Bergen Lydlaug klubbkveld 5

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Sist fredag var vi på besøk hos OMF, og for andre gang på rad var vi ekstremt heldig med været. Rundt 7 kom vi strømmende inn, og holdt det gående med god musikk, mat, og drikke, til langt utover kvelden.

Ole Martin har bygd et anlegg basert på DP og modifiserte Audio Physics Avanti 3. Så og si alt som kan tweakes har blitt behandlet, fra akustikk, til strøm, til redusering av vibrasjoner, til litt mer alternative/eksotiske ting. Alt dette kan dere naturligvis lese mer om i bladet.

Det jeg liker best ved anlegget er nok dynamikken, det ekstremt detaljerte lydbildet, og den beksvarte bakgrunnen. På de rette innspillingene og ved rett volum spiller det virkelig flott, og for å bruke en klisjé hører man "mer" enn man har hørt andre steder, og på en annen måte.

Det er uansett viktig å merke at det er en klar transistorlyd, hvilket ser ut til å matche Ole Martins preferanser veldig bra. Jeg personlig er en rørmann, og foretrekker noe mer organisk- og derfor kanskje litt mer "feil" lyd, men smaken er som baken. På enkelte parametere er det uansett blant det beste jeg har hørt.

Men det vi brukte en del av tiden på å diskutere var bassen. Enkelte liker å kjenne musikken i brystkassa, og det gjør man vanligvis ikke her, selv med de fire x 2 relativt store (aktive) elementene i Avanti-ene. Hvordan skal man integrere en sub eller (sannsynligvis) to i et slikt lynkjapt anlegg med en sinnsyk "snap"? For mye bass er heller ikke ideelt, så det skal bli artig å høre hva han får til, og jeg antar andre medlemmer vil komme med flere tanker rundt lyden snart...

Jeg antar de fleste av dere har lest artikkelen i Fidelity, og derfor valgte jeg å ta bilder av litt andre ting enn da. På websiden vil jeg uansett legge ut begge deler.

Nytt siden sist er bl.a. Shakti steiner på diverse komponenter.

Høyttalerne er limt fast i BASE plattformene, som skal gi bedre lyd enn bruk av spikes osv.

Strømmen kan aldri bli for bra.

Og der ble det musikk.

Finn tre likheter.

Den lykkelige eier.

En del av de oppmøtte. Merk den digre stridsvogna av en DP fjernkontroll.

Og til slutt, takk til Ole Martin for å ha arrangert en hyggelig kveld, med oppvartning som jeg tror falt i smak hos de fleste.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjempefin reportasje!! :) :)
Nydelige bilder.

Men hvorfor er bildene så STOOORE???

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
ubetalelig ansiktsuttrykk på han som sitter i sweetspot.

Hva gjør de ledningene på Avantiene?

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Nydelige bilder.

Bildene er mindre denne gangen enn sist, hehe.

ubetalelig ansiktsuttrykk på han som sitter i sweetspot.

Hva gjør de ledningene på Avantiene?
Ledningene er jording av elementene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det ante meg.
Er det på grunn av jordingen at dekselet på bassene ikke er satt på?
De er ikke like pene uten...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bildene er mindre denne gangen enn sist, hehe.
Så sant, så sant ;) ;D

Sitter m widescreen skjerm og det funker når jeg tar bort Favoritt listen min på venstre side av skjermen... ::)

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Det ante meg.
Er det på grunn av jordingen at dekselet på bassene ikke er satt på?
De er ikke like pene uten...
Akkurat dette tror jeg Ole Martin får svare på, men det spiller vistnok bedre slik.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.367
Torget vurderinger
10
Vil først takke Ole Martin for en utrolig hyggelig kveld, det er alltid trivelig å treffe andre som
er like mye, og til dels mer "hifi-nerd" enn seg selv!
Tror jeg aldri har sett et mer gjennomført og målrettet anlegg. Ole Martin har ikke overlatt noe
til tilfeldighetene, og hver eneste komponent er tweaket og gitt best mulig arbeidsforhold, imponerende!
Når det gjelder lytteintrykkene så ble det naturligvis begrenset tid i "sweatspot" p.g.a mange
deltakere og derfor litt vanskelig å konkludere noe bastant ang. lyden, men dette er uten tvil et
meget godt "transistor" anlegg. Her var det svart bakgrunn, utrolig oppløst uten at anlegget låt lyst. Det mest imponerende var kansje hvor godt "moderate" gode inspillinger låt. Det store
diskusjonstemaet var som nevnt i et annet inlegg, mangel på fysisk bass. Ole Martin var selv litt usikker på om rommet var "overdempet", mulig dette kan være en grunn.
Jeg er selv en ihuga "rørfrelst" og er nok i motsatt ende ende av lydskalaen når det gjelder "lydsmak". Det jeg savnet mest var holografi og særlig dybde og fokus på stemmer og instrumenter. Dette er hva jeg har erfart bare rør som fikser. Men dette er jo smak og behag
og det er nesten for gæærnt å påpeke "feil" på et så gjennomført anlegg etter eierens preferanser, det er tross alt han som skal bruke anlegget!

Vil til slutt takke Ole Martin og deltakerene for en utrolig trivelig kveld!

O

omholt

Gjest
Nydelige bilder.

Hadde jeg klart å legge ut bilder på hifisentralen, hadde jeg vært fornøyd! Hvordan gjør man det?
Fin skjerm også, ser ut som om være plasmaen Panasonic PV60. Det er i så fall en meget god skjerm.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.154
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hallaien folkens! Og takk for sist, det var en kanonkveld! :)
Ja, hva skal en så skrive om en slik kveld og et slikt oppsett, etter å ha fordøyd både inntrykk og tanker...?
Må vel bare først gratulere Ole Martin med et fantastisk oppsett. Etter først å ha lest Fidelity-reportasjen, skjønner jeg veeeeldig godt hva han mener og forsøker å fortelle om der. En skjønner valg av komponenter, en skjønner tweakene (til tross for at en i løpet av en slik kveld ikke blir i stand til å gjøre noen som helst vurdering av hvilke tweak som fungerer, bortsett fra hva OM kunne fortelle om), en skjønner hva og hvorfor og hvordan.
Bass, mellomtone, diskant, rom, holografi, kropp, plassering, u name it, det er der......... Har f x aldri før hørt Roger Waters, og oppdaget at det ligger en radio og spiller under sofaputen til venstre for sweetspot.............. :) Her snakker vi om et oppsett som spiller så godt som hele frekvensregisteret like kontant og spenstig som en drømmer om at partnerens "bakparti" skal være.......... Du vet, sånn ordentlig dame-sprinter-rumpe.................. ;-) Så hva gjør det da at en ikke får de 5 nederste Hzene ordentlig frem, de savnes egentlig ikke heller!
Her har OM virkelig fått til et anlegg som i grunnen vel egentlig har alt en burde kunne ønske seg! Eller......................?

I alle fall nesten......... ;-) Men da snakker JEG i fortsettelsen KUN om lydmessige preferenser. Har nok til gode å høre et oppsett spille riktigere, hvis en tenker analytisk gjengivelse, selv om jeg i likhet med JK mener at rør KAN gi en opplevelsesdimensjon selv ikke OM`s oppsett klarte å gi meg. Aner ikke hvordan en skal forklare det, men vil gjøre et tappert forsøk.
Det er vanskelig å finne adjektiver/ord som skal forklare en følelse, en opplevelse, som samtidig har sin rot i personlige preferenser hva gjelder lyd.... Skal jeg likevel forsøke, vil jeg si at jeg foretrekker litt mer nærværende kropp, litt mer nerve, en anelse mer varme, det lille som gjør at du kan fornemme farger, former, lukter og smaker via musikken som spilles. Men, som sagt, det er MIN preferense, ikke OM`s!

Til slutt vil jeg bare takke OM (og de øvrige deltakerne) for en meget interessant og morsom lyttekveld. Og hvem vet, om ikke så lenge skal OM kanskje få lov å felle sin dom over mitt eget oppsett............ Ser med skrekkblandet fryd frem til den kvelden.................. ;-)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Må jo få takke alle oppmøtte! Det ble en veldig hyggelig kveld.

Kan jo først svare på noen spørsmål. Ja, har jordet elementene. Disse er jordet til chassis på effektforsterkerne. (anbefalt av bla Forsmann, Holfi…) Og dekslene har jeg aldri satt på igjen, hørte en gang noen som hevdet at bassene pustet bedre uten, og da ble de lagt på hyllen. TVen er vel en NV50….eller noe slikt (Uten HD).

Kvelden ble litt mer kaotisk en planlagt, vi var vel 14 stykker det meste av kvelden, men tror vel de fleste var en tur innom sweetspot i løpet av kvelden. På begynnelsen var det ganske mye prating og litt lavt nivå kanskje, mens utpå kvelden var vi nok godt over det som er vanlig lyttenivå hos meg……og etter midnatt så fikk vi ristet støv av elementene! (For de som satt med fjernkontrollen så bruker jeg å spille rundt 75)

Er litt overrasket over diskusjonen rundt bassen – spesielt da jeg betrakter dette som en av de beste egenskapene til anlegget. Nei, det spiller ikke fullrange, men hvor mange anlegg gjør egentlig det? Med en test cd har jeg subjektivt samme nivå på 30Hz, merkbart lavere på 25Hz og ingen ting på 20Hz. Derimot synes jeg bassen er den mest definerte og nyanserte jeg har hørt, noe som i flere tilfeller har fjernet en del buldring i bunnen…., men men….har drømmer om et par store REL subber i stereo….

Ellers var det veldig lærerikt å få tilbakemeldinger på lyden fra ”gærninger” med andre prioriteringer – og jeg er selv utrolig spent på neste klubbbesøk!

Ja….også ble det jo skikkelig moro litt etter midnatt….men slikt skjer!

Mvh
OMF

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Får prøve å skrive litt om mine inntrykk.

Vil først og fremst takke for ein strålandes kveld både sosialt og musikalsk sett!
Ang lyden er eg langt langt fra erfaren når det gjeld high end så noko stor utbrodering blir det nok ikkje. Blir nok enklare for meg å formulere mine tankar rundt lyd etterkvart som eg får meir erfaring med andres anlegg og preferansar. Det er jo dette som er så kjekt med å reise rundt å få nye impulsar!
Ang musikk er eg mest glad i heavy/power/blackmetal. Lydidealet mitt er ei god innspeling med godt fundament, klar vokal og eit litt meir tilbaketrukket lydbilde lenger opp i frekvensane. dette er ikkje eit ``riktig`` lydbildet, men baken er delt.
Eg likar f eks ikkje blackmetal på høgt volum da eg føler at diskant blir for skrikande. Det bandet eg meiner har miksa lyden best etter min smak er Vintersorg. der er vokalen miksa langt fram saman med eit godt fundament, medan dei øvre frekvensane er dempa ein smula i forhold til resten. Da kan eg høre på godt volum uten å bli lyttetrett.

det er vanskelig å uttale seg for bombastisk utifrå ein slik kort kveld. Skal eg derimot nemne nokon punkt eg ville forandra iforhold til mitt lydideal ville det vore dette:
meir bass som er fysisk. det er ingenting som ein god integrert bass som kan masere trommehinnene.
Eg ville nok også stilt høgtalarane litt annleis da eg ikkje likar å få all lyd rett på.
Eg kunne nok også tenkt meg litt meir holografi og ein ``surround`` følelse som eg har fått på andre demoar av tokanal.

Vil igjen takke for ein super kveld og Ole sin gjestfrihet! ser fram til neste møte.

Ps! For dykk rødvinsfolk drakk eg ein særs god fransk Bourgognevin. Denne kan anbefalast på det sterkaste:) http://interaktiv.vg.no/vinguiden/v...et=10&max=733&type=1&land=0&utvalg=1&sorter=6

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.154
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
sitter ennå og venter på flere innspill fra tjommiene som var tilstede............... ;-)
Hadde vært morsomt å høre hva de som ikke har gitt lyd fra seg tenker sånn litt i ettertid.........

A

Aubi

Gjest
Nå har det seg slik at jeg er av den typen som "må over en bro for å komme meg til Bergen", så jeg blir nok aldri en "tjommi"........
Sånn i ettertid må jeg bare si meg enig med Ole Martin i faren ved å sitte hjemme å høre på eget anlegg uten noen gang å få sammenlignet med noe annet.
Den ekstremt korekte/oppløste gjenngivelsen imponerte meg, og gir meg noe å strekke meg mot. Samtidig overasket det meg også dette med mangelen på fysisk bass.
Likevel, det viktigeste av alt er likevel det sosiale. Det virker som vi har klart å skape et positivt miljø i dette "lauget". Det er ikke selvsagt at noe sånt lar seg gjøre.
Sist men ikke minst, musikken. Jeg har vert på tre av disse sammenkomstene, og har fått tre nye favorittartister. Alle damer med englestemme(Alison,Solveig og Eva).

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå har det seg slik at jeg er av den typen som "må over en bro for å komme meg til Bergen", så jeg blir nok aldri en "tjommi"........
Sånn i ettertid må jeg bare si meg enig med Ole Martin i faren ved å sitte hjemme å høre på eget anlegg uten noen gang å få sammenlignet med noe annet.
Den ekstremt korekte/oppløste gjenngivelsen imponerte meg, og gir meg noe å strekke meg mot. Samtidig overasket det meg også dette med mangelen på fysisk bass.
Likevel, det viktigeste av alt er likevel det sosiale. Det virker som vi har klart å skape et positivt miljø i dette "lauget". Det er ikke selvsagt at noe sånt lar seg gjøre.
Sist men ikke minst, musikken. Jeg har vert på tre av disse sammenkomstene, og har fått tre nye favorittartister. Alle damer med englestemme(Alison,Solveig og Eva).
Er det mulig å få damenes fulle navn, eller ønsker de å være anonyme? ;)

vih

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2002
Antall liker
5
Sted
Slemmestad
Litt off topic, har du brokoplet DP dine OMF ? ser sånn ut fra bildene.

Viggo

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Litt off topic, har du brokoplet DP dine OMF ? ser sånn ut fra bildene.

Viggo
Hei!
Nei, nå kjører jeg biamping...., men skal lage meg et par brokoblingskabler for å ha testet det ut! (Men tror fordelen med å skille bass og diskant/mellomtone er større en den økte effekten - 4 x 250W skal jo være nok i utgangspunktet...., men vet jo fasiten først når jeg har testet!)

Mvh
OMF

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.154
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Neste klubbkveld foreslår jeg at vi kjører en kort seanse med nærfeltslytting. Fikk tips om å prøve det, og det gjorde ting med lyden jeg ikke ante gikk an..................
Heftig er ordet.................!!!

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Antall liker
0
Neste klubbkveld foreslår jeg at vi kjører en kort seanse med nærfeltslytting. Fikk tips om å prøve det, og det gjorde ting med lyden jeg ikke ante gikk an..................
Heftig er ordet.................!!!

Med 14 deltagere som sist, blir ikke dette litt intimt? ;D
eller hvordan arter denne form for lytting seg?
Mvh Jogrind

K

kbwh

Gjest
Unnskyld innspill fra østsiden av Mjøsa ;-)

Nærfeltslytting gir en mindre sweetspot, men det er vel slik at man har godstolstafett på vanlige klubbaftener også?

Blir vel mer plass for de 13 andre å boltre seg på med et nærfeltoppsett også forresten. D kan man jo sette ut barkrakker og bord med haifaiblader på og verten kan gå rundt og servere. Blir så flott!

A

Aubi

Gjest
Personlig vill jeg heller legge vekt på hvordan det låter ute på kjøkkenet!

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har hatt gleden av å høre dette systemet flere ganger, og det er ingen tvil om at dette er noe for seg selv. Det er mulig OMF har gått linen ut når det gjelder å få maksimalt ut av systemet sitt, ikke så ulikt meg selv for noen år tilbake ble oppløsning og klarhet prioritert fremfor alt annet. I senere tid har jeg jobbet meg mer mot hjertet/feeling istedenfor analytisk/hjerne og føler at dette har vært en naturlig vei for meg. Og da er det jo rørutstyr som gjelder. Personlige meninger og preferanser spiller inn her. Men OMF er en renbarka entusiast, som har den fine evnen å kombinere stor kunnskap sammen med åpenhet for innspill fra andre vedr. endringer i oppsettet. Dette setter jeg stor pris på. Som OMF selv påpeker er anleggene våre litt i hver sin rettning, og kjekt er jo det, vi kan jo ikke alle ha det samme utstyret. Det ville glede meg å lytte mer på systemet hans i fred å ro under bedre forhold enn med stua full av folk. Kanskje det byr seg en anledning senere.....
Til slutt vil jeg takke for gjestfriheten.

Samleren

Topp Bunn