Beste album 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.103
    Antall liker
    32.525
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    helsike heller får nesten lyst til å dra en sosialdemokratisk floskel, "Alle Skal Med!"
    Jon Spencer & co snurrer på tallerkenen, og det spilles så med hoftepartiet, partiet som får min stemme forøvrig, at den skulle selvsagt vært rødmerket. Det gjør det isåfall til 12 skiver blant de 10 beste. Er det lov?
    Lov ja, men betingelsen er at du også tar med en Neil Young eller to. DET her må jo være en skandaløs forglemmelse??!:p
    Men at I Was A Kin er så bra? Javeeeeeeel, får gi den en sjans' til da.:confused:
    Neil Young burde sikkert vært med, men faller denne gang for kriteriet "må eies på fysisk format, vinyl". Skal gjøres noe med ila noen uker, står på kjøpslista, men prio siden platemessa i London har stort sett vært glede seg over det som allerede er i hus.

    I Was a King ga (gir) meg den lystfølelsen som oftere kom i yngre dager, til å spille en plate om og om og om igjen. Traff en nerve, så er jeg veldig glad i Teenage Fanclub også da.
    Bare terget, jeg.
    Lista di er fin den. Syns du også skal ha for at du fikk med så mye norsk.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Pent det der Eros !

    Tipper du kan få fot på Allah-las og Nick Waterhouse om du får det i hus.
    Og selvfølgelig the Sword skiva :D Vi kan vel like litt tegneserie-rock? United, derimot, er aaaaaaaaalt for voksen :D
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    helsike heller får nesten lyst til å dra en sosialdemokratisk floskel, "Alle Skal Med!"
    Jon Spencer & co snurrer på tallerkenen, og det spilles så med hoftepartiet, partiet som får min stemme forøvrig, at den skulle selvsagt vært rødmerket. Det gjør det isåfall til 12 skiver blant de 10 beste. Er det lov?
    Lov ja, men betingelsen er at du også tar med en Neil Young eller to. DET her må jo være en skandaløs forglemmelse??!:p
    Men at I Was A Kin er så bra? Javeeeeeeel, får gi den en sjans' til da.:confused:
    Neil Young burde sikkert vært med, men faller denne gang for kriteriet "må eies på fysisk format, vinyl". Skal gjøres noe med ila noen uker, står på kjøpslista, men prio siden platemessa i London har stort sett vært glede seg over det som allerede er i hus.

    I Was a King ga (gir) meg den lystfølelsen som oftere kom i yngre dager, til å spille en plate om og om og om igjen. Traff en nerve, så er jeg veldig glad i Teenage Fanclub også da.
    Bare terget, jeg.
    Lista di er fin den. Syns du også skal ha for at du fikk med så mye norsk.

    skjønner jo det da. ;)

    Selv er jeg litt overrasket over hvor mange norske som har festet seg. Det skal sies at norsk musikk har utviklet seg enormt det siste tiåret.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Innser at jeg ikke kan vente i det uendelige med å publisere lista for 2012. Endte opp med 45 plater, de fleste innenfor pop-elektronika-ett-eller-annet-litt-sært:). Mange er nevnt før i tråden, men neppe alle. Rekkefølgen blir mer og mer tilfeldig jo lenger ned på lista du kommer. Jeg har alle platene fysisk på vinyl eller cd (eller begge deler!), så noen titler er ikke nevnt fordi jeg ikke har fått rotet meg til å kjøpe de.

    Nåvel, ser jo at det ble mange damer på lista denne gangen. Jeg har nok en tendens til å synes at disse, typisk amerikanske (og noen kanadiske), damene er de som høres friskest og mest nyskapende ut hvis jeg først skal kjøpe nye plater.

    1. Grimes - Visions (4AD)

    grimes.jpeg


    Jeg er egentlig for gammel for Grimes, så ikke den plata jeg spilte mest i fjor. Men kanskje den mest betydningsfulle - derfor først på lista. Vanvittig bra elektonika-pop. Kan bli stor utover.

    2. Julia Holter - Ekstasis (Rvng Intl.)

    holter.jpeg

    Holter er kunstdama som får de fleste andre kunstdamer til å høres ut som tøv. Hele plata er som et fargeteppe av stiler og innfall. Fra ambient til klassisk! Er nå på Domino i EU.

    3. Purity Ring - Shrines (4AD)

    purity.jpeg

    Litt usikker på holdbarhetsdatoen til denne, men som ferskvare særdeles bra elektronika-pop fra ny kanadisk duo.

    4. Sharon Van Etten - Tramp (Jagjaguwar)

    sharon.jpeg

    Plata er muligens en smule overprodusert inkl. samarbeid med Beirut. Men det finnes en demo-versjon av plata hvor Sharon får blomstre på egenhånd. Det holder for meg.

    5. Tim Hecker & Daniel Lopatin - Instrumental Tourist (Software/Mexican Summer)

    hecker.jpeg

    Den absolutt beste elektronika-plata jeg hørte i 2012. Forfriskende sak!

    6. Nite Jewel - One Second of Love (Secretly Canadian)

    nite.jpeg

    Nite synger gode electro-poplåter, og hun gjør det med glans.

    7. Dignan Porch - Nothing Bad Will Ever Happen (Captured Tracks)

    dignan.jpeg

    Overraskende bra "lo-fi" garasje shoegazer gitarfuzz med særdeles gode tekster.

    8. Best Coast - The Only Place (Mexican Summer)

    best.jpeg

    Enkel gitarpop med snusfornutige tekster om å bryte opp kan neppe lages bedre enn dette.

    9. Holly Herndon - Movement (Rvng Intl.)

    holly.jpeg

    Ny, velutdannet, dame fra US. Laptop og stemmer, sært i retning samtidsmusikk, men med underliggende pop/electro-feeling.

    10. Laetitia Sadier - Silencio (Drag City)

    laetitia.jpeg

    Oppsiktsvekkende friskt og oppegående fra Frankrikets beste.

    ...og resten av lista:

    11. Rumer ‎– Boys Don't Cry (Atlantic)
    12. Wild Nothing - Nocturne (Captured Tracks)
    13. Laurel Halo - Quarantine (Hyperdub)
    14. U.S. Girls - Gem (Fat Cat)
    15. Frankie Rose - Interstellar (Slumberland)
    16. Grouper - A|A (Kranky)
    17. Doldrums - Egypt 12" EP (Souterrain Transmissions)
    18. Melody's Echo Chamber - same (Weird World)
    19. Ombre - Believe You Me (Asthmatic Kitty)
    20. Deerhoof - Breakup Song (ATP)
    21. Paul Buchanan - Mid Air (Newsroom)
    22. Lambchop - Mr. M (City Slang)
    23. The Sea and Cake - Runner (Thrill Jockey)
    24. Cloud Nothings - Attack On Memory (Car Park)
    25. Ty Segall - Twins (Drag City)
    26. Jessica Bailiff - At The Down-Turned Jagged Rim Of The Sky (Kranky)
    27. Echo Lake - Wild Peace (Slumberland)
    28. Violens - True (Slumberland)
    29. Diiv - Oshin (Captured Tracks)
    30. Dum Dum Girls - End Of Daze EP (Sub Pop)
    31. The Mountain Goats - Transcendental Youth (Merge)
    32. Allo Darlin´ - Europe (Slumberland)
    33. Tamaryn - Tender New Signs (Mexican Summer)
    34. Arvo Pärt ‎- Adam's Lament (ECM)
    35. Arvo Pärt ‎- Creator Spiritus (Harmonia Mundi)
    36. Nils Landgren - The Moon, The Stars and You (ACT)
    37. Oren Ambarchi & Robin Fox ‎- Connected (Kranky)
    38. Lightships - Electric Cables (Geographic)
    39. Peaking Lights - Lucifer (Weird World)
    40. La Sera - Sees The Light (Hardly Art)
    41. Lotus Plaza - Spooky Action At A Distance (Kranky)
    42. Masaki Batoh ‎- Brain Pulse Music (Drag City)
    43. Sidsel Endresen & Stian Westerhus - Didymoi Dreams (Rune Grammofon)
    44. Memoryhouse ‎- The Slideshow Effect (Sub Pop)
    45. Om - Advaitic Songs (Drag City)
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Interessant liste! Må få somlet meg til å anskaffe Hecker & Lopatin, forrige til Hecker var høyt på min 2011-topp.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Interessant liste! Må få somlet meg til å anskaffe Hecker & Lopatin, forrige til Hecker var høyt på min 2011-topp.
    Denne er et samarbeid med Lopatin (Oneohtrix Point Never), så muligens litt annerledes enn Hecker solo. Men platene er i samme domene, helt klart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn