Beskyttelse til skarpe kanter (Små barn)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vi har en krabat på snart 8 mnd som etterhvert begynne å bevege seg ganske mye.....vi har som de fleste andre en del skarpe kanter på bord, stoler, reoler og lignende...

1) hvor finner man godt med beskyttelsesutstyr....?
2) Kan man få kjøpt slike beskyttelseskanter som sitter på kantene på glassbord og dyr hifi løst...??

Mvh
OMF

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Hei!

Vi har en krabat på snart 8 mnd som etterhvert begynne å bevege seg ganske mye.....vi har som de fleste andre en del skarpe kanter på bord, stoler, reoler og lignende...

1) hvor finner man godt med beskyttelsesutstyr....?
2) Kan man få kjøpt slike beskyttelseskanter som sitter på kantene på glassbord og dyr hifi løst...??
Å
Mvh
OMF
Ikea har noen enkle hjørnebeskyttere. Husker i farten ikke hva de heter. Mine søsken har i disse tider armert huset med slike

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takker!

De har jeg allerede rikelig av......

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Nå er dette et tilbakelagt stadium for egen del ;) men jeg husker følelsen. ::)

Vi begrenset oss til skuffelåser etter som krapylene ble større, komfyrbeskyttelse, stekeovnslås, trappegrind, -husk både oppe OG nede i trappa! De fleste har kun grind oppe, et barn kan krabbe opp bare for å finne en grind der og da er det like langt ned som til vanlig. Vi hadde også noen hjørnebeskyttelser på skarpe bord/benkeplate-kanter, samt at vi snudde noen dørhåndtak 90grader slik at det ble vanskeligere å åpne døra. Og ved ettertanke burde jeg kanskje snu dem tilbake nå som den minste er 13 ? ;D

Ut over det gjorde vi ikke mye annet enn å "flytte opp" ting som kunne falle ned og:
pkt1 skade ungen,
pkt2 var kostbart/uerstattelig.

Kort sagt kunne det SKADE ungen gjorde vi noe "preaktivt", ville det kun gjøre vondt uten fare gjorde vi ikke noe ut fra at det er nødvendig "å lære". Banalt sagt vil ikke (kanskje) en unge som aldri har lært at han/hun slår seg om han/hun faller fra en stol forstå at det vil gjøre vondt å falle ned fra 5 meter når han/hun klatrer i trær!

Mulig det i dag blir vurdert som primitivt og brutalt, men personlig blir jeg både oppgitt og lattermild når jeg ser småbarn som går med hjelm på seg innendørs. Men "keep it simple stupid!" synes meg en grei tilnærming her. Kan det skade evt gi men så gjør man noe, hvis ikke skrives det på erfaringskontoen!

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Spiralis skrev:
Kort sagt kunne det SKADE ungen gjorde vi noe "preaktivt", ville det kun gjøre vondt uten fare gjorde vi ikke noe ut fra at det er nødvendig "å lære". Banalt sagt vil ikke (kanskje) en unge som aldri har lært at han/hun slår seg om han/hun faller fra en stol forstå at det vil gjøre vondt å falle ned fra 5 meter når han/hun klatrer i trær!

Mulig det i dag blir vurdert som primitivt og brutalt, men personlig blir jeg både oppgitt og lattermild når jeg ser småbarn som går med hjelm på seg innendørs. Men "keep it simple stupid!" synes meg en grei tilnærming her. Kan det skade evt gi men så gjør man noe, hvis ikke skrives det på erfaringskontoen!
Applaus, mer slikt! :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Ta unna alt som ikke tåler barnets nærvær, resten er erfarings- og holdningsbasert arbeid. Jeg har sikkert sagt det før, men da minstemann (som da var 5) kom gående med en nyanskaffet VdH Colibri fikk vedkommende rolig beskjed om å legge den pent fra seg hvilket hun gjorde og sa at "jeg tok ikke på tuppen". Selv innbiller jeg meg at dette er resultatet av manglende hysteri og at ting ikke er så spennende hvis det ikke får mye oppmerksomhet. Dog har heller ingen av mine noen form for alfabetdiagnose.

N

nb

Gjest
Unger må lære å slå seg, ta seg for når de faller, holde seg unna en del ting osv. Selvsagt fjernes alt som er skadelig og kan skade ungen om han/hun river det ned, får det over seg osv men utover det ser jeg ingen grunn til å gjøre om hjemmet til en polstret celle. Ved å fjerne en del opplagt farlige saker slipper man også å passe på konstant. Litt knall og fall, skrubbsår, blåmerker etc er en del av det å vokse opp. Selv kom jeg meg gjennom tidlig barndom med kun 17 sting sydd (eksklusive en blindtarmsfjerning) ;D

Lekeplassen vi hadde på barneskolen med slengtau, trær å klatre i osv osv hadde man blitt sendt til Sibir eller Guantanamo uten rettsak om man hadde foreslått å bygge i dag.

(og ja, jeg har barn i aktuell alder)

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Har en gutt som blir tre år i slutten av mars og ei jente på snart ett og et halvt år. Det vi har gjort av tiltak er; trappegrind og plexiglass på rekkverket ved trappa. Resten har de stort sett lært å være obs på selv, med ett par uhell samt foreldre som fulgte med når de var i "utsatte" posisjoner i begynnelsen og forklarte at de måtte være forsiktige der.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vi må slutte å beskytte ungene ihjel.

Håvard

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Peishyller, flishjørner osv.osv., er livsfarlig - også for små barn. Et fall kan føre til livsvarige skader, så hvorfor ta sjangsen på det hvis det kan unngås? Du får kjøpt beskyttelseshjørner på steder hvor de selger anna verneutstyr for barn ( komfyrvern, skuffe- og skapsikringer osv. ). Spør dere fram der dere bor. Vi kjøpte våre greier på "Småtroll", en forretning som solgte barnevogner, barneklær m.m. her i byen. Men det er noen år siden.. ;D

mvh. VilhelmW

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Kun to greier jeg har vært helt "nazi" på å holde ungene unna mens de var små.

Pappas skytevåpen, som alltid står nedlåst i dertil godkjent skap. Barn og våpen er dårlig blanding og lett å gjøre noe med.

Pappas brennevin! Ildvann er faktisk giftig, det er grunnen til at man blir fyllesyk, det skal faktisk ikke mye til for at lite barn kan krepere av det! Innelåst eller øverst i et høyt skap mens de er små, muligens innelåst også når de blir tenåringer ;D!

Edit: Typo

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.139
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Haavard skrev:

Håvard
Sunn innstilling!!!
Og så kombinerer en det med en dose sunn fornuft. Fjern ting som bør/må fjernes, sett på grinder oppe og nede i trapper, og sats på at barn lærer gjennom ting de gjør, i dialog med de voksne... MEN; ikke overbeskytt ungene. Det gikk da bra med de fleste som vokste opp før 1980.... ;D

mvh
Proffen

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Problemet er at alt er potensielt farlig i et hus.
I sofaen her jeg sitter ser jeg en haug av skarpte kanter på bord, bokhyller og cd hyller. Disse er like lette å ramle på som å treffe en peishylle. Jeg kan ikke ta ut disse tingene fra huset. Ovnene min har ei glass dør. Den blir varm og er en potesiell fare for småkryp. Datteren min slår ikke helene sine mindre i trappa etter at jeg satte på teip i den. Snarere tvert tom så forserer hun den trappa raskere enn før fordi det er antiskli teip i den. Men dertil hørende resultat. Beskyttelse mot sin virkning.

Jeg kan ikke og vil ikke beskytte ungene mine for alle farer.
Jeg vil heller at de skal få erfare og lære seg at de må vise hensyn og passe seg. De skal ikke oppdras til en verden der de skal tro de er beskyttet mot alt. Her i huset greide vi oss med noen skap og skuffelåser (beskyttelse mot vaskemidler og skarpe kniver, men noen skuffer var det fri tilgang til), stikkontakt deksel, komfyr beskytter og ei trappegrind. Rørforsterker har jeg hatt siden jentungen var 3. Type åpen med varne rør. Brennevinet vet guttungen på 15 hvor står, ser ingen grunn til å gjemme det, han vet utmerket godt konsekvensen hvis han tar eller drikker sjøl. Ikke bruker han sykkelhjelm heller (jo, på storveien og der det er mye biler).

Håvard

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.128
Proffen skrev:
Haavard skrev:

Håvard
Det gikk da bra med de fleste som vokste opp før 1980.... ;D

mvh
Proffen
Ja gjorde det egentlig det? Virker som ganske mange av oss har slått seg noen ganger for mye i hodet. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Super skrev:
Ja gjorde det egentlig det? Virker som ganske mange av oss har slått seg noen ganger for mye i hodet. ;D
Å fan, er det derfor vi er hekta på HiFi? ;D ;D

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.139
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Super skrev:
Proffen skrev:
Haavard skrev:

Håvard
Det gikk da bra med de fleste som vokste opp før 1980.... ;D

mvh
Proffen
Ja, vi slo oss litt både i hodet og andre steder. Samtidig! lærte vi oss en del av det, slik at vi unngikk enda større skader. Idag er mye av erfaringslæringen borte, og når det så først går galt, går det mange ganger enda verre, takket være manglende innsikt i hva som kan skje....og hvordan en bør (re)agere... ;D

mvh
Proffen

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.080
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hun på 6 har klart seg ganske bra med ei trappetrinn i tidlig alder. brukte samme på ho minste. Ellers ikke så veldig mye dill dall. Førstenevnte synes fyrstikker er ganske gøy, det synes ikke pappaen, så her er det nazi regime når det gjelder dette.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Det er sikkert en selvfølge for de fleste, men jeg må bare minne om en giftig sak som mange glemmer:

Maskinoppvaskmiddel. Få det låst inn!, det er veldig farlig for de søte små.

Og som kjent er strikkepinner og ubeskyttede elektriske kontakter en uheldig kombinasjon..

Lykke til med det store oppvekstprosjektet. ;)

Mvh

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Har en snart to år gammel gutt her hjemme selv. :) Eneste vi har "beskyttet" er tre skap; ett med vaskemidler m.m., ett med søppel, oppvaskmiddel, glansemiddel m.m. og ett med diverse mat (rosiner) som han er ytterst interessert i.. Vi har også trappegrind(er). Selvfølgelig barnesikring på ovn.

Ellers har vi brukt mye tid på å lære han hva som er "Nei!" og hva som er fint/ok å leke med/pille på, dette er noe han heldigvis respekterer og det har derfor aldri vært behov for å fjerne stereo/kabler, pyntegjenstander, bøker, planter, etc. etc. som befinner seg i hans høyde. Han har dunket hodet i en og annen kant fra tid til annen, ikke slemt, men nok til at han har skjønt at en skal passe seg litt for bordkanter m.m. Vi viser han selvfølgelig farlige kanter der vi er og banker litt i dem og sier "dunke hodet", han etteraper dette, og ingen skader skjer..

Dette med behov for å polstre hjemmet er vel noe en kan ta litt underveis. Noen unger er lette å lære hva som er nei og forsiktige, mens andre roter rundt og slår seg ofte.

Lykke til! :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg får vel takke for innspill til oppdragelsen, selv om det nå ikke først og fremst var det som var målet med tråden! ;D ;D

Jeg har på ingen måte tenkt å polstre hele kåken, men poden er snart 8 mnd og har på ingen måte noen mulighet til å vurdere konsekvensene av det han gjør. Og midt i stua så står det et glassbord som har mye skarpe kanter og er fryktelig hardt!

Når supergutten blir litt eldre er vel planen at han skal få lære alt på den harde måten som ikke kan gi noen form for varige men/skader, mens jeg skal gjøre alt for å beskytte mot de litt mer alvorlige tingene.

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
OMF skrev:
....., men poden er snart 8 mnd og har på ingen måte noen mulighet til å vurdere konsekvensene av det han gjør...........
Du må ikke undervurdere ham. Disse småtassene er skarpere enn man tror. :)

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
4
Vi hadde nettopp bygd hus på begynnelsen av 80-tallet, og jeg med min alder på 1,5 år hadde ingen erfaring med trapper mellom etasjer før dette.

Jeg raset ned trappen fra 2. etg med datidens ekvivalent til denne:

Skrubbsår, stor kul i hodet, mye snørr og tårer men:

Jeg hadde ingen problemer med trappen etter dette og behandlet den med den respekten den fortjente. Merkelig nok kom det opp en grind der rett etter lillesøsteren min ble født, go figure.. ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har slått meg noe inn i helv... både her og der, putta strikkepinne inn i veggkontaktene hos besteforeldrene mine, kutta meg med tollekniver, nesten øksa av meg fingre og tær, dunka hull i hodet på nabojenta med en stein, nesten drukna et par ganger og nesten sprengt meg sjø og et par kompiser i lufta med dynamitt. Så min oppvekst var ikke overbeskyttet!!

Jeg har heller ikke overbeskyttet mine onger, bare beskyttet og prøvd å være litt føre var. For noen år siden var antall heimeulykker i norske husstander lite hyggelig lesing. Det har forbedra seg, takk og lov.

Selvfølgelig skal ongene våre lære seg å bruke rednings- eller flytevest, men de skal også lære seg å svømme i tidligst mulig alder. Selvfølgelig skal ongene våre bruke sykkelhjelm. De og vi har bare et hode og en hjerne. Selvfølgelig skal ongene våre sitte sikra i barnestol i bil. Og selvfølgelig skal ongene våre bruke hjelm og ryggbeskyttelse i alpinbakkene.

Like selvfølgelig skal vi sette "myke" absorbenter på farlige hjørner, skru på trinnsikringer i åpne trapper, sikre farlige vinduer, sikre skytevåpen, kjemikalier, giftstoffer osv. i heimen vår. Alt dette er vårt ansvar som foreldre og voksenpersoner. Det kan desverre være for seint når ulykka har skjedd.

Å hevde noe anna, er dumskap - rett og slett.

mvh. VilhelmW

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vi skal ikke være for paranoide, men noe sikkerhet må til. Denne tråden minner om et vennepar av meg og min daværende sambo. De hadde en baby, og far i huset klaget over at barnestol i bilen var så dyrt. Men penger til en kasse øl til tippekampen hver lørdag var tydeligvis ikke for dyrt. ::)

Har ikke sett disse menneskene på omtrent 18 år, så om barnet overlevde oppveksten vet jeg ingenting om. Jeg husker bare den "bebodde" barnevognen bak i stasjonsvognen... :-\

Topp Bunn