Bergen Lydlaug klubbkveld 24

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

På fredag var vi samlet hos Totte.....

Høytalerne



McIntosh 275












Subber


Hele oppsettet


Eieren med en liten Laptop som kjørte «remote desktop» på lydPCen


Proffen lytter




En helt fantastsik utsikt...


Beklager shaky hands på dette, men det viser utsikten litt.....


Det var liten tvil om at vertskapet også hadde andre interesser enn hifi....








Mvh
OMF
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Ser at Totte har min favorittstil, Wegners Ox-chair. Ville ha denne selv, men fruen ville ha en annen...what can you do ::)

Så Totte holder også til i Fjellsiden. Han burde jo inviteres til medlemskap i Fjellsiden Lydlaug slik at de to (Knoll og Tott) i Fjellsiden Lydlaug kunne ekspandere og bli et ordentlig LYDLAUG.

Fantastisk utsikt, flott kunst!!

Hvordan låter det da?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Steikje fine gardine.




Spennede kunst, misunnelsesverdig utsikt, annerledesanlegg. Liker slikt. Og jeg slutter meg til kjoenik: Hvordan låter det?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel, hvordan låt det ja....

Totte spiller på en lydPC, hvor han bruker WMP til å avspille musikk. I denne kjører han også Audolense filteret. Lydkortet er et Lynx TWO, hvor han har en brokoblet McIntosh til hver Wilson Benesch (skrives trolig ikke slik) og noen switch moder til subbene.

Man bør vel også legge til at dette er vel det rommet vi har besøkt som er mest uegnet for hifi. Det er vel i grunn bare et teppe på gulvet og en liten hundemadrass som kan settes i kategorien "absorberende". Og da med 2 store DIY 15 tommers bassrefleks kasser - så er det lov å være litt skeptisk.

Jeg fikk et par-tre låter i sweetspot først og syntes vel i grunn det var helt greit. Et ganske så laid-back lydbildet, med overraskende lite bass. Men jeg savnet nok litt luftighet, nærhet og presisjon.

Jeg fikk lov til å titte litt på Audiolense oppsettet og lagde en ny korreksjonsprosedyre og en target som lignet mer på den jeg har hjemme (=flat med et løft på 3-5 dB under100 Hz).

Ny spilling...og jeg synes vel i grunn at det spilte mye bedre. Det var mer luft i toppen, mer presisjon i stemmer, mer nærheten, bassen fikk mer tyngde.......egentlig imponerende bra når man tar rommet i betraktning! Det er neste litt gøy å høre hvor "familiært" oppsettet låter mitt eget, når target kurven er ganske lik.

Jeg lyttet ikke så veldig mye med den nye kurven..., men jeg synes dette spilte bra, men man hører ganske klart at rommet bidrar mye når man skrur opp litt.

Mvh
OMF
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Som OMF skriver så er rommet sjeldent uegnet. Audiolense gjør mye, selv om det er grenser for også det. På litt sikt er det meningen å gi anlegget litt bedre betingelser, men den kliniske, utrivelige interiørstilen er det i stor grad jeg som har drevet frem, så jeg sliter litt nå med å få gjennomslag for å fylle opp med hvadetnåmåttevære. Som man reder...

Den nye kurven (OMFs) låter bedre i sweetspot, men fungerer dårligere i sofaen der jeg ofte ligger og slenger. Denne står mot bakvegg og bassen er klart tyngre der. Jeg kjører fortsatt med OMFs target (og filtreringsprosedyre) og forsøker nå med mer toe-in (siden lørdag), hvilket gir mindre larm (mindre refleksjoner fra 8 m2 glass i den ene sideveggen) og mer presisjon i bredden og noe strammere lyd. Lydbildet er også noe større med den større avstanden mellom høyttalerne jeg nå har. Fra sofaen kommenterte imidlertid fruen forbedringen med "slapt".

En trivelig gjeng og aften var det uansett.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takk for laget ja! ;D

Responsen inntil bakvegg og omtrent midt i rommet vil selvsagt være såpass forskjellig at en "felles" kurve vil være umulig! Men i ditt oppsett er det jo såpass raskt å skifte filter at du kan ha to!

P.S. Tittet på bildet av den Mc'en din.....er du sikker på at den er "brokoblet" på riktig måte...? Jeg hadde forventet litt annen kabling (og at den rullet av såpass tidlig i toppen kan også være en indikasjon på noe...)

Mvh
OMF
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Hei!

Takk for laget ja! ;D

Responsen inntil bakvegg og omtrent midt i rommet vil selvsagt være såpass forskjellig at en "felles" kurve vil være umulig! Men i ditt oppsett er det jo såpass raskt å skifte filter at du kan ha to!

P.S. Tittet på bildet av den Mc'en din.....er du sikker på at den er "brokoblet" på riktig måte...? Jeg hadde forventet litt annen kabling (og at den rullet av såpass tidlig i toppen kan også være en indikasjon på noe...)

Mvh
OMF
Joda, det går raskt å skifte filter, og jeg har hatt ulike filtre for ulike sittesteder (og også et eget filter for "Sketches of Spain")

Jeg er rimelig sikker på at brokoblingen er riktig, og da jeg bare hadde en rullet denne av vel så tidlig.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Jepp - den ser riktig ut det ja (Fant bruksanvisningen på nettet!)

Men specs sier også 20-20 000Hz innenfor +/- 0,5dB.

Mvh
OMF
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Hei!
Jepp - den ser riktig ut det ja (Fant bruksanvisningen på nettet!)

Men specs sier også 20-20 000Hz innenfor +/- 0,5dB.

Mvh
OMF
Diskantene bør gå høyere enn målingene viser, så ampene er nok synderne. Nå har de Svetlana =C=, og tidligere har de hatt originalrør. Avrullingen begynner et sted under 20kHz uansett.
 

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Innlegg
232
Antall liker
7
Lekkert interiør og spennende kunst! Var dessverre forhindret denne dagen, men blir gjerne med ved en annen anledning. Ser at du bruker WMP som avspiller, hvilke kriterer ligger bak dette valget? Hva er dine erfaringer mht betydningen av avspiller ved bruk av audiolense? Grunnen til at jeg spør er erfaringer med tildels store forskjeller mellom ulike avspillere, der de beste skiller seg ut i hele frekvensspekteret, kanskje det er noe å hente der ift oppløsning som overfor beskrevet?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Nido skrev:
Lekkert interiør og spennende kunst! Var dessverre forhindret denne dagen, men blir gjerne med ved en annen anledning. Ser at du bruker WMP som avspiller, hvilke kriterer ligger bak dette valget? Hva er dine erfaringer mht betydningen av avspiller ved bruk av audiolense? Grunnen til at jeg spør er erfaringer med tildels store forskjeller mellom ulike avspillere, der de beste skiller seg ut i hele frekvensspekteret, kanskje det er noe å hente der ift oppløsning som overfor beskrevet?
Grunnen til at jeg (fortsatt) kjører WMP er at det er veldig greit å kjøre Audiolense-filtere i Convolver derfra. WMP støtter ikke Asio, og med Windows XP kan det nok være mye å hente på å gå over til en avspiller som gjør det. Jeg har lagt inn JRiver, men fikk ikke til å kjøre filterne der ved første forsiktige forsøk, men gir det nok et forsøk til i nær fremtid. En del avspillere støtter ikke filtere i mer enn 2 kanaler (f.eks. Foobar), så disse kan jeg ikke bruke.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har sagt det før og sier det igjen; Meget flott oppsett. Hvitmalte benken med hvite suber og sort kontrast er virkelig stilig. Til opplysning har jeg lyttet til totte sitt anlegg for en stund siden.

Siden både jeg og OMF bruker J.River, så burde vi kunne assistere deg. Jeg har kun erfaring med to kanaler, men OMF bruker jo seks. Er det kjøpeversjonen du har eller er det den gratis jukeboxen?
Tror uansett ikke at du skal forvente noe revolusjon ved å gå over til Asio og en annen avspiller. Jeg synes det låter litt renere og bedre, men vi snakker om veldig små nyanser. Kjører man Asio, skal det ikke være forskjell på avspillere så sant man ikke har har huket av for EQ eller volumutjevning o.l.

Så må du bare gi en lyd hvis du har lyst til å prøve ICE 125ASX2 moduler. Jeg har litt troa på det.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei, og takk for nok en trivelig laugskveld.
Får skrive noen ord om hva jeg så og hørte, selv om det på mange måter var en laugskveld litt utenom det vanlige.... ;D
For å starte med noe, spilte jeg ikke medbragt og kjent musikk, men prøvde i stedet å høre etter på det som ble spilt. Litt rart, men absolutt til å leve med...... ;D

Det første som "slo" meg, var hvor "hurtig" og kontant det spilte. Hadde jo sett for meg at subbene skulle spille med atskillig mer fysisk trøkk, hvilket de altså ikke gjorde. Og just DET er slett ikke negativt, for ellers kunne gjengivelsen kanskje blitt vel "basstung". Ellers opplevde jeg subbene som godt integrert i lydbildet, og det var ellers spennende å høre både høytalere og forsterkere som var ukjent/uhørt ;D for min del.

I det hele tatt opplevde jeg lyden som oppløst og lettflytende, lydbildet var stort og luftig, og ja, lynkjapt!
Nå mistenker jeg kanskje KT88-rørene som stod i for å ha æren for mye av farten (ut fra min kunnskap om ulike rør). KUNNE vært spennende å høre samme oppsett med 6550-rør, som etter hva jeg kan forstå, skal gi et noe mer "rør-romantisk" lydbilde. Ellers er det jo klart at forsterkerne som drev subbene ikke manglet muskler jaffal!

Noe "negativt" jeg bet meg merke i da? Tja, si det... Ante kanskje et ørlite "digitalis-slør" når jeg lukket øynene, men det var ikke spesielt plagsomt.
Og så er det rart med preferenser da..her har totte satt sammen et anlegg som spiller ganske ulikt mitt eget oppsett (men ikke nødvendigvis dårligere, bare plain annerledes) .......fikk liksom ikke helt ståpelsen, kjøtt-og-blod-følelsen på instrumenter og vokal, dere vet, følelsen en kan få av en mage/brystkasse som virkelig hever og senker seg når vokalen er kraftfullt gjengitt eller instrumenter klinger ut og virkelig gjengir kasseressonans, overtonestruktur og hva det nå ellers kalles på fint språk. Og så kan en sikkert diskutere til det begynner å regne oppover mht hva som er "riktig/best". Tror ikke det finnes noe svar på det; her er og blir det preferensene som avgjør.

Ellers er det jo bare å takke totte for godt vertskap, samt de andre fremmøtte for trivelige samtaler. Og det er jo alltid kjekt å bli kjent med nye fjes!

mvh
Proffen
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Tak for en god aften. Anlægget var et meget spændende bekendskab for mit vedkommende. Jeg har slet ikke fulgt med i denne digitale udvikling. Jeg hörte en TACT demo i sin tid og var imponeret over hvad rumkorrigeringen ryddede op i lydbilledet men syntes der manglede liv og mistede intresse (prisen havde nok ogsaa betydning :) ). Tottes anlæg er meget bedre. Jeg kunne godt lide den törre, stramme basgengivelse, lidt afrullning i diskant rörer mig ikke (for manger aar med Lowther). Der var en lille smule "digital haardhed" i det förste filter men musikken var nærværende og aaben og perspektiv i top. Tingene fald mere paa plads med hensyn til den "digitale haardhed" i filter nr 2 selvom bassen var en lille smule overdreven for min smag. Totte kan nok hente noget mere transparens i e.g. mellemtonen med at dele höjtalerne aktivt ogsaa og slippe delefilteret. Men alt i alt et glimrende anlæg, meget spændende teknology og hyggelige audiofiler.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fryktelig synd at jeg ikke fikk hørt dette her!

Er det mulig med en liten privataudiens litt senere?

mvh
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Dette såg jo riktig flott ut, desverre hadde eg ikkje muligheten til å ta turen..

Men eg kommer gjerne neste gang;)
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Ser ut som et flott oppsett. Synd jeg ikke kunne komme. Hvor er maleriene fra?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
interman skrev:
Ser ut som et flott oppsett. Synd jeg ikke kunne komme. Hvor er maleriene fra?
De fleste er av Kenneth Blom, og ellers av Frank Brunner, Øystein Tømmerås og Marius Engstrøm.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Flere har kommentert hardheten (som ikke bestrides) som "digital", men jeg har alltid tenkt på den som noe som følger av det nådeløse rommet. Noen synspunkter?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Hei Totte. Spennende oppsett.
Hardhet er aldri rommet sin skyld er min erfaring.
Stemmen min blir ikke hardere hvis jeg roper i et flisebelagt bad, enn hva den er i stuen, selv om etterklangen er "livligere" på badet. Prøv selv.
Jeg kan si dette fordi jeg har et enda dårligere rom, med høyttalere som jeg har lest om flere som ikke har fått til å fungere. Blant annet fordi de var for spisse ifølge eiere. (Ifølge målinger er de heller det man vil kalle mørke, men er veldig avslørende for for "feil" av ulike slag oppover i kjeden)
I denne kvalitetsklassen er ofte *en* liten feil nok til å vippe det hele galt. Spesielt om feilen introduserer en forvrengning i mellomtonen og/eller oppover.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel, jeg er enig med deg Totte - jeg tror det er rommet. Det vil i mine øyne være umulig å avdekke noen "underliggende" hardheter før du får kontroll på rommet!

Til Man...nei, stemmen din blir vel ikke så mye hardere, men du kan ta med deg en cymbal og slå litt på den og så ta den med utendørs og slå litt der....så kan du selv vurdere hvor den låter "hardest".

Ellers ligger det mulgiheter også i targetkurven din! Uten at jeg skal spekulere så mye i hvrodan den skal se ut - BX anbefaler at den skal være rett (Altså ikke vannrett, men med jevnt fall/stigning) og det tror jeg er et godt sted å starte!

til kjartanb - du satt vel helt ved bakveggen/jørnet og der vil det bli mye bass, når man justerer target for sweetspot som er midt i rommet!

Mvh
OMF
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Hehe.
Jeg har ikke cymbal, men testet nå med noen grytelokk bare for å ha det praktiske i orden :)
Jeg syns ikke grytelokket ble hardere utendørs enn på badet. Det er mye mer ekko og etterklang på badet, men dette gjør ikke lyden "hardere". Den er like ren, bare med etterklang. Men jeg regnet ikke med at du var enig heller, og enige blir vi nok heller ikke. Til det er jo anleggene våre såpass ulike.

Harman bruker kun korreksjon fra 300 og nedover og vanlig eq over dette slik jeg har forstått. (men Sean Olive sier også at det fordrer tildels høyttalere med "kontrollert spredning")
Har du prøvd dette Totte?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Man skrev:
Jeg kan si dette fordi jeg har et enda dårligere rom
Så det er mulig?

Fabling om nye høyttalere begynner å nærme seg planlegging, og disse skal bygges helt uten serikoblinger eller passive komponenter etter effekttrinnene. Elementene fra 200-300Hz og opp blir 190cm bånd (RD75 fra Bohlender Graebener) og Mundorf AMT 2440 drevet av MC275 til RD75 og noe forvrengningsfattig til AMTene. Skulle dette også ha litt hardhet kan man mistenke Lynx-kortet, eller kanskje heller PSUen til dette og plasseringen av kortet med analoge kretser i en PC. Man får se.

Men som OMF og andre har nevnt, rommet må ordnes først, og det blir nok en råd.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Man skrev:
Harman bruker kun korreksjon fra 300 og nedover og vanlig eq over dette slik jeg har forstått. (men Sean Olive sier også at det fordrer tildels høyttalere med "kontrollert spredning")
Har du prøvd dette Totte?
Nei.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man skrev:
Hehe.
Jeg har ikke cymbal, men testet nå med noen grytelokk bare for å ha det praktiske i orden :)
Jeg syns ikke grytelokket ble hardere utendørs enn på badet. Det er mye mer ekko og etterklang på badet, men dette gjør ikke lyden "hardere". Den er like ren, bare med etterklang. Men jeg regnet ikke med at du var enig heller, og enige blir vi nok heller ikke. Til det er jo anleggene våre såpass ulike.

Harman bruker kun korreksjon fra 300 og nedover og vanlig eq over dette slik jeg har forstått. (men Sean Olive sier også at det fordrer tildels høyttalere med "kontrollert spredning")
Har du prøvd dette Totte?
Jeg kan ikke skjønne annet en at vi legger ulik betydning av "hard lyd". For meg er det for mye energi i et området som jeg ikke klarer å stadfeste med Hz - men kvinnestemmer skjærer ved hard lyd.

Jeg synes det er utrolig vanskelig/umulig å skille opsett og rom når jeg lytter, og er vel i grunn litt overrasket over at man faktisk må argumentere om det er hardere klang på et bad enn i en godt dempet stue! ;D ;D
At lyden fra selve høytaleren er den samme er en selvfølge, men summen blirdramatisk forskjellig, med mye mer energi i toppen jo mindre demping man har i lytterommet!

Mvh
OMF
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Så det er mulig?

Fabling om nye høyttalere begynner å nærme seg planlegging, og disse skal bygges helt uten serikoblinger eller passive komponenter etter effekttrinnene. Elementene fra 200-300Hz og opp blir 190cm bånd (RD75 fra Bohlender Graebener) og Mundorf AMT 2440 drevet av MC275 til RD75 og noe forvrengningsfattig til AMTene. Skulle dette også ha litt hardhet kan man mistenke Lynx-kortet, eller kanskje heller PSUen til dette og plasseringen av kortet med analoge kretser i en PC. Man får se.

Men som OMF og andre har nevnt, rommet må ordnes først, og det blir nok en råd.
Ja, jeg har nok ikke et så stort vindu med nydelig utsikt, men jeg sitter vel ikke mer enn 2m fra høyttalerne (som er noen beist) med bakveggen rett bak hodet..
Misforstå meg rett. Jeg mener ikke at man skal drite i rommet om man har mulighet for å gjøre noe med det. Men er det et eller annet i direktelyden som ikke stemmer så går jo ikke dette vekk selv om så bygger et nytt rom etter alle kunstens regler. Nå kan det hende jeg tar feil, men jeg mener bare at man ikke automatisk skal gå utifra at det er rommet sin feil.
Hos meg holder det f.eks å koble på en hun-hun rca adapter + ekstra kabel (som jeg gjorde for å forlenge en kabel som akkurat var for kort, og siden jeg ikke orket å ommøblere akkurat da) og da dukker den forferdelige gnagingen i mellomtonen og oppover opp. (skal sies at dette var kabler og adapter av aller, aller billigste type)
Når det gjelder kun eq over 300hz så kan muligens dette være noe å teste? Det skader jo ikke, og er sikkert interessant for de fleste å høre om.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Kanskje vi legger forskjellig betydning i ordet, OMF. Jeg mener bare å ha kontroll på direktelyden, så får etterklangen kveles senere. Mens du/dere kanskje mener at dette er 2 sider av samme sak?
Forresten, Rebecca Pidgeon - Grandmother, på et litt høyt volum avslører gjerne ditt og datt i dette problematiske leiet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Rommet kan i høyeste grad gi hard lyd.
Jeg forstår ikke uttrykket "digital" lyd. Tror nok vi egentlig snakker om frekvensgang, kamfiltereffekt, refleksjoner og selvfølgelig kan lyden fra høyttalerne/elektronikk spille inn. Det er dog ingenting som tyder på at Lynx har hard lyd. Den er transparent og kan derfor være avslørende.

Jeg heller vel også mot at en target kurve skal være fallende mot diskanten, men dette kommer sikkert ann på mye og det er neppe noe fasitsvar.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
orso skrev:
Det er dog ingenting som tyder på at Lynx har hard lyd. Den er transparent og kan derfor være avslørende.
Enig i dette, men det nakne kortet sitter midt inne i PCen og får strøm fra en PSU som kun er laget for å gi strøm med rett spenning, hvilket kan gi kortet dårlige betingelser. Plasseringen er set lite å gjøre med (annet enn å bytte til det eksterne Aurora), men strømforsyningen kan byttes til noe hjemmelaget (eller laget hjemme hos noen som kan slikt).
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tror man skal lage et lite skille i diskusjonen rundt hard vs digital lyd....
Skal ikke gå inn i diskusjonen rundt årsakene til hard lyd, men mistenker i tottes tilfelle at rørtypene kan ha en finger med i spillet.
Tror lyden ville blitt noe "mykere"/mer "røraktig romantisk" med bruk av f x 6550 i stedet for KT88...........
..........(og da har jeg ikke engang tatt smårørene med i betraktning, noe som også kan gjøre sitt for/med/mot lyden!)

Når det gjelder digitalis (digital lyd), tenker ikke jeg primært hard lyd. Da tenker jeg litt anemisk, lett sløret lyd. Og da jeg var innom ga digitalisen seg i mine ører utslag i det jeg, med lukkede øyne, opplevde som en tynn gardin foran høytalerne...

mvh
Proffen
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Rolig nå. Ingen har nevnt Lynx. Det kan godt være 100 andre ting som gir utslag på hardhet/digitalis-skalaen som jeg forstår anlegget, i sin helhet, har en liten smule av.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Man skrev:
Rolig nå. Ingen har nevnt Lynx. Det kan godt være 100 andre ting som gir utslag på hardhet/digitalis-skalaen som jeg forstår anlegget, i sin helhet, har en liten smule av.
Hehe, det var jeg som nevnte Lynx.

Som Proffen er inne på så kan bytte til 6550-rør ha noe for seg. KT88 gir mer effekt, men jeg trenger nok ikke de oppunder 200W som blokkene nok gir ikke hver seg nå (MC275 mk4 og mk5 gir mer effekt enn gamle MC275, men McIntosh oppgir fortsatt 2*75W i stereo som nominell kontinuerlig effekt i 8 ohm) og spiller ikke så mye musikk fra rockeorkestre (sånn så ungdommen ... lika), så 6550 kan nok være veien å gå. Jeg har mer eller mindre bestilt 8 stykk også (gitt at han som hadde dem for noen uker siden fortsatt har dem, venter på svar). Smårørene er originale McIntosh (kun navnet kommer fra McIntosh, rørene tror jeg er Electro Harmonix) og FinnM skryter veldig av bytte fra disse til Golden Dragon.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Beklager. Lær å quote orso. (ja, jeg sliter med det selv :))
Ser ut som Proffen er litt enig med meg at det kanskje er direktelyden?
Det ordner seg sikkert Totte, er jo sånt som dette som får tiden til å gå ;D
Håper og tror du får bukt med mesteparten uten at du må ødelegge den digge utsikten.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det var jo en grei oppklaring fra proffen. Fort gjort at vi snakker forbi hverandre.

Jeg opplevde ingen hardhet da jeg var innom så vidt jeg husker, men savnet mer naturlig klang og rom. I grunnen det nøyaktig samme ankepunktet som jeg har opplevd med Audiolense i eget anlegg.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Orso, kanskje du kunne prøvd med kun eq i de øverste frekvensene og kjøre korreksjon kun i bassen?
I studio-sammenheng brukes nettop convolution normalt til å legge *til* klang, og det kan jo tenkes at den motsatte operasjonen ikke alltid er like heldig beroende på diverse årsaker. (mic, A/D, etc)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Orso, kanskje du kunne prøvd med kun eq i de øverste frekvensene og kjøre korreksjon kun i bassen?
I studio-sammenheng brukes nettop convolution normalt til å legge *til* klang, og det kan jo tenkes at den motsatte operasjonen ikke alltid er like heldig beroende på diverse årsaker. (mic, A/D, etc)
Har tenkt på det og har såvidt prøvd det. Audiolense må testes mer ut. Jobber med å få noen akustiske tiltak på plass først. Bygger nå, as we speak.
Men nå handler denne tråden om totte sitt anlegg og besøket av lauget.
Jeg skal være taus fra nå av. :-X
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
orso skrev:
Det var jo en grei oppklaring fra proffen. Fort gjort at vi snakker forbi hverandre.

Jeg opplevde ingen hardhet da jeg var innom så vidt jeg husker, men savnet mer naturlig klang og rom. I grunnen det nøyaktig samme ankepunktet som jeg har opplevd med Audiolense i eget anlegg.
Kjekt å kunne være oppklarende av og til... ;D
Hva tror du om en overgang fra KT88 til 6550 her da? (Gitt at det drives litt "research" for å finne de rørene som tuner lyden dit totte ønsker å være!)

Et lite tips til totte; tenk også på smårørene som står i forsterkerne. Det er STOOOR forskjell på EH og eksempelvis ekte Mullard (bruker jo selv M8136, og DET rørbyttet er eneste tweaket madamen noen gang har kommentert) eller RCA Clear Top i 12AU7. Hvordan det stiller seg mht 12AX7 og/eller 12AT7, er jeg imidlertid litt mindre "opplyst"...

mvh
Proffen
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
til kjartanb - du satt vel helt ved bakveggen/jørnet og der vil det bli mye bass, når man justerer target for sweetspot som er midt i rommet!
Rigtig OMF, det var ren boom bass i hjørnet og blev bedre bare ved a læne sig frem, men jeg prøvede også lyttestolen. Nu har jeg til dagligt ikke bass i overflod, med Lowhter horn, men personlig kunne jeg bedre lide den første instilling - i bassen vel at mærke.
Jeg tror ikke rummet bærer skylden for det jeg kalder "digital hårdhed" og det er svært at forklare men kan måske helst forklares ved at menneskestemmer har en lidt unaturlig og "hård" klang eller unaturligt skær over sig ... de klinger ikke helt så blødt som i virkeligheden. Jeg mener at indstilling 1 fremhævede denne effekt i forhold til indstilling 2 hvor dette var forsvindende og var i mine ører ikke et problem. Grundene kan være mange som allerede påpeget og muligvis kombination af flere. Jeg syntes ellers at jeg hørte forbavsende lidt til de store vinduer så der gør Audiolense et meget godt arbejde.
 
Topp Bunn