Etter to måneder samlet vi oss nylig hos Tønnes Realfsen, som bor et stykke utenfor Bergen. Med nypussede ører og medbrakt musikk og annet møtte vi opp rundt kl. 19, og det ville vise seg å bli en kveld med lytting til et anlegg som ikke bare passet mine preferanser meget godt, men egentlig også resten av de oppmøtte.
Tønnes har vært i "gamet" siden tidlig 70-tallet, og har vært innom mange av de kjente elektrostatvariantene fra Quad, Martin Logan, m.m. Han har fulgt en strategi ved å oppgradere rundt noen få sentralene ting, som høyttalere og platespiller. Hvorfor bytte noe når man ikke har hentet ut alt enda?
Pr i dag består anlegget av høyttalere fra Sound Lab, pre, effekt, og RIAA fra Conrad Johnson, Musetex (Meitners tidligere verker) DAC, moddet Forsell drivverk, Kuzma platespiller med SME V arm, og Transparent kabler på alt utenom mellom DAC og drivverk.
Anlegget er bygd med en fokus på mellomtone. Noen av de største problemene med elektrostater er jo gjerne dynamikk og bass. Komponenter kjøpt inn etter høyttalerne ble valgt blandt annet for å minimere disse problemene.
Utover kvelden spillte vi på et ganske variert utvalg av musikk, fra jazz, viser, blues, klassisk, og diverse litt mer rocka. Eva Cassidy og Harry Belafonte kan nevnes i farta, men jeg antar andre av deltagere kan supplere min noe sub-optimale hukommelse.
Anleggets signatur er litt vanskelig å formulere. På mange av platene har det en noe laidback stil, mens på andre er det friskere både i topp og bunn. Mellomtonen er så og si uten unntak ekstremt lyttevennlig og naturtro. Dette er med på å gi helheten den "magien" og nerven som man så gjerne vil oppnå. Bassen er forsåvidt helt grei, og enda bedre i sofaen som står nært bakveggen og rett bak sweetspotstolen. Tønnes nevnte at platespilleren ikke hadde blitt tweaket nok etter at ny pickup hadde blitt innkjøpt, og derfor en noe varm klangbalanse, og kanskje litt udefinert bass til tider. Dette var ikke noe betydelig problem, men på annen (f.eks mer rocka) musikk enn den vi hørte på vil nok dynamiske høyttalere ha mer for seg. Lydbildet var for øvrig veldig bra både i bredde og dybde, men man kan alltids fundere på hvordan resultatet ville blitt i et større rom med skikkelig demping. Bakgrunnen var beksvart, og man har lett for å glemme anlegget og bare fokusere på musikken. Som med de fleste elektrostater er sweetspot veldig lite, men ørene blødde ikke akkurat om man satt litt på siden heller.
Det vi konkluderte som største problem var faktisk strømmen. Det har seg nemlig slik at det relativt gamle huset ikke får mer enn 12 ampere. Hvis vi skrudde lyden opp til circa 52 på CJ pre-en ble det problemer, og plutselig stille. Gode strømkabler til tross frykter vi for at dette er begrensende for bl.a. dynamikk. Tiltak er dog underveis, og det skal bli morsomt å høre resultatet.
Conrad Johnson Premier 8
Conrad Johnson Art Preamplifier
Conrad Johnson Premier 15
Kuzma Stabi
Med SME V arm.
Noen av de oppmøtte.
Større bilder blir naturligvis å finne på http://www.bergenlydlaug.com
Mange takk til Tønnes for en kjempefin kveld.
Tønnes har vært i "gamet" siden tidlig 70-tallet, og har vært innom mange av de kjente elektrostatvariantene fra Quad, Martin Logan, m.m. Han har fulgt en strategi ved å oppgradere rundt noen få sentralene ting, som høyttalere og platespiller. Hvorfor bytte noe når man ikke har hentet ut alt enda?
Pr i dag består anlegget av høyttalere fra Sound Lab, pre, effekt, og RIAA fra Conrad Johnson, Musetex (Meitners tidligere verker) DAC, moddet Forsell drivverk, Kuzma platespiller med SME V arm, og Transparent kabler på alt utenom mellom DAC og drivverk.
Anlegget er bygd med en fokus på mellomtone. Noen av de største problemene med elektrostater er jo gjerne dynamikk og bass. Komponenter kjøpt inn etter høyttalerne ble valgt blandt annet for å minimere disse problemene.
Utover kvelden spillte vi på et ganske variert utvalg av musikk, fra jazz, viser, blues, klassisk, og diverse litt mer rocka. Eva Cassidy og Harry Belafonte kan nevnes i farta, men jeg antar andre av deltagere kan supplere min noe sub-optimale hukommelse.
Anleggets signatur er litt vanskelig å formulere. På mange av platene har det en noe laidback stil, mens på andre er det friskere både i topp og bunn. Mellomtonen er så og si uten unntak ekstremt lyttevennlig og naturtro. Dette er med på å gi helheten den "magien" og nerven som man så gjerne vil oppnå. Bassen er forsåvidt helt grei, og enda bedre i sofaen som står nært bakveggen og rett bak sweetspotstolen. Tønnes nevnte at platespilleren ikke hadde blitt tweaket nok etter at ny pickup hadde blitt innkjøpt, og derfor en noe varm klangbalanse, og kanskje litt udefinert bass til tider. Dette var ikke noe betydelig problem, men på annen (f.eks mer rocka) musikk enn den vi hørte på vil nok dynamiske høyttalere ha mer for seg. Lydbildet var for øvrig veldig bra både i bredde og dybde, men man kan alltids fundere på hvordan resultatet ville blitt i et større rom med skikkelig demping. Bakgrunnen var beksvart, og man har lett for å glemme anlegget og bare fokusere på musikken. Som med de fleste elektrostater er sweetspot veldig lite, men ørene blødde ikke akkurat om man satt litt på siden heller.
Det vi konkluderte som største problem var faktisk strømmen. Det har seg nemlig slik at det relativt gamle huset ikke får mer enn 12 ampere. Hvis vi skrudde lyden opp til circa 52 på CJ pre-en ble det problemer, og plutselig stille. Gode strømkabler til tross frykter vi for at dette er begrensende for bl.a. dynamikk. Tiltak er dog underveis, og det skal bli morsomt å høre resultatet.
Conrad Johnson Premier 8
Conrad Johnson Art Preamplifier
Conrad Johnson Premier 15
Kuzma Stabi
Med SME V arm.
Noen av de oppmøtte.
Større bilder blir naturligvis å finne på http://www.bergenlydlaug.com
Mange takk til Tønnes for en kjempefin kveld.