-avhengig, for det var godt med og også god kvalitet og trøkk ved den bassen jeg fikk høre der. Oppløst, åpen(Påstand: Dipolers åpenhet er så deilig at man kan bli sprø av det. ;D ), gjennomsiktig, energisk og punchy uten å bli pågående eller hard og i musikalsk harmoni med nesten hva som helst av det jeg hørte på. Da var de koblet med noe dyrt rørforsterkeri, så resultatet vil jo være annerledes med annet utsyr og smaken er jo så mangfoldig. Ser at Lyd & Bilde ikke syntes de spilte så godt på rock, men jeg syntes de gjorde det bra der også jeg. Mulig det kan ha noe med hva de ble kjørt med der også, men tror ikke de nevnte hva de brukte i den omtalen.

Forsmann VSS4 omtale fra Lyd og Bilde
 
M

Mr-T

Gjest
BanjoArrne skrev:
Påstand: Dipolers åpenhet er så deilig at man kan bli sprø av det.
Jeg for min del får helt fnatt når jeg hører noe som ikke er dipoler. Kasselyd, æsj. ;D
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Ligger også ett par Audio physics Caldera til salgs på nett 95000,
går dypt,bra detaljering og veldig dynamisk.

Vil du ha enda mere pondus hadde jeg sjekket ut Usher,jeg har hørt forgjengeren med beryllium diskant flere ganger,
låt faktisk bra i ett butikk lokale på rundt 14kvm,denne vil også oppfattes generelt litt fyldigere/varmere i lyden enn Caldera.
Lettere å matche enn de fleste andre ht i denne klassen ialefall.

Wilson sophia er også ett bra alternativ,kanskje ikke helt den samme oppløsningen og 3D effekt som Caldera,
men enda litt mere frempå i spille stilen.


Marten Bird er også veldig bra,går ikke like dypt i bassen som de ovenfor,
men har i gjengjeld en meget bra mellomtone/diskant som klarer å gjenskape de minste konturer i opptaket,også bra på dybde.
Litt krevende med matching.


B&W 802D også en meget bra ht,med meget potent bass,mellomtonen kan oppleves som litt tilbakelent,i forhold til de overnevnte.
men liker du denne spillestilen er dette en knakende god ht.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ville ha gitt Forsmann VSS4 en sjanse Eirik_S. Du får de sikkert på hjemlån. Selv om de ligger godt under budsjettet selv med nypris, så har du ingen garanti for at en dyrere høyttalere vil gi deg bedre resultat. Høyttalere som er godt tilpasset rom er mye viktigere. Og her får du både kontrollert spredning i øvre og nedre frekvensområdet. Med høyttalere som B&W, Wilson , Usher osv. så er du mer eller mindre avhengig av å dempe førsterefleksjonene for at høyttalerne skal evne å forsvinne og virkelig spille musikk. I tillegg kommer bassproblemene rundtstrålende gir. Kanskje har du et rom hvor det vil fungere, men kanskje ikke. Men dette vet du best selv. ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ferdigbygde Linkwitzlab Orion med forsterkeri er nok innenfor budsjettet.
 
V

vredensgnag

Gjest
Tannoy Kingdom 15, 4-veis, på børsen nå - kan vel tas med i betraktningen.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Har ikke hørt de selv.
[/quote]
Eirik, jeg er selvfølgelig inhabil, men AP Caldera 3 spiller veldig bra!
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
HC skrev:
Eirik_S skrev:
cybervision_ skrev:
Eirik_S skrev:
Schumacher skrev:
Eirik_S skrev:
tuco skrev:
Hva med Dynaudio? C4 kanskje, lurer på om det er sett til salgs brukt for tiden...
Hei, eide C2 for ei stund siden, det var ikke helt min lydtype. For farget lyd og lite trøkk. Dessverre.
Det høres mildt sagt rart ut-Confidence serien til Dynaudio er kjent for å gi ett totalt transparent og gjennomsiktig lydbilde og å farge lydbildet er det siste de gjør.
Mine C4 bekrefter også det hvert sekund de spiller.
Sammenlignet med Monitor Audio PL300 låt C2 farget ut i mitt oppsett. Det henger vel kanskje sammen med at Confidence serien begynner å bli gammel, nyere og bedre konstruksjoner finnes vel...
Hva er galt med PL300? Hva ønsker du annerledes?

Du kan jo selge unna Plinius og investere i et par Adam Gamma f.eks.? Da trenger du jo kun kilde og pre.
Jeg ønsker en høyttaler med den samme oppløsningen og dynamikken som PL300 men med en noe mer avslappet spillestil.

Skulle jeg byttet noe av elektronikken måtte det ha blitt kilden, forsterkeren min er jeg kjempefornøyd med :)
Hva med JBL K2 9800? Avslappet og dynamisk. Alternativt store Tannoy eller hva med Avantgarde?
Disse krasjer veldig med min smak angående utseende. Horn lyd fungerer dessverre ikke for meg. Men takk for tips :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Jeg ville ha gitt Forsmann VSS4 en sjanse Eirik_S. Du får de sikkert på hjemlån. Selv om de ligger godt under budsjettet selv med nypris, så har du ingen garanti for at en dyrere høyttalere vil gi deg bedre resultat. Høyttalere som er godt tilpasset rom er mye viktigere. Og her får du både kontrollert spredning i øvre og nedre frekvensområdet. Med høyttalere som B&W, Wilson , Usher osv. så er du mer eller mindre avhengig av å dempe førsterefleksjonene for at høyttalerne skal evne å forsvinne og virkelig spille musikk. I tillegg kommer bassproblemene rundtstrålende gir. Kanskje har du et rom hvor det vil fungere, men kanskje ikke. Men dette vet du best selv. ;)
Ingen forhold til Forsmann, hadde vært spennende og hørt :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Tannoy Kingdom 15, 4-veis, på børsen nå - kan vel tas med i betraktningen.
Det utseendet til Kingdom er det motsatte av min smak dessverre :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Eirik_S skrev:
vredensgnag skrev:
Tannoy Kingdom 15, 4-veis, på børsen nå - kan vel tas med i betraktningen.
Det utseendet til Kingdom er det motsatte av min smak dessverre :)
Man kan ha meget dus belysning i rommet ...
Skal visstnok være usedvanlig gode høyttalere, men er enig i at det er i den grad en smakssak. Man får vilt mye høyttaler for pengene, dersom det er smaksmatch.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
X3 skrev:
Ligger også ett par Audio physics Caldera til salgs på nett 95000,
går dypt,bra detaljering og veldig dynamisk.

Vil du ha enda mere pondus hadde jeg sjekket ut Usher,jeg har hørt forgjengeren med beryllium diskant flere ganger,
låt faktisk bra i ett butikk lokale på rundt 14kvm,denne vil også oppfattes generelt litt fyldigere/varmere i lyden enn Caldera.
Lettere å matche enn de fleste andre ht i denne klassen ialefall.

Wilson sophia er også ett bra alternativ,kanskje ikke helt den samme oppløsningen og 3D effekt som Caldera,
men enda litt mere frempå i spille stilen.


Marten Bird er også veldig bra,går ikke like dypt i bassen som de ovenfor,
men har i gjengjeld en meget bra mellomtone/diskant som klarer å gjenskape de minste konturer i opptaket,også bra på dybde.
Litt krevende med matching.


B&W 802D også en meget bra ht,med meget potent bass,mellomtonen kan oppleves som litt tilbakelent,i forhold til de overnevnte.
men liker du denne spillestilen er dette en knakende god ht.
Inntrykket mitt av 803D var også at de var for tilbakelent i mellomtonen. Så hvis du mener 802D er det også så kanskje de blir feil valg hos meg...... Fordelen med D serien til B&W er at de aldri blir anstrengende i øvre mellomtone slik at man kan spille hva som helst av musikk. Men tror den tilbakeleningen kan bli kjedelig i lengden. Kan vel saktens tweake en del for å få ut mere av mellomtonen da...... Usikker.....

Usher BE 10 Diamond er den høyttaleren som jeg har mest lyst på for tiden. Fikk høre BE utgaven av en hyggelig kar som kaller seg gormj her på sentralen. Det virket som Usher BE10 DMD evnet å kombinere en litt avslappet spillestil med oppløsning og dynamikk. Ukjent rom og elektronikk jeg hørte de på da.... Ligger jo et par splitter nye til salgs på finn til 75000,- ..... friste friste :)

Kan eventuelt importere et par Sophia fra statene for ca 60000,- men føler det er mange usikkerhetsmomenter med slik import....
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Klok av skade vil jeg anbefale deg å gå for noe mindre høyttalere enn dei du har blinket deg ut. Disse kandidatene trenger myye rom, og helst bredde på 4,5 - 5m....
Kan lett bli "overmetning" og boomy bass med så store høyttalere på relativt begrenset plass, og da er en på kjøret igjen med bytting og i verste fall romkorreksjon 8)....
PL300 er jo på nesten samme størrelse som disse, og de har ingen problemer i bassen. Så velger å tro at bassen ikke skal bli noe stort problem i mitt rom......
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
Eirik_S skrev:
Ser ut som DIE MUSIK er solgt, ligger ihvertfall ikke på bruktbørsen lenger.....
Da de ennå er på plass blir det nok bare å ta turen sørover da ;D

gismo
I overkant langt til Stavanger da...... Hmmmmm, men har veldig lyst til å høre Die Musik da....... Tror jeg kunne likt de.....
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Eirik_S skrev:
vredensgnag skrev:
Tannoy Kingdom 15, 4-veis, på børsen nå - kan vel tas med i betraktningen.
Det utseendet til Kingdom er det motsatte av min smak dessverre :)
Man kan ha meget dus belysning i rommet ...
Skal visstnok være usedvanlig gode høyttalere, men er enig i at det er i den grad en smakssak. Man får vilt mye høyttaler for pengene, dersom det er smaksmatch.
Måtte isåfall bygd de inn i veggen og lagt tapet utenpå da ;) Hihi
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det ligger et par brukte ProAc Response D80 på Lyrich Hifis brukt-/demoside - 65.000.

Med den rette elektronikken og i det rette lytterommet spiller de ganske magisk.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Det ligger et par brukte ProAc Response D80 på Lyrich Hifis brukt-/demoside - 65.000.

Med den rette elektronikken og i det rette lytterommet spiller de ganske magisk.
Proac har jeg hørt og liker godt :) Kanskje jeg skal sjekke ut disse litt.... Stusser litt på fargen da mahogany ?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - mahogany kan være nesten hva som helst. Noe rødbrunaktig. Ikke ulikt rosewood. Eller noe annet tropisk. Av og til - men jeg tror ikke at ProAc jukser her - kan det være noe helt alminnelig som bøk eller bjørk som er beiset i mahogny-farge. Men noen ganger - det hender, det også - ER det mahogny.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Hehe - mahogany kan være nesten hva som helst. Noe rødbrunaktig. Ikke ulikt rosewood. Eller noe annet tropisk. Av og til - men jeg tror ikke at ProAc jukser her - kan det være noe helt alminnelig som bøk eller bjørk som er beiset i mahogny-farge. Men noen ganger - det hender, det også - ER det mahogny.
Hmmm, rosewood er vel fargen jeg liker minst av de Proac har..... Søren og.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.949
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke mange dagene siden jeg så at du satt og gynget takten i en lyttestol, med ett stort smil om munnen Eirik...... 8)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Ikke mange dagene siden jeg så at du satt og gynget takten i en lyttestol, med ett stort smil om munnen Eirik...... 8)
Ja var fint å høre musikk hos deg :) Liker lyden din som har fokus på musikken og all den bra musikken du har :)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har du ikke hørt om lakk, du foretrekker vel blank svart du også ?
Og skulle du få tid så er det bare å kåmme å høre hva steingammle Infinity kan :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Har du ikke hørt om lakk, du foretrekker vel blank svart du også ?
Og skulle du få tid så er det bare å kåmme å høre hva steingammle Infinity kan :)
Ja lakkerer du for meg? :)

Vært skøy å hørt de infinityene ja. Må få til det i nærmeste fremtid. Bor du langt fra Meldal?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
har du forsterkeriet til å kjøpe en brukthøyttaler til ca 100 000? Vil vel anbefale å ha et rent effektrinn som matcher nyprisen på det settet du ønsker å ende opp med.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Eirik_S skrev:
Leikis. skrev:
Har du ikke hørt om lakk, du foretrekker vel blank svart du også ?
Og skulle du få tid så er det bare å kåmme å høre hva steingammle Infinity kan :)
Ja lakkerer du for meg? :)

Vært skøy å hørt de infinityene ja. Må få til det i nærmeste fremtid. Bor du langt fra Meldal?
Lakker ja, det fixer vi vuttu.

Jeg bor i Kyrksæterøra, drøy times kjøring fra Trondheim.
Bare å sende en PM når du er klar ;)
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Skink_123 skrev:
har du forsterkeriet til å kjøpe en brukthøyttaler til ca 100 000? Vil vel anbefale å ha et rent effektrinn som matcher nyprisen på det settet du ønsker å ende opp med.
Man trenger nødvendigvis IKKE ha pre-effekt kombo for å ha bra nok forsterkeri.Det finnes integrerte der ute som gjør jobben like godt innenfor en prisramme.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Jeg kan ikke noe for det, men jeg syns som regel at sånne vanlige apekister låter jævligere og jævligere jo lenger opp i pris man kommer. Kjør horn! 8)
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg kan ikke noe for at jeg synes det er gammelromantisk pølevev uten forankring i virkeligheten.... 8)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
DIY_dude skrev:
Jeg kan ikke noe for det, men jeg syns som regel at sånne vanlige apekister låter jævligere og jævligere jo lenger opp i pris man kommer. Kjør horn! 8)
Etter å ha vært en lytterunde på hortenmessa, så sitter man igjen med det inntrykker der.
De stakkars høyttalerne spiller ikke annet enn det de får beskjed om :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
har du forsterkeriet til å kjøpe en brukthøyttaler til ca 100 000? Vil vel anbefale å ha et rent effektrinn som matcher nyprisen på det settet du ønsker å ende opp med.
Det er de som har minst halvert budjsettet på forsterkeri og likevel fått bedre lyd med samme høyttalere. :eek:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Schumacher skrev:
Jeg kan ikke noe for at jeg synes det er gammelromantisk pølevev uten forankring i virkeligheten.... 8)
Få deg en virkelig virkelighet!
 
Topp Bunn