Bergfinn's horn hjørne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forresten Bergfinn, har du blitt så bestemt på å konstruere noe selv at du helt har lagt fra deg å satse på et ferdig og etablert design? Tenker på ting som Linkwitz 521 hvis du skal kjøre dipol feks. Eller Klipsch Jubilee. Eller så la jeg feks merke til et tysk horndesign med dette hornet: https://eckhorn.com/jabo-kh-72.html
    Det kan visst deles av helt nede ved 250 hz sammen med BMS 4590, som det ofte brukes sammen med. Kan sikkert kjøres rett sammen med mini-slobsene!

    På den annen side lærer du jo mye mer sånn som du holder på nå... :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk Olav2.
    Jo, jeg kunne vel alltids gått for noe som andre har utviklet.
    Men da kunne jeg vel like godt ha kjøpt noe ferdigvare i butikken.
    Jeg gjør dette mest fordi jeg synes det er fryktelig moro. Og det er jo litt gøy å tråkke egen sti, og ende opp med noe som kun jeg har. Eiergleden blir desto større og for min del. Det er heller ikke så vanskelig å få til godlyd på akseptabelt nivå som mange kanskje vil tro.
    Iallefall når man har Audiolense og tør å stole på egne ører.
    Og hadde jeg hatt mer penger, ville resultater komme enda raskere, men som oks81 sier er det også gøy hvor langt man kan dra det med begrensede midler. De siste 4-5 ukene har jeg ikke svidd av ei eneste krone.
    Jeg plukker billige råvarer fra kapphylla på Maxbo og har behjelpelige utlånere av ht-elementer på HFS.
    Kan man ønske seg mer?
    Nei.:)
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner! Ja, har veldig sansen for den tilnærmingen. Og det blir jo desto mer lærerikt for oss andre!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.533
    Antall liker
    6.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hensikten med en hobby er jo å bedrive tiden med noe man finner interessant - ikke nødvendigvis at det skal være så veldig matnyttig. Lærer man noe underveis er det bonus. Får man et nyttbart resultat er det og en bonus. Stå på!

    Vedr. kabeltråder, så kan en jo lure på aggressiviteten og usaklighetene som framvises. Folkeskikk er det til tider manko på. Disse trådene er vel mest nyttige for popcorn-faktoren. Det blir litt som når man kjører forbi en ille trafikkulykke. Fælt å se på, men vanskelig å la vær å kikke...

    Johan-Kr
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.780
    Torget vurderinger
    23
    Kabeltrådene er fine til å røyke ut drittsekker, naivister, troll, kranglefanter, tullinger og annet rusk og rask! :D
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Kabeltrådene er fine til å røyke ut drittsekker, naivister, troll, kranglefanter, tullinger og annet rusk og rask! :D

    De har et uttrykk i UK som lyder slik:
    "Cut off one´s nose to spit one´s face"

    Pr definisjon:
    "Commit through revenge or spite, some foolish action which injuries oneself"

    I Manchester blir det omtrent slik: "Cut off your nose and bang your face with it"


    Eller som Egon Olsen ville sagt; Det er forskjell på å kutte seg og skjære av hele haka...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.336
    Dette går vel litt på vektlegging av forskjellige kvaliteter.

    En 3" Accuton er et element med kontroll på det meste, men med lav følsomhet. Et 8" proff-element eller Fostex fulltone og dess like er elementer som ikke leverer så mye nedover ift størrelsen, men god følsomhet og mye membranareal ift frekvensområdet har andre egenskaper som de leverer bedre.

    For min egen del, så kan jeg fremheve den gamle Celestion 3 - låter smooth og vakkert, og de engelske kritikerne skrek over seg, men gud bedre hvor dritkjedelig alt låt. Deep Purple på sovemedisin.

    Jeg mistenker at den godeste Bergfinn bare skal sikte seg inn på et 8-10" proffelement, like godt først som sist - evnt gå for horn med en gang...

    Johan-Kr
    Accuton-elementet står i en fullrange høyttaler, og du assosierer det med en liten skoeske. Nuvel...

    Det ser for meg ut som det er vanskelig å finne store mellomtone-elementer som presterer bra i 2-5 kHz området.

    Det er ingen problemer med å få små elementer til å spille bra - hvis de ellers har kvaliteter til å gjøre det. Små elementer har begrensninger nedover, men store har begrensninger oppover.

    Kvaliteten på elementet og implementeringen er viktig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.336
    Artig diskusjon. La meg bare dele min erfaring: av de fire-fem anleggene jeg har hørt hittil som jeg har likt aller best har ca. halvparten hatt utpreget stor kapasitet. De andre har hatt en vanlig og moderat kapasitet. Fellesnevneren på den virkelig gode lyden for min del ser heller ut til å være gode høyttalere/drivere med lite forvrengning og jevn spredning, samt at lytterommet må være stort nok, akustikken passe myk, og oppstillingen må være millimeter-symmetrisk. Når det er sagt ville nok også jeg satset på masse membran hvis jeg hadde dedikert lytterom. Men min erfaring hittil tilsier ikke at det er et absolutt must for å spille musikk på en måte som er overbevisende for meg.
    Vel talt, min herre!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.533
    Antall liker
    6.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Accuton-elementet står i en fullrange høyttaler, og du assosierer det med en liten skoeske. Nuvel...

    Det ser for meg ut som det er vanskelig å finne store mellomtone-elementer som presterer bra i 2-5 kHz området.
    Skoeska var mere som en sammenligning med noe som spiller pent men kjedelig...

    En 3" kan fungere bra den, men i Bergfinns tilfelle, så skal det deles rundt 200Hz, og da blir 3" fort anemisk.

    Ellers så er jeg enig i betrakningen din på store elementer rundt 2-5kHz.

    Det blir da pest eller kolera - eller bruk en stor mellomtone og element over den som du kan dra under 2kHz.

    Johan-Kr
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.336
    Enig i det du sier om nedre begrensninger på 3".
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.669
    Antall liker
    14.707
    Sted
    Langesund
    Kjørte 4 stk. (per side)Morel 6,5" ned til 200 Hz. Ble for pinglete - fra 500 Hz går det meget bedre
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Forresten Bergfinn, har du blitt så bestemt på å konstruere noe selv at du helt har lagt fra deg å satse på et ferdig og etablert design? Tenker på ting som Linkwitz 521 hvis du skal kjøre dipol feks. Eller Klipsch Jubilee. Eller så la jeg feks merke til et tysk horndesign med dette hornet: https://eckhorn.com/jabo-kh-72.html
    Det kan visst deles av helt nede ved 250 hz sammen med BMS 4590, som det ofte brukes sammen med. Kan sikkert kjøres rett sammen med mini-slobsene!

    På den annen side lærer du jo mye mer sånn som du holder på nå... :)
    Å dele BMS 4590 nede ved 250hz går aldri bra! Minimum 400, til nød 350.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kan godt være du har rett i det, Oks81!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ser bare at hornprodusenten tar utgangspunkt i det. Selve drivern har 400 som anbefalt cutoff, men da til proffbruk. Hjemmebruk er jo mindre krevende for driveren som oftest.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har prøvd BMS 4590 i JBL 2360.
    400 gikk greit, 450 ok, 500 er innafor.
    350 låt huggorm.

    Bemerk at dette var i 2360 hornet!
    Et rundt horn vil nok vere litt snillere i lave frekvenser.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette låt som Fostex, ganske så "smått", OG anstrengt når jeg guffa på volumet litt.
    Litt smoothere enn Fostex, LITT for smooth kanskje?

    MEN, så tar jeg en råsjans og deler på 900!!! Hz mellom 15" og 4".
    Nu falt alt så meget bedre på plass.
    Kan spille myyye høyere uten at lydbildet faller omkull.

    Da blir det å bytte igjen til Fostex 4" i de søte blomsterkassene ved neste testing.
    GØY!!!

    Spørs om jeg må trekke lovnaden om to blomsterkasser til kjerringa nå.
    Vi får se. Dette må jeg bruke litt tid på. Om jeg blir sittende langt utover til morran i helgen med musikk, så er det vel et godt tegn.
    Jeg koser meg faktisk med musikk også, ikke bare saging, liming og måling.
    Selv om kanskje tråden bærer preg av det.
    Jeg jobber med dette for at kvalitetstiden skal bli uber tilfredsstillende.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mulig øra mine er på bærtur, men jeg synes de billige 15" ikke gjør det så gæli ut av seg så langt opp. Til tross for gjentatte advarsler fra øst og vest.
    Bx, kan det være Audiolense som gjør dette mulig?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.336
    Gjør det i hvert fall enklere å integrere. Men store elementer i mange hundre Hz har jeg stor tro på....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Eminence Betaene er 15" PA elementer som er beregnet for å spille høyere i frekvens. Alle ser jo at det ikke er 20hz donut subber!
    De har høy Vas, lett membran og relativt lav induktans.

    Drawback er et litt svakt motorsystem for ytterligere ytelse i de høye frekvenser.

    De begynner, ser det ut som fra frekvenskurve, med oppbrytninger ved ca 7-800. Gjerne en fordel å dele under 1k.
    Låter 900 bra, ja så spill med det!


    At du synest det låter bra Bergis, ja da er det bare å beholde de der! :) Jeg tror deg på det! Det er aldeles ikke en urimelig konklusjon!

    Og er det ikke hva som låter bra i dine ører som teller? ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hadde vært gøy å fått til en venterigg som ikke koster skjorta.
    Disse satelittene koster heller ikke mer enn et par fine skjorter.
    Under 3 laken pr. side.
    Nå blir det mye tekstil her.:cool:

    Bx, kan jeg sende deg en 4-veis måling du kan titte litt på? Kanskje jeg kan få litt tips på endring av filtersteilhet, corr. prosedyre og annet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvor høyt kan dette rasket deles før de fysiske lover tar overhånd og lager trøbbel mht. lobing og annet rusk?

    20171014_164305.jpg


    Begge 15" har lik avstand til lytteposisjon med denne skråstilte posisjonen.

    Jeg vet ikke hvor mye fordeler jeg drar ved å bruke Audiolense m/FIR filtre ved dette.
    Andre med AL som har erfaring ved lignende setuper?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.336
    Jeg vet ikke hvor mye jeg kan bidra med her, men bare send målingen. Og hvis du har noe i lyden du ønsker å gjøre noe med, så har jeg kanskje litt mer å bidra med.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    Bare en liten tanke her nå:

    Siden du nå er på vei bort fra minimale baffler og kontrollert spredning (ved å holde delefrekvenser under dipolpeak) så kunne det nok være verdt å teste ut demping av førsterefleksjonen på sideveggene?

    Dette burde dempe noen av problemene du får med ujevn off-axis respons grunnet XO punktene.

    Dipoler har jo allerede en null ved 90 grader takket være dipolkanseleringen, så sideveggs-demping er ikke like essensielt som ved en lukket konstruksjon (spesielt om man vinkler HT inn mot lytteposisjon) men det vil jo være til hjelp med å rydde opp i ujevn respons fra f.eks 30-75 grader off axis.

    nå er jeg jo ikke noe akustikk ekspert, men det høres nå i alle fall fornuftig ut for meg :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.856
    Antall liker
    993
    viss du mener 2,5veis kan du dele enkelt passivt ved å koble wooferene i serie og ha en større kondensator på nedre woofer.
    bånd ville jeg holdt meg unna, vil aldri matche store woofere offaxis og forvrengningen delt lavt blir veldig høy. kjøp waveguide og kompresjonsdriver.
    f.eks:

    https://www.parts-express.com/dayton-audio-h6512-6-1-2-x-12-waveguide-1-3-8--18-tpi--270-318
    https://www.parts-express.com/prv-audio-wg35-25-b-1-90-x-60-abs-waveguide-2-bolt--294-2892 (denne qsc kopien var vistnok veldig god men ikke tilgjengelig lenger..)
    https://www.parts-express.com/selenium-d220ti-1-titanium-horn-driver-8-ohm-1-3-8-18--264-270
    https://www.parts-express.com/bc-de250-8-1-polyimide-horn-driver-8-ohm-2-3-bolt--294-605 (trenger adapter)

    koster ikke mye å prøve iallefall..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hold deg til de delene du har nå Bergis :) Det låter sikkert knall!! Mange kjøpebrød skammer seg nok nå!

