Best Cable in the world

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    [No message]
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    Spørsmålet er om man har årevis med lytteerfaring, eller den samme lytteerfaringen ganger det antallet ganger man har lyttet?

    Det er forskjell.
    Du har intet annet enn diskreditering og stundom latterligjøring å komme med. Full av seg selv kalles slikt.


    I følge deg er alle som ikke er enige med deg døve, eller har begrenset sin erfaring til Biltema-kabler. Og så forventer du å bli tatt alvorlig? ;D
     
    M

    musicus

    Gjest
    iaf, om ikke penger var spørsmålet ville denne ha vært særdeles spennende å testet.

    Cardas Clear Beyond


    mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    Spørsmålet er om man har årevis med lytteerfaring, eller den samme lytteerfaringen ganger det antallet ganger man har lyttet?

    Det er forskjell.
    Du har intet annet enn diskreditering og stundom latterligjøring å komme med. Full av seg selv kalles slikt.
    I følge deg er alle som ikke er enige med deg døve, eller har begrenset sin erfaring til Biltema-kabler. Og så forventer du å bli tatt alvorlig? ;D
    Som sagt...

    Hvor nevnte jeg noe om døve?

    Jeg, og andre med lang lytteerfaring; noen av oss med høyere utdannelse innen musikk og med musikk som profesjon, har nok ganske mye viten om lyd og hva som lyder best. Skulle jeg mene. Det er det en del her inne som har store problemer med å ta innover seg, der de leser målinger opp og i mente. Et smilefjes, som et ledd i latterligjøring, hjelper ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    musicus skrev:
    iaf, om ikke penger var spørsmålet ville denne ha vært særdeles spennende å testet.

    Cardas Clear Beyond


    mvh
    En kabel som er flott oppløst. Dog litt mørk signatur. Men det kan jo i mange tilfeller passe bra.
     
    M

    musicus

    Gjest
    lars_erik skrev:
    musicus skrev:
    iaf, om ikke penger var spørsmålet ville denne ha vært særdeles spennende å testet.

    Cardas Clear Beyond


    mvh
    En kabel som er flott oppløst. Dog litt mørk signatur. Men det kan jo i mange tilfeller passe bra.
    Etter ett konsert besøk for noen år siden slo det meg når jeg stod der at lyden, til tross for at den var mørkere, varmere enn hjemme ikke manglet detaljer, oppløsning og rom, vi har kanskje noen ganger forvillet oss inni en slgs "hifi-virkelighet" der vi tror at det er virkeligheten kontra det vi hører live?...bare en liten refleksjon :

    mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Tror nok du kan ha rett i det. Det beste er jo både varme, fylde og oppløsning.
     
    M

    musicus

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Hadde ikke lommeboka hatt begrensninger, ville denne blitt anskaffet prompte.
    Der er du vel også ved kjernen av det som for mange gjør vondt og de steiler når det kommer til kabler, pris og prestanda henger ikke alltid på greip, noen kabler/merker er priset så hinsides at det oppfattes som en vits, men så lenge folk har råd og er villige å betale skal ikke jeg drite de ut for det.

    mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    musicus skrev:
    lars_erik skrev:
    Hadde ikke lommeboka hatt begrensninger, ville denne blitt anskaffet prompte.
    Der er du vel også ved kjernen av det som for mange gjør vondt og de steiler når det kommer til kabler, pris og prestanda henger ikke alltid på greip, noen kabler/merker er priset så hinsides at det oppfattes som en vits, men så lenge folk har råd og er villige å betale skal ikke jeg drite de ut for det.

    mvh
    Ja, prisingen er til tider hinsides. Men lyden... Jeg har hørt et oppsett med Odin-kabler hele veien. Fantastisk! Den har det Valhalla mangler litt av; varme og fylde. Og et enormt rom og oppløsning.
     
    M

    musicus

    Gjest
    lars_erik skrev:
    musicus skrev:
    lars_erik skrev:
    Hadde ikke lommeboka hatt begrensninger, ville denne blitt anskaffet prompte.
    Der er du vel også ved kjernen av det som for mange gjør vondt og de steiler når det kommer til kabler, pris og prestanda henger ikke alltid på greip, noen kabler/merker er priset så hinsides at det oppfattes som en vits, men så lenge folk har råd og er villige å betale skal ikke jeg drite de ut for det.

    mvh
    Ja, prisingen er til tider hinsides. Men lyden... Jeg har hørt et oppsett med Odin-kabler hele veien. Fantastisk! Den har det Valhalla mangler litt av; varme og fylde. Og et enormt rom og oppløsning.
    Min begrensede erfaring med NordOst tangere det du her sier, jo høyere opp i hierarkiet deres (og pris) jo bedre (etter mine preferanser), skulle gjerne testet ett fullt Valhalla/Odin oppsett her hjemme, ikke minst for å gjøre meg mine egne erfaringer...

    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    lars_erik skrev:
    Hadde ikke lommeboka hatt begrensninger, ville denne blitt anskaffet prompte.
    hva gjør den strømkabelen som ikke andre gjør Lars Erik? i beste mening :)

    mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    motoren skrev:
    lars_erik skrev:
    Hadde ikke lommeboka hatt begrensninger, ville denne blitt anskaffet prompte.
    hva gjør den strømkabelen som ikke andre gjør Lars Erik? i beste mening :)

    mvh
    Teknisk? Har ikke den fjerneste anelse :)

    Lydmessig? Utroligt mye. Den har en oppløsning av en annen verden, varme, fylde og romfølelse som går utenpå alt jeg har hørt. Selv har jeg gått veien fra lakris opp til Valhalla- en enorm lydlig forskjell. Odin gir en enda større forskjell. Jeg er ikke i tvil om at det er store lydmessige forskjeller på kabler. Men at prisen er hinsides, er det ingen tvil om.
     

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Jeg mener at en 5 m kabel låter bedre enn en 3 m kabel, spesielt hvis høyttalerene er plassert 4 m fra forsterker

    Fra spøk til revolver; jeg ble veldig imponert av XTZ sin ht kabel "Star Quad NLP 2x2,5mm 3m"
    http://www.surround.no/product/577813/XTZ-Star-Quad-NLP-2x2,5mm-3m.html
    også denne er billig og bra; Fun"K"cable 1040
    http://www.eltema.no/products/1242-funkcable-1040.aspx

    Best cable in the world? Den har jeg enda ikke hørt, men jeg liker Nordost sine Blue Heaven bedre enn Red Dawn...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    KjellR skrev:
    Er det virkelig en eller annen kabel der ute i den store verden som hos "veldig mange" blir regnet som "den beste..."?
    I følge rådende hifi-oppfatning kan det umulig være tilfelle. Man har en generell aksept for prinsippet om 'matching av komponenter'. I henhold til dette vil ulike kombinasjoner gi ulik effekt, der man må ta høyde for en rekke faktorer som er variable. Ved å prøve seg frem finner man en kombinasjon som fungerer optimalt med ens spesielle rom/anlegg, men som ikke nødvendigvis fungerer i et annet.
    Dermed vil det være et mylder av "verdens beste kabel" muligheter.

    Eneste unntak var om man kunne enes om et oppsett som fungerte suverent på alle parametre, overlegent alle andre på jord. En kabel som ytterligere forbedret dette universelt anerkjente anlegget ville være verdens beste.
    Lykke til med å finne et anlegg alle enes om. ;)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Tidligere på dagen var dette en ren tulletråd, morsom, gode replikker, men en tulletråd. Ingen kunne ta seg nær av dette. Vi hadde det morsomt! Så slettet moderator dette av ukjente grunner, kanskje fordi tråden ikke hørte til i kabelhjørnet, men under off-topic hjørne. Da burde den vært flyttet dit da. Men ærlig talt, trådstarter sier i første innlegg : Best cable in the world. Uansett anlegg høyttalere elektronikk. Med historien til HFS bak seg, skulle man svare Nordost?? Det blir jo useriøst det! Men greit.....

    Jeg synes fortsatt at mange av svarene tidligere i dag var mye mye bedre enn hva som er prestert her i ettertid (meg selv inkludert). Med ironi og humor så setter man de små grå i sving...kanskje man kommer fortere til målet enn med svar hvor det beste er det dyreste. Det stemmer jo ikke alltid det heller.

    Erfaren lyttehilsen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjendis skrev:
    Best cable in the world. Uansett anlegg høyttalere elektronikk.
    Finnes ikke. Forskjellene er systemavhengige. Stikkord: Utgangs- og inngangsimpedans.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Hyssing meg hit og dit.
    Like lurt å spørre om hvilken høyttaler eller forsterker som er best i verden.
    Utopi er ordet som slår meg.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Mr-T skrev:
    Kabelforslaget mitt er mer enn dyrt nok synes jeg (10 kr/m), men bedre høyttalerkabel har jeg aldri hatt heller.

    Det er forøvrig vanlig RK 6 mm2 installasjonsledning.
    Interessant!
    Den sluttet jeg å bruke i 1984. Jeg gikk da over til Monster M2+.
    Hva er grunnen til at du favoriserer denne el-installasjonkabelen fremfor andre grovt overprisede produkter?
    Egner RK 6 seg spesielt til nærfeltslytting på musikk?
    Ville du anbefalt en annen type kabel med større avstand fra lytteposisjon til høyttalerne?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har hatt Monster jeg også, Powerline 2 tror jeg den het. Og Audioquest, Nordost, Tara, Kimber, Supra... og mye annet rart.

    Når jeg så har brukt 1000-vis av kroner på en kabel, har motivasjonen for å finne ut om det var noen realitet om kabelen var noe bedre ikke helt på topp for å si det sånn. Derfor har jeg i grunn ikke gjort grundige lyttetester på kabler noen gang, og de mer eller mindre useriøse testene har vært sterkt farget av forventning.

    Men - jeg kan godt plukke fram igjen et par av de ovennevne merkers kabler for en lyttetest. Skulle være fort gjort.

    Å bruke RK 6mm2 er kun basert på fornuft - svært gode tekniske parametre til en lav pris. I det hele tatt er det ikke kabler som er den viktigste komponenten i kjeden for å si det mildt, og det er ikke der man bør legge ned mest innsats. Jeg bruker heller kabelpenga på bedre høyttalere, akustikken i rommet, og bedre elektronikk.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Å bruke tusenvis av kroner på en kabel, for så i etterkant finne ut om den er bedre enn en billig kabel, er ikke særlig smart. En prøver jo sef før en kjøper ;D
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    musicman skrev:
    Å bruke tusenvis av kroner på en kabel, for så i etterkant finne ut om den er bedre enn en billig kabel, er ikke særlig smart. En prøver jo sef før en kjøper ;D
    Skulle mene det, ja. Og å anta at andre gjør samme feil, er en sterk nedvurdering av andres lytteeve og vurderingsevne.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Det er også en sterk nedvurdering av den meget kompetente MrT å anta at han ville fått valuta for pengene ved å investere i sirkuskabler, når han har poengtert at han kun har 20 cm avstand fra utgangstransistorene til høyttalerelementenes svingspole.

    Da har dere
    1) ikke lest hva han skrev
    eller
    2) antatt at han er grenseløst inkompetent

    Begge tilfeller slår grusomt tilbake ;D
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Barbaresco skrev:
    Det er også en sterk nedvurdering av den meget kompetente MrT å anta at han ville fått valuta for pengene ved å investere i sirkuskabler, når han har poengtert at han kun har 20 cm avstand fra utgangstransistorene til høyttalerelementenes svingspole.
    Var på besøk hos en kompis av meg for litt siden. Han spiller på et par doxa høyttalere med 1 stk 8" i hvert kabinett.
    Har hørt dette anlegget ganske mange ganger og har alltid stusset over hvor lite bass det er i de høyttalerne.

    Når jeg besøkte han forleden, var det for første gang et merkbart basstrykk som slo i mellomgulvet.
    "Hva er det du har gjort med anlegget siden sist jeg var her?", spurte jeg.
    "Nei... jeg kan ikke huske å ha gjort noe spesielt... Eller jo, vent litt, jeg har byttet ut biwirejumperne fra diskant til bass med en solidcore PR 2,5kv kabelstump."

    Det var snakk om et par avisolerte kobberstumper på kanskje 5cm til 1-2kr stk... Ingen stor forskjell å snakke om, men allikevel lett hørbart selv på et så kort strekk...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    sinep skrev:
    ... Eller jo, vent litt, jeg har byttet ut biwirejumperne fra diskant til bass med en solidcore PR 2,5kv kabelstump."

    Det var snakk om et par avisolerte kobberstumper på kanskje 5cm til 1-2kr stk... Ingen stor forskjell å snakke om, men allikevel lett hørbart selv på et så kort strekk...
    Tviler ikke på observasjonen, men hvilken konklusjon trekkes fra dette? Hva ble lærdommen?

    Merkbart basstrykk som slo i mellomgulvet.....ingen stor forskjell å snakke om.....lett hørbart.... jeg ble litt i stuss over hva du mente effekten var.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Det har kommet et par klager på denne tråden, men med tanke på åpningsinnlegget + historikk så vil nok de fleste forstå hvor dette vil bære av sted.

    Noen har stor tro på effekten i kabler, andre ikke, og her har en to valg:

    1. komme med forslag til hva du mener er "verdens beste kabel".
    2. stille kritiske spørsmål til effekten av kabler.


    Valg av nummer 1 kan resultere i bilder og info om sykt dyre kabler.
    Valg av nummer 2 resulterer bare i personangrep og drittkasting.

    Jeg foreslår derfor at vi går for valg nummer 1, og hvis du føler et behov for å diskutere valg nummer 2 så er ikke dette riktig tråd.

    Det er den eneste måten vi kan moderere denne tråden på, og hvis det ikke blir respektert så vil tråden enten:

    1. bli kraftig moderert
    2. gå frem og tilbake med drittkasting


    Vi ønsker ingen av delene, og vi sier derfor at det i denne tråden kun er lov til å komme med forslag, bilder og info av hva du mener er verdens beste kabel. Om dette var trådstarters hensikt er vanskelig å si, men slik gjør vi det nå.

    Hvis noen mener at dette er dårlig moderering så kan dere ta det opp under "kommentarer til forumet", men ikke i denne tråden.

    Mvh
    Høvdingen
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Mr-T skrev:
    Jeg har hatt Monster jeg også, Powerline 2 tror jeg den het. Og Audioquest, Nordost, Tara, Kimber, Supra... og mye annet rart.

    Når jeg så har brukt 1000-vis av kroner på en kabel, har motivasjonen for å finne ut om det var noen realitet om kabelen var noe bedre ikke helt på topp for å si det sånn. Derfor har jeg i grunn ikke gjort grundige lyttetester på kabler noen gang, og de mer eller mindre useriøse testene har vært sterkt farget av forventning.

    Men - jeg kan godt plukke fram igjen et par av de ovennevne merkers kabler for en lyttetest. Skulle være fort gjort.

    Å bruke RK 6mm2 er kun basert på fornuft - svært gode tekniske parametre til en lav pris. I det hele tatt er det ikke kabler som er den viktigste komponenten i kjeden for å si det mildt, og det er ikke der man bør legge ned mest innsats. Jeg bruker heller kabelpenga på bedre høyttalere, akustikken i rommet, og bedre elektronikk.
    Takk for at du tok deg tid til å svare.
    Jeg er langt på vei enig med deg i dine betraktninger, så missforstå meg rett.
    Jeg var bare nysgjerrig, og så jo ved nærmere lesing av dine innlegg i tråden at det er snakk om 20cm høyttalerkabel.
    Anlegget ditt, måten å lytte til musikk er svært forskjellig fra min hverdag, og det er interessant serr`u.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har prøvd den Vulkano kabelen eller hva den heter, til hifi klubben?
    Har jo fått masse skryt..men hvor bra er den?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    KjellR skrev:
    lars_erik skrev:
    realist skrev:
    lars_erik skrev:
    Hadde ikke lommeboka hatt begrensninger, ville denne blitt anskaffet prompte.
    Jeg lytter med lommeboka jeg også. ;)
    Ja, det var det jeg sa, ikke sant :p
    Jeg hadde også kunne tenkt meg denne kabelen - fordi den er pen...
    Ja, men det har ingenting i denne tråden å gjøre. Anbefaler deg å lese Høvdingens innlegg litt tidligere.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    lars_erik skrev:
    KjellR skrev:
    lars_erik skrev:
    realist skrev:
    lars_erik skrev:
    Hadde ikke lommeboka hatt begrensninger, ville denne blitt anskaffet prompte.
    Jeg lytter med lommeboka jeg også. ;)
    Ja, det var det jeg sa, ikke sant :p
    Jeg hadde også kunne tenkt meg denne kabelen - fordi den er pen...
    Ja, men det har ingenting i denne tråden å gjøre. Anbefaler deg å lese Høvdingens innlegg litt tidligere.
    Kanskje jeg synes det pene er det beste - Det dyre er gjerne ikke det.. Så da så...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilke kriterier for hvilken kabel som er den beste i denne tråden? Pris har vel neppe noe å si, eller ? Hvordan en kabel yter på generelt grunnlag er heller ikke så lett å si noe om, all tid dens arbeidsbetingelser er høyst ulike med ulike anlegg... En kabel som forbinder komponentene med gode kontakter og med godt nok tverrsnitt til sitt bruk , burde ikke det være godt nok ? 8)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    sinep skrev:
    Barbaresco skrev:
    Det er også en sterk nedvurdering av den meget kompetente MrT å anta at han ville fått valuta for pengene ved å investere i sirkuskabler, når han har poengtert at han kun har 20 cm avstand fra utgangstransistorene til høyttalerelementenes svingspole.
    Var på besøk hos en kompis av meg for litt siden. Han spiller på et par doxa høyttalere med 1 stk 8" i hvert kabinett.
    Har hørt dette anlegget ganske mange ganger og har alltid stusset over hvor lite bass det er i de høyttalerne.

    Når jeg besøkte han forleden, var det for første gang et merkbart basstrykk som slo i mellomgulvet.
    "Hva er det du har gjort med anlegget siden sist jeg var her?", spurte jeg.
    "Nei... jeg kan ikke huske å ha gjort noe spesielt... Eller jo, vent litt, jeg har byttet ut biwirejumperne fra diskant til bass med en solidcore PR 2,5kv kabelstump."

    Det var snakk om et par avisolerte kobberstumper på kanskje 5cm til 1-2kr stk... Ingen stor forskjell å snakke om, men allikevel lett hørbart selv på et så kort strekk...
    Med så store observerte forskjeller er det naturlig å tenke på om selve handlingen med å skifte fra jumpere til jumpere kunne gitt en hårdt tiltrengt pusse-effekt på terminalene. Skitt og oksid leder strøm dårligere enn alle kjente kabler og jumpere, og det er lov å tenke slik. En god rens av og til hører til i et godt anlegg. Hvis det ikke er det som er grunnen, er jeg skeptisk, og det har jeg ikke lov til å være i denne tråden!

    Puss i vei, og bli forundret.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Barbaresco skrev:
    Med så store observerte forskjeller er det naturlig å tenke på om selve handlingen med å skifte fra jumpere til jumpere kunne gitt en hårdt tiltrengt pusse-effekt på terminalene. Skitt og oksid leder strøm dårligere enn alle kjente kabler og jumpere, og det er lov å tenke slik. En god rens av og til hører til i et godt anlegg. Hvis det ikke er det som er grunnen, er jeg skeptisk, og det har jeg ikke lov til å være i denne tråden!

    Puss i vei, og bli forundret.
    Det kan ha vært relatert til det ja, evt. begge deler. I og med at han byttet fra multistrandjumpere til solidcore, så ble jeg ikke akkurat sjokkert over resultatet. Det er jo samme resultatet jeg har fått gang på gang på gang med samme type kabelbytte.

    Så nylig en post fra Duelund fra hifi4all.dk hvor han referer til boken "The Essex Echo" for de som er nysjerrige på å vite mer om hva som skjer med alle disse mystiske "tweaksene".

    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5437&PN=51&TPN=6

    Essex echo:
    http://www.essex.ac.uk/csee/research/audio_lab/malcolmspubdocs/G3%20HFN%20Essex_Echo_(cables_1985).pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn