Bergmann spillernes venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Her trengs det en tråd om Bergmann sine vakre, og velspillende platespillere. I mine øyne, noe av det vakreste som er laget av platespillere.
    Foreløpig er det vel ikke solgt så mange i Norge, men etter å ha hørt, og sett de spille, bør de ikke være vanskelig å selge.

    Trond Torgneskar, skribent i vårt eminente HiFi magasin "Fidelity" gikk sågar hen å kjøpte Bergmann Magne, etter å ha testet den for magasinet hjemme.

    Noen bilder av Magne.

    last ned.jpg



    bergman_magne-g1.jpg



    bergmann_magne-900x600.jpg



    bergmann_magne_012.jpg



    /Rubyred:)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så utrolig vakkert. Vet ikke hvordan det låter, men fryd for øyet var det uansett.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Etter både å ha testet en, og så eid en i noen uker, kan jeg bare bekrefte at den låter helt avsindig fantastisk. Enda bedre enn den ser ut, faktisk. Det er med god margin den aller beste platespilleren jeg noen gang har hatt i hus.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Blir spennende å høre ditt oppsett til uka Impulse. Har en stygg mistanke, om at forbedringen siden siste besøk, er formidabel.

    /Ruby:)
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Bergmann venn her og,speler på prototypen til Sleipner,sannsynligvis bare eit eksemplar av denne
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Melder meg inn. Har hatt Magne i 3 år:).


    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Et lite tips til alle med Bergmann-spillere;
    Husk å holde armsleden helt fri for støv eller partikler! Da jeg hadde LMC på besøk i går formiddag, hang armen seg opp ved to tilfeller. Da jeg tok armsleden i nærmere øyesyn, kunne jeg faktisk se etpar små partikler. Og her i huset blir det grundig vasket og støvtørket minst en gang i uka!... Selv om jeg må innrømme at jeg ikke har nerver til å slippe vaskehjelpen inærheten av anlegget... dermed er nok armsleden ikke viet så mye støvtørkingsoppmerksomhet de siste ukene.. Før nå. En grundig runde med microfiberkluten gjorde sitt. Ingen tilløp til hakking, og dessuten låt det mer distinkt...

    Jeg kommer nok ikke utenom en lokk-løsning.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det ikke noe styr knyttet til en vakumpumpe for denne spilleren?
    Synes å huske kompisen min nevnte dette.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vel, en pumpe må til når tallerkenlageret er luft-assistert og armen er luftlagret, så pumpe er det, ja. Men styr? Ikke sånn jeg opplever det. Den er tyst, den er mellomstor og ikke vrang å plassere, så styr, sier du? Ikke i min bok.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Vel, en pumpe må til når tallerkenlageret er luft-assistert og armen er luftlagret, så pumpe er det, ja. Men styr? Ikke sånn jeg opplever det. Den er tyst, den er mellomstor og ikke vrang å plassere, så styr, sier du? Ikke i min bok.
    Ok. Brukes denne ofte?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Pumpa må vel gå hele tiden så lenge spilleren er i bruk??
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Pumpa må gå hele tiden, ja. Ellers får spilleren bokstavelig talt åndenød, og tallerkenen går ikke rundt. Men den høres ikke, og det eneste man må passe på er å justere korrekt luftmengde når spilleren settes opp, samt å slå på når lytteøktene starter. Dette er så "set-and-forget" som det blir omtrent.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke sant? Eneste alternativet til en pumpe som går under bruk er vel en tank som er stor nok til å vare en kveld uten at trykkfallet skaper trøbbel. Det ville gått an, men er neppe særlig praktisk.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Pumpa må gå hele tiden, ja. Ellers får spilleren bokstavelig talt åndenød, og tallerkenen går ikke rundt. Men den høres ikke, og det eneste man må passe på er å justere korrekt luftmengde når spilleren settes opp, samt å slå på når lytteøktene starter. Dette er så "set-and-forget" som det blir omtrent.
    For ikke å snakke om å huske å skru den av når man gir seg. Been there :)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Se her ja. Det var vist flere Bergmann spillere i omløp, enn jeg trodde. Legg gjerne ut flere bilder, og gjerne nærbilder av detaljer.

    Viktig info om rengjøring av luftrør/slede, er noe av poenget med denne tråden. Her er det mye brukererfaring som kan deles.

    /Ruby:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Pumpa må gå hele tiden, ja. Ellers får spilleren bokstavelig talt åndenød, og tallerkenen går ikke rundt. Men den høres ikke, og det eneste man må passe på er å justere korrekt luftmengde når spilleren settes opp, samt å slå på når lytteøktene starter. Dette er så "set-and-forget" som det blir omtrent.
    For ikke å snakke om å huske å skru den av når man gir seg. Been there :)
    Har nok hørt om ting som er enda mer set-and-forget, men regner med at det er litt av greia rundt TT, så jeg skal ikke være noen sour grape.
     

    tommy54

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på her,har hatt Magne i snart to år kjempe fornøyd :)

    Utpakking av Magne!
     

    Vedlegg

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Legger ved et bilde av min Bergmann Sindre, med Ortofon Cadenza Red.


    Bergmann Sindre.jpg



    Har litt tankespinn ang. ny pickup. Ikke sikker på hva jeg skal gå for, men det står trolig mellom Lyra, VDH, eller Dynavector. De har alle en spillestil som jeg liker.

    /Ruby:)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.963
    Antall liker
    6.046
    Torget vurderinger
    32
    Her burde vel jeg også være med. Jeg testet Bergmann Magne for Watt et par år før Impulse testet den for Fidelity, og ble som han så imponert at drømmen om Bergmann holdt seg helt til i fjor sommer da jeg klinket til med den helt nye modellen Galder. Den kan ta opptil fire tonearmer. Jeg har også fått den oppgradert fra Magne-armen til Odin. Det var et skikkelig løft lydmessig.

    galder04.jpg


    Roy
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de har splittet chassiet....
     

    tommy54

    Medlem
    Ble medlem
    03.07.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det! Ja, bruker Riia i Devialeten det er lettvint å sette opp til pickupen og låter bra:)

    Nå kommer det en forbedret RAM i det nye kortet så det blir spenende.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Legger ved et bilde av min Bergmann Sindre, med Ortofon Cadenza Red.


    Vis vedlegget 463580


    Har litt tankespinn ang. ny pickup. Ikke sikker på hva jeg skal gå for, men det står trolig mellom Lyra, VDH, eller Dynavector. De har alle en spillestil som jeg liker.

    /Ruby:)
    Skal vell godt gjøres å finne pickup som låter dårlig til den spilleren, men Cadenza Red tar ikke ut hele potensiale i verken bass eller oppløsning selv om jeg liker min meget godt, Ortofon Windfeld låter meget bra, Cadenza Black er bra. Kommer litt ann på hva slags musikk sjanger du spiller også.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Skal vell godt gjøres å finne pickup som låter dårlig til den spilleren, men Cadenza Red tar ikke ut hele potensiale i verken bass eller oppløsning selv om jeg liker min meget godt, Ortofon Windfeld låter meget bra, Cadenza Black er bra. Kommer litt ann på hva slags musikk sjanger du spiller også.
    Etter gode råd, og innspill, ble det kjøpt inn en Air Tight PC-3. Tror det blir en glimrende løsning.


    Air Tight.jpg



    /Ruby:)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Etter et faglig besøk av Dr. Lagga, er nå min Ortofon Cadenza Red byttet ut med en Air Tight PC-3.

    AirTight.jpg


    Dette var noe annet. Det virker som de gode egenskapene til Bergmann Sindre kommer mer frem i lyset. Et mildest sagt, stort løft.

    /Ruby:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn