Innser at jeg ikke kan vente i det uendelige med å publisere lista for 2012. Endte opp med 45 plater, de fleste innenfor pop-elektronika-ett-eller-annet-litt-sært
. Mange er nevnt før i tråden, men neppe alle. Rekkefølgen blir mer og mer tilfeldig jo lenger ned på lista du kommer. Jeg har alle platene fysisk på vinyl eller cd (eller begge deler!), så noen titler er ikke nevnt fordi jeg ikke har fått rotet meg til å kjøpe de.
Nåvel, ser jo at det ble mange damer på lista denne gangen. Jeg har nok en tendens til å synes at disse, typisk amerikanske (og noen kanadiske), damene er de som høres friskest og mest nyskapende ut hvis jeg først skal kjøpe nye plater.
1. Grimes - Visions (4AD)
Jeg er egentlig for gammel for Grimes, så ikke den plata jeg spilte mest i fjor. Men kanskje den mest betydningsfulle - derfor først på lista. Vanvittig bra elektonika-pop. Kan bli stor utover.
2. Julia Holter - Ekstasis (Rvng Intl.)
Holter er kunstdama som får de fleste andre kunstdamer til å høres ut som tøv. Hele plata er som et fargeteppe av stiler og innfall. Fra ambient til klassisk! Er nå på Domino i EU.
3. Purity Ring - Shrines (4AD)
Litt usikker på holdbarhetsdatoen til denne, men som ferskvare særdeles bra elektronika-pop fra ny kanadisk duo.
4. Sharon Van Etten - Tramp (Jagjaguwar)
Plata er muligens en smule overprodusert inkl. samarbeid med Beirut. Men det finnes en demo-versjon av plata hvor Sharon får blomstre på egenhånd. Det holder for meg.
5. Tim Hecker & Daniel Lopatin - Instrumental Tourist (Software/Mexican Summer)
Den absolutt beste elektronika-plata jeg hørte i 2012. Forfriskende sak!
6. Nite Jewel - One Second of Love (Secretly Canadian)
Nite synger gode electro-poplåter, og hun gjør det med glans.
7. Dignan Porch - Nothing Bad Will Ever Happen (Captured Tracks)
Overraskende bra "lo-fi" garasje shoegazer gitarfuzz med særdeles gode tekster.
8. Best Coast - The Only Place (Mexican Summer)
Enkel gitarpop med snusfornutige tekster om å bryte opp kan neppe lages bedre enn dette.
9. Holly Herndon - Movement (Rvng Intl.)
Ny, velutdannet, dame fra US. Laptop og stemmer, sært i retning samtidsmusikk, men med underliggende pop/electro-feeling.
10. Laetitia Sadier - Silencio (Drag City)
Oppsiktsvekkende friskt og oppegående fra Frankrikets beste.
...og resten av lista:
11. Rumer – Boys Don't Cry (Atlantic)
12. Wild Nothing - Nocturne (Captured Tracks)
13. Laurel Halo - Quarantine (Hyperdub)
14. U.S. Girls - Gem (Fat Cat)
15. Frankie Rose - Interstellar (Slumberland)
16. Grouper - A|A (Kranky)
17. Doldrums - Egypt 12" EP (Souterrain Transmissions)
18. Melody's Echo Chamber - same (Weird World)
19. Ombre - Believe You Me (Asthmatic Kitty)
20. Deerhoof - Breakup Song (ATP)
21. Paul Buchanan - Mid Air (Newsroom)
22. Lambchop - Mr. M (City Slang)
23. The Sea and Cake - Runner (Thrill Jockey)
24. Cloud Nothings - Attack On Memory (Car Park)
25. Ty Segall - Twins (Drag City)
26. Jessica Bailiff - At The Down-Turned Jagged Rim Of The Sky (Kranky)
27. Echo Lake - Wild Peace (Slumberland)
28. Violens - True (Slumberland)
29. Diiv - Oshin (Captured Tracks)
30. Dum Dum Girls - End Of Daze EP (Sub Pop)
31. The Mountain Goats - Transcendental Youth (Merge)
32. Allo Darlin´ - Europe (Slumberland)
33. Tamaryn - Tender New Signs (Mexican Summer)
34. Arvo Pärt - Adam's Lament (ECM)
35. Arvo Pärt - Creator Spiritus (Harmonia Mundi)
36. Nils Landgren - The Moon, The Stars and You (ACT)
37. Oren Ambarchi & Robin Fox - Connected (Kranky)
38. Lightships - Electric Cables (Geographic)
39. Peaking Lights - Lucifer (Weird World)
40. La Sera - Sees The Light (Hardly Art)
41. Lotus Plaza - Spooky Action At A Distance (Kranky)
42. Masaki Batoh - Brain Pulse Music (Drag City)
43. Sidsel Endresen & Stian Westerhus - Didymoi Dreams (Rune Grammofon)
44. Memoryhouse - The Slideshow Effect (Sub Pop)
45. Om - Advaitic Songs (Drag City)