Beste 85-100" TV under 50k

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

noen som har sett på TV’er i det siste og kan anbefale et beste kjøp (gjerne tilbud/fjorårsmodell) for TV oppmot 100"(minumum 85").
Vil bli brukt til film og spilling på en kjellerstue med brukbart god lyskontroll (erstatter prosjektor).

- tek
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.160
Antall liker
2.095
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Litt mindre enn størrelsen du er ute etter, men LG CX 77" koster under 29.000 nå - til ditt bruk ville jeg uten tvil fokusert på OLED.

Finnes vel i 88" utgave også, men usikker på pris og tilgjengelighet. Neste generasjon (C1) finnes i 83" til en fornuftig pris (denne vil selvsagt bli mye lavere fra typisk black friday og utover).
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du nevner ikke budsjett. Men i og med dagens tilgjengelige OLED skjermer blir for små, så er det nest beste (eller kanskje like bra) siste generasjon Samsung QLED.
F.eks QE85QN90A eller den rimeligere QE85QN85A. Begge 85".

Du betaler riktig nok ganske mye mer sammenlignet med hva LG CX 77" koster for kun 8" ekstra. Kan dog tenkes de faller i pris siden de er relative nye.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Budsjettet stod i overskriften, under 50k.
Men kunne vel godt tenkt meg å kommet under 30k også…
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kan du kort si litt om forskjellen mellom de to modellene du linket til og denne til halve prisen?
Hva vil jeg legge merke til mens jeg for eks ser en film?

eller helt ned til denne som elkjøp selger for 17k - fortsatt 4k tv

Forsøker bare å forstå hva forskjellene blir.
 
M

MusicBear

Gjest
Kjøpte sist 75-tommer til ca. 10.000, vil bare dele min erfaring om at det trolig er klart mer lønnsomt å kjøpe så billig TV og bare kaste greiene når den ryker etter noen ytterst få år - enn dyrt TV hvor man taper det dobbelte eller mer enn disse investerte 10.000 når dette dyrte utstyret skal forsøkes selges som brukt.
Overrasket, hvor lite holdbare flatskjermer er. På den annen side; 75-tommere til 10.000 kan med dette også bare kastes etter noe ytterst få år.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har ikke sett tester av de 2021 modellene enda. Eneste man kan se utifra specs er at at 90A modellen har et annet panel og oppgitt med "Ultra Wide angle" som 85A modellen ikke har. Og så har 90A høyere peak lysstyrke.

Samsung.jpg


Finnes også en enda dyrere 95A modell som har ekstern koblingsboks med tre flere HDMI 2.1 porter og med antirefleksjon belegg i tillegg.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med plassering rett foran tv’en, mørkt tak og tykke gardiner så er verken ultra wide angel, ekstra lysstyrke eller det siste hotte i antirefleksjon veldig viktig…
Ser ikke veldig gode grunner for å betale dobbelt for siste års modell.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.101
Antall liker
3.209
Torget vurderinger
1
Hvis spilling foregår med siste generasjon konsoller, så må du spørre deg om VRR og oppdateringfrekvens opptil 120Hz er av betydning. Fortsatt mange TV'er som ikke har det.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Sony har meget gode alternativ på 85-tommer til ca 50000. Helt nye X95J kommer på akkurat 50ˋ i 85´´
Z9J 8K koster veil. 100ˋ i 85ˋˋ
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Leser at det er store problemer med lyd- og bilde-utfall på årets modeller av QLED fra Samsung, så du får kjøpe forrige års modell om du kjøper noe fra Samsung.

Sony har vel best bilde når det gjelder TV, og det er gjennomgående god kvalitet på produktene deres.

Har dessverre ingen konkrete anbefalinger, men ville bare nevne det med Samsung.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.860
Antall liker
17.392
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Leser at det er store problemer med lyd- og bilde-utfall på årets modeller av QLED fra Samsung, så du får kjøpe forrige års modell om du kjøper noe fra Samsung.

Sony har vel best bilde når det gjelder TV, og det er gjennomgående god kvalitet på produktene deres.

Har dessverre ingen konkrete anbefalinger, men ville bare nevne det med Samsung.
Har du en kilde å vise til ang samsung? Har akkurat bestilt....
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så denne videoen fra HDTV-test på YouTube:

I kommentarfeltet står dette:
549E064E-9161-475E-B0C6-066998A8E3EC.jpeg
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med plassering rett foran tv’en, mørkt tak og tykke gardiner så er verken ultra wide angel, ekstra lysstyrke eller det siste hotte i antirefleksjon veldig viktig…
Ser ikke veldig gode grunner for å betale dobbelt for siste års modell.
Panelene er som nevnt forskjellige og det kan være andre forskjeller. Om årets modeller fra Samsung er bedre enn fjorårets er for tidlig å si da det ikke finnes grundige tester enda. Microled fra Samsung er egentlig den store nyheten i år og skal i teorien slå sammen fordelene med OLED og LED, men er kun forbeholdt dyreste modellene.

Selv hadde jeg valgt en OLED til det bruket, men størrelsekravet ditt kan bli en utfordring der.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.912
Antall liker
1.935
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
OLED her også uten tvil da du skal bruke den i kjellerstue. Synes generelt QLED og andre lyssterke TV fort blir slitsomt da,
og clouding og bleeding er også ødeleggende for en god opplevelse IMO
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva med denne SONYKD85XH9505 ?
Han har jo bestilt, men det er jo full mulig å kansellere bestillingen og bruke angreretten.

Er greit å kjøpe fjorårets modeller, så slipper en å være «prøvekanin» og motta haugevis av oppdateringer, for noe som burde vært fikset fra begynnelsen.
Kjøpte selv LG CX i vår, og angrer ikke på det. OLED er «dyrt», men ganske problemfritt med nye modeller.

Edit: Ser ut som Sony-modellen virkelig er et godt kjøp, og burde være førstevalg av ny TV i den størrelsen.
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.160
Antall liker
2.095
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Android er ikke en god ting for TV.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.788
Antall liker
1.989
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Byttet ut min LG oled 65 i en Sony 85 LED.. størrelse trumfer svartnivået syns jeg.

Er iallefall meget fornøyd. TVen brukes til det daglige. Fotball EM er knall. 😃
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ut fra hva jeg ser så bør det være mulig å finne noe som er bra nok under 25k, så da begynner det å handle om beste 85" tv under 25k

25k


18k

Innspill på de to over?
Noen som mener de finner noen bedre 85" tv under 25k for mitt bruk?

NB: lyd er uinteressant, vil bli levert fra stereoanlegget.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sist redigert:
Topp Bunn