Bergen og trafikk!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.873
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er for tiden på jakt etter bolig, og skal vel jobbe på Laksvåg i tiden som kommer. Derfor lurer jeg litt på trafikken rundt omkring...? Først og fremst i rushtiden...!

Hvordan er det med Askøy...? Kleppestø...? Er det kø innover mot sentrum...? Hva koster bropassering og hvor lenge skal det være bomring..?

Hvordan er det med Sotra..? Er det helt håpløst...?

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Hei!

Er for tiden på jakt etter bolig, og skal vel jobbe på Laksvåg i tiden som kommer. Derfor lurer jeg litt på trafikken rundt omkring...? Først og fremst i rushtiden...!

Hvordan er det med Askøy...? Kleppestø...? Er det kø innover mot sentrum...? Hva koster bropassering og hvor lenge skal det være bomring..?

Hvordan er det med Sotra..? Er det helt håpløst...?

Mvh
OMF
Det er lite kø til og fra Askøy i rushtiden. Det er mye verre til Sotra. Der starter ofte ettermiddagskøen ofte omtrent der du kjører av til Askøy. Begge broene er nå nedbetalte og det eneste du må betale for er bompengeringen inn mot sentrum. Men skal du til laksevåg og kjører rundt Gravdal så tror jeg ikke du passerer noen bom, med mindre det kom nye bomstasjoner ved siste utvidelse.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.873
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takker for svar....

Er det noen åpenbare grunner til ikke å bosette seg på Askøy...? Har funnet noe som kan være spennende da....

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Takker for svar....

Er det noen åpenbare grunner til ikke å bosette seg på Askøy...? Har funnet noe som kan være spennende da....

Mvh
OMF
Ja det er mye tilsalgs på Askøy nå om dagen. Mange fine steder på der ute.

Kleppestøområdet er sentralt med båt til sentrum og kort med bil, kjøpesentre og administrasjon.

Marikoven har ufattelig dårlige veier.

Vestsiden har flotte utsikter mot hav og solnedganger, østsiden har bedre klima og er lunere. Greit hvis man vil holde hage.

Nordsiden har jo lenger reisetid, men kortere vei til Herdla hvis man spiller golf.

Kan ikke se noen spesielle negative sider ved å bo på Askøy enn reisetid til sentrum og en mer landlig beliggenhet. Men jeg er vel litt biasert da jeg bodde endel år på øyen. Eneste svakheten er vel at de nå ser ut til å få en FrP ordfører, men noe sier meg at dette ikke virker altfor avskrekkende på deg? :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Eneste svakheten er vel at de nå ser ut til å få en FrP ordfører, men noe sier meg at dette ikke virker altfor avskrekkende på deg? :)
Dette er vel snarere en fordel vil jeg tro. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
I den grad du kan styre det bør du bo så sentralt som mulig og klare deg uten bil ! Bergen er IKKE konstruert for bilbruk. Bortsett fra det, eller kanskje nettopp derfor , er det en praktfull by. Trivdes veldig godt det året jeg bodde der. :D

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Bortsett fra det, eller kanskje nettopp derfor , er det en praktfull by. Trivdes veldig godt det året jeg bodde der. :D
Da bodde du ikke her lenge nok til å bli lei av regnet. Snart går vi inn i nye 100 dager med en mer eller mindre kontinuerlig fuktig tilstand i lufta...

Når det gjelder trafikk, så kan man ikke bevege seg særlig langt uten å måtte betale bompenger, og det vurderes vel også å innføre bompenger til Sotra for å finansiere ny vei. Når det gjelder trafikk til og fra Laksevåg, er ikke det det verste stedet, Danmarksplass er ikke så ille som mange vil ha det til, slik at det også er mulig å bosette seg i Bergen sør, uten å bruke for mye tid til og fra jobb.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
JD skrev:
Spiralis skrev:
Bortsett fra det, eller kanskje nettopp derfor , er det en praktfull by. Trivdes veldig godt det året jeg bodde der. :D
Da bodde du ikke her lenge nok til å bli lei av regnet. Snart går vi inn i nye 100 dager med en mer eller mindre kontinuerlig fuktig tilstand i lufta...

Når det gjelder trafikk, så kan man ikke bevege seg særlig langt uten å måtte betale bompenger, og det vurderes vel også å innføre bompenger til Sotra for å finansiere ny vei. Når det gjelder trafikk til og fra Laksevåg, er ikke det det verste stedet, Danmarksplass er ikke så ille som mange vil ha det til, slik at det også er mulig å bosette seg i Bergen sør, uten å bruke for mye tid til og fra jobb.

Sånn snakker ikke en ekte bergenser... man går da ikke lei regnet.. :eek: :eek: ;)

Det er der bare for at den fine byen skal holdes renest mulig. Da må det mere til om vinteren fordi det kommer mer veistøv på grunn av piggdekkene. Så viselig er nå engang naturen innrettet. :)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.343
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
hvorfor ser du deg ikke om etter noe ute ved håkonsvern/mathopen/alvøen?
Fine områder!
Evt på Bjorøy?

mvh
Proffen

M

MPT

Gjest
Hei

Jeg kjører til og fra Sotra hver dag forbindelse med jobben, det er lange køer der hver dag, mellom kl.0730 til 08.30 og fra 15.30 til 17.00, fra Sotra til byen. Aksøy er nok en del bedre, utenom i dag, var det lang kø pga ulykke.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
JD skrev:
Spiralis skrev:

Sånn snakker ikke en ekte bergenser... man går da ikke lei regnet.. :eek: :eek: ;)
Er innflyttet østlending... 14 år nå..

Topp Bunn