Beste 17" MacBook Pro killer?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Planlegger å kjøpe meg en ny bærbar i slutten av måneden, men har ikke fulgt særlig mye med på utviklingen på denne fronten siden jeg kjøpte min nåværende maskin for nesten fem år siden. Som tittelen antyder har jeg sans for design, tykkelse og vekt på MacBook Pro 17-tommeren, men ville sette pris på tips om PCer som dere mener overgår MacBooken på de parametre jeg setter som viktig.

Maskinen vil i hovedsak brukes som skrivebordserstatter, men må også kunne tas med på både tjenestereiser og ut i hagen. Vekten bør således ikke være over fire kilo (og heller ikke med et strømadapter på ett kilo, da det også må medbringes), den bør ha bra batteritid, være godt skrudd sammen og en skjerm som takler varierende lysforhold.

Jeg kommer neppe til å bruke den til krevende spill, men noe videoredigering blir det. Først og fremst vil den brukes for Office applikasjoner, styring av hjemmenettverk (inklusiv for musikkbiblioteket på NASen) og surfing. Den bør ha tilstrekkelig med relevante og fremtidsrettede tilkoblinger, inkludert for digital lyd og HDMI, Blåtann og GB Ethernet. Definitivt en fordel om man også kan få kjøpt gode docking stasjoner til maskinen.

Trenger ikke stor harddisk da jeg har NAS; den bør heller være rask. Skjermen bør være best mulig på høy oppløsning, og ellers hadde det sikkert vært kjekt med BlueRay, men det er viktigere med en god DVD/CD brenner.

Budsjett? Tja, rundt 15K eks mva.
 
C

Cyber

Gjest
Kan anbefale Dell XPS 1530. Kjempemaskin og går som et uvær.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Alternativene veier nesten 5kg. Puh :(

Hvorfor ikke heller bare kjøre Windows på MacBook Proen? 2kg mindre å bære.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Den beste er en 15" MacBook Pro.

Trenger du de to ekstra tommene? Maskinen blir langt enklere å få med seg uten (skriver av erfaring).
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
KindOfBlue skrev:
Den beste er en 15" MacBook Pro.

Trenger du de to ekstra tommene? Maskinen blir langt enklere å få med seg uten (skriver av erfaring).
Trenger og trenger, fru blom, men den ekstra størrelsen gjør det jo greiere å jobbe med f.eks tekstredigering og track changes. Som sagt så kommer den sikkert til å stå på hjemmekontoret 90% av tiden, og når jeg har den med på reise så er det stort sett frem til hotellrommet hvor den brukes noen dager, før retur hjem.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Enig med Johnny. Klokt å vente litt.

Neste generasjon MacBook Pro kommer sannsynligvis med en dedikert chip for prosessering av video, for å takle HD-oppløsning uten at hovedprosessor kjøres -- det er bra for både lyd og bilde.

Jeg har hatt 17" - syns den ble for stor å reise med.

Kjøp en 15" - og kikk på finn etter en god Apple Cinema Display. Jevnlig noen til salgs og betydelig billigere enn nye. Jeg har en slik som jeg kobler min MacBook Pro opp mot, noen ganger for å kun bruke den store skjermen, andre ganger for å ha to skjermer.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Et viktig poeng som folk ofte glemmer er at på Macen kan du bruke Mac OSX. Hvis dette er noe du ønsker og er komfortable med finnes det jo ikke noen reele alternativer. Utenom sånne jokk mokk jalla hacks da.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
KindOfBlue skrev:
Enig med Johnny. Klokt å vente litt.

Neste generasjon MacBook Pro kommer sannsynligvis med en dedikert chip for prosessering av video, for å takle HD-oppløsning uten at hovedprosessor kjøres -- det er bra for både lyd og bilde.

Jeg har hatt 17" - syns den ble for stor å reise med.

Kjøp en 15" - og kikk på finn etter en god Apple Cinema Display. Jevnlig noen til salgs og betydelig billigere enn nye. Jeg har en slik som jeg kobler min MacBook Pro opp mot, noen ganger for å kun bruke den store skjermen, andre ganger for å ha to skjermer.
Enig! Det er nok ikke lenge før det kommer oppdateringer til den nye Intel Centrino 2 (Montevina) plattformen. Dell kommer også med maskiner på den nye plattformen om dagen, så Apple sine high-end bærbare burde absolutt henge med :)

Jeg gikk selv fra 17" MBP til 15,4" ved jobbskifte i vinter og kan ikke si at jeg savner 17" i det hele tatt. Bruker den uansett med ekstern skjerm på jobb og på reise eller hjemme fungerer det helt glimrende. Bruker du den i Mac OSX er spaces genial, det samme med virtual desktop i Win også.

mvh
digiman
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Hva med Sony Vaio VGN-AR71ZU? Finner ikke bærbare maskiner på Sonys norske sider, men VAIO synes å komme svært godt ut i tester nedover på kontinentet.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
noruego skrev:
Hva med Sony Vaio VGN-AR71ZU? Finner ikke bærbare maskiner på Sonys norske sider, men VAIO synes å komme svært godt ut i tester nedover på kontinentet.
VAIO maksienen er kjempe fine de. Hvis du ikke er interessert i og bruke Mac OSX ville jeg ikke anbefalt en MacBook Pro til kun og bruke Windows. Til det synes jeg det blir for mange små ting som irriterer i hverdagen. Bl.a er tastauret annerledes en et Windows tastatur. Macen er trossalt ment og være en Mac. Tror det er forresten Netshop som tar inn Vaio med nordisk tastatur.

Mvh
Digiman
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Thinkpad 17"

Hva med denne? Thinkpad'ene er jo kjent for å være solide og stabile. Absolutt noe jeg ville vurdert om du har låst størrelsen på 17".

Selv har jeg en 12,1" Dell D430, men den blir vel for liten :)
 
Topp Bunn