Bergmann spillernes venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømme at jeg gikk på en Bergmannsmell for noen uker siden da jeg ble samboer med Magne :eek:

    Vi har det veldig gøy sammen og jeg kjøper små sorte gaver hele tiden:rolleyes:


    Bergmann Magne.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    6
    Legger ut noen tester som igjen setter Bergmann på toppen av Vinyl-himmelen:)
    Galder.jpg


    Magne turntable and tonearm
    Audiaphilia, by Anthony Kershaw

    "Oscar Wilde is also quoted as saying ‘I have the simplest tastes. I am always satisfied with the best.’ I could not agree more. Bergmann Audio designs and manufactures world class turntables. And now, through patience, passion and kindness, their Magne is the new Audiophilia reference."

    http://bergmannaudio.com/files/Fidelity_Magne_2019.pdf

    Galder turntable and Odin tonearm
    LP Magazin 2018, by Thomas Schmidt
    "Bottom line..."
    "Johnnie Bergmann has created a turntable with the combination of Galder and Odin, which exploits the extended technical possibilities to achieve an extremely high sound level."

    http://bergmannaudio.com/files/LP_5_2018_Galder_odin.pdf
    Engelsk tekst: Awards & Reviews - bergmannaudio.com
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Jeg kan holde med! Bliver næsten trist over at have fundet “den bedste og sidste” pladespiller efter “kun” 32 års søge....

    Legger ut noen tester som igjen setter Bergmann på toppen av Vinyl-himmelen:)
    Vis vedlegget 561654

    Magne turntable and tonearm
    Audiaphilia, by Anthony Kershaw

    "Oscar Wilde is also quoted as saying ‘I have the simplest tastes. I am always satisfied with the best.’ I could not agree more. Bergmann Audio designs and manufactures world class turntables. And now, through patience, passion and kindness, their Magne is the new Audiophilia reference."

    http://bergmannaudio.com/files/Fidelity_Magne_2019.pdf

    Galder turntable and Odin tonearm
    LP Magazin 2018, by Thomas Schmidt
    "Bottom line..."
    "Johnnie Bergmann has created a turntable with the combination of Galder and Odin, which exploits the extended technical possibilities to achieve an extremely high sound level."

    http://bergmannaudio.com/files/LP_5_2018_Galder_odin.pdf
    Engelsk tekst: Awards & Reviews - bergmannaudio.com
     

    STRØM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    383
    Sted
    Troms
    Har i grunnen aldri vært helt fornøyd med de føttene som min Magne har, derfor spurte jeg Morten hos NAT om føttene som benyttes på Galder kunne monteres på Magne, Mr Bergmann bekreftet at Galder føttene kunne monteres på Magne.
    Nå har jeg montert Galder føtter på min Magne, sitter igjen med en klar oppfatning av at lydbildet nå har skarpere fokus på en måte.
    I mitt anlegg ble det helt klart en oppgradering av lyden, meget fornøyd, kan anbefales.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er disse armene å justere? Kommer Magne system ferdig montert og dermed justert (bortsett fra høyden avhengig av pick-up)? Hvordan justerer man høyden (VTA)? Er lifen den der skruen på siden av armen?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan er disse armene å justere? Kommer Magne system ferdig montert og dermed justert (bortsett fra høyden avhengig av pick-up)? Hvordan justerer man høyden (VTA)? Er lifen den der skruen på siden av armen?
    Hei Voff.
    Magne leveres med armen ferdig montert. Noe av det Bergmann har jobbet mye med er å gjøre justeringene enkle.
    Liften er den skruen på enden av armen. Send meg en mail morten@norskaudioteknikk.no så kan jeg sende deg PDF manual.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    WOW - Johnnie B. bliver mere og mere curageous!!

    Vis vedlegget 568196


    Kan Magne fåes i customfarger?

    Hvis det noen gang blir en ny platespiller på meg, så blir det nok en Magne.
    Er igrunnen dritlei av å justere pickuper - sikte etter etter nåla og få den vinkelen sånn noenlunde riktig. Blir jo aldri helt riktig med en radialarm.
    Min første seriøse platespiller var en B&O 4002, kjøpt for mine surt oppsparte midler etter sommerjobb. Den savner jeg fremdeles. Føler på mange måter at Magne er en spirituell, om enn manuell, avtager til B&O; det rene designet - tangentialarm. Synes Magne er mye finere enn Galder (som uansett er altfor dyr:))
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    6
    Ny spiller ifra Bergmann. Modi.
    Grunnet avlysningen av Munchen High-End. Så har Bergmann fått mer tid til må ferdigstille den nye spilleren Modi.
    Modi blir veldig lik Magne med noen designe forandringer. blant annet at Platetallerken er nå senket litt ned i plinten som på Galder.

    Noen få nøkkelopplysninger:
    Plint: i massiv polymer. Dim. 395 x 460 x 123 mm
    Tallerken: 7,8 Kg Aluminium.
    Motor: Tacho motor med høy-presisjons tilbakemelding kontroll system for mest mulig perfekt og jevn hastighet.
    Fin-justering av hastigheten, Strømforsyningen er nå integrert i pumpen (samme som på Galder) som gjør at både pumpe og motor betjenes ifra plinten med automatisk av/standby funksjon, så man slipper å måtte skru av og på, på selve pumpen.
    Modi leveres standard UTEN arm, men det medfølger 1 stk. valgfri armbase. Modi har også mulighet for 2 armer. Kan også leveres som pakke med Magne eller Odin arm.
    Forventet pris i EURO mellom 6.500- 6.800.- uten arm.
    Flere bilder kommer når Modi er ferdig med riktig finish.
    Om noen ønsker mer info/prototype bilder? Så send meg PM.
    Mvh
    Morten N.A.T
    Bergmann proto.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Så denne er altså plassert mellom Magne og Galder?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    6
    Så denne er altså plassert mellom Magne og Galder?
    Hei Voff.
    Tja???Kvaliteten blir nok veldig lik Magne (som kun leveres med Magne arm og ingen mulighet for arm nr 2) men med bedre betjeningkomfort og litt annet designe.Får en litt lavere profil. Send meg PM så skal jeg sende det et par PDF sider på prototypen. Både med bilder og forklaringer.
    morten@norskaudioteknikk.no

    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp mulighet for en arm nummer to dedikert for monoavspilling er i grunn det eneste jeg savner ved Magne. Jeg var litt bekymret for at jeg skulle angre på ikke ha vacuum hold down, men skrittet til Galder var for stort å forsvare for en vinylnovise. I ettertid innser jeg at jeg ikke har ofret det en tanke. De fleste vindskjeve, voblete plater som var håpløse før er null problem på Magne.
    Men altså, en "rimelig" Bergman med mulighet for to armer må jo bli en block buster :p
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    En Magne arm og pumpe kostet vel 57K og komplett spiller 97K , så det skal vel mye til om den blir rimeligere med arm. Kan sikker sette på en Rega arm men en komplett spiller var det som gjorde at jeg vurderte den. Den er jo ikke gratis så noen vil kanskje kjøpe uten arm , sette på en rimeligere arm for så å oppgradere til full Bergman når økonomien tillater det (noe jeg kunne vurdert om jeg ikke allerede hadde for mange spillere).
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    6
    En Magne arm og pumpe kostet vel 57K og komplett spiller 97K , så det skal vel mye til om den blir rimeligere med arm. Kan sikker sette på en Rega arm men en komplett spiller var det som gjorde at jeg vurderte den. Den er jo ikke gratis så noen vil kanskje kjøpe uten arm , sette på en rimeligere arm for så å oppgradere til full Bergman når økonomien tillater det (noe jeg kunne vurdert om jeg ikke allerede hadde for mange spillere).
    Modi er først og fremst laget for de (det er enkelte) som ønsker en radialarm + muligheten for arm nr. 2 til en mer gunstig pris enn Galder, men samtidig gjort noen oppgraderinger på veien. (Pumpe følger selvfølgelig med) Jeg har forhørt meg hva det vil koste ekstra med Magne armen som en pakke?
    Bergmann har også jobbet med en tangensialarm uten luft bæring, men har gitt det opp grunnet at han ikke har funnet noen rullelager med lav nok friksjon og da blir trekk-momentet for stort. Han jobber også med en luftlagret radialarm som om det går, blir den første i verden som kommer med det.
    Så vi får se hva som kommer.
    Komplett Magne står fortsatt til Kr 97K. For å holde Magne under 100K så har vi måtte subsidiert prisen kraftig og nå i disse valutatider så er det vanskelig!
    Så Magne er det ikke mye butikk i!
    Mvh
    Morten N.A.T
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Komplett Magne står fortsatt til Kr 97K. For å holde Magne under 100K så har vi måtte subsidiert prisen kraftig og nå i disse valutatider så er det vanskelig!
    Så Magne er det ikke mye butikk i!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Dårlig med prutningsmonn med andre ord :)
    Blir vel eventruelt bruktmarkedet på meg.....:unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    6
    Dårlig med prutningsmonn med andre ord :)
    Blir vel eventruelt bruktmarkedet på meg.....:unsure:
    Om du her en innbyttespiller så er det lov og spørre;)
    Men det tar vi evt på PM.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    6
    Prisen på Modi Kr 74.000.- inkl 1. stk valgfri armbase.
    (EURO 6.950.-)
    Mvh
    Morten N.A.T
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Som stolt ägare av världens förstproducerade Modi söker jag om inpass i Bergmanns vänner med färska bilder från gårdagens grovuppställning. Vi blev inte helt färdiga och några små modificeringar skal till med armbord och pump (Bergmann är redan igång med arbetet), men så här ser alltså det första exemplaret ut grundinställt. :giggle: Tummen upp till suverän service och uppföljning av Morten på NAT och Bergmann.(y)

    5BD7287A-E944-4AFB-ABFE-CC64A9F3A9B9.jpeg
    2A025D65-7827-48A7-9205-510EC2B20258.jpeg
    47AB664B-1D7D-4195-905F-CE4571D035FB.jpeg
    80FFB8C0-6C71-43CE-AFEC-D1DA6A4BED18.jpeg
    FE18B5D3-CA6C-455A-BB03-694D4070BFBB.jpeg
    A5CFE9C4-DDA5-4B7E-AF45-F55DF2F66C8A.jpeg
    598F810F-DD2C-4022-BB8F-5C73A4BA3508.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo så perfekt match at man nesten må påpeke at dempeplatformen ikke er en del av den nye Bergmann-spilleren. (y)
    Ser helt lekkert ut.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Armbord till Modi. Ligger fortfarande hos NAT och väntar på leverans till skogarna söder om huvudstaden, men snart skal delarna monteras på vänster kortsida.

    Här i Kuzma-konfiguration.

    F266D09E-5F7B-4BE0-8F90-F67DC36EA576.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vi är nästan i mål. Jag hör åska över Nesodden så jobbar på spräng innan det drar över Bunnefjorden.

    Nysprättad Hana ML i Kuzman. Pickupen har inte gått en time en gång, regnet dundrar ned på taket och jag har justerat in efter Kuzmas egen protractor för första gång och jag har aldrig haft bättre vinylljud hemma någon gång som genom Transfiguration Phoenix S/Odin och Hana ML/Kuzma 4point i Bergmann Modi. Stora ord, möjligens, men jag är inte i tvivel.

    2F09D190-8792-49A4-9835-B8842C1C6659.jpeg
    768F05B4-EFA8-4AEC-A4CA-43A42245D940.jpeg
    0C1B92EC-7883-4204-9C00-4BBD1777F066.jpeg
    316DBCBF-9AAE-4C11-82B1-49D9D24EA942.jpeg
    4491E84D-C41B-4675-903E-1F5348E60BD9.jpeg
    F90584D7-9B7B-4489-91DD-7181578556D9.jpeg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan oppgi høyden på denne pumpeboksen som følger Bergmann Magne spilleren? Finner ikke data noen steder. Lurer på om det er plass i den ledige hylla i benken.....
    Forstår jeg der riktig at denne boksen har en av/på knapp som må brukes hver gang spilleren startes/stoppes? I så fall gir det begrensninger med hensyn til plasseringen.....
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    6
    Noen som kan oppgi høyden på denne pumpeboksen som følger Bergmann Magne spilleren? Finner ikke data noen steder. Lurer på om det er plass i den ledige hylla i benken.....
    Forstår jeg der riktig at denne boksen har en av/på knapp som må brukes hver gang spilleren startes/stoppes? I så fall gir det begrensninger med hensyn til plasseringen.....
    Hei Voff.
    Målene på Bergmann Magne pumpen: 330 x 150 x 160 (D x W x H) Nå fremover så blir også Magne pumpen fjernstyrt ifra spilleren. Et trykk på 33 eller 45 så starter pumpen. Trykk en gang til så starter spilleren. Pumpen vil skru seg automatisk av etter en stund om spilleren ikke er i bruk.
    Så man slipper og måtte "krabbe" bak og skru pumpen av og på.
    Mvh
    Morten N.A.T
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hei Voff.
    Målene på Bergmann Magne pumpen: 330 x 150 x 160 (D x W x H) Nå fremover så blir også Magne pumpen fjernstyrt ifra spilleren. Et trykk på 33 eller 45 så starter pumpen. Trykk en gang til så starter spilleren. Pumpen vil skru seg automatisk av etter en stund om spilleren ikke er i bruk.
    Så man slipper og måtte "krabbe" bak og skru pumpen av og på.
    Mvh
    Morten N.A.T

    Fantastisk! Får se om jeg tar meg råd.....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Morten/NAT kom men clamp igår. Så detta är vad en pimpad Modi ser ut som. Nu är det väl bara de samma fötterna som på Galder som saknas för en komplett look.

    0C87718E-D136-40F3-9AFE-54671E063EA5.jpeg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Slutt med disse fristelsene. Har bestemt meg for at jeg ikke har råd...:(
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Slutt med disse fristelsene. Har bestemt meg for at jeg ikke har råd...:(
    ...til å la være.

    Jeg satt på gjerdet og tenkte vel & lenge før jeg hoppet ut i galskapen og bestilte min Magne.
    Morten/NAT var her og satte den opp for omtrent et år siden og jeg har angret hver dag siden.
    Jeg skulle selvsagt ha bestilt en Bergmann lenge før ! ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mer propaganda som ødelegger gleden av Spacedecken min (og Kevin Ayers hyggelige plate) som surrer i bakgrunnen nå....;)
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    krana på kontoen har bare en stilling...fullt trykk til det faller :ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn