Ok, jeg er selvsagt klar over at lista kommer rimelig sent, men noen uheldige omstendigheter skapte litt forsinkelse. Bl.a. er strømforsyninga til platespilleren sendt inn til reparasjon, så jeg får ikke tatt sluttsjekket på de platene jeg har på vinyl (og det gjelder et stort flertall på lista). Videre var jeg i syden de to første ukene av 2015, og der hørte jeg ikke på platene. Så noen plater ramler ut av lista rett og slett for at de ikke er spilt enda.
MEN liste må jeg jo ha. Fortsatt gjelder for meg at jeg må ha plata i egen eie på cd eller lp. Det meste er jo for lengst nevnt av andre, men jeg supplerer litt i kategorien elektronica-disco-ambient. Vurderte å ha med Røyksopp i toppen, men synes plata ikke når helt opp. Jeg nøyer meg med 25 titler i år. Rekkefølgen er litt tilfeldig.
1. Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness (Jagjaguwar)
Ny dame for meg i 2014. Dukket bare opp, og endte som det beste jeg hørte totalt sett. Hun innehar en slags ungdommelig småcool friskhet som passer min smak. Tekster om å komme seg videre (
Won't you open a window sometime? What's so wrong with the light?). Lydmessig anbefaler jeg debutplata fremfor denne.
2. War On Drugs - Lost In The Dream (Secretly Canadian)
Nåvel, denne er kommentert av så mange andre rundt om at jeg trenger neppe å skrive noe. I mine ører er dette mye av den gitar-indiepopen jeg har hørt på siden 90-tallet oppsummert i 2014-pakning. Pluss også at den "Bob Dylan -aktige" vokalen fra forrige lp ikke er like fremtreden her.
3. Deadmau5 - while(1<2) (Virgin EMI)
Dette er ikke en type elektronica jeg normalt hører på, men her virker det som om fyren spesielt på cd nr. 2 (jeg har denne på en dobbel cd) roer ned, og nesten i alle fall tidvis ender opp i en slags ambient. Stilig med pianosnutter innimellom de litt mere heftigere spora. Litt gjestevokal også.
4. Gulp - Season Sun (Sonic Cathedral)
Nytt britisk band som kan minne om en lettere psykedelisk modernisert poputgave av Broadcast (en gammel favoritt hos meg). Men lysere til sinns og med et snev av humor.
5. Caribou - Our Love (City Slang)
En av hans bedre i mine ører, med mange fengende enkle spor. Som f.eks. åpningssporet "
Can't Do Without You".
6. Thurston Moore - The Best Day (Matador)
Jeg er egentlig ingen stor Moore/Sonic Youth -fan, men denne må være en av hans beste. Ryktene skal ha det til at fyren har forlatt New York til fordel for den engelske landsbygda, noe både cover, musikk og tekster bærer litt preg av. Det er mere skog her enn asfaltjungel, hvis jeg kan si det slik.
7. Fatima Al Qadiri - Asiatisch (Hyperdub)
Småsær elektronica -sak. En slags etnisk asiatisk vri, som på en måte høres tidsriktig overnaturlig cool ut. Kunne kanskje vært alternativt soundtrack til filmen "Snikende tiger, skjult drage ".
8. Snowbird - Moon (Bella Union)
Var lenge skeptisk til denne, da jeg fryktet det ville høres ut som en dårlig kopi av Cocteau Twins. Men plata fungerer veldig bra på egne ben, og høres egentlig brukbart oppdatert ut både musikalsk og lydmessig.
9. Gold-Bears - Dalliance (Slumberland)
Shoegazer er en ganske oppbrukt sjanger etter hvert, men denne var et friskt pust i mine ører, med bra fart gjennom hele plata. Bare å glemme hifi-lyd her.
10. Tara Jane O'Neil - Where Shine New Lights (Kranky)
En "gammel" amerikansk heltinne for meg, som her låter rolig og behagelig på Kranky, en label jeg har likt helt siden den første plata til Labradford (noen år siden det også).
And the rest:
11. Copeland - Because I'm Worth It (egenutgitt)
12. Röyksopp - The Inevitable End (Dog Triumph)
13. To Rococo Rot - Instrument (City Slang)
14. Allo, Darlin' - We Come From The Same Place (Fortuna Pop)
15. Beverly - Careers (Kanine)
16. Moon Duo - Live in Ravenna (Sacred Bones)
17. Foxygen - ... And Star Power (Jagjaguwar)
18. Sharon Van Etten - Are We There (Jagjaguwar)
19. Woman's Hour - Conversations (Secretly Canadian)
20. Anjou - same (Kranky)
21. Cloud Nothings - Here And Nowhere Else (Wichita / Carpark)
22. Notwist - Close to the Glass (City Slang)
23. Haunted Hearts - Initiation (Zoo Music)
24. Dum Dum Girls - Too True (Sub Pop)
25. Lia Ices - Ices (Jagjaguwar)