    Tenke langsomt og sakte, rundt å lytte på ting, spare penger. Neste steg blir sikkert kostbart!


    Det er ingenting i veien for å prøve dele Eminence halveis. En kondis koster omtrent en tyggis pakke. Du vil da dele så den øverste tar seg av hele området.
    Den nederste kun opp til en viss frekevens. Har selv lekt litt med dette og kan fort låte litt renere.

    ufo: Halveis deling med kondis var ny for meg! Blir det da som i et seriefilter? :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ok, halvveis på Eminence med passivt må jeg ha inn med teskje, og det må i såfall gjøres på mest mulig enkleste vis. Minimalt med komponenter.

    Helvete, da må jeg lære meg å lodde.

    Enn så lenge skal jeg kose meg med det jeg har.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er snakk om enten en spole eller en kondis.
    Jeg benytter en spole til dette.

    Lodde?? Puff!!! Wago og sukkerbiter!!
    Kjøp deg en remse med sukkerbiter (rekkeklemme) på feiltema eller CO.
    Eller du bruker wago av denne typen:
    wago.jpg


    Får du tak i på CO.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Problemet er verdi på kondis/spole. Her må en gjerne prøve seg frem og måle.

    Men...ikke stress :)
    Det er en kan gjøre om en gidder/vil sak, ikke må gjøre Bergis :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har også faktisk tenkt i de baner ufo kommer med av forslag på wave guide med komp driver.
    Fra ca. Kilohertzen og opp. Slipper mye uønskede refleksjoner fra rommet med kontrollert spredning.
    Men da er vi over i horn greiene jeg egentlig hadde tenkt å vente litt med.
    Mest pga. at dette vil jeg ha skikkelig gjort. Og det koster penger. No free lunch, som er blitt gjentatt i det vide og det brede.
    Har nesten ikke brukt noen kroner på de siste ukers sprell her i kjellern. Men jeg har hatt det jævla gøy likevel.

    ufo, hva slags oppsett spiller du på selv om dagen?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En tanke kom plutselig inn i hodet mitt.



    Hva om jeg hiver ut disse hersens beistene av noen 15".

    Og slenger Jantzen JA 8008 inn i en åpen planke under Tang Band eller Fostex?
    La oss si den kan ta seg av 200/250 hz opp til 1khz.
    Jeg synes ikke disse 4" har noe under kilohertzen å gjøre. Iallefall om man skal guffe opp volumet litt.
    Mye slankere blir det også, enklere å lage noe som til slutt kan se litt pent ut.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jepp, må bare innom kapphylla på Maxbo å plukke noe rask. Er tom for råvarer.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.069
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Bergfinn's tukle hjørne

    En tanke kom plutselig inn i hodet mitt.



    Hva om jeg hiver ut disse hersens beistene av noen 15".

    Og slenger Jantzen JA 8008 inn i en åpen planke under Tang Band eller Fostex?
    La oss si den kan ta seg av 200/250 hz opp til 1khz.
    Jeg synes ikke disse 4" har noe under kilohertzen å gjøre. Iallefall om man skal guffe opp volumet litt.
    Mye slankere blir det også, enklere å lage noe som til slutt kan se litt pent ut.
    Høres litt spedt ut i mine ører,men det finner du ut....
    Trenger litt areal i det området for å få trøkk...
    Mine 2118 kom ikke stort lenger ned enn 300. I liten baffel og det tror jeg ikke hornlyd greide heller.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    jantzen liker seg egentlig ikke så langt nede i smal baffel, men om du øker bredden litt så burde det kanskje gå.
    eller stappe den i en kasse.

    Hadde du hatt flere kanaler å leke med så hadde nok miniSLOB>1x15">8">4">AMT i gradvis smalere åpen baffel vært en ganske bra kombo ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    12.938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Åhhh, jeg hater å lage bokser.
    Så mye jobb.

    Kan noen frese ferdige plater jeg kan lime sammen selv?
    ugn her på HFS tror jeg har tilgang på skikkelig fres.

    Men kan jo prøve ei brei fjøl først da.
    Enkelt å teste.
    Eller en U-fjøl?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn