Beste album 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.936
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er som vanlig få plater av nyere tid jeg syns er virkelig bra. Liker best å skrive lister med bare det jeg mener er det helt beste i løpet av året.

1. Tusmørke - Riset bak speilet

Tusmorke-Riset-Bak-Speilet.jpg

2. Morrissey - World Peace is none of your business

1405574860494.jpg

3. Hail Spirit Noir - Oi Magoi

Hail-Spirit-Noir-Oi-Magoi.jpg

opeth, krokofant, oath, ian anderson, kaipa og mayhem var også bra - men ikke bra nok

Kjøpte masse plater i fjor, men de færreste platene ble utgitt i fjor.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.670
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Da er det tid for 2014 albumlista!

Dette er ingen fasit eller korrekt liste for hva som er den beste musikken i året som har gått.
    Jeg har selvsagt til gode å høre mesteparten av det som ble utgitt, men mener jeg har fått med meg noen høydepunkter.
    Lista er satt sammen etter egen smak og av de album jeg har hatt mest glede av i året som gikk.
    Lista er på tvers av alle genre, og er ikke rangert fra topp til bunn eller omvendt.

Først de norske:

Dette er riktignok en EP, og ikke et helt album, men jeg må si jeg gleder meg veldig til det kommer mer i år.

"Med «Let It Go» melder Jenshus overgang til «alternativ country» og rock. Og det er akkurat som også stemmen blir mer spennende - og vokser med det nye uttrykket. Produsent Kåre Vestrheim har tatt med Ida Jenshus på en musikalsk reise hun neppe kommer hjem fra.»
    DAGBLADET

"Årets singer/songwriter-bombe, fra en 40 år gammel debutant med en usannsynlig ensom, klagende røst, som naturlig nok gir seg angst, smerte og lengsel i vold. Til tider fremstår det dødsromantiserende, men det er lov i kunsten. Og resultatet er til å grine av, på den riktige måten."
    VG
    Anbefaler folk å senke skuldrene og åpne sinnet for Waldemars uttrykk. Oppmerksomt nærvær er ord som er brukt om denne.
    Et pluss at Ida Jenshus er med selvsagt!

Med litt lokalpatriotisme tar jeg med denne.
    Ånnevik er en artist som har vokst opp ikke langt unna meg.
    Dette er ei litt eksperimentell plate med tekster av Hans Børli.
    Vil si den er litt utfordrende da den er ganske vanskelig å plassere genremessig.
    Morten Quenilds Trio og steelgitarist BJ Cole sørger for godlyden.

Så årets danske (!) Tina Dico Whispers.

Denne dama har overgått seg sjøl, og dette er helt noe annet enn det mer popradiovennlige uttykket hun har vist på tidligere album.
    Liker du Leonard Cohen, Suzanne Vega, Joni Mitchell o.l. synes jeg man skal sjekke ut denne dansken.

"Fordommene om naboens datter
    Hele denne forestilling om Tina Dickow braser sammen med åbningsnummeret 'The Woman Downstairs' på hendes 10. studiealbum, 'Whispers'Hen over en akustisk guitar og fanget mellem orglets rungende vægge synger Dickow med en helt anderledes blottet klang og vibration.Dickow slår her ikke kun den barkede tone an for hendes hidtil stærkeste album, hun giver også sig selv en ny grundtone, der fremover vil udfordre fordommene om naboens datter."
    Politiken
    Lyden på dette albumet er meget bra. Fikk score på 92% i HIFI NEWS. Ikke mange som oppnår dette.

Stor fan av denne dama.
    Har aldri gitt ut noe dårlig.

Fikk aldri noe godt forhold til Plants BAND OF JOY, men med den nye konstellasjonen THE SENSATIONAL SPACE SHIFTERS byr den tilårskomne Zeppelineren på mer interessant stoff.
    Dette albumet ligner lite på Led Zeppelin. Her er det ørkenblues og annen Worldmusic som er et slags fundament i musikken.
    Skal altså ikke høres/sees med Zeppelinbriller!

Dette albumet er høyt opp på så og si alle albumlister i 2014.
    f.eks setter anerkjente MOJO denne som nr 2 av fjorårets beste album.
    Likevel er det delte meninger. Jeg liker The War On Drugs Lost in The Dream meget godt.
    Musikken blir beskrevet som en 2014 mix av 80 talls Waterboys, Springsteen, Dire Straits og litt Rootsrock-aktig uten å egentlig være det.:confused:

En av de platene som er blitt mest spilt i fjor.
    Nå er vi over i Americana/blues/NewOrleans /Folk-land.
    Alynda LeSegarra fører an dette bandet som absolutt er noe for seg sjøl i genren.
    Man får ikke helt det man forventer, men mye mer!
    Varm anbefaling.

Fortsetter i Americana-land.
    Lucinda Williams har levert et av sine sterkeste album på lenge, og et av hennes beste gjennom karrieren.
    Det sier ikke lite! Lyden er meget bra!

Nok ei såkalt Americanaskive:

Cash-dattera leverer et av årets sterkeste,-uten tvil.
    Ei reise i musikk og stemninger fra sørstatene i USA.

Lana delRey ULTRAVIOLENCE
    Denne var egentlig ganske annerledes enn jeg var forberedt på.
    Musikken er ikke lett å beskrive. Dream-pop, Desertrock og Psychedelic rock står det på Wiki.
    Den ikke helt ukjente Auerbach har hatt mer enn en finger med ispillet her også.

Om man skal kalle dette Country er jeg litt usikker på.
    Kanskje køntri for de som ikke er så glad i den slags? Meget frisk dame dette.
    Nikki Lane gjør i hvert fall en slags ny vri,-med god hjelp av Dan Auerbach (Black Keys).

"Memphis singer songwriter Amy LaVere specializes in lyrics that are more barbed than her sweet soprano prepares you for."
    "RUNAWAYS DIARY is a record with hugely impressiv depht and emotional range"

Favorittdame dette. Hun har vært med på mye forskjellig i ulike band og samarbeidsprosjekter. Spiller råbra ståbass. Anbefaler ALT med Amy LaVere!
    Ikke nok med det; RUNAWAYS DIARY var Record of The Month i oktobernummeret av STEREOPHILE. Lyden er altså helt iorden.

John Hiatt er en gammel god bekjent som har levert kvalitetslåter,-også til en del andre kjente artister.
    Denne står seg ikke mot hans beste utgivelser, men den lista henger nokså høyt.
    2014 albumet ble spilt inn "Live" i studio. Plata har et slags country-blues-garagerock uttrykk,-hvis det kan gi mening?

Årets Countryalbum Metamodern Sounds in Country Music fant hjem nå på tampen i Desember.
    (HELDIGVIS!)
    Sturgill Simpson er visstnok mannen som ser ut som han som fikser dataanlegget på jobben din,
    og synger som Waylon Jennings, Willie Nelson og Dwight Yoakam,-nesten på en gang.
    Musikken er råtøff Outlaw-køntri med gitartwang og moderne tekster. Kom sent, men meget godt!

"The record fleshes out "a deep and unconventional relationship between traditionalism and new ways of thinking,"

DET VAR 15 GODE ALBUM etter min smak.;)

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.670
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det laaangt ut på nyåret.
    Hvorfor kommer det ikke flere 2014 album-lister?:confused:

Savner en del vanlige bidragsytere her.:cool:
    Vet noen er litt nøye og fin-regner...

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I mellomtiden kan jo jeg dra på med litt pauseforslag fra sidelinjen. Chris Eckman har en høy stjerne hos meg enten han produserte Midnight Choir eller gav ut musikk med gruppen sin, The Walkabouts. Denne her ble vel utgitt helt på slutten av 2013, men satser på at den ikke kom i norske platehyller før i begynnelsen av 2014. Satser på at den er innafor :)

Chris Eckman med Harley County er helt på øverste hylle hvis du liker singer songwriter greier eller håper at Midnight Choir skal komme sammen igjen. Hyllen er faktisk så høy at du må heeelt opp på tåspissene. Kommer ikke til å savne The Walkabouts hvis han fortsetter som dette. Mye bedre faktisk. Hvis denne har forsvunnet fra radaren ifm årsskiftet 2013/2014 er det bare å sjekke ut. Dette er mer enn et sikkert kort i min bok. Hvis du lurer på om bassen i oppsettet ditt holder mål. Sett på Requiem for the Old Skool Heavy. Her snakker vi dobbelt sett av strenger på bassen som kiler dyyypt nedi buken. Utenom å fortsette å lage musikk burde denne mannen sørge for at Al og Paal finner sammen igjen. Vel og bra solo, men hjertet og stemmen fra Midnight Choir hører sammen!

image.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette blir spennende, clash! Er enig i at Felice Brothers sin siste skive var litt skuffende....:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.707
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    I mellomtiden kan jo jeg dra på med litt pauseforslag fra sidelinjen. Chris Eckman har en høy stjerne hos meg enten han produserte Midnight Choir eller gav ut musikk med gruppen sin, The Walkabouts. Denne her ble vel utgitt helt på slutten av 2013, men satser på at den ikke kom i norske platehyller før i begynnelsen av 2014. Satser på at den er innafor :)

Chris Eckman med Harley County er helt på øverste hylle hvis du liker singer songwriter greier eller håper at Midnight Choir skal komme sammen igjen. Hyllen er faktisk så høy at du må heeelt opp på tåspissene. Kommer ikke til å savne The Walkabouts hvis han fortsetter som dette. Mye bedre faktisk. Hvis denne har forsvunnet fra radaren ifm årsskiftet 2013/2014 er det bare å sjekke ut. Dette er mer enn et sikkert kort i min bok. Hvis du lurer på om bassen i oppsettet ditt holder mål. Sett på Requiem for the Old Skool Heavy. Her snakker vi dobbelt sett av strenger på bassen som kiler dyyypt nedi buken. Utenom å fortsette å lage musikk burde denne mannen sørge for at Al og Paal finner sammen igjen. Vel og bra solo, men hjertet og stemmen fra Midnight Choir hører sammen!
    apropos Chris Eckman, denne plata (under) liker jeg bra. Et samarbeidsprosjekt mellom Eckman og en nederlandskbritisk dame (det hele kan minne litt om Mark Lanegan/Isobel Campbell). Plata skulle vært på årslista mi den også, men desember var visst en hektisk måned.

Distance, Light & Sky - Casting Nets

[video]http://label.glitterhouse.com/releases.php?show=204[/video]

tno

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Antall liker
    9.822
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Dårlig på å rangere, men utover en del av dem som allerede er nevnt, så har disse 2014 utgivelsene blitt spilt en del her, men best..?

The Black Lips - Underneath The Rainbow

backlips.jpg

The Far West - Any Day Now

ART-The_Far_West-Any_Day_Now-CD-400px.jpg

Jon Langford - Here Be Monsters

jonlangfordherebemonsters.jpg

Woods - With Light And With Love

wwlawl.jpg

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.707
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fine plater tno, er et par der som jeg glemte å ta med (endrer neppe topp20, nærmer meg vel ti forglemmelser nå). Og takk for påminnelsen om Jon Langford, en interessant skive som jeg glemte å gå tilbake til.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik

Vis vedlegget 298471
    Den der glemte jeg også, på grensen til utilgivelig! Har den på vinyl t.o.m. Suveren utgivelse.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hva ingen nevnt Bendik Brænne foreløpig!!! Helt enig i at Torgeir Waldemar fortjener oppmerksomhet, men det fortjener jaggu denne karen også! Sakser et par linjer fra tråden min:

Har ikke hørt debutalbumet til Bendik Brænne som fikk spellemannsprisen i sjangeren country. Oppfølgeren kom ut i slutten av 2014 og er definitivt ikke reinspikka country. Tror den nærmeste betegnelsen jeg kommer på flesteparten av sangene er luksuspop :) Ikke noe skikkelig å legge ut av video, men dette er et album som fortjener oppmerksomhet. Hvis du ikke har hørt ham, sjekk ham ut umiddelbart!

image.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.670
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @TOMZ
    Muligens en tabbe å unnlate Bendik Brænne.
    Burde kanskje vært byttet ut med Waldemar, for man vil vel heller være glad enn trist?

Men, -man har gjort sine valg.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    @TOMZ
    Muligens en tabbe å unnlate Bendik Brænne.
    Burde kanskje vært byttet ut med Waldemar, for man vil vel heller være glad enn trist?

Men, -man har gjort sine valg.
    Neida, dette blir jo et umulig valg. Jeg blir ofte glad og fornøyd av melankolsk og trist musikk, mens jeg lett kan bli trist av gladmusikk ;)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.707
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Å høre på Brænne (eller WOD) blir jeg trist av, men det er fordi det er så intetsigende. For meg. Syns likevel det er artig at Brænne finner et publikum.

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.587
    Torget vurderinger
    5
    Bedre sent enn aldri, her kommer min topp 20 for 2014:

Fennesz – Becs
    Sharon Van Etten – Are we there
    The War on Drugs – Lost in the dream
    Aphex Twin – Syro
    D´ Angelo & The Vanguards –Black Messiah
    Torgeir Waldemar – Torgeir Waldemar
    Damon Albarn – Everyday Robots
    Sun Kil Moon – Benji
    Strand of Oak – HEAL
    Hurray for the Riff Raff – Small Town Heroes
    Woven Hand – Refractory Obdurate
    Scott Walker + Sunn O ))) - Soused
    Leonard Cohen – Popular Problems
    Woods – With light and with love
    First Aid Kit – Stay Gold
    Todd Terje – It´ Album Time
    Jenny Hval & Susanna – Meshes of Vioces
    FKA twigs – LP1
    Sylvan Esso – Sylvan Esso
    Swans – To Be Kind

Tormod

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sætre
    takk for tips om torgeir waldemar, across the river. Havner nesten i hypnose av den låten . Utrolig bra

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Har somlet endel med å få frem min liste for plateåret 2014.Kjøpte i fjor 925 album,selvfølgelig ikke alle utgitt i år.Veldig mange fikk nok ikke den oppmerksomhet som de fortjente.Store etablerte band og artister som Pixies,Afghan Wighs,Einstûrtzende Neubauten og Swans nådde ikke helt opp dette året.Listen min er nok preget av det jeg har hørt mest på,og det ble mange kvinnelige soloartister her i år.Også mange norske er med.Har ikke rangert de etter hvilken som er best og nest best osv.Så her er min topp tjue over fjorårets album.Mange flere kunne nok vært med.

ai phoenix hey now being here is everything.jpg

Ai Phoenix- hey now/being here is everything

alt j this is all yours.jpg

Alt-J - all this is yours

angus and julia stone angus and julia stone.jpg

Angus & Julia Stone - s/t

anja eline viken herifra til i morgen.jpg

Anja Eline Viken - herifra til i morgen

banks goddess.jpg

Banks - goddess

bendik no går det over.jpg

Bendik - no går det over

emilie nicolas like im a warrior.jpg

Emilie Nicolas - like i'm a warrior

jenny lewis the voyager.jpg

Jenny Lewis - the voyager

gemma ray milk for your motor.jpg

Gemma Ray - milk for your motors

jessie ware tough love.jpg

Jessie Ware - tough love

little dragon nabuma rubberband.jpg

Little Dragon - nabuma rubberband

lovelovelove kaleidoscope.jpg

LoveLoveLove - kaleidoscope

low frequency in stereo pop obscura.jpg

The Low Frequency In Stereo - pop obscura

marissa nadler july.jpg

Marissa Nadler - july

snowbird moon.jpg

Snowbird - moon

the antlers familars.jpg

The Antlers - familars

the notwist close to the glass.jpg

The Notwist - close to the glass

the war on drugs lost in-a dream.jpg

The War on Drugs - lost in a dream

tina dico whispers.jpg

Tina Dico - whispers

wovenhand refractory obdurate.jpg

Wovenhand - refracory obduarate

mvh. s,

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Mine 2014 favoritter, i tilfeldig rekkefølge:

Wild Beasts
    Sylvan Esso
    Sleaford Mods
    Sohn
    Kate Tempest
    Frazey Ford
    Mirel Wagner
    FaltyDL
    Elbow
    Goat
    Metronomy
    Slow Joe & The Ginger Accident
    Sinkane
    The Bug
    Chuck E. Weiss
    The Amazing Snakeheads
    Applescal
    Eagulls
    Julian Casablancas + The Voidz
    La Sera
    Liars
    Mr. Scruff

clash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen

Årets Plater 2014.
    Da er vi over i avdelingen for skivene som er spilt mest av 2014`s plater.
    Selv om jeg er glad i alle slag av god musikk skinner det vel etter hvert igjennom at det er alt. country, americana, folk og singer songwriter folka
    som ligger mitt hjerte nært.

50

Motorpsycho
    49

Orango
    48

Johnny Cash
    47

Tom Petty
    46

Felice Brothers
    45

Bill Frisell
    44

Leonard Choen
    43

Blues Pills

42

Shovel & Rope
    41

Mystic Braves
    40

Gord Brownie & The Sadies

39

John Hiatt

38

Chuck E Weiss

37

Ida Jenshus

36

John Fullbright

35

Spidergawd

34

Mastodon

33

Simone Felice

32

Joonah Tolchin
    31

The New Mendicants
    30

Blackie and the rodeo kings

29

Ryan Adams

28

The Hold Steady

27

Jeff Tweedy

26

Robert Plant

25

Dave Alvin & Phil Alvin

24

Beck

23

Rodney Crowell

22

Conor Oberst

21

Jonny Two Bags

20

Drive By-Truckers

19.

Mary Gauthier

18.

Old 97`s

17.

The Baseball Project

16.

Rosanne Cash

15.

Hard Working Americans

14.

Joe Henry

13.

Caleb Caudle

12.

Hiss Golden Messenger

11.

Natural Child

10.

Far West
    9.

John Gorka

8.

David Mayfield

7.

Mathias Lilja

6.

Sturgill Simpson

5.

Torgeir Waldemar

4.

Otis Gibbs

3.

Lucinda Williams

2.

The Reigning Sounds

1.

Jack White

Sist redigert:

gfredhei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    262
    Sted
    Oslo
    Her kommer mine beste for 2014

The Earls of Leicester - The Earls of Leicester
    EarlsOfLeicester.jpeg

Gjermund Haugen - Drøymaren
    GjermundHaugen.jpg

Laura Ellestad - Valdresspel i Amerika
    LauraEllestad.jpg

Åse Teigland, Knut Hamre, Alexander Aga Røynstrand - Spelarhola
    Spelarhola.jpg

Djivan Gasparyan & Arutyun Karapetyan & Vachagan Avakyan - Duduk
    DjivanGasparyan.jpg

Ulf-Arne Johannessen - Einpikkar'n
    UlfArne.jpeg

Jason Eady - Daylight & Dark
    JasonEady.jpeg

Various Artists - Congo Rhythm
    CongoRhythm.jpeg

Balsam Range - Five
    BalsamRange.jpg

Dawn Landes - Bluebird
    DawnLandes.jpg

Flatt Lonesome - Too
    The Stray Birds - Best Medicine
    John Gorka - Bright Side of Down
    Mayaula Mayoni - Rétro
    Jonah Tolchin - Clover Lane
    Willie Watson - Folk Singer Vol. 1
    Sturgill Simpson - Metamodern Sounds In Country Music
    Mary Gauthier - Trouble & Love
    Ben Harper & Ellen Harper - Childhood Home
    Aurelio - Lãndini
    Majid Bekkas - Al Qantara
    Djessou Mory Kante - River Strings
    Tommy Tokyo - We Blister and We Bleed
    Triakel - Thyra
    Bela Fleck & Abigail Washburn - Bela Fleck & Abigail Washburn

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    863
    Ok, jeg er selvsagt klar over at lista kommer rimelig sent, men noen uheldige omstendigheter skapte litt forsinkelse. Bl.a. er strømforsyninga til platespilleren sendt inn til reparasjon, så jeg får ikke tatt sluttsjekket på de platene jeg har på vinyl (og det gjelder et stort flertall på lista). Videre var jeg i syden de to første ukene av 2015, og der hørte jeg ikke på platene. Så noen plater ramler ut av lista rett og slett for at de ikke er spilt enda.

MEN liste må jeg jo ha. Fortsatt gjelder for meg at jeg må ha plata i egen eie på cd eller lp. Det meste er jo for lengst nevnt av andre, men jeg supplerer litt i kategorien elektronica-disco-ambient. Vurderte å ha med Røyksopp i toppen, men synes plata ikke når helt opp. Jeg nøyer meg med 25 titler i år. Rekkefølgen er litt tilfeldig.

1. Angel Olsen ‎- Burn Your Fire For No Witness (Jagjaguwar)

liste1_14.jpg

Ny dame for meg i 2014. Dukket bare opp, og endte som det beste jeg hørte totalt sett. Hun innehar en slags ungdommelig småcool friskhet som passer min smak. Tekster om å komme seg videre (Won't you open a window sometime? What's so wrong with the light?). Lydmessig anbefaler jeg debutplata fremfor denne.

2. War On Drugs ‎- Lost In The Dream (Secretly Canadian)

liste2_14.jpg

Nåvel, denne er kommentert av så mange andre rundt om at jeg trenger neppe å skrive noe. I mine ører er dette mye av den gitar-indiepopen jeg har hørt på siden 90-tallet oppsummert i 2014-pakning. Pluss også at den "Bob Dylan -aktige" vokalen fra forrige lp ikke er like fremtreden her.

3. Deadmau5 ‎- while(1<2) (Virgin EMI)

liste3_14.jpg

Dette er ikke en type elektronica jeg normalt hører på, men her virker det som om fyren spesielt på cd nr. 2 (jeg har denne på en dobbel cd) roer ned, og nesten i alle fall tidvis ender opp i en slags ambient. Stilig med pianosnutter innimellom de litt mere heftigere spora. Litt gjestevokal også.

4. Gulp ‎- Season Sun (Sonic Cathedral)

liste4_14.jpg

Nytt britisk band som kan minne om en lettere psykedelisk modernisert poputgave av Broadcast (en gammel favoritt hos meg). Men lysere til sinns og med et snev av humor.

5. Caribou ‎- Our Love (City Slang)

liste5_14.jpg

En av hans bedre i mine ører, med mange fengende enkle spor. Som f.eks. åpningssporet "Can't Do Without You".

6. Thurston Moore ‎- The Best Day (Matador)

liste6_14.jpg

Jeg er egentlig ingen stor Moore/Sonic Youth -fan, men denne må være en av hans beste. Ryktene skal ha det til at fyren har forlatt New York til fordel for den engelske landsbygda, noe både cover, musikk og tekster bærer litt preg av. Det er mere skog her enn asfaltjungel, hvis jeg kan si det slik.

7. Fatima Al Qadiri - Asiatisch (Hyperdub)

liste7_14.jpg

Småsær elektronica -sak. En slags etnisk asiatisk vri, som på en måte høres tidsriktig overnaturlig cool ut. Kunne kanskje vært alternativt soundtrack til filmen "Snikende tiger, skjult drage ".

8. Snowbird - Moon (Bella Union)

liste8_14.jpg

Var lenge skeptisk til denne, da jeg fryktet det ville høres ut som en dårlig kopi av Cocteau Twins. Men plata fungerer veldig bra på egne ben, og høres egentlig brukbart oppdatert ut både musikalsk og lydmessig.

9. Gold-Bears - Dalliance (Slumberland)

liste9_14.jpg

Shoegazer er en ganske oppbrukt sjanger etter hvert, men denne var et friskt pust i mine ører, med bra fart gjennom hele plata. Bare å glemme hifi-lyd her.

10. Tara Jane O'Neil ‎- Where Shine New Lights (Kranky)

liste10_14.jpg

En "gammel" amerikansk heltinne for meg, som her låter rolig og behagelig på Kranky, en label jeg har likt helt siden den første plata til Labradford (noen år siden det også).

And the rest:

11. Copeland - Because I'm Worth It (egenutgitt)
    12. Röyksopp ‎- The Inevitable End (Dog Triumph)
    13. To Rococo Rot ‎- Instrument (City Slang)
    14. Allo, Darlin' ‎- We Come From The Same Place (Fortuna Pop)
    15. Beverly - Careers (Kanine)
    16. Moon Duo - Live in Ravenna (Sacred Bones)
    17. Foxygen ‎- ... And Star Power (Jagjaguwar)
    18. Sharon Van Etten ‎- Are We There (Jagjaguwar)
    19. Woman's Hour - Conversations (Secretly Canadian)
    20. Anjou - same (Kranky)
    21. Cloud Nothings ‎- Here And Nowhere Else (Wichita / Carpark)
    22. Notwist - Close to the Glass (City Slang)
    23. Haunted Hearts ‎- Initiation (Zoo Music)
    24. Dum Dum Girls ‎- Too True (Sub Pop)
    25. Lia Ices ‎- Ices (Jagjaguwar)

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik

Årets Plater 2014.
    Da er vi over i avdelingen for skivene som er spilt mest av 2014`s plater.
    Selv om jeg er glad i alle slag av god musikk skinner det vel etter hvert igjennom at det er alt. country, americana, folk og singer songwriter folka
    som ligger mitt hjerte nært.

50

Motorpsycho
    49

Orango
    48

Johnny Cash
    47

Tom Petty
    46

Felice Brothers
    45

Bill Frisell
    44

Leonard Choen
    43

Blues Pills

42

Shovel & Rope
    41

Mystic Braves
    40

Gord Brownie & The Sadies

39

John Hiatt

38

Chuck E Weiss

37

Ida Jenshus

36

John Fullbright

35

Spidergawd

34

Mastodon

33

Simone Felice

32

Joonah Tolchin
    31

The New Mendicants
    30

Blackie and the rodeo kings

29

Ryan Adams

28

The Hold Steady

27

Jeff Tweedy

26

Robert Plant

25

Dave Alvin & Phil Alvin

24

Beck

23

Rodney Crowell

22

Conor Oberst

21

Jonny Two Bags

20

Drive By-Truckers

19.

Mary Gauthier

18.

Old 97`s

17.

The Baseball Project

16.

Rosanne Cash

15.

Hard Working Americans

14.

Joe Henry

13.

Caleb Caudle

12.

Hiss Golden Messenger

11.

Natural Child

10.

Far West
    9.

John Gorka

8.

David Mayfield

7.

Mathias Lilja

6.

Sturgill Simpson

5.

Torgeir Waldemar

4.

Otis Gibbs

3.

Lucinda Williams

2.

The Reigning Sounds

1.

Jack White
    Denne tråden forsvant for min del, en eller annen gang i begynnelsen av januar. Dukket aldri opp. Men, da jeg plutselig fant den igjen, nå i kveld, så var jo ovenstående imponerende å gå igjennom. Her skal du ha ros clash for steady fotos og mye arbeid. Når det gjelder musikksmak, så er vi vel på linje.

Men, kan jeg si noe, så er det flg.:

1. Utgivelser som må oppover på listen (mot toppen):

- Johnny Two Bags, Simone Felice og Hard Working Americans

2. nedover:

- Rodney Crowell, Beck, Robert Plant, Sturgill Simpson

3. Og ut av listen:

- Johnny Cash, Leonard Cohen, The Hold Steady

Dette blir selvfølgelig bare tull uansett. Synsing, synsing og synsing. Igjen flott arbeide. Mange kommer nok til å svi av noen kroner på disse skivene. :)

PS.

Lot coverbildene ligge som en påminnelse til gode innkjøp. Men, clash, ikke Mary Gauthier og John Gorka på vinyl? Finnes ikke ?

DS.

T

TT.

Gjest
    Min topp ti liste
    Beste innen smooth jazz 2014:
    Tiende plass
    Gregg Karukas - Soul secrets
    Niende plass
    Brian Culberson - Another long night out
    Åttende plass
    Paul Taylor - Tenacity
    Syvende plass
    Patrick Bradley - Can you hear me
    Sjette plass
    Tony Bennet & Lady Gaga - Cheek to cheek
    Femte plass
    Ken Navarro - Ruby Lane
    Fjerde plass
    Peter White - Smile
    Tredje plass
    Chris Standring - Don't talk - Dance
    Andre plass
    Cindy Bradley - Bliss
    Første plass
    Nathan East - Nathan East

clash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    Gauthier har vært på vei på vinyl fra Amazon.com lenge. De bruker litt tid.
    Gorka er ikke på vinyl. Men som sagt tidligere, har krøpet til korset og latt noen få cd `er komme innenfor dørene igjen.
    Må man så må man.:)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    863
    Jeg er også imponert over platebildene til clash. Er jo utrolig stilig, og sikkert litt arbeid bak, å ta bilde av platene sine på den måten.
    Men jeg har faktisk ikke en eneste en av de 50 platene clash nevner i egen samling pr. i dag, så her har jeg en del å ta av hvis jeg skulle føle meg fristet:).

D

Desillusjonert

Gjest
    Veldig bra tiltak dette.
    Her er det MYE jeg ikke har hverken hørt om eller sett noengang!
    Men om jeg kunne få inn et lite ønske, skriv litt om hva slags type musikk det er, så det er lettere å orientere seg. Å gå gjennom 100 plater blit litt mye... :)

PS: Torgeir Waldemar med sin Neil Young-aktige sound og stemme var et hyggelig bekjentskap og jeg liker ikke Mr. Young en gang... :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